Ik heb een 2,5cc diesel waarvan de venturi ontbreekt. Ik kan zien dat er draad in de opening zit, dus blijkbaar kan er een losse venturi ingeschroefd worden. Het is sowieso een Webra, want dat staat duidelijk op het carter. Volgens mij is het een Webra Mach, want hij heeft een 'vierkant' carter zoals de Mach's 1 en 2 die ik ken. De venturi van mijn motor zit aan de voorkant (voor de cilinder), zoals bij de Mach 2. De Mach 1 heeft een roterende inlaatschijf en dus de venturi achterop de motor. Op grond daarvan zou ik zeggen dat mijn motor een Mach 2 is. Echter, de Mach 2 heeft voor zover mij bekend een cilinder die met 4 bouten op het carter vastgeschroefd zit. Bij mij echter zit de hele cilinderbus in het carter geschroefd (met de (rood geanodiseerde) koelkop daar overheen geschroefd) zoals bij de Mach 1. Daarvoor zit er dus schroefdraad op de cilinderbus en in de opening waar die in het carter geschroefd moet worden. Ik vind de verhoudingen van de koelkop en het carter ook niet helemaal bij elkaar passen. Had Webra misschien andere diesels met vierkant carter dan de Mach 1 en 2, of waren daar meerdere versies of overloopmodellen van, of is mijn motor uit onderdelen van een 1 en 2 samengesteld? Het laatste lijkt me niet aannemelijk, omdat ik niet denk dat je een cilinderbus met schroefdraad, dus van een Mach 1 in het carter van een Mach 2 kunt schroeven, omdat daar naar ik verwacht het daarvoor benodigde schroefdraad in zal ontbreken. Als ik de motor op een bok monteer en een paar druppels in het venturigat giet start de motor makkelijk en loopt even op de druppels brandstof. Het lijkt dus wel een bruikbare motor, maar dan heb ik een venturi met het juiste draad nodig. Heeft iemand, misschien van een sloopmotor, een bruikbare venturi liggen of een idee hoe ik er aan zou kunnen komen? Misschien is iemand bekend of schroefventuri's van andere motoren dezelfde afmetingen en draad hebben zodat ik die kan gebruiken? In het uiterste geval kan ik misschien een venturi in het gat lijmen met epoxy.
Webra 2,5 ccm Hallo Fox 35! Ja, es gab noch einen Webra 2,5 ccm mit Fronteinlass und geschraubtem Zylinderkopf in ROT: Webra Komet Das selbe Gehäuse gab es auch mit 3,5 ccm Hubraum und blauem Zylinderkopf: Webra Bully Also hast du einen roten Zylinder = Webra Komet 2,5 ccm und mit blauem Zylinder = Webra Bully mit 3,5 ccm Es gab beide Motoren mit Venturi bzw. RC-Vergaser (!) zum einschrauben als auch mit Presssitz im Gehäuse, ohne jede Verschraubung! Groetjes, Willi
Webra PP, Onze vriend T. ten B. te Almere heeft volop onderdelen voor Webra. Zo'n venturi heeft hij beslist. Een kwestie van even contact opnemen.
Er zijn er kennelijk 2 de I is uit 1954 groene kop en de II 1964 blanke kop Bilder auf Kolb's Modellmotorenhomepage Details der Webra Motoren auf Kolb's Modellmotorenseite Bilder auf Kolb's Modellmotorenhomepage Volgens Willi zijn er nog meer varianten. http://www.go-cl.se/trh/webramachii-64.jpg FI, Oliver style cylinder, Cox style venturi, Long stroke Test van Peter Chinn http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/Webra Mach II.html Deze heeft een geschroefde cilinder de Webra komet met rode cylinder http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/Webra Komet & Bully.html http://www.kleinstmotoren.eu/we4.html Groet Robert-Jan
Bedankt voor het meedenken jongens! Danke Willie, gut gesehen! Ik heb dus een Webra Komet. Dat vind ik eigenlijk leuker dan een Mach, want daar heb ik er al verschillende van en van de Komet nog niet. Ik beschik niet over een 3,5cc Glowstar. Ik richt mij meer op diesels dan op glows. Ik zal echter Dhr. TtB te A. eens benaderen.
Webra Komet Hallo Fox 35. Ich besitze auch einen Webra Komet mit rotem Kopf, der hat das Venturi eingepresst, nicht eingeschraubt! Es gibt da wohl verschiedene Ausführungen. Aber das Venturi vom BULLY müßte passen, da das Gehäuse das gleiche ist. Auch wenn der Durchlass vielleicht etwas größer sein wird. Aber der ist bei diesen Webras schon immer sehr klein gewesen. Groetjes Willi