ariane v11 (tips gevraagd!)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door n.veldhuis, 12 nov 2013.

  1. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    motortje gevonden,
    bij geluk heb ik hem morgen thuis en anders moet ik maar wachten tot volgende week.

    zou een moderator deze discussie kunnen verplaatsen naar het speedmodels en pylonracers topic, dank U

    nu ben ik helemaal nieuw in het f5b gebeuren en kan daarom wel wat tips gebruiken.
    nu heb ik nog wel een paar vragen, ik heb al meegekregen dat f5b materiaal tot het uiterste wordt gedreven.( en dit ook slecht kan wezen voor het materiaal.)
    nu heb ik al wel gezien dat de motor die erop komt, namelijk Plettenbergje , 220/25/A1 P6 met 6.7:1 vertraging en Schulze 111Fo regelaar, niet continu mag draaien, wat moet ik hier onder verstaan, 10 Sec? of langer of korter?

    mvg,
    Niek
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Niek,
    Op 3S kun je de motor max zo'n 10 seconden laten draaien, maar beter is het de motorloop tot 3-5sec te beperken. Maar dan zit je al lekker hoog :)

    Gerben
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij vermogens van 5 KW is de motorlooptijd zo'n 1,5 a 2 seconden.
    Dat is lang genoeg om het model weer op zo'n 80 tot 120 meter hoogte te krijgen en hem met 300 km/u het eerste rak in te vliegen.
    In jou geval zal je een seconde of 4 nodig hebben om in te vliegen.
    Ik zou de motor ook niet heel veel langer laten draaien.
    Wat ik wel zou doen is investeren in een Unilog met stroom en temperatuursensor.
    Dan weet je wat er gebeurd en kan je de motortemperatuur in de gaten houden.

    Op zich gaan F5B aandrijvingen best wel lang mee (ik heb 1 jaar met een motor gevlogen, zonder onderhoud) maar waar ze niet tegen kunnen is te heet worden.
    Vandaar de Unilog.

    GJ
     
  4. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    bedankt voor de reacties,
    nu heb ik van gerben gehoord dat ik het best een propmaat 16x17smal kan gebruiken of een 17x18F5B.
    weet iemand waar ik deze props kan kopen, om het lijken me geen standaard props wat gebruikt worden.

    dan heb ik nog een vraagje over de unilog, zijn er ook goedkopere mogelijkheden?
    en hoe werkt dit precies, soort telemetrie waar je zelf de motor temperatuur en ampere kan zien of wordt dit intern geregeld dat wanneer het boven een bepaalde temperatuur komt de motor vanzelf afslaat?

    en welke accu's kan ik het best gebruiken?(hoeveel mAh/ c)
    ik ga voor 3s maar zitten hier nog eisen aan voor wedstrijden en zijn er van de rest nog eisen waar ik rekening mee moet houden voor wedstrijden?


    mvg,
    Niek
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Props heb ik wel en anders kan ik ze wel via Freudenthaler bestellen.
    Je moet ook nog een spinner hebben en dat zal ook een Freudenthaler worden.

    Er is eigenlijk niets anders dan een Unilog.
    Je kan een Unisens kopen maar dan zal je later weer een Unilog moeten kopen want als je beter gaat vliegen is een limiter verplicht.
    Dus beter meteen 1x goed je geld uitgeven.
    Misschien zijn er wel Unilog 2 van de subcommissie E-zweef te koop?
    Even aan Gerben vragen.

    Hoe het werkt..
    Het kan met telemetrie, maar dat mag niet.
    Er zit in de unilog een SD kaartje, die slaat de gegevens op.
    Na de vlucht lees je die uit op de laptop.
    Je begint dus eerst met een tamme aandrijving, dan vliegen en kijken wat er gebeurd.
    Daarna kan je met props en zo gaan experimenteren.
    Je ziet dan wat dat voor gevolgen heeft.
    Het is niet zo dat de Unilog ingrijpt als er iets te heet wordt.
    Hij grijpt alleen in als je de energielimiet bereikt hebt (als de limiter aan staat) , dan zet hij de regelaar op < 900 ms, dus uit.
    Het is dus eigenlijk, vliegen en meten, uitlezen, veranderingen doen, vliegen en meten, uitlezen, etc.


    Wat accu's betreft, de goedkoopste zijn de beste.
    Gewoon Turnigy 30C 3600 of zo.
    Wel opwarmen voor gebruik en ook na gebruik ontladen tot 3.8 Volt per cel.

    Internationaal zijn er eisen maar bij de NL wedstrijden controleren we elkaar een beetje.
    Je hebt nu eenmaal een bepaalde energiedichtheid per gewicht dus je kan met gewicht niet heel veel rommelen.
    Wat zeker niet mag is een parallel pak, maar ik zie daar ook de voordelen niet van.
    Dus een 3S 2P mag niet.

    Als ik even jouw aandrijving bekijk.
    Je zal maximaal 3000 Watt eruit kunnen persen (wat al heel erg veel is voor de regelaar en motor).
    Op 3S kom je dan maximaal op 285A
    Als je dan een 3S 3600 pak neemt zit je op 80C piek, dat is ruim onder wat ik trok met die cellen, dat was 110C, en dan leverden ze nog steeds 3.5 V per cel onder volle belasting.

    GJ
     
  6. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    @GJVO

    dank je voor de reactie,
    nu heb ik bij Freudenthaler op de site gekeken maar kan hier niet de goede propmaat vinden. kun je me misschien vertellen welke geschikt zou kunnen zijn, om kan geen 17x18 prop vinden.
    en de spinner heb ik er wel 1 gevonden, maar is dit de totale diameter of is deze geschikt voor een kist die een neus heeft van 38 mm?

    sorry voor de vele vragen, maar zoek het liever eerst goed uit voordat ik het bestel.

    mvg,
    Niek
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zeg maar Gert-Jan hoor.. geen GJVO.

    Nou, daar gaan we met probleem Freudenthaler...

    Een 17x18 F5B rood is niet per se 17 inch diameter.
    Net als dat een 18 inch soms wel eens kleiner kan zijn dan een 17 inch.
    Het komt allemaal door het verleden.
    Er werd toen met 42mm spinners gevlogen.
    Daarop zijn de maten gebaseerd, maar dat gaat ook weer niet altijd op.
    De ene 17 inch is de andere niet.
    In de praktijk past een 17 inch van Freudenthaler op een Ariane neus.
    Maar dan weer.. sommige props hebben een verdraaide spinner nodig anders ontploft de prop (bij grotere vermogens dan 3500 watt).
    En als je de verkeerde spinner bij de verkeerde prop hebt werken de instelhoeken van de bladen weer niet.
    De Aeronaut brug die jij als linkje stuurt moet je helemaal vanaf blijven!
    Neem gewoon echte spinners met ingelamineerde brug.

    Denk aan dit soort dingen als spinner:
    http://shop.modellbau-freudenthaler.at/index.php?list=183


    En als props krijg je dan dit:
    http://shop.modellbau-freudenthaler.at/index.php?list=KAT162

    Dat kan >6 KW aan.


    Stuur me maar een PBtje, dan zoeken we wel even wat bij elkaar.
    En ik heb waarschijnlijk nog wel wat her en der liggen wat je kan gebruiken om te testen.
    Ik vlieg voorlopig toch niet en mijn nieuwe Surprise heeft een 36mm neus dus de spinners die ik had heb ik niks meer aan.

    GJ
     

Deel Deze Pagina