even een sleep vraag

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door scaleflying4life, 20 nov 2013.

  1. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Hallo allemaal,

    Even een vraag voor de sleepspecialisten onder ons .

    Waar moet bij de sleper de sleephaak komen?
    En waarom moet dat in deze positie?

    Even een voorbeeld , zoals de meeste weten ben ik een schaalfanaat,
    En alhoewel deze vraag niet voor mij persoonlijk is help ik er misschien wel andere mensen mee.

    Bijvoorbeeld bij een echte sleepkist,piper,robin,etc
    Zit het sleepmechanisme achter op de staart onder het richtingsroer.
    Waarom kan dit niet bij een model vliegtuig(ik heb het nog nooit gezien persoonlijk)?

    Graag uitleg waarom bij de modellen de sleephaak op een andere positie zit
    Ben ik wel benieuwd naar, welke theorie daarachter zit

    Groetjes pascal
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Pascal.
    Ik heb zelf nooit gezien dat een sleephaak bij een model achterin zit.
    Het schijnt wel eens gedaan te zijn of echte schaal vliegers doen het misschien nog steeds dat weet ik niet.
    Wat er namelijk bij modellen anders is als bij de 1 op 1 dat je niet goed achter de sleper kan blijven.
    Simpelweg omdat je dat niet kan zien.
    Je trekt heel makkelijk de staart alle kanten op zodat de sleper niet meer kan sturen.
    Bij modellen proberen wij hem dus bij het zwaartepunt te zetten (er net iets achter) want dan kan je trekken wat je wil maar gebeurd er weinig tot niets.
    Wij zetten hem boven op de romp omdat hij lastig lager kan.
    Als je hem namelijk in de hoogte ook nog op het draaipunt (ik weet niet hoe dat punt heet) zou zetten zou het perfect zijn.
    Dan hoef je alleen de snelheid nog maar in de gaten te houden.

    Kort samengevat
    Zwevers hangen bij modellen niet recht achter de sleper en zouden de sleper uit koers trekken.
     
  3. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Hey bertus,


    Wat je zegt klopt inderdaad, was gewoon een vraag waar ik duidelijk antwoord op krijg.

    Bedankt voor je duidelijke uitleg, nu weet ik dus waarom de sleephaak bij de sleper meestal bij het zwaartepunt zit.

    We zien mekaar wel op de sleepmeeting in vught ;)

    Groetjes pascal
     
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Het vliegtuig draait om het zwaartepunt. Dus: zwaartepunt=draaipunt. Dat geldt dus voor alle 3 de assen waar het toestel omheen kan draaien. Dus zoals jij al aangeeft: als het aangrijpingspunt samenvalt met het zwaartepunt heb je de ideale situatie. Jammer dat wij altijd een vliegtuig om het zwaartepunt bouwen waardoor het in de praktijk niet lukt om ze samen te laten vallen ;).

    In de RCME heb ik ooit wel eens een stukje gezien van een stel Finnen die wel aan de staart sleepten.

    Max
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oke weer wat geleerd.


    Als je op elkaar ingespeeld ben en beide de kunst van het sturen verstaat is het mogelijk om aan de achterkant te slepen.
    Ik denk als je beide een gyro op 3 assen gebruik dat het helemaal niet zo moeilijk is.
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    dat soort dingen gaat meestal mis in extreme situaties. Mijn zoon en ik zijn inmiddels behoorlijk op elkaar ingespeeld. Misschien heb je dit filmpje al wel gezien maar je kunt zien dat de combinatie volledig rustig is. Dit is thuis gefilmd maar bij onze vliegclub staat een groot bos op een vuilnisbelt. Daarachter hebben we in de turbulentie al heel wat uitdagende situaties gehad waarbij ik blij was dat de sleeplijn in het zwaartepunt zat.

    Het goede nieuws is trouwens dat ze morgen gaan beginnen met de bomenkap. Ons veld wordt onderdeel van een integraal plan met fietsclub hondenclubs etc. Dit betekent dat we een definitieve locatie krijgen. Iets wat tegenwoordig bijna ondenkbaar is. Hulde voor de gemeente Kampen:D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha Max,
    Dat vraag ik me af. De lijn trekt schuin omhoog naar achter. Als je dat naar voren/beneden doortrekt (bij een haak die bovenop, en net achter de vleugel zit) ga je volgens mij vrijwel door het zwaartepunt heen. Het zou nog wel eens redelijk in de buurt kunnen komen. Toch?
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je precies in die lijn blijft vliegen heb je gelijk Arjan.
    Maar dat heb ik nog nooit iemand zien doen.;)
     
  9. André_D

    André_D

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Sambeek
    Lang geleden begonnen met slepen. Tony Clark Piper met de sleephaak in de staart. Vind ik nog steeds veruit het mooiste. Is ook veruit het stabielste als de zwever tenminste min of meer recht achter de sleper vliegt. Het is verbazend hoeveel de zwever dan nog kan afwijken.
    Hoe zwaarder de zwever is ten opzichte van de sleper, des te beter je moet vliegen.
    Voordeel is ook dat de sleper nooit beschadigd wordt door de kabel en de lijn ook niet aan de staart van de sleper kan blijven haken.

    In de praktijk met alles door elkaar aan modellen en vliegervaring is een koppeling op de sleper net achter het zwaartepunt gemakkelijker.
    Het aangrijpingspunt van de kracht is natuurlijk bij de motor. Vermoedelijk moet de krachtlijn naar de zwever door het zwaartepunt lopen, maar het zou ook kunnen dat de krachtlijn juist van de motor door de koppeling naar de zwever loopt. Dit omdat die lijn altijd de neiging heeft te worden rechtgetrokken en dus ook daarbij het vliegtuig scheef trekt.

    Zaligmakend is de middenkoppeling in ieder geval niet. Als de zwever wat laag vliegt is het net zo "slecht" als de koppeling achteraan. En ook blijft de kabel wel eens haken aan het stabilo.

    Ik denk dat de factor "iedereen doet het zo dus zal dat wel het beste zijn" hier ook een belangrijke rol speelt.

    André
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik sleep kleine zwevers met een vliegende vleugel.
    Dan raakt de sleeplijn ook nooit wat.
    Ik heb me ook wel eens af gevraagd of dat met grotere modellen ook zou gaan.
    Het model is namelijk goedkoop en sterk.
    Misschien ga ik dat ooit nog eens proberen.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Arjan, dat klopt hoor. Daarom vind ik dat ook een betere oplossing dan helemaal bovenof de vleugel zoals standaard bij de Big lift. Toch merk je wel dat de lijn feitelijk niet in het zwaartepunt zit. Zeker bij wat zwaardere zwevers merk je wel dat de zwever mede de koers van de sleepkist bepaalt. Veel slepers zijn zo overpowered of veel zwaarder dan de zweefkist dat de vliegers daar vaak niks van merken. Ook de hoogte tov de zwever is wel heel relevant.

    Max
     
  12. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Er bestaat ook het gevaar dat bij een aan de onderkant geplaatste haak de zwever (die normaal gesproken hoger vliegt dan de sleper) met de sleeplijn de staart van de sleepkist omhoog trekt met alle gevolgen van dien en in het ergste geval een overtrek van de sleepkist:(
     
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Die overtrek krijg je als de zwever onder de sleekist komt, niet erboven.

    Toen ik 25 jaar geleden in Oostenrijk ging zweefvliegen(fullsize). Lag daar een wrak van een sleepkist tussen de hangars. Daar had een zweefkist achter gehangen die alleen een zwaartepuntshaak had. Dat is nog een tandje instabieler want de zweefkist kwam iets te hoog waardoor de neus van de motorkist omlaag ging. Daardoor ging vervolgens de zweefkist weer omhoog en binnen een fractie van een seconde was de heleboel geescaleerd. De sleepvlieger heeft de klap wel overleefd en liep na een jaar revalideren weer op het veld.

    Max
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Even een oud draadje naar boven halen.
    Vandaag heb ik gepoogd met mijn Ibis een veel te grote/zware zwever te slepen en dat ging waardeloos. Van de grond af komen ging eigenlijk prima, overgaan in relatief vlakke stijgvlucht ook nog wel maar binnen de kortste keren werd ik omgedrukt en raakte de combinatie instabiel.


    Bij de tweede start vloog ik vrij kort na het loskomen ongewild bijna in meskant en ik kreeg mijn Ibis in eerste instantie niet recht. Ineens lag hij vanzelf weer wel recht maar bij de eerste de beste flauwe bocht begon het opnieuw.
    Ik heb me er het hoofd over zitten breken hoe dat toch komt omdat ik een paar weken geleden met succes een minstens zo zware acrozwever het gesleept en dat ging wel.
    On het in perspectief te zetten; mijn Ibis heeft een DLE30cc met reso en trekt makkelijk 10kg. Maar de zwevers waar het nu over gaat wogen meer dan 15kg.



    Ineens een heldere ingeving.
    Dat denk ik ook. Als de sleper te weinig vermogen heeft moet je heel vlak slepen (dat gaat me goed af) maar de zwever moet wel een eindje BOVEN de sleper blijven. Ik heb het zeer sterke vermoeden dat anders de sleeplijn tegen het kielvlak blijft trekken en de staart om zet (met de eerder beschreven gevolgen). Met lichtere zwevers heb je dat probleem denk ik veel minder omdat die automatisch wat hoger boven de sleper zitten en omdat ze minder hard aan de lijn trekken.

    Ik neem me voor om de eerstvolgende keer met de zwever af te spreken dat die zorgt dat hij voldoende blijft klimmen en niet recht áchter mij te blijven maar steeds zo hoog mogelijk. Als de zwever gaat stijgen denk ik dat ik langzaam moet volgen maar wel laag moet blijven. De zwever bepaalt dan dus eigenlijk de stijghoek. Dat zal er misschien een beetje onnatuurlijk uit zien maar ik vermoed dat het een heleboel problemen kan voorkomen.

    Is er iemand die ook wel eens zulke te zware zwevers heeft gesleept en dit herkent?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede

    Ja en ik kan daar het volgende op zeggen .aangezien je al met moeite op vliegsnelheid kan blijven is elke vorm van weerstand extra een kill.
    Je wordt gestuurd door een zwaardere zwever op dat moment ,die jou schuin trekt . Nu gaat de romp als rem werken (slip) en trek jij ook niet meer recht op de treklijn en vlieglijn ,hierdoor verlies je en trekkracht aan de prop en vliegsnelheid door de sliphoek . het moment dat jouw toestel dwars valt is overtrek . Echter door dat je dan even valt en volle polle op de lat hebt zit je snel weer op vliegsnelheid .Alleen heeft de zwever je dan al ingehaald .
    Dit euvel heb ik ook met e Jodell die een vrij hoge eigen vliegsnelheid nodig heeft .
    Heb je nu een ervaren piloot die jouw toestel leest in de lucht en dus met de zwever jouw toestel kan corrigeren door niet te veel naar buiten of binnen in de bocht te gaan ,maar goed vloeiend achter je aan vliegt ,dan is het mogelijk om omhoog te komen .Gaat de zwever teveel trekken aan het hoogteroer dan levert dit ook weerstand ,zelfde geld voor welfkleppen .
    enigste wat dan de optie is is voor de zwever iets down drukken en de sleper gang laten houden waardoor de sleper een hogere vliegsnelheid kan bereiken en daardoor de combinatie in een vlakke klim omhoog halen .
    Mocht de zwever zelf teveel weerstand hebben voor de sleper ondanks het makkelijk te slepen gewicht loop je ook tegen het zelfde probleem aan .alleen is dan met down drukken niks te halen wel met extra vermogen .

    Tenminste zo zie ik het .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina