Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. bciere

    bciere Guest

    Klopt de huidige, nu staan ze er nog dus :)
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoewel het voor jou misschien heel duidelijk is komt het niet echt over met je ingediende text.
    In de algemeenheid heb ik al vaker aangegeven dat het voorstel compleet moet zijn. Halve en/of onduidelijke voorstellen geeft veel onbegrip getuigt van weinig inzet waarmee je ook de overige rijders niet echt overtuigt, juist die moet je zien te overtuigen van hoe briljant je voorstel(len) is(zijn).....
     
  3. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Zijn er overigens nog uitlaat - testen? Afgelopen jaar waren toch weer een paar herrie gevallen, mensen die de randjes opzoeken...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Waarom zou je dat willen..??, de normering die in het nomac reglement staat wordt toch niet gehaald met de op dit moment door jullie gebruikte sets, laat staan dat deze norm gehanteerd wordt of gaat worden.
    Ik zou eerst een verzoek indienen om de norm te gaan hanteren, of om een (wel) haalbare norm toe te passen, indien gehonoreerd wordt het heel makkelijk, heel veel uitlaten kunnen in de vuilnisbak en wellicht ook een aantal motoren waarna de spoeling heel dun zal zijn omdat er nog bar weinig materiaal voorhanden is wat de normering wel haalt.
    Deze discussie gaat de komende jaren waarschijnlijk nog wel even verder voordat er een sluitende draai aan kan worden gegeven, voorlopig dus gewoon oordoppen in of na je 50ste naar de audicien voor een gehoorapparaat.
    1 troost, gehoor toestellen maken ze tegenwoordig haast onzichtbaar en dus hoef je aan niemand te verklappen dat je 1:8 hebt gereden in een "lastige" periode.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Alpine Otoplastieken | dé Gehoorbescherming op Maat
    :p

    Eind Februari naar de motorbeurs, dan hebben ze altijd een actieprijs!
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ruud, het mocht je misschien ontschoten zijn maar de EFRA heeft een stap gezet naar geluidsvermindering waar de nodige goedgekeurde uitlaten naar voren gaan komen. Het is dan wel zo slim om gewoon de EFRA te volgen.
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Tis jammer dat er hier geen "like" Job knop is :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Roelof, ik ben inderdaad niet helemaal up to date en dat zal altijd wel zo blijven maar ik wordt van je bericht wel blij en hoop dat het goed komt.
     
  9. Lode

    Lode

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    7
    Jongens,jongens,toch. Wat een gezeik is dat hier toch. Iedereen die hier zijn visie zit te verkopen over de toekomst van de 1/8 onroad klasse,maken samen nog geen 10% uit van het totale rijdersveld. En jullie kunnen nog niet samen dezelfde richting uitgaan. Het grootste deel van de rijders is helemaal niet geinteresseerd in dit gezeik,ze willen alleen maar een paar weekendjes rijden,en zo hard mogelijk. Ze steken hun zuurverdiende centjes en door de week hun vrije tijd,met het nodige gezeik van hun partner,in deze hobby. Denk je nu echt dat ze verlangen naar ellenlange voorschriften en regels? Ze willen fun maken en zien hoe hard dat ding gaat. En dat geluid,daar doen we het voor. Dat opschakelen op het rechte stuk,dat warmdraaien in de pit en hoog in toeren gaan,daar krijgen we allemaal een smile van tot achter onze oren. Wil je dit niet,ga dan electro rijden,ook fun! De geur van de rubber en de uitlaatgassen,dat willen wij,en hoe meer,hoe liever! Vind het spijtig dat er zoveel energie gestoken word in deze discussie's. Op deze forumdraad vind ik ook bitter weinig constructiefs terug. HOE KOMT HET DAT ONZE HOBBY ACHTERUITGAAT EN WAT GAAN WE ER AAN DOEN? Dat is hetgene waar we ons mee bezig moeten houden. En begin me nu niet persoonlijk aan te vallen,ik wou hier ook mijn gedacht eens zeggen. En ik weet ook geen antwoord op de teleurgang van onze geliefde hobby.
     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Er is ook nog zeker 20% wat meeleest hoor. ;)
    Blijkbaar wel, want gedurende het jaar hoor ik ze vaak zat zeggen, "ze moeten dit" en "ze moeten dat"
    Als ze toch alleen maar een paar weekendjes willen rijden, wat maakt het dan uit als wij er wel een toekomstvisie op los proberen te laten?
    Andere partner zoeken!. :p
    Misschien niet, maar er moet iemand een beslissing nemen, en zolang die er niet is, moeten we het doen met een goed regelement.
    :yes:
    Dus dan maar nergens over nadenken en gewoon doorgaan zoals de afgelopen jaren?
    De meest gehoorde reden van iemand die stopt, zijn de kosten.
    De meest gehoorde reden voor iemand die er niet eens aan begint zijn, jawel de kosten.
    dus.
    Heb ik niet gedaan. :)
    En heb ik ook geen 100% antwoord op nee, niemand denk.
     
  11. Johnson40

    Johnson40

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    64
    Een opmerking en een suggestie...

    Geluid
    Geluid is i.d.d. fantastisch en klinkt ons die deze sport beoefenen als muziek in de oren. Helaas denken onze buren daar steeds vaker iets anders over.... Vroeg of laat worden we gedwongen iets aan de geluidsproductie te doen....

    Kosten
    Kosten is een vaak gehoord argument. Deelname aan een koningsklasse zal altijd om een (fors) budget vragen. Is het wellicht een optie om een 1:8 budget klasse te introduceren? Bijvoorbeeld zoals in Zuid Europa (Frankrijk, Spanje en Italië). Daar kennen ze de 1:8 classic: pan car (geen vering), wel een diff, 2WD, 1 versnelling, eenvoudige motor en koppeling. Voordeel: auto's zijn robuust, door 2WD lage bandenslijtage en heb je geen super krachtige motor nodig, relatief gunstig brandstof verbruik, eenvoudig en tegen weinig kosten te onderhouden. Door de eenvoud kan je de techniek snel eigen maken.
    Klasse kan ook interessant zijn voor diegene die geen groot budget willen besteden, maar wel competatief 1:8 willen racen...

    Nadeel: het zal lastiger rijden, snelheden zullen een stuk lager zijn dan de reguliere 1:8.

    Nogmaals, het is een suggestie en indien ik dit in het verkeerde draadje heb gedaan, bij voorbaat mijn excuses.

    Vriendelijke groeten,
    Johannes
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De reden van classic is deels kosten maar voor een groot deel juist de simpelheid in techniek waar veel ouderen nog naar terug verlangen.

    Kosten is een argument waar de rijder zelf verantwoordelijk voor is... Als mensen zich suf betalen aan de nieuwste auto's, stapels aan dure motoren, grote hoeveelheden banden waar eerst een laag rubber vanaf wordt gehaald voordat ze uberhaut gebruikt gaan worden (en eerst een 300 euro smeermachine zien) en alsnog voorbij worden gereden door iemand met een oude gare MRX4, goedkope 5T motoren, een band onafgedraaid op 79mm, gesmeerd op een eigenbouw machine van een paar euro en een eigen mengsel brandstof wat niet eens de helft van het normale kost is er iets fouts gaande in de gedachtengang.

    Helaas zijn er nog te veel mensen die denken dat prestaties te koop is terwijl het toch voor een groot deel uit kennis en ervaring moet komen wat helemaal niet te koop is (tenzij je coureurs mag inhuren).

    Helaas is er geen regel te verzinnen om de kosten te drukken waar de meerderheid het mee eens zal zijn.
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik denk dat hier een uitdaging ligt voor de clubs, waar uiteraard de NOMAC in zou kunnen coordineren.

    Op de MACH zijn we zoals bekend noodgedwongen naar goedkope (stille) motoren gegaan.

    Op de AMCA hebben een aantal rijders deze goedkope keuze vrijwillig gedaan, maar dit vrijwillige moet er vanaf denk.

    Als de clubs nu zelf verplichten op de clubraces met de goedkope budget motoren te gaan rijden, dan kan dat voor de nationaal rijdende rijder geen argument zijn, immers kan hij zijn snelle NK motoren sparen (als ze uberhaubt al clubraces rijden), en voelen de echte clubrijders niet de "verplichting" ook snelle motoren te moeten kopen om mee te kunnen komen.....

    Ik ben er vrij zeker van dat dit de weg is die clubs in moeten gaan slaan, willen ze over een aantal jaar nog bestaansrecht hebben. Let wel, ik heb het niet over stille motoren, maar wel over de goedkopere motoren.
    Of straks allemaal electro rijden, want die kant gaat het heel snel op zo.....
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2013
  14. Lode

    Lode

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    7
    20% leest ook mee........dan schiet er nog 80% over,niet? De kosten zijn de afgelopen jaren geloof het of niet..........gedaald.:) zie maar naar de banden,grootste budgetslikker,van om en bij de 30€ naar om en bij de 20€. 30% gedaald in prijs. Auto's,idem. Motoren ook hoor. Wat duurder is geworden is de pils aan het circuit :) . En echt.........moet er persee elk jaar nieuwe reglementen komen? En wat in Heemstede een groot probleem is,is dan in Genk weer helemaal geen probleem. Oeverloos kunnen we doorgaan met als resultaat........nougabollen(dit is belgisch voor noppes,niemendal). Is er dan niemand die dit snapt?
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    er komt ook nooit 100% rijders naar de vergadering Lode, dus wellicht is het precies die groep die hier reageert en leest, die de beslissingen straks nemen, voila, je ziet dus het belang. ;)

    Het gaat in deze helemaal niet om de MACH, het gaat om het grotere geheel Lode, als je dat niet in kunt zien, dan snap jij het wellicht niet?

    En Genk in Belgie, is 1 van de 6 banen die we rijden, die andere 5 gelegen in Nederland, krijgen wel per 2015 andere eisen omtrend het geluid......

    Als je dat niet snapt, ben je zelf eigenlijk de hobby/sport aan het kapot maken.....
     
  16. Lode

    Lode

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    7
    Voila,daarvoor vreesde ik al. Ik heb nog maar 2 keer gereageerd en wordt al persoonlijk aangevallen en het is allemaal mijn fout. Wie is hier fout bezig?
     
  17. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb zo'n moderne starre bak vorig jaar gekocht samen met de MACH 5t combo. Ik heb er helaas nog niet mee gereden maar dat komt volgend jaar wel. Het is echt een diehard klasse waarbij je de sport moet zien om dat ding op de baan te houden. De goede Franse rijders proppen er gewoon een 7 poorts of meer turbo motor in als ze de kans hebben. (Wat ik me heb laten vertellen gaat het ongeveer 1-1.5 seconde langzamer dan open 1/8. Gaat best hard zon starre bak als er wat grip ligt. iY82IiA3Se4[/media] 1/8 Piste - Classique - Finale Thermique - Manche 1 - Evry 2010 - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Johnson40

    Johnson40

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    64
    Dat is een leuke film Alex! Indrukwekkend. Ben reuze benieuwd naar je bevindingen zodra je de eerste meters met je starre auto hebt gereden! Ik zit nu nog heel erg te dubben. Ga eerst maar eens een beetje sparen en kan ik ondertussen oriënteren wat een leuk/goed chassis is. Motonica, een WRC, of iets anders? Motor: ik denk een tamme 3 of 5 poorter :)
     
  19. bciere

    bciere Guest

    Martin, hoe kan jij voor andere bepalen dat de novarossi motoren goedkoop zijn? Als ik bijv met novarossi moet rijden kost dit me al gauw 600/700 euro. Twee motoren(reserve want kan kapot), twee 'dure' hipex uitlaten. Reserve onderdelen(lagers, drijfstangen etc) en ze moeten natuurlijk nog even ingereden worden. En er is gok ik dit jaar geen 1 motor open gehaald of ze wel onbewerkt zijn.
     
  20. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Waar zeg ik iets over Novarossi motoren?

    Maar op clubniveau 2 motoren meteen kopen?
    Hipex uitlaat duur? (geld trouwens alleen voor de MACH, en dat is niet van belang in deze discussie).
    Maar om even duidelijk te zijn, een Hipex uitlaat en bocht kost 70,- dat is zelfs goedkoper dan een normale uitlaat, dus geen argument.
    Stock motoren
    Novarossi 5 poorts, 175,-
    Picco 5 poorts, 169,- een set met uitlaat (2069) kost 199,-!
    En dat zijn de advies verkoop prijzen!
    Drijfstangen en lagers zijn hetzelfde als in de top motoren, dus "dubbele" voorraad is niet nodig.

    Nogmaals, ik wil helemaal die NK rijder niet naar de club zien te krijgen, ik wil nieuwe rijders naar de clubs zien te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2013

Deel Deze Pagina