Als je aan wedstrijden mee doet, ontkom je er niet aan vroeg of laat een "betere" stuur servo in je auto te willen hebben. Er zijn verschillende typen en ook heel verschillende prijzen. De meeste servo's onder de 50 euro gaan bij mij na een paar jaar slecht functioneren. Ik denk dat dit vooral komt door de Potentiometer die er in zit. Die moet aangeven in welke stand de hoofdas zich bevind. Ik vervang nu die servo's maar daar zitten dan nog goede tandwielen motor en goede behuizing in. Hoe doen ander racers dat? Welke servo gebruik jij ? ( en waarom?) Wie kan even goed uitleggen welk onderscheid er te maken is in de technieken? Volgens mij zijn er nu ook brushless servo's en zonder potentiometer, maar ik kom niet helemaal uit de marketing kretotolie als "coreless"en zo.
Een servo blijft een mechanisch ding welke met een paar jaar (!) gebruik eigenlijk helemaal versleten is. Wedstrijdrijders bouwen aan het begin van ieder seizoen meestal hun auto's met verse elektronica op. Coreless is letterlijk vertaald "zonder een kern". Dit zijn gewone brushed elektro motoren maar kennen geen massief anker, het is een hoopje koperdraad bij elkaar gehouden met een beetje hars/lak.
Ik heb toch sterk het vermoeden dat de potmeter de boosdoener is. Meerdere malen heb ik 3 identieke servos gekocht. Twee er van gebruikt ( ik een en mijn zoon een) en de derde als reserve. Maar na 1 1/2 jaar is die reserve ook onbetrouwbaar terwijl die niet gebruikt is. Of zijn er nog andere bederfelijke componenten in die servo's?
De motoren. Koolborstels die verslijten of geheel wegbranden komt ook vaak voor. Bij Savox al genoeg gezien met een doorgebrande koolborstel. Maar idd verslijt de koolstofbaan in de potmeter, het gruis en de slijtplekken geven trillingen en stopmomenten.