Webra (Mach 2?) waarvan ingeschroefd venturi ontbreekt

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 31 okt 2013.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb een 2,5cc diesel waarvan de venturi ontbreekt. Ik kan zien dat er draad in de opening zit, dus blijkbaar kan er een losse venturi ingeschroefd worden.

    Het is sowieso een Webra, want dat staat duidelijk op het carter. Volgens mij is het een Webra Mach, want hij heeft een 'vierkant' carter zoals de Mach's 1 en 2 die ik ken. De venturi van mijn motor zit aan de voorkant (voor de cilinder), zoals bij de Mach 2. De Mach 1 heeft een roterende inlaatschijf en dus de venturi achterop de motor. Op grond daarvan zou ik zeggen dat mijn motor een Mach 2 is.

    Echter, de Mach 2 heeft voor zover mij bekend een cilinder die met 4 bouten op het carter vastgeschroefd zit. Bij mij echter zit de hele cilinderbus in het carter geschroefd (met de (rood geanodiseerde) koelkop daar overheen geschroefd) zoals bij de Mach 1. Daarvoor zit er dus schroefdraad op de cilinderbus en in de opening waar die in het carter geschroefd moet worden. Ik vind de verhoudingen van de koelkop en het carter ook niet helemaal bij elkaar passen.

    Had Webra misschien andere diesels met vierkant carter dan de Mach 1 en 2, of waren daar meerdere versies of overloopmodellen van, of is mijn motor uit onderdelen van een 1 en 2 samengesteld? Het laatste lijkt me niet aannemelijk, omdat ik niet denk dat je een cilinderbus met schroefdraad, dus van een Mach 1 in het carter van een Mach 2 kunt schroeven, omdat daar naar ik verwacht het daarvoor benodigde schroefdraad in zal ontbreken.

    Als ik de motor op een bok monteer en een paar druppels in het venturigat giet start de motor makkelijk en loopt even op de druppels brandstof. Het lijkt dus wel een bruikbare motor, maar dan heb ik een venturi met het juiste draad nodig. Heeft iemand, misschien van een sloopmotor, een bruikbare venturi liggen of een idee hoe ik er aan zou kunnen komen? Misschien is iemand bekend of schroefventuri's van andere motoren dezelfde afmetingen en draad hebben zodat ik die kan gebruiken? In het uiterste geval kan ik misschien een venturi in het gat lijmen met epoxy.
     
  2. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Webra 2,5 ccm

    Hallo Fox 35!

    Ja, es gab noch einen Webra 2,5 ccm mit Fronteinlass und geschraubtem Zylinderkopf in ROT:
    Webra Komet

    Das selbe Gehäuse gab es auch mit 3,5 ccm Hubraum und blauem Zylinderkopf:
    Webra Bully

    Also hast du einen roten Zylinder = Webra Komet 2,5 ccm
    und mit blauem Zylinder = Webra Bully mit 3,5 ccm

    Es gab beide Motoren mit Venturi bzw. RC-Vergaser (!) zum einschrauben als auch mit Presssitz im Gehäuse, ohne jede Verschraubung!

    Groetjes,
    Willi
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Webra

    PP,

    Onze vriend T. ten B. te Almere heeft volop onderdelen voor Webra. Zo'n venturi heeft hij beslist. Een kwestie van even contact opnemen.
     
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Er zijn er kennelijk 2
    de I is uit 1954 groene kop
    en de II 1964 blanke kop
    Bilder auf Kolb's Modellmotorenhomepage
    Details der Webra Motoren auf Kolb's Modellmotorenseite
    Bilder auf Kolb's Modellmotorenhomepage

    Volgens Willi zijn er nog meer varianten.

    http://www.go-cl.se/trh/webramachii-64.jpg
    FI, Oliver style cylinder, Cox style venturi, Long stroke

    Test van Peter Chinn
    http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/Webra Mach II.html

    Deze heeft een geschroefde cilinder de Webra komet met rode cylinder
    http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/Webra Komet & Bully.html
    http://www.kleinstmotoren.eu/we4.html



    Groet Robert-Jan
     
  5. Gradje 49

    Gradje 49

    Lid geworden:
    14 mrt 2005
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Eindhoven
    Past hier de venturi van de 3,5 cc glowstar niet op??

    Gr.Gerard
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou denken dat die een te grote binnendiameter heeft.

    Diesel/glow, remember?
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bedankt voor het meedenken jongens!
    Danke Willie, gut gesehen!
    Ik heb dus een Webra Komet. Dat vind ik eigenlijk leuker dan een Mach, want daar heb ik er al verschillende van en van de Komet nog niet.
    Ik beschik niet over een 3,5cc Glowstar. Ik richt mij meer op diesels dan op glows.
    Ik zal echter Dhr. TtB te A. eens benaderen.
     
  8. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Webra Komet

    Hallo Fox 35.

    Ich besitze auch einen Webra Komet mit rotem Kopf, der hat das Venturi eingepresst, nicht eingeschraubt! Es gibt da wohl verschiedene Ausführungen.
    Aber das Venturi vom BULLY müßte passen, da das Gehäuse das gleiche ist. Auch wenn der Durchlass vielleicht etwas größer sein wird. Aber der ist bei diesen Webras schon immer sehr klein gewesen.

    Groetjes
    Willi
     

Deel Deze Pagina