Home Made Trex700e DFC kop

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door hk500greg, 23 dec 2013.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Lees de link door en je ziet het zelf al.. Compass 7HV is volledig ontwikkeld op hard 3D. Die gebruikte onderdelen zijn betrouwbaar. Waaronder layout, materiaalkeuze en legeringen.

    Daar hebben een paar knappe koppen hard aan gerekend zodat jij een heli hebt die niet spontaan aan splinters gaat onder belasting.

    Welke engineering zit er achter jouw ontwerp? Daar zit het verschil imho.

    Panzer aluminium klinkt leuk maar wat zijn specs daarvan? Overtuig ons :)

    Als je eerst die foto's plaatst zonder verdere info kan je dit soort reacties verwachten. Vervolgens is het voor de fun omdat er niet mee gevlogen gaat worden.... Eh vaag?
     
  2. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Gewaarschuwd mens telt voor 2 is het gezegde toch.
    Zoals bekent bij velen, schijnbaar niet bij iedereen, heeft align zelf de constructie aangepast omdat de bouten afbraken.
    Het is niet de bedoeling je werk af te kraken dat zie je verkeerd het is om ongelukken te voorkomen.

    Met wat voor bout zit het vast het lijkt een draad eind met 2 dopmoeren ? wat is de kwaliteit er van
    is het gelagerd ?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Juist... die pushrods zijn stevig.... Mischien....

    Maar die bladegrip armen... DIE zijn niet op deze belasting berekend....
    En een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, een rotorkop vliegt precies even goed als het slechtste onderdeel....

    Groet, Bert
     
  4. Eelco

    Eelco

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    179
    Ik vind eigenlijk ook wel dat er wel heel snel negatief gereageerd wordt zonder dat er eerst even gevraagd wordt waar het precies om gaat. Eerst even wat vragen stellen voordat er geoordeeld wordt is toch ook wel een goede gewoonte.
    :) Misschien leren we er dan ook nog iets van :)
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Waarom zou je het maken als je er niet mee gaat vliegen?

    Kennelijk werkt het, of hij heeft er niet veel mee gevlogen? Maar dat ontwerp is toch een stuk slechter dan de originele compass kop, tenzij je geen dempers in de kop gebruikt (wat align nu dus doet). Maar met die alu staven krijg je grote krachten op de swash en grips.

    Maar de originele kop met swashdriver is gewoon nog steeds het beste, zowel de compass als de align dfc koppen hebben hun nadelen.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Iets zegt mij dat de TS ons allemaal mooi te pakken heeft met ons gehap ;-)

    Hoax?
     
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Knap staaltje werk van je vader! En altijd "leuk" dat er zo impulsief gereageerd wordt door iedereen.......

    Ik heb geen idee of er lagers gebruikt zijn en hoe stevig de constructie is. Maar kwa krachtenverdeling zie ik geen grote verschillen in de bladaansturing. Levensgevaarlijk? Geen idee, ik zou het eerst zelf willen zien ;-)

    Maar een tip van mijn kant: stap niet over op dfc als je het niet echt nodig hebt. Bij een crash gaat er gewoon veel meer stuk omdat de constructie sterker is.
     
  8. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    als de featheringshaft kantelt krijg je toch behoorlijke krachten op de swash, link en grips. Enige manier om dit op te lossen is door de link flexibel te maken (compass) of om te zorgen dat de featheringshaft niet meer kan kantelen door delrin dempers (align)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals danny als meld..

    Levensgevaarlijk ben ik niet meteen eens
    Zolang de rubbers maar vervangen zijn door kntterharde exemplaren, de boutjes waarmee de armen erin zitten van een zeer goede kwaliteit zijn(dus niet wat je nog ff had liggen) en je pre flight check alles erg goed naloopt

    Als de feathering kantelt ( en dat doet hij) kunnen de krachten nu nergens heen
    Dus gaat er iets breken. Tenzij je ergens een flexibel punt maakt

    Maar om eerlijk te zijn: ik snap ook niet hoe die align koppen in elkaar blijven hangen..
    Bij hun zouden de linkjes vrij vlot eraf moeten komen
     
  10. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Dit zagen we ook bij de eerste Align heli's met dfc. Dus niets nieuws. Maar of TS hier ook aan gedacht heeft weet ik niet. Zou maar zo kunnen.... Of niet natuurlijk :)
     
  11. Nicola

    Nicola

    Lid geworden:
    2 okt 2009
    Berichten:
    117
    Dus je heb het door je vader laten maken om er niet ermee te gaan vliegen,
    wat was dan de bedoeling?
     
  12. hk500greg

    hk500greg

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    84
    Locatie:
    helmond
    de kop zit op de heli van mijn vader hij wou jem toch zelf uittesten.
    ik heb de orginele fbl toren er terug opgezet.
     
  13. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Jammer dat jullie er nog niets van geleerd hebben:(

    mvg. Freddie
     
  14. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Wat me op valt is dat niemand valt over de Geometrie

    Standaard zijn de "armen" van de bladegrips bij FBL veel langer.
    Ik heb lang gevlogen met een Mikado FBL upgrade voor de normale kop.
    De upgrade verlengt de "armen" van de bladgrips.
    Hierdoor komt en de DFC rods naar de swashplate verder naar buiten.
    Effectief dus minder uitslag op de grips omdat de arm langer is.

    Qua krachten......
    Niet al het gewicht hangt hier aan.
    De grips en spindle dragen het gewicht. DFC hoeft alleen de bladverdraaiing vast te houden. Hier komt ook wel krachten op te staan maar vergeet niet dat dit alleen met een 2mm stangetje en plastic ballinks aan de swash zit.
    ZOOOOOOOOOOOOooooooooooooo veel kan dat ook niet hebben.


    Dus NIET vliegen zo !!!
    Maar meer vanwege de geometrie dan wat anders.

    [​IMG]
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Geometrie, da's een beetje "overrated".... dat verandert weinig aan het vlieggedrag, het verkleint alleen de swash uitslagen voor zowel collective als cyclic, en tegelijkertijd vergroot het de krachten op het stuurwerk. In precies de verhouding tussen "oude" en "nieuwe" bladarmen....

    En dat was wel degelijk geadresseerd hoor:

    En dan doel ik nog niet eens op de zuivere aanstuurkrachten, maar nog veel meer op de onbedoelde nevenkrachten (zoals de torsie die deze DFC armen op het iele bladegrip armpje gaan uitoefenen.
    De gewone stuurstangen met aan beide einden een kogelling oefenen namelijk geen enkel moment uit op de bladegrip arm, maar deze kolossale DFC armen doen dat WEL.... en dáár vrees ik dat het fout gaat.

    Qua geometrie: dat maakt echt letterlijk geen drol uit, zolang je je servohevels overeenkomstig inkort. Ik vlieg zo (met een kop die het wél kan hebben) en dat gaat perfect, zelfs "handmatig"...

    Groet, Bert
     
  16. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat align dfc ontwerp vereist harde demping zodat die bladhouders zo min mogelijk bewegen. Bewegen ze dan komen die krachten dus op de links die stijf zijn en is dat teveel dan zou het systeem wellicht falen.
    Zie het compass ontwerp met ietwat flexibele delrin links:
    [​IMG] [​IMG]
    Overigens heeft compass nu zo'n ontwerp met swash meenemer.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2013
  17. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik hoop dat je niet teveel aan je vader gehecht bent, want dit gaat zeker fout als je gaat vliegen!

    - Het lijkt wel alsof er 2 stukken alu aan elkaar gesoldeerd zijn.
    - Waarschijnlijk zit er de originele demping nog in.
    - Er zit bijzonder weinig vlees op het "knikpunt"
    - Er zit een draadeind door met 2 dopmoeren door de hele lengte
    - Het lijkt wel deels gevijld
    - Panzeralu? Nog nooit van gehoord!

    Het is leuk om even te knutselen maar gooi het gewoon weg. Die heli met normale flybarkop vliegt ook prima.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2014
  18. hk500greg

    hk500greg

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    84
    Locatie:
    helmond
    veel reactie's...
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Voor iedereen nog even een reminder die aan koppen gaat kloten:
    [​IMG]

    Overigens vlieg ik al een jaar of 3 met een NOG simpelere oplossing..:rolling:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina