Gisteren nog even lekker aan de helling gevlogen... heerlijk, en dat in Overijssel (vlak tegen Gelderland aan). Een vriend van me was meteen enthousiast, evenals een mountainbiker die z'n tochtje afbrak en met verbazing stond te kijken hoe een ongemotoriseerd vliegtuig met praktisch nul komma nul wind nog boven kan blijven. Tsja... Er was dus behoefte aan nog een zwevertje wat het leuk kan doen aan de helling. Wij togen gisteren vervolgens naar Kampen, waar hofleverancier hangar.nl zit. En daar in samenspraak met een klant en de eigenaar van Hangar.nl onze gedachten laten gaan over de 'Break-out' van Jamara link. Wat een leuk model en dat voor drie tientjes .
Vandaag zitten bouwen en solderen. Alle elektronica goed wegwerken vereist het nodige denkwerk en gezwoeg, maar dan heb je ook wat. Nog geen 200gr, vliegklaar.
Lijkt me ook leuk om te doen. Ik woon in Deventer en aan den IJssel is het hier ook vaak winderig. Heb je er wat filmpjes van?
Dag mensen, Eric heeft in al zijn enthousiasme het topic van mijn eerste vliegtuig al gestart met foto's en al. Een korte intro: Al 15 jaar bezig met modelbouw. Vooral met speedboten in de weer geweest op internationaal wedstrijdniveau. Gisteren dus mijn eerste vliegtuigspulletjes gehaald en vandaag gebouwd. Een poging tot hellingzweven met harde wind heeft geleid tot een scheur in het rompje. Daar ga ik dus eerst een glasvezelmatje overheen leggen. Deze wing heb ik gekocht om hard mee te gaan vliegen uiteindelijk. Begonnen met een Dymond 2730 1700kv op een dymond 3S 800mah en een no name 12amp regelaar met 7x 3.5 plastic prop. Die zal ik op een later tijdstip inbouwen. @Andy, Nee, nog geen filmpjes. Dat komt ongetwijfeld nog wel. Mvg, Willem
@Andy je hebt PB... Maar, dit is een prima hellingzwevertje dat het ongemotoriseerd prima doet. De helling die vandaag tot onze beschikking stond, was verre van ideaal... te weinig steil, grote obstakels in de aanvoer van de wind. Zelfs met mijn Zagi en nodige vliegervaring amper in de lucht te houden, laat staan voor iemand die voor 't eerst aan de helling vliegt. Maar toch, chapeau Willem, niet slecht gevlogen. Volgende keer kiezen we een betere helling.
Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn. 't Is echt drie tientjes, tenminste aangeschaft in de winkel. (Anders hadden we 'm ook niet zo snel gekocht, denk ik .)
250 views in zo'n korte tijd?! Dat gaat beduidend sneller dan bij de botenafdeling. Goed, dan een paar vragen van mijn kant. Gezien het feit dat ik van hoge toeren houd, wil ik op termijn zo'n motortje gaan inbouwen met lekker veel power en het moet janken door de lucht. Tegen de grenzen van het uit elkaar spatten zeg maar Welk materiaal propeller moet ik gebruiken, en welke merken zijn er op de markt die ik moet ontwijken of juist wel naar gaan kijken. Ik weet van de botenafdeling dat goedkoop duurkoop is, dus ik zoek wel hoge kwaliteit. Hobbyking is leuk, maar voor kwaliteit ga ik meestal naar een ander.
Zelf gebruik ik op mijn Zagi (span 88 cm) een el cheapo motor (FC 28-12 1534kv) van Hobbyking, kost 7 dollar in het EU warehouse Vliegklaar zo'n 500 gram. Er zit dan een 3S1P 2200 mAh LiPo in met een 18A regelaar. Het is dan wel een ragmodel dus de elektronica moet goedkoop blijven. Toch bevalt bovenstaande setup prima en het model gaat ondanks het gewicht best snel!
Hoi Willem, Het 1700kV 23grams-buitenlopertje met 12A-ESC is perfect link. Goedkoop = duurkoop? Dat valt bij RC vliegtuigen reuze mee... de belastingen zijn ook minder hoog als bij speedboten en... eerst leren wandelen, daarna rennen ;-).