Beste Bouwers, In een ver verleden heb ik ooit de zwarte zee (houtbouw) gebouwd, hierna begonnen met auto's en sinds vorig jaar ook vliegtuigjes. Maar ergens blijf ik bootjes nog het leukste vinden. Zodoende heb ik pak m beet een half jaar geleden de billing boats kit van de fairmount alpine gekocht en ben hier druk mee bezig geweest zo af en toe. Nu ben ik op het punt aangekomen waarop ik de railing moet maken, echter loop ik hier tegen een probleempje op. Waar bij de zwarte zee de railing van volledig messing onderdelen was en dus mooi gesoldeerd kon worden, is dit bij de kit van de fairmount een combinatie van aluminium standaards (in de handleiding staat nog messing, maar dit is vervangen door aluminium) met messing draden. Onmogelijk om te solderen dus. Aangezien de gaatjes waar de draad doorheen moet komen ongeveer 1 tot 1,1 mm groot zijn en de draad zelf maar 0,5 mm dik is en er hierdoor een redelijk groot 'gat' overblijft is het me ook niet gelukt dit met secondelijm aan elkaar te maken. Als ik ga zoeken om aluminium en messing met elkaar te verbinden kom ik bijna altijd uit op een epoxy variant, dit is vaak redelijk dik en zal met de fijne railing niet heel mooi worden door eventuele klodders lijm die achterblijven. Ik heb gezocht naar alternatieve staanders, echter voor +/- 150 stuks ben ik al snel meer dan 100 euro kwijt.. dit staat niet in verhouding met wat de complete kit kostte. Zelf maken zou nog een optie kunnen zijn, echter word het een uitdaging om alle gaatjes op dezelfde plek te boren en alle staanders even mooi te krijgen. Is er iemand die de perfecte tip heeft om mijn probleempje op te lossen? Hetzij de bestaande staanders en draden gebruiken, hetzij een andere railing kopen tegen een redelijke prijs, of de tip om de staanders zelf te maken van messing? Alvast bedankt!, Danny
Hallo Danny, Voor railingwerk gebruik ik altijd geëtste paaltjes. Deze kosten weinig in verhouding tot bijv. de Robbe paaltjes. Ze zijn in verschillende schalen en uitvoeringen te koop en kunnen worden gecompleteerd met messing staf en dus goed te solderen. Staat ook nog eens veel realistischer dan die van Robbe of Graupner. Kijk maar eens op de volgende link. Homepage Groet Sjoerd
Hallo, Voor de zwarte zee heb ik Railing van aëronaut gebruikt. Deze zijn te koop in verschillende hoogst en allemaal stukken van 25 cm! Voor de zwarte zee heb ik 50 euro betaald voor alle railing. Gr brecht
Hallo Danny, Ik ben op mijn Fairmount op de volgende maniet te werk gegaan met de paaltjes die bij het pakket zitten........ - de reling draden buigen in de vorm die ze moeten hebben.. - het aantal paaltjes aan de drie draden doen wat je nodig bent... - de paaltjes op de hoeken eerst plaatsen en alleen de paaltjes vast lijmen aan het dek... - daarna alle paaltjes 1 voor 1 op hun plek vast zetten in het dek... - de draden verdelen zoals je ze wilt hebben en ik heb met een worstprikker er wat seconde lijm aan gedaan... maar dat is ook zelf even uitvinden wat je handig vind.. Later nadat je de reling in kleur hebt zie je niets meer terug van de gaatjes die niet goed met lijm vol zijn gelopen. mvg Robert
Alternatief kun je een kleine injectiespuit+naald vullen met een beetje aangemaakte UHU plus (je hebt dan ongeveer een uur verwerkingstijd, daarna is de spuit verloren), kleine drupjes lijm daar waar je ze hebben wilt deponeren, en even met de warmeluchtblazer (bijvoorbeeld zo'n portasol krimpkousblazertje) er langs gaan: de lijm vloeit dan heel mooi uit en zuigt overal mooi in de gaatjes. Groet, Bert
Voor mijn Smit Finland heb ik de railingscepters gemaakt uit 0,7 mm dik kunststof van verticale raamlamel. Met een Stanleymes stroken van 3 mm breed gesneden en daar op de gewenste hoogte 1 mm gaatjes in geboord. Aan de onderkant een 1 cm lang RVS stukje rond geplakt met secondenlijm. Aan de bovenkant een U-vormige uitsparing. Daarna de railingdraden in model gebogen en de nodige scepters aan de dunne draden geregen. Voor de ronde staafjes aan de onderkant gaatjes geboord in de opbouw. De railing zonder bovendraad te plek gezet en daarna de wat dikkere bovendraad (roodkoper, elektra) in de U-vormige uitsparingen gelijmd. Daarna geschilderd en het resultaat is best acceptabel en kost 2 x niks. Wel uren mee zoet geweest. Groeten, Klaas.
Bedankt voor de tips! Ik ga proberen de railing te maken met de bestaande materialen, lukt dat niet dan kan ik altijd nog kopen (alternatief wat genoemd is, is goedkoper dan ik heb gevonden). Mocht het lukken dan laat ik het resultaat wel zien een dezer dagen.
elektradraad is goed te gebruiken al is het wel verstandig na het strippen van de kunststof een kant van de draad in de bankschroef en het andere eind in de boormachine, en dan heel even kort laten draaien en je houd een kaarsrechte koperdraad over. groetjes piet
Piet, Bij gebrek aan een bankschroef doe ik er op ene eind een lus in en leg die om een deurkruk. Het andere eind pak ik vast met de waterpomptang. Over een lengte van 1 meter rek ik de draad dan een paar mm uit. Resultaat: ook een mooie strakke draad. Lukt ook met zacht RVS draad. Gr. Klaas
Ik gebruik voor dit soort dingen hoedenelastiek , is er in het wit en zwart . Mocht je er tegenaan zitten is er geen kronkel of wat dan ook , staat altijd strak . Mvg Hans