algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Bertus, 25 feb 2009.

  1. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Gebeurt vaker :

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Meer info over de Russische 735 die onlangs neerstorte op Kazan:

    Crash: Tatarstan B735 at Kazan on Nov 17th 2013, crashed on go-around

    Kippenvel krijg ik hiervan. Het bevestigd de ervaring van Raymond dat de 737 een behoorlijk opwaarts moment ondervind van TOGA icm het verminderen van de flapstand. (Mogelijk dat het intrekken van het landingsgestel hier ook een bijdrage aan het moment levert, omdat de extra weerstand onder de romp / vleugels ineens wegvalt?)

    Die 25° pitch angle had natuurlijk gezien en gecorrigeerd moeten worden. Het vliegtuig is na uitschakelen van beide autopiloten niet actief bestuurd geweest! Het lijkt er mijn inziens op alsof de piloten dachten dat de autopiloot aanstond, terwijl dit niet geval was.

    De TOGA procedure kan voor verwarring zorgen over de status van de autopiloot:

    Bron: Take Off / Go Around (TOGA) -*Explained - Journal - Flaps 2 Approach

    Het toestel maakte gebruik van autoland (Zie vet gedrukte deel hierboven), maar de glideslope is niet gecaptured.

    Vraag aan Raymond:

    Op het moment dat de piloten heading 250 opgaven aan de autopiloot om de localizer te pakken te krijgen, is toen de AFDS automatisch van autoland naar manual land geschakeld? Of is het zelfs mogelijk dat dit al gebeurde op het moment dat het toestel de glideslope niet te pakken kreeg? (Dat lijkt namelijk een voorwaarde voor autoland)

    Na het activeren van TOGA gaan de motoren door de autothrottle automatisch meer stuwdruk leveren, maar de autopiloten stoppen er mee! Ik denk dat de piloten dit niet of te laat door hebben gehad!
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is een mooie ontwikkeling al blijft iedere dode natuurlijk erg benieuwd triest.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat zat ik me later ook te bedenken Ron.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  8. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    minder gevlogen?

    In de maand juni is de vraag naar vliegtickets (gemeten in opbrengst per passagier-kilometer) wereldwijd gestegen met 6 procent vergeleken met dezelfde maand in 2012. De laadfactor steeg naar 81,7 procent.

    Alle regio’s lieten sterke groei zien, maar de opkomende markten presteerden het best: in Azië/Pacific nam de vraag toe met 10,8 procent en in het Midden-Oosten met 11 procent. Luchtvaartmaatschappijen in Europa noteerden een groei van 4,7 procent. De capaciteit steeg met 3,4 procent, zodat de laadfactor op 83,2 procent uitkwam.
     
  9. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Wij (Schiphol) staan dit jaar ook in de + hoor, er wordt meer gevlogen!
     
  10. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    wij op eindhoven ook... en volgend jaar weer...
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meer vluchten en/of meer kilometers? Los daarvan is per kilometer interessant.
     
  12. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    meer vliegbewegingen. meer passagiers.

    en tot nu toe 256 doden wereldwijd in vliegverkeer tegenover 650 verkeersdoden in alleen nederland al.

    Verkeersdeelname is de gevaarlijkste dagelijkse activiteit in ons leven. Wereldwijd zijn er ieder jaar zo'n 1 200 000 verkeersdoden te betreuren, dat zijn bijna 3 300 slachtoffers of 7 propvolle Jumbo Jets per dag!
     
  13. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Veel meer vliegbewegingen en ook veel meer near-collision situaties. Air zowel als Ground.


    .
     
  14. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Het AFDS systeem kan enkel in autoland geraken indien LOC & GS captured zijn dus als ze in HDG aan het vliegen waren was autoland nog niet "armed" en hadden ze normaal moeten weten dat de autopilot ermee stopt indien ze een go-around uitvoeren (TOGA drukken). Een automatische go-around is trouwens enkel mogelijk indien je het toestel correct configureert voor een autoland dus met autopilot 1 & 2 actief wat hier blijkbaar niet het geval was.

    De 737 (700/800 serie) waar ik mee vlieg kent een enorm pitch-up effect als je TO/GA activeert en moet je vaak zelfs nose-down input geven tijdens de eerste fasen van een go-around aangezien je correct bent getrimd voor een lagere approach speed. Je trekt tijdens de go-around inderdaad ook onmiddelijk de flaps van F30 of F40 naar F15 wat inderdaad ook een pitch-up effect heeft.

    Groeten
    Jan
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  17. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Dat was mij paar jaar geleden bij Amsterdam ook bijna gebeurt... flinke motorstoring tijdens slepen van Katja Schuurman
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat vraagt om uitleg :)
     
  19. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Absoluut :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    wat, het slepen van Katja, of de motorstoring? :)

    op zich niet zo spectaculair, we sleepten reclame voor Gouden Gids, formatie van 2 kisten. met doeken die wat aan de grote en zware kant waren. (allemaal netjes binnen de limieten, maar ook wel net binnen de limieten)

    kist van mij liep niet zo heel lekker tijdens de vlucht en midden boven amsterdam begon deze ineens te stotteren en te pruttelen. met sleep er achter kon ik geen hoogte houden, en je gaat toch best wel snel naar beneden... 1400 voet is zo weg...

    ik was al bezig om een ditching plan te maken voor het IJ. ik vloog boven Flevopark en heb daar de sleep (afbeelding van Katja die toen voor Gouden Gids reclame maakte) gedumpt. (kan dus zeggen dat ik een van de weinigen ben die Katja gedumpt heeft :). )

    anyway, wilde toen daar ergens kist maar in het weiland dumpen (zonder sleep had ik veel beter bereik) echter ipv 1400-1500 toeren kreeg ik er nog paar toertjes bij en kon met 1600-1700 toeren kist horizontaal houden.

    met een paar hickups onderweg en een stomme beslissing (op de vraag: do you want to declare an emergency, gaf ik als antwoord: nee, de motor loopt nog, was zeker wel emergency, maar ja.) later ben ik alsnog geland op baan 27 op schiphol waar mooi ontvangst commitee (lees brandweer) op me stond te wachten met van die bluskanonnen die een C172 zo van de baan blazen :):):)....

    naar oost getaxied en kist daar met knikkende knieen geparkeerd.

    oh ja... sleep van een liggende Katja (5 meter hoog en 15 meter lang) is nooit terug gevonden :)
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2014

Deel Deze Pagina