Truggy Masters nieuwe 1:8 electro klasse (ook buggy), denk met ons mee!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door snellehenk, 3 jan 2014.

  1. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Beste heren (en wellicht ook dames) rijders,

    Zoals jullie wellicht vernomen hebben zullen we bij de Truggy Masters een vrije klasse toevoegen waarmee we het met name voor electro rijders mogelijk willen maken om georganiseerde wedstrijden te rijden.

    Nu hebben de meeste rijders bij onze cup wel veel ervaring met nitro en soms ook wel met electro maar toch willen we graag een kleine discussie op gang brengen over de (op dit moment) opgenomen regels in het reglement.

    Een reactie die binnen is gekomen op ons forum is onderstaande:
    Mogelijk is het zo dat het format van kerstboom systeem in de finales niet een gelukkige keuze is en ook dat de keuze voor verplichte lipo wissels onverstandig is. Laat even weten wat jullie ervan vinden zodat wij van de organisatie een goed beeld krijgen van de meningen van deze, voor ons nieuwe, rijdersgroep.

    Vast bedankt!

    Voor de duidelijkheid onderstaand nog een deel uit ons reglement welke we specifiek hebben toegevoegd voor de vrije klasse.

     
  2. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Een (onnodige) lipo wissel zou het voor mij in ieder geval niet leuker maken.
    Organiseer dan een race die zo lang is dat je wel moet wisselen.
    Dan hoort het er gewoon bij.
     
  3. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Ik begrijp hem idd ook niet helemaal met de nitro buggy. Die hebben al een buggycup en die doen ook mee aan de truggycup?
    Voor de rest lijkt mij het vrij eerlijke regels.
    Word er bij de finale gekeken naar wie het snelste is van de nitro en elektro of is er echt een podium voor zowel elekto als nitro
    Accuwissel is overigens wel jammer. Voor nitro gaat dat natuurlijk makkelijk maar een elektro staar minimaal ern halve ronde te klooien met het wisselen van de accu's
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Lipo wissel lijkt mij ook niet wenselijk. In de meeste auto's zitten de lipo's goed vast en moet je even weten hoe e.e.a. vast moet. Dat wil je dan niet door een hardwerkende pit-crew laten doen.

    Is er iets van een een stop-go mogelijk?
    of verplicht door de pits rijden?
    is dat te controleren?
    evt gewoon de tijd als straftijd meegeven?
    Electro auto's 15 seconden later laten vertrekken?
    (zijn maar ff wilde ideeen)


    Misschien is een banden-advies ook wenselijk. Er zullen mensen zijn die nu overal en nergens rijden en eigenlijk geen geschikte banden hebben.

    succes met het opzetten van deze klasse
     
  5. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Goede banden: schumacher minipin yellow (droogweer banden) schumacher spirals silver (regenbanden) dit is voor kunstgras.
     
  6. heyningen1983

    heyningen1983

    Lid geworden:
    18 mrt 2010
    Berichten:
    3
    Zo als ik al zij een accu wissel vind ik persoonlijk echt niet handig.
    Bij de waterland 500 gaat dit wel omdat je dan met 3 eco rijders bent als team.
    Daarom zou ik het liefst dus ook 3 finales rijden van 15 minuten.
    De genoemde banden keuze van bryan kloppen als een bus en doen het echt super.
    toch zou ik de banden kijzen wel open laten.
    Dan is het makelijker om snel in te stappen en mee te rijden in deze klasse.
    Maar de tijd zal het leren ik ben er zeker de 1ste wedstrijd.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2014
  7. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Goede feedback dit, ik denk dat we hierop op kunnen maken dat de electro rijders de voorkeur hebben om geen lipo wissel te doen. We kunnen dat gewoon mogelijk maken door de lengte van de heats hierop aan te passen. Grootste vraag is dan echter, hoe lang mogen de heats duren? 12 minuten is haalbaar voor iedereen, maar denk dat de voorkeur 15 minuten is...ik kan alleen moeilijk inschatten of dat haalbaar is.

    Aanleiding voor buggy nitro is niet zo zeer dat we graag buggy rijders van de buggycup afsnoepen, daar hebben zij hun eigen cup voor. Wat wij afgelopen jaren gemerkt hebben is dat de truggy masters vaak de kraamkamer/het startpunt is voor de rijders die op een gegeven moment serieuzer gaan racen. Om direct in de buggycup te gaan rijden is de drempel vrij hoog, we willen de beginnende rijder een kans geven om kennis te maken met wedstrijden rijden. Kortom, we richten ons niet op de snelste jongens, maar juist op de beginner qua buggy nitro. Mocht blijken dat dit rare of oneerlijke situaties oplevert dan kunnen we hier altijd in wijzigen.

    In eerste opzet is de vrije klasse bedoeld voor de electro rijders dus...

    PS: Laat dus even weten wat een haalbare lengte van de finales is. Mogelijk passen we de lengte hierop aan. Wanneer er ook nitro buggies rijden kan dan een stop-and-go volstaan om het geheel eerlijk te laten verlopen.

    Qua banden advies, dat verschilt van baan tot baan, dus vraag voor aanvang van de betreffende wedstrijd aan de rijders welke band zij zouden adviseren. Schumachers zijn in ieder geval al een goede keuze :)

    Het is en blijft een vrije klasse, dus de banden keuze is ook 100% vrij.
     
  8. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    12 minuten is praktisch voor iedereen haalbaar, zelfs met 5000mah.
    Om 15 minuten te halen zal je duurdere accus moeten kopen en dat lijkt mij voor minder serieuze rijders een drempel om mee te doen.
    Ikzelf haal maar net 15 minuten met een 6500mah accu, maar ik heb mn regelaar dan niet zuinig afgesteld, punch=maximaal.
    Banden vrijgeven is niet verkeerd, maar laat er dan ook een handelaar met voorraad bijzijn zodat een beginneling niet meteen naar huis wordt gereden omdat ie niet aan het juiste materiaal kon komen!
     
  9. HobbyRC

    HobbyRC

    Lid geworden:
    12 mrt 2013
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Asperen (Gelderland)
    Mijn voorkeur zou inderdaad 15 minuten zijn. En wanneer er idd nitro buggy's mee rijden een verplichte stop-and-go voor een electrorijder. Op deze manier lijkt me alles veilig afgedekt. Dit ook ivm electrorijders die snel de trappen op en af gaan. Kan vaak goed gaan, maar zeker een keer fout.
    Bovendien dan ook weer concentratieverlies, terwijl een nitro bestuurder juist dan even zijn concentratie weer kan opbouwen (indien hij een pitbuddy heeft)

    Wat betreft de schrapresultaten zou ik ook graag voor en als beginnende "wedstijd"rijder zien dat er meer schrapresultaten zijn als 1.
    Niet iedereen zal half land kunnen afrijden, hebben vakantie of andere verplichting.
    Oftewel iets vrijer, zoals de klasse al zegt ;-) en dus minder streng.
    Dan kan een volgend seizoen weer wat strenger indien door rijders gewenst.

    grtz Ivar
     
  10. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Ik denk zelf dat 12 min het beste is, zo kunnen de aggresieve rijders ook gewoon rond komen met 1 accu.
     
  11. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Even samenvatten (meningen tot nu toe):
    - Finales 12 tot 15 minuten
    - Voorkeur voor geen lipo wissel
    - Indien er nitro rijders meedoen, de electro rijders een stop-and-go laten maken
    - Mogelijk 2 schrap resultaten i.p.v. 1 schrap resultaat

    Denken jullie dat er nog een voorkeur is voor een kerstboom systeem qua finales of is er een voorkeur voor 3 finales waarbij de snelste 2 tellen voor het eindresultaat (ik noem dit maar even de 1:10 methode).

    Goed om in ieder geval wat actieve feedback van de rijders te krijgen, samen komen we er wel uit ;)
     
  12. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Geen agressieve rijders hoor, gewoon gezellig houden :p lol!
     
  13. heyningen1983

    heyningen1983

    Lid geworden:
    18 mrt 2010
    Berichten:
    3
    Mij lijkt de 1:10 methoden dan inderdaad wel prima.
     
  14. rc10t3

    rc10t3

    Lid geworden:
    16 sep 2013
    Berichten:
    18
    Ervaring over de grens, 12-15 minuten.
    Zie oa;
    Austragungsmodus

    DM Warmup in Duisburg : HACKER CARLINE ? Hacker Motor GmbH

    Wellicht een idee om de 18e in Raalte, nadat de heats/finales zijn gestopt, elektro rijders door te laten rijden met een maximum van 20 minuten?

    Zelf moet ik dit allemaal ervaren met 1:8 Off-road.... vroeger met 1:10 Off-Road hadden de NiCad en NiMh geen problemen om de 5 minuten te halen ;-)
    Met de huidige Lipo's verwacht ik een hoop mogelijkheden.
     
  15. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Lol :D.
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Mijn voorstel zou zijn om met 12 minuten te beginnen. Voor minder ervaren rijders is dit al best lang. en zoals eerder gezegd is dit net even minder belasting op je spullen!

    Voor de finales zou ik ook voor de '1:10' methode gaan.
     
  17. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Het grote 'probleem' van elektro-rijden is de accu. De serieuzere rijders zitten vaak ook met een auto met een winkelprijs van om en bij de 1000€ en die willen zeker niet dat iemand zonder ervaring de accu gaat vervangen, ongeacht van de benodigde tijd.

    Dus 3 * 12 minuten lijkt mij mooi en kom je ook op een normaal aantal minuten rijtijd.
    Als er een nitro buggy meedoet kan je de andere een verplichte stop-and-go geven, een tankbeurt hoort max 3 seconden te duren :p.

    Weet niet of er een limiet op accu cellen / motortoerental staat maar zou dit wel doen.
    4s icm 2200kv of 6s icm 1400kV zijn OK, maar met 6s icm 2200kV hoor je niet op een circuit, dit vooral voor de veiligheid van de baaninzetters.
     
  18. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    ja idd, en daarbij heb ik een heel systeem hoe ik de draden wegwerk (zullen wel meer rijders hebben XD)
     
  19. HobbyRC

    HobbyRC

    Lid geworden:
    12 mrt 2013
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Asperen (Gelderland)
    Ik werk met hele korte draden en met open bus/pen contacten 4mm dus kans op kortsluiting en vonken is aanwezig. Dus accuwissel moet zeker geen discussie meer worden of zijn. En idd 4S zoals voorgeschreven. Lijkt me tussen de 1700 en 2300kv toelaatbaar.
     
  20. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Als onervaren 1/8 rijder lees ik allemaal mooie dingen.

    Ik heb bij voorkeur geen lipo-wissel, doe het liefst alles zelf aan mijn auto.

    12 minuten is een prima race-tijd, rij 1/10 en dan 6/7 minuten en dat vindt ik al lang.

    Tot slot motor en accu limiet, helemaal voor max 4s moet toch genoeg zijn, een race wordt toch niet alleen beslist op het rechte stuk en met veel snelheid.
    Een accu limiet zou toch al voldoende zijn, motor limiet lijkt me niet nodig.

    Al met al een goede ontwikkeling, ik probeer er ook bij te zijn en hoop op een heel seizoen.

    CANT WAIT.
     

Deel Deze Pagina