P-51 Mustang Giant scale

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door n.veldhuis, 14 nov 2013.

  1. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    hallo allen,

    ik ben al een tijde bezig met de bouw van een p-51 Giant scale van topflite.
    specificaties:
    Wingspan: 84.5 in (2140 mm)
    Wing Area: 1245 in² (80.3 dm²)
    Weight (w/radio): 17.5-19 lb (7940-8620 g)
    Wing Loading: 32-35 oz/ft² (98-107 g/dm²)
    Fuselage Length: 73.5 in (1865 mm)

    motor die ik ervoor heb liggen is een 50 cc crrc.

    nu wil ik toch nog een bouwverslag opstarten omdat ik toch nog met een paar vragen zit.

    hier een update wat ik allemaal al heb gedaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    dit is het landingsgestel wat eronder komt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    deze 2 ribben heb ik moeten aanpassen om te zorgen dat het langdingsgestel netjes pas, om de vorige ribben waren gemaakt voor het langdingsgestel van topflite en dit was een heel andere bevestiging.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Nu zijn de problemen waar ik nu tegenaanlijk:

    • ik wil servo's bestellen voor de kist, hoeveel kracht komt op de servo's te staan, ik zat zelf te denken aan de graupner des 707 op de flaps en op het hoogte, hoeveel kg servo's heb ik nodig voor de rolroeren en rudder, om wil het graag zo goedkoop mogelijk(maar wel goed) hebben en de graupner servo's zijn nog al prijzig.

    • de planning is ook om de kist een glasmat te geven in plaats van dat ik de kist folie, dit wil ik doen omdat je met een glasmat de kist toch nog weer net iets netter kunt krijgen naar mijn idee.
      nu heb ik 20 gr. matje gevonden, hier de link. zal het mooi gaan met zo'n mat 0f moet ik een ander matje gebruiken ( heb nog geen ervaring met glasmatten en alle tips zijn ook welkom.)
      ik heb al ongeveer berekend dat ik maximaal 5 m2 nodig zal hebben, hoeveel epoxy zal ik hiervoor moeten gebruiken?( zodat ik ongeveer weet hoeveel ik moet bestellen)

    alle commentaar is welkom en alle tips ook!!
    ik hoor het graag.

    Mvg,
    Niek
     
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik zou zeker geen epoxy gebruiken ivm het gewicht. Ik zou de mat met G4 lak erop zetten en dan mooi glad schuren.

    Voor servo's kun je eens kijken naar de Savox servo's. Goede prestaties voor niet al te veel geld. Ik zou ook niet teveel besparen op de servo's met zo'n mooie kist.
     
  3. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    je kan wel epoxy gebruiken en glasmat 25gr/m2.
    met een grote rol van 5 meter ga je volgens mij niet toekomen, omdat dit je eerste keer is.
    Zo moeilijk is het niet hoor,je moet er alleen met vol vertrouwen en in alle rust aan beginnen, want eens de de mat erop legt, moet het goed zijn.
    glassen is toch wel sterker dan gewoon foliën , en ja net iets meer gewicht....

    met deze resin kom je toe Aerobertics.be - Product Detail Accessoires - Paints & Glues

    voor mij was het ook de eerste keer, en dat ging fantastisch goed .Als je wat erover wilt lezen dit is hier mijn eerste bouw en ook mijn eerste glassing natuurlijk scratch-p-66-vultee-vanguard-wwii-14

    servo's, zou ik niet besparen, je wenst natuurlijk niet dat je kist in frieten is.
    ik gebruik voor mijn 80 inch bearcat hitec metalgears, de hs-645MG ....

    succes met de bouw van deze fantastische kist.Ik ben er ook zot van, alleen moeilijk onder de 80db te houden, en dat is jammer....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    nooit digitale servos op de flaps.. analoge is beter
     
  5. 13048

    13048

    Lid geworden:
    5 aug 2013
    Berichten:
    85
    Waarom zijn analoge beter?
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Omdat digitale stroom vragen als ze op een bepaalde stand staan. Als ze dan uit staan tijdens het landen als je bv de flaps uit hebt dan trekken ze mega stroom wat niet nodig is.

    Vandaar annaloor beter
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    leuk ik zie daar een solex staan
     
  8. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    alle alvast bedankt voor de reacties,
    de servo's ga ik ook zeker niet op besparen, maar ik wel eigenlijk ook niet meer uitgeven dan nodig is.
    de graupner des 707 gebruikt een clublid ook in zijn jets en is hier zeer tevreden over.
    en de prijs is ook nog leuk, om ik zie dat de savox servo's en de hitec servo's al gauw een stuk hoger liggen.
    maar hoeveel kg servo's moet ik minimaal hebben?

    ik hoor nu al 2 verschillende meningen over het gebruik van epoxy.
    @juweeltje
    hoeveel epoxy zou ik ongeveer nodig hebben?
    is jouw kist veel zwaarder geworden door het glassen met epoxy?
    en hoeveel m2 mat moet ik ongeveer nodig hebben voor het glassen?

    Groeten,
    Niek
     
  9. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Niek,

    met de link (200+80gr harder) zou het NET niet genoeg zijn.
    glasmat 5 meter rol ga je volgens mij net tekort komen.Maar ze verkopen dat ook per meter....je kan toch altijd bijhalen he....
    en of bij veel zwaarder is geworden weet ik niet echt.
    Heb het gewichtsverschil niet echt bijgehouden
     
  10. skinbark

    skinbark

    Lid geworden:
    20 jun 2007
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Zaanstreek
    Glassen

    Ik ben bijna klaar met de houtbouw van mijn top flite p51 1/5 die ik ook ga voorzien van 25 g glasvezel. Ik heb vorig jaar mijn ziroli p61 ook voorzien van glasvezel en het is even oefenen maar daarna veel makkelijker dan folie en veel sterker, ondanks dat de p61 een span heeft van 3 meter, nam het gewicht na het glassen maar met 210 gram toe, te verwaarlozen bij zo'n groot vliegtuig van ruim 19 kg. Ik heb de p61 nog niet gewogen na het verven. Er zitten nu 2 lagen grondverf op die nat terug geschuurd moeten worden totdat het oppervlak spiegelglad is. En vervolgens 2 lagen verf op waterbasis en 2 lagen parketlak.

    Het is wel een hele klus tov folien, maar het resultaat is veel beter en gaat zeker langer mee.
     
  11. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim

    valt mee hoor, ze trekken alleen stroom als ze vreselijk moeten werken, bijvoorbeeld tegen de maximale uitslag aan staan te werken..

    en zeker de nieuwe generatie heeft daar geen last meer van.

    een gemiddelde 3d kist trekt in de vlucht vele malen meer stroom dan een paar flaps op een 2.15 mtr kist
     
  12. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    wat de kracht betreft. als je tussen de 5 en 8 kilo gebruikt zit je altijd goed.
     
  13. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Ik zou de fundatie voor je landingsgestel ook verstevigen en met name tegen de zijwaartse kracht die op je vleugelribben komt,ik heb destijds triplex driehoeken tegen de hoofdligger en de neuslijst gelijmt.
    Succes verder.
     
  14. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    Zow, na een hele tijd maar eens weer een update!
    het project heeft in de winter helaas even stil gelegen omdat het te koud was bij ons in de schuur om te gaan bouwen.

    de vleugels zijn onderhand al beplankt en is bijna klaar om te bekleden met een glasmatje, het enigste wat ik voor het bekleden nog moet doen is het mooi passend maken van het landingsgestel en zorgen dat deze mooi afdicht als die ingeklapt is.
    [​IMG]

    de motor wat op de kist komt is een CRRC Pro 50i, het nadeel is van deze motor is dat de kop van de cilinder aan de onderkant van de motorkap komt en ik hierdoor dus een gat in de motorkap moet maken, ik zat nog te twijfelen om een ander motor te nemen die wel past maar door het extra gat van de cilinderkop zal de motor wel goed gekoeld worden waar ik anders nog problemen mee had gekregen.
    [​IMG] [​IMG]

    komende tijd zal het project ook nog even moeten wachten, momenteel ben ik met de examens bezig en heb waarschijnlijk na de examens mooi de tijd om veel aan de kist te bouwen

    Gr,
    Niek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina