Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je alles gratis of tegen inkoopsprijs krijgt vanwege speciale deals wordt het lastig.. en zo loopt zeker 50% van het NK veld denk ik.
    Ik ben het verder met je eens dat de Hipex in prijs en prestaties als ook het geluid mij zeer verrast heeft en de 5 poorters zijn standaard uit doos voor de meeste snel genoeg. Helaas speelt hier de gevoelsbeleving in de gedachten een grote rol....
     
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Maar ik heb het nu niet over het huidige NK veld, ik heb het over clubracen, en nieuwe rijders aantrekken.
    Daar doel ik op, dat het best eens een goed idee zou kunnen zijn, als de clubs hun clubraces met de verplichte "stock" motoren gaan rijden. En nogmaals, ik heb het niet over de stille hipex uitlaat, laat dat duidelijk zijn, dat geldt alleen voor de MACH.

    Als NK rijder trainen op je eigen club? kan gewoon met je snelle NK motoren, maar kan ook met deze goedkope stock motoren.

    p.s., bij de vraag van een geinteresseerde ouder die eens komt kijken met zijn kids, over "wat dat nu kost" => liegen! :D

    Niet meteen die bandensmeermachine aanhalen, en 50 sets banden, 2e hands is de hobby te beginnen voor onder de 600,-.....
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2013
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij de AMCA was er ook weer het idee om de 5T oid opnieuw in te voeren. Nou, mensen konden zich daar nog wel in vinden maar dan bv. de betaalbare HiPex als vaste uitlaat gaf toch wat weerstand zonder een duidelijke reden.
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dan is dat lijkt me inderdaad een gevoelskwestie.
    Maar een verplichting op het rijden met de 5T motor, is dat te sprake geweest?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, we hebben dat als AMCA 2 jaar gedaan maar door het openstellen van de clubraces waren de motoren weer vrij gegeven, helaas zag je direct de nodige motoren op marktplaats verdwijnen.....

    Met een hoop nieuwe rijders die natuurlijk gehersenspoeld zijn met het idee dat meer poorten ook sneller is en ondanks dergelijke motoren zelden onder de 16 sec op een ronde duiken met gemiddelde van ruim 17 sec leek het wel een idee om terug naar een 5 poorter te gaan ter bescherming van hoge uitgaven en tegelijk een leerproces mee te geven. Ook voor de ervaren rijder is het goedkoper racen om de snellere motoren voor de NK's te bewaren.

    Terug naar de 5T motor was wel een idee maar over de uitlaten was men er niet uit. Mogelijk ook vanwege de hersenspinsel dat minder geluit gelijk aan minder prestaties staat.

    Dat de combo snel genoeg is heeft zich al bewezen want de 15.0 op Heemstede is zeer reprenstatief, de 14.7 die danny Essenstam heeft gereden op de AMCA is waar velen nog van dromen, niet te vergeten Richard Keur en Dennis van Lammeren begin dit jaar tijdens de NK en ik zelf reed op de RACO de laatste NK met deze standaard combo een 20 rondjes in 5:00 waarmee ik in de NK een 15e tijd had en in de NOMAC een 2e tijd zou hebben op maar 4 seconden achter de nr1....

    Zoals ik al aangaf is het voor velen snel genoeg om met de 5p motoren te rijden maar beseffen het zelf niet.
     
  6. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Het is elk jaar dezelfde discussie zie ik, en elke keer denkt men niet na over laagdrempelige verkrijgbaarheid van producten. Het enige wat men kan roepen is "het moet goedkoper!". Even ter illustratie (ook ter ondersteuning van de opmerkingen van Lode). Bandenhandel is kapot, een beginner zal die niet makkelijk kunnen kopen bij een winkel oid. Stock motoren ala Nr en Sonic Idem, worden in kamertjes achteraf verhandeld (voor bv 100 euro in andere doosjes), die beginner heeft geen notie... Daarnaast vergeten we voor het gemak dat de 2e hands handel inspringt op de beginnersmarkt, wie is er niet begonnen met een gebruikte auto en motor? Uiteindelijk was dat onze leerschool ;) Als laatste weten we uit ervaring dat iedereen een hekel heeft (vooral in deze klasse) aan alles wat standaard is of voorgeschreven wordt (qua merk). Ow ja, ik zie alleen maar meer mensen met een 1:8 rijden... volgend jaar de prijzen maar eens verhogen? ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zomaar een vraagje ; wie is "Lode " valt op dat ie zijn mond vol heb dat iedereen 'zeikt ' maar dan zich aangevallen voelt ?
    Overigens is het zo dat de actieve hier op het forum gemeen hebben dat de meeste allemaal ervaren zijn en weten hoe het spelletje gespeeld wordt ,hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn natuurlijk . Op de baan beperkt de strijd zich tot op de baan ,daarbuiten toch vooral beoefenaars vandezelfde sport/hobby. In 1 ding zijn we eensgezind naar de beginners en gevorderde beginners : koop gewoon een 'simpele' motor en zoekt het niet altijd in spullen die als 'super snel 'en dus duur te boek staan. Heb je meer plezier , beter voor je portemonee en relatie. Ondanks dat ik al tientallen jaren in de Nk (of A e.d.) klasse uitkomt koop ik nooit geen motoren van 400/500/600 euries ,gewoon zonde van je geld en beslist onnodig.

    Johannes, ik zou voor een 5 poorter stock gaan van Picco (sonic) of Nova Rossi . Heb zelf de NR 5 poorter en die doen het goed , met een beetje zoeken voor onder de 150,- te koop.
    Ik zelf schat de levensduur langer in dan voor de 'snelle ' (wat dat ook moge zijn) NR/Picco's en ze lopen snel zat.

    Pieter , Onze hobby/sport is gewoon te klein voor normale winkeliers zeker nadat al die klasses (1/8 1/12 1/5 (TW/F1) truggy buggy etc gekomen zijn . Toen er sprake was van alleen 1/12 en 1/8 was het nog te behappen voor de winkeliers ,nu niet meer . Internet is ervoor in de plaats gekomen ,hoef je niet blij mee te zijn maar is niet anders. dat er op de baan verhandeld wordt is al zo lang ik rij en dat is al een tijdje .
     
  8. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Advies: Ga eens met (e)winkels praten Hans, dan kom je tot een hele andere conclusie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja.... als je Lode niet kent dan sta je toch op een grote afstand van het rijdersveld vrees ik, maar wie ben ik om dat te oordelen.
     
  10. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Hans je wordt echt oud man !!

    Lode is een rijder die al heeeeeeeeeeeeel wat jaartjes mee draait in de 1/8 en 1/10 brandstof.
    De laatste jaren rijd zijn zoon Daan het Nederlands kampioenschap mee.
    Helaas dit jaar maar weinig wedstrijden mee kunnen doen i.v.m. school en andere dingen.
    Maar vorig jaar eindigde hij op de 6de plaats in de NK Klasse. waartegen jij op de 17de eindigde !

    Eerst voortaan uitzoeken wie of wat, voordat je iemand veroordeelt !
    Als je even langer nadenk, dat had je er zeker ook achter gekomen wie Lode is.
     
  11. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Correct verwoord Roelof !
     
  12. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Daan ken ik wel ,zijn vader ook maar wist niet dat ie Lode heete , dit gezegt hebbende begrijp ik niet echt waarom Lode het veelvuldig over gezeik heb , er wordt aan brainstorming gedaan om te zien of we het 1/8 racing op een hoger plan kunnen krijgen ,aantrekkelijker voor een groter publiek en voorbereid op de toekomst (geluid !) . Ik zie niet in waarom dat 'gezeik ' is en sluit me helemaal aan bij Martin.
    Ik dacht dat ook in Belgie de nodige problemen omtrend geluidshinder bekend is , willen wij ook in de toekomst van onze circuits gebruik blijven maken met brandstof motoren zullen we het geproduceerde geluid onder controle moeten krijgen . Gelukkig is er een fabrikant opgestaan die dat in ieder geval begrijpt (Hipex). Ook met een Hipex hoor ik de motor in zijn toeren klimmen ,de bak schakelen en zie het rubber van de banden verdwijnen ....
     
  13. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
  14. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Heeft dat brainstormen en het creƫren van een visie toch nog zin,
    ben blij dat de Graaf inziet dat met de huidige motoren en uitlaten de hobby op een dood spoor stond.

    Hoe mooi het ook is die herrie, als we even niet alleen aan ons zelf denken, komen we snel tot de conclusie dat het kabaal gewoon niet normaal meer is.

    Volgens mij is prima bewezen dat je met een stillere uitlaat het prima naar de zin kan hebben,
    paar weken terug hadden we Salven uitgenodigd voor een test met de 1/8,
    na enkele uren rijden reed Salven met zijn wedstrijd motor met Hipex uitlaat 0,1s. langzamer in vergelijk met de herrie uitlaat.

    Als we eenmaal allemaal met zo`n stillere uitlaat rijden, dan duurt het een half jaar en dan weet men niet beter,
    dan zal een ieder er de voordelen van zien en begrijpen.
     
  15. Lode

    Lode

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    7
    Ja,jongens,hier ben ik weer. Hans.......ik loop al meer dan 30 jaar rond in deze hobby,ben dus geen beginneling. Als je nu gewoon aan Maryska gevraagd had wie Lode was,had ze het je meteen gezegd :).Dat ik het meermaals heb over "gezeik" dan komt dit uit een diepgewortelde fustratie. Al die jaren hoor ik telkens in het tussenseizoen de grote profeten opstaan en verkondigen dat het volgend jaar beter moet.En telkens veranderd er niets of nauwelijks niets,of ze gaan terug naar oude regels.Maar telkens gebeuren deze regel veranderingen ten nadele van de piloten,want deze moeten steeds weer opnieuw de gepaste (gehomologeerde) onderdelen kopen. Al meer dan 10 jaar wordt er geschreeuwd dat het geluid omlaag moet. Ben je het verhaal van de 30-- uitlaat vergeten? Ik heb hier nog uitlaten liggen van toen,die nu onbruikbaar zijn. Motoren en pluggen gingen aan de lopende band stuk.....zeer kostelijk. Nu lees ik weer dat ik moet zorgen voor nieuwe uitlaten en blijf zitten met nog goede en nieuwe uitlaten (gelukkig kunnen we deze toch gebruiken in Genk). Ik zit al jaren voor te stellen dat je de uitlaten niet moet homologeren,maar metingen moet doen op het circuit. Eindelijk heeft een of andere paardenkop het begrepen :).Wie teveel lawaai maakt,gaat eruit....simpel. Hier in Belgiƫ volgen we de europese richtlijnen,voorgeschreven in Vlarem 1 en 2. Ik heb deze jaren geleden nagelezen en heb toen moeten opmaken dat het voor elk circuit anders ligt ivm geluidslast. Kort bij woonzone,industrie,recreatie?? Allemaal parameters die uitmaken wat kan en wat niet kan. En natuurlijk de goodwil van de omwonende. Wat gaat er nou precies veranderen in 2015,want ik vind hierover niets terug op het internet.
    Op dit forum dringt iedereen zijn visie op hopend dat er volgelingen zijn. Maar zoals ik eerder gezegd heb,iedereen zegt wat anders en jullie zijn met te weinig om iets daadwerkelijk te veranderen. Ik zeg nu niet dat je dan maar passief moet staan kijken langs de zijlijn,maar probeer eenheid te krijgen. 1 probleem is al opgelost zoals Julius zegde,het geluid gaat omlaag.
    Spijtig genoeg zal ik niet meer naar de NK's komen met Daan,maar ik heb al een oplossing gevonden. Ik kom samen met een zeer goede vriend en prima piloot,Claes Danny. Ik blijf sleutelen en hij rijdt,mooier kan toch niet?
     
  16. bciere

    bciere Guest

    Dus vrij houden zodat iedereen eigen keus heeft? Sommigen krijgen spullen gratis dus dan is het wel een extra kosten post. Clubs hebben ook betere rijders op de wedstrijden nodig anders leren de nieuwe/beginners nooit iets van de ervaren mensen.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Helemaal mee eens dat clubs de betere rijders nodig heeft om de clubrijder omhoog te trekken maar het zou juist ook de internationale toprijders sieren om de clubwedstrijden minder serieus aan te pakken door met minder materiaal te rijden. Het is voor zichzelf een handycap en voor de mindere clubrijder plezierig dat ze in een finale niet al te ver zoek worden gereden. Maar het meest blangrijkste is de psygologische reden dat mensen zich niet blind moeten staren op materiaan maar op het afstellen en de ideale lijnen rijden.
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Vrijhouden lijkt mij ook geen juiste keuze om dit te bedwingen. Afgelopen jaar waren een paar (tweetal) rijders die met kop en schouders qua herrie boven de rest uitkwamen. Nu vraagt 1 van die rijders om alles vrij te houden omdat sommige spullen gratis krijgen... Pfffffff.

    Ik reageer alweer teveel hier, succes mannen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Pieter, jij hebt het over de 2058 uitlaat volgens mij, nou ik kan je vertellen, dat die uitlaat op een dB meter minder geluid maakt dan je vertrouwende op je gehoor zou zeggen! Ja, dit hebben we getest op de MACH! Een paar posts geleden vraag je nog of er metingen gedaan zijn, ja dus! Jij hebt duidelijk geen meetresultaten gezien, maar trekt wel conclusies.
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Zekers, je hebt nl ook iets als de irritatie factor. Aan dB zelf heb je niets...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina