Atlantis restauratie (met vragen )

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Helicor, 20 okt 2013.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Cor,

    Ik gebruik voor m'n stuntvliegers Dyneema, vanwege de extreem lage rek, op m'n zeilboten is dat niet zo van belang en geef ik de voorkeur aan het soepeler Dacron, dit kun je ook beter knopen zonder dat de sterkte er noemenswaardig onder lijdt, Dyneema is daar veel gevoeliger voor, dat moet je bij vliegerlijnen splicen wil je voldoende breeksterkte overhouden.

    Een ander punt om rekening mee te houden is de dikte van de draad; de 30lbs uit mijn link is maar 0,5 mm dik, de lijnen met lagere breeksterkte zijn tussen de 0,3 en 0,4 mm dik.
    Voor mijn grote handen begint dat al behoorlijk op haar te lijken en is lastig te verwerken.

    Ook worden de lijnen soms (bij een ongelukkige manoeuvre) aan aanzienlijk grotere krachten blootgesteld dan wat de zeilen er op kunnen uitoefenen, een dikkere lijn geeft dan meer headroom.
    De schoten op mijn 1M Voyager zijn 0,8 mm Dyneema, daar vaar ik al een jaar of tien mee tot windkracht 5 zonder een centje pijn (of noemenswaardige slijtage).

    Groeten, Jan.
     
  2. ArHeJaEl

    ArHeJaEl Guest

    lierlijnen en schoten

    In de set zit origineel "Mylon, Treviraseide, 1,00 mm diam. gevlochten. Geen vermelding van trekkracht
    Die dikte ziet er op mijn Atlantis niet vervelend uit. Dus waarom zuinig doen.
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "zuinig doen" Jan: Ik vraag normaal gesproken, wat het beste is, niet het goedkoopste.
    Als ik te dikke draad zou nemen, dan wil dat misschien niet goed door de buisjes, en te dun is misschien weer te onhandig, omdat je het niet meer ziet...
    Maar goed, ik denk dat ik dus die Dacron van 20 kg ga aanschaffen, heb al contact gemaakt met de leverancier betreffende de dikte daarvan.
    Cor
     
  4. ArHeJaEl

    ArHeJaEl Guest

    Cor, met "zuinig" bedoelde ik uitsluitend de dikte.
    1mm loopt vlot door de doorvoerbuisjes
    Jan
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Sinterklaas was vroeg dit jaar

    Garen van ca 1 mm heb ik inmiddels in huis Jan; breekkracht 20 kg.
    En een klos van 100 meter moet genoeg zijn, lijkt me :D

    Maar ik heb vandaag ook een stel masten en een giek met bijbehorend materiaal mogen ophalen bij een mede forummer, en ben daar dus heel blij mee.
    En hij wilde van geen geld weten, dus ik hoop dat de fles wijn lekker smaakt.
    Nogmaals bedankt J.

    Cor
     
  6. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Graag gedaan Cor,

    Mocht je nog vragen hebben, weet je me te vinden. Succes eerst met de bouw, ik blijf het volgen.
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dek beplanking!

    Staat genoteerd, Jeroen!!

    Ondertussen weer verder gegaan, nu met de beplanking van het dek. Ik heb de verschansing er op geschroefd, en daartegen een aantal latjes geklemd ter dikte van de breedte van de mahonie plankjes die ik langs de buitenrand ga plakken; daarlangs een eerste rij plankjes op het dek geplakt; dan houd ik dus een kier van een vaste breedte tussen de verschansing en de nu gemonteerde dek planken, waar later nog eenzelfde latje tussen kan.
    De reden daarvoor is, dat bij de definitieve montage van de verschansing, ik de kier tussen de romp en de verschansing wil dicht gieten met epoxy, om de maximale sterkte tussen de verschansing en de romp te krijgen.
    Daarover kan dan het laatste latje gemonteerd worden, waarvoor de kier van de correcte breedte nu al aanwezig is.
    Ik wil die verschansing nu nog niet definitief monteren, omdat die mij vreselijk in de weg gaat zitten bij het schuren, lijkt mij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En na enige vorderingen ziet het er dan zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De voortgang is langzaam, en het is niet mijn meest favoriete klus, dat geklieder met die secondelijm; het lastigste is eigenlijk de tussen naad van ca. 0,7mm mahonie tussen de plankjes; maar goed, het komt goed! ;)

    Dan nog een vraag: ik heb in diverste bouwverslagen gelezen over een veelheid van lakken en oliën die worden aanbevolen voor de afwerking van het dek: niet de meest onbelangrijke zaak!
    Ik dacht een polyurethaan lak daarvoor te gaan gebruiken, maar de modelbouwzaak waar ik daarvoor kwam, had een sterke aanbeveling voor 'hun' product, waarmee zij al hun boten hadden gelakt: Product naam: Barniz, wat een nitrocellulose lak is.
    Nu ken ik dat alleen maar van 'vroeger', toen de spuitbusjes autolak op basis van nitrocellulose waren gemaakt.

    Verder staat er alleen een Italiaans verhaal op de bus, dus daar moet ik Google-translate nog even op los laten, maar mijn vraag is, wie kent dit en heeft het gebruikt? en dan natuurlijk de resultaten / ervaringen er mee.
    De verkoper zei, dat slechts één enkele laag voldoende zou zijn, en dat lijkt me toch wel een beetje vreemd.
    Dus, schieten maar..:D

    Cor
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Even googelen: het is natuurlijk een Spaans product, , niet Italiaans, sorry.
    Het blijkt het eigen/huismerk te zijn van Artesania Latina, een modelbouw fabrikant.
    Maar goed, ervaringen toch graag!
    Cor
     
  9. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Zo.... Dat ziet er netjes uit hoor. Het is inderdaad een @#$&werkje om te doen haha, niet mijn favoriete klus, het resultaat mag er wel zijn hoor.

    Ik blijf je draadje volgen, succes met bouwen.

    Gr Jeroen
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dekje ligt er op!

    Heel wat uurtjes aan het knoeien geweest met secondelijm, mesjes, schrapertjes, zaagjes, schaartjes enz., maar hier is dan het resultaat:
    Overzicht

    [​IMG]

    Achterdek

    [​IMG]

    En de voorzijde:

    [​IMG]

    Nog een overzichtje

    [​IMG]

    Ook de binnenkant opgeschoond, zoveel mogelijk oude lijmresten verwijderd, alle oude siliconenkit rondom het ballast gewicht er uit gepeuterd en schoongemaakt, daarna in gegoten met Epoxy, gemengd met 'glass bubbles' wat het verdikt en een melk-wit uiterlijk geeft; dat ziet er dan gelijk heel anders uit:

    [​IMG]

    Cor
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi resultaat, wel wat werk maar het loont ;)
     
  12. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Geheel mee eens. Prachtig!

    Groet,

    Jan-Willem

     
  13. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Mooi dekje Cor !!! ben blij dat je genoeg had om het zo te maken :p:p:p:p:p:p;)
     
  14. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    potverdikkie Cor,
    Veel respect voor je doorzettingsvermogen.
    Ziet er keurig uit.
    Arie
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Héél netjes! Mijn complimenten!
     
  16. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Erg mooi! Ik volg!
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Vandaag het eerste verdunde laklaagje met Ruwa jachtlak erop aangebracht, dat haalt het contrast mooi op; na nog een paar laagjes zal ik wel weer een paar plaatjes plaatsen.
    En natuurlijk bedankt voor de complimenten!
    Cor
     
  18. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Mooi dek Cor. Geweldig om te zien hoe je de dikke dame weer nieuw leven inblaast
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Zo, dat was dus alweer een maand geleden sinds de laatste update! Maar dat wil niet zeggen dat er geen voortgang is geweest, alleen: langzaam

    De laatste 4 weken dus druk aan het lakken geweest; lakken is niet iets om steeds maar foto's van te plaatsen, en heel erg veel tijd kost het lakken ook weer niet, maar wel het tussendoor schuren, en de minimale spleetjes tussen de plankjes hier en daar opvullen; ik wist dit niet anders te doen, dan met lak. En meer droogtijd!
    Eerst met een heel fijn penseeltje, maar later, omdat dit niet naar mijn zin ging, met een tandenstoker, en een druppeltje lak er aan.
    Dan dus steeds weer een dag of 4 wachten, totdat de lak hard genoeg was om geschuurd te kunnen worden; eerder schuren geeft teveel 'rolletjes' en laat het schuurpapier snel vollopen.
    Goed, na de 4e laklaag zaten er toch nog stofjes in de lak, en ook hele fijne kloddetjes lak. Na die 4e laag is het hele dek nat geschuurd met korrel 600, en was mooi egaal màt geworden.
    Het busje lak was nu al zo vaak open geweest, dat er een velletje op kwam; dat natuurlijk grondig verwijderd, maar ondanks stevig roeren met een beugel in de boormachine, zaten er tóch nog allemaal hele fijne kloddertjes in de lak.
    Dus die moet weer geschuurd worden en ik denk dat er een busje nieuwe lak moet komen voor de laatste{?} laklaag.
    Hier zijn wat plaatjes van de stand van zaken van vanavond:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat moet dus beter kunnen!

    In plaats van een nieuw busje lak te kopen, hoe zou ik dit resultaat anders kunnen voorkomen?
    Zeven?
    Maar dan wel door een metalen zeef, anders krijg ik weer stof in de lak; misschien even bij de Action gaan neuzen ;)
    En meer in het algemeen, hoe kan je voorkómen dat er een vel op lak/verf komt?
    Terpentine er op voorkomt dat niet.
    Nu heb ik een CO2 las apparaat, zou ik daarmee een blik kunnen vol blazen voordat de deksel er op gaat?
    Dat zou kunnen werken, als de vel komt door een reactie met zuurstof [of stikstof?]
    Ander idee?
    Ik hoor het graag

    Cor
     
  20. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Zou de lak die je over hebt weggooien of in ieder geval niet meer voor je dek gebruiken.
    Wat mij helpt is niet uit de bus te lakken, maar uit de bus beetje lak in schoon bekertje, blikje etc te gieten. Dan daaruit lak nemen om te lakken. Lak die over is weggooien.
    Kwast schoonmaken dmv uitwassen. Eerst met oplosmiddel dan onder de kraan met Cif. Goed onder stromend water Cif uitspoelen, anders weer stof.
    Kwast goed laten drogen en in plastc zakje wegleggen tot gebruik. Het beste neem je voor aflakken een oude kwast. Die zal niet snel haren verliezen. Of een nieuwe die je de Cif behandeling hebt gegeven. Geen zg. Weggooikwasten voor mooi werk.
    Te lakken oppervlak stofvrij met stofzuiger en kleefdoekjes, plakkende hand oid.
    Ik bewaar het blik op de kop. En zorg dat de dekselrand goed schoon is en de deksel niet gedeukt. Dan eigenlijk nooit vel.
    Succes
     

Deel Deze Pagina