Robbe Futura EPC (Electric Power Conversion)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Roytjuh, 4 jan 2014.

  1. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Na een aantal jaar gestopt te zijn met modelvliegen begon het toch weer te knagen... Een model dat ik vlak voor de stop nog aan had geschaft was de Futura SE van Robbe. De opbouw van het mechaniek heeft mij altijd erg aangesproken, hierdoor is hij dan ook op de plank blijven staan.

    Sinds de doorstart van de hobby iets meer dan een jaar geleden zat ik er aan te denken de heli weer vliegklaar te maken. Alle brandstof modellen en bijbehorende spullen waren inmiddels de deur uit en de Futura zou dus een ombouw naar electro gaan krijgen.

    na veel rond te hebben gekeken en een aantal omgebouwde Futura's te hebben gezien die niet helemaal naar mijn zin waren ben ik tot de conclusie gekomen dat ik zelf maar iets moest bedenken. De bedoeling was om de elektrische conversie zo te maken dat de Futura niet meer zou lijken op een omgebouwde brandstof heli, maar dat het een "echte" electro heli zou worden. Hieronder een verslag van de ombouw van de Futura se naar de Futura EPC.

    Hoe van start te gaan?... Dat was de eerste vraag. Eerst maar eens het bestaande frame bekijken en wat dingen uittekenen.

    [​IMG]
    De futura vers van de stoffige plank.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Na wat tekenen,knippen en plakken.

    Het idee is om een deel van het originele frame en de kunststof electronics mount te behouden en een nieuw onder frame te ontwerpen waar de motor en accu's hun plek gaan vinden.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Opmeten van de originele aluminium frames.

    [​IMG]
    Maten vertalen naar een 3D programma (SketchUP) om beter inzicht te krijgen in het ontwerp.

    [​IMG]
    Originele electronics mount zonder het deel om de tank te monteren.

    [​IMG]
    Electronics mount met idee voor aanpassing... De electronica was in de tijd dat de heli werd uitgebracht een stukje groter dan nu. Het doel is om de electronica van deze tijd beter/mooier onder te brengen in het frame.

    [​IMG]
    Na een tijdje tekenen. De montage beugel achter de motor is bedoeld om de esc een plekje te geven. of dit ook daadwerkelijk gaat passen komen we later achter...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat de accu('s) gemonteerd op een slede via een schuifsysteem in het frame kan worden geschoven voor een eenvoudige accuwissel. De geleiderails moeten op hun beurt niet alleen de accuslede vasthouden maar dienen ook voor de montage van het landingsgestel.

    De volgende stap is het maken van een 2D CAD tekening Hier kan ik de maten en uitwerkingen van het 3D model weer gebruiken. Het is de bedoeling dat de CAD tekening later gebruikt gaat worden om alle onderdelen uit te frezen.

    [​IMG]
    Het plaatje voor in de electronics mount (ik weet nog niet of dit uiteindelijk ook gebruikt zal worden).

    [​IMG]
    Boven frame (vergeten een screenshot te maken van het onderframe).

    [​IMG]
    En samen...

    Met een plaatje hout onder de arm ben ik naar mijn oude clubgenoot Steven gegaan (Heimhelicopters op het forum). Hij heeft voor alle frees magie gezorgd. Nu begint de magie pas echt! Erg mooi om te zien hoe je van een idee naar een tastbaar product gaat, en dat allemaal met een kop koffie in je handen:D.

    Natuurlijk maken we eerst een testversie van multiplex om niet gelijk het carbon waar de frames uiteindelijk van gemaakt worden te verknoeien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    We zijn er bijna!

    [​IMG]
    Het kant en klare freespakketje met motormount klaar om in elkaar geschroefd te worden voor de testpassing. Een beetje lastig te zien op de foto's maar er is op verschillende plekken op de frames 2mm dikte van het hout weg gefreesd (rond de schroefgaten). Dit is gedaan omdat de carbon platen 2mm dik zijn en er anders bij de testpassing een maatverschil tussen beide framedelen zou ontstaan.

    Weer thuis aangekomen snel alle bakjes met benodigde boutjes en moertjes bij elkaar gezocht en aan de werktafel gaan zitten om het eens in elkaar te schroeven.

    Vol goede moed begonnen maar doe moed was al snel verdwenen. Meerdere gaatjes bleken niet geheel op de goede plek te zitten.

    [​IMG]
    Ik had beter de gaatjes kunnen markeren die wel goed zaten...:???:

    [​IMG]
    Hier zijn ook de uitgefreesde stukjes voor het opbouwen van het frame beter te zien.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het opgebouwde frame zonder electronics mount.

    [​IMG]
    en hier met electronicsmount. (hier nog met de bevestigingbeugel voor de tank).

    [​IMG]
    Na veel vijlen en schuren staat er dan uiteindelijk toch een opgebouwd frame op de grond. Echter is er dus nog veel aan te passen in de tekeningen dus we zijn er nog niet...
    De beugel voor de tank is niet het enige dat aangepast moet worden. Omdat er een nieuw onderframe komt moet het originele frame worden ingekort, hierdoor moeten ook de kunststof spacer achter in het frame worden ingekort.

    [​IMG]
    Voor...

    [​IMG]
    En na.


    Tussendoor ook maar met de canopy begonnen. Deze zag er niet meer uit en kon wel wat aandacht gebruiken. Het liefst zou ik hier een gfk canopy voor hebben van de futura maar die bestaan (bestonden) bij mijn weten niet. Wellicht iets voor een volgend project...?

    Eerst alle stickers verwijderd die zich na alle jaren bijna samen hadden gesmolten met het kunststof. Na enige moeite gingen ze er toch nog aardig af. Daarna schuren en klaar maken voor het spuiten. Ik heb hier in eerste instantie gewoon spuitbussen voor gebruikt van de Gamma. Het nadeel is dat deze verf niet brandstofbestendig is maar aangezien het om een electro conversie gaat verwacht ik hier niet echt problemen mee.

    Een beetje wit, een beetje zwart en een beetje geduld (het moeilijkste deel) later..

    [​IMG]

    [​IMG]
    Van heel dichtbij is het geen schoonheid maar voor voorlopig voldoet het best aardig vind ik zelf.

    Binnenkort meer!


    Groeten, Roy
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2014
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Een mooi verhaal Roy. De sketchup foto's had ik nog niet gezien. Bij deze een abo op je draadje!
     
  3. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt Steven! Sketchup was samen met de papieren schetsen/sjablonen voor mij eigenlijk de meest handige manier om het idee vorm te geven en alvast een beetje te kijken hoe e.e.a. er uit zou gaan zien.

    Groeten, Roy
     
  4. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Zoals op de foto's waar het houten testframe al is opgebouwd te zien is ben ik ook al begonnen met het maken van de accu geleiders. Omdat het idee was dat de geleiders ook de montage voor het landingsgestel zouden accomoderen was het dus een logische keuze dat de geleiders onder aan het frame hun plek zouden vinden in tegenstelling tot veel constructies die ik voorbij heb zien komen waarbij ze midden in het frame zitten.

    in eerste instantie wilde ik de rails frezen uit een strook aluminium maar omdat ik niet direct het gereedschap tot mijn beschikking heb om dit te produceren ben ik eens verder gaan kijken hoe dit anders zou kunnen. Uiteindelijk heb ik de oplossing gevonden in een U profiel van 15x15mm. Na een avondje dremelen en vijlen ziet dat er ongeveer zo uit

    [​IMG]


    In de beugel die is ontstaan uit het U profiel komt nu een strip aluminium van 9mm hoog en 2mm dik waardoor er een gleuf ontstaat van 2mm waar de accuslede zo in kan worden geschoven

    [​IMG]

    [​IMG]

    Door op vier plaatsen in de geleiderail corresponderend met vier gaten in het frame gaten te maken wordt bij montage van de de geleiderail aan het frame gelijk de aluminium strip aan de geleiderail gemonteerd.

    Dan moesten er ook nog Frame spacers komen... Het aantal en de afmetingen kon ik bepalen aan de hand de 3D tekeningen. In wat vrije uurtjes de draaibank opgezocht en al snel lag er een bakje vol met aluminium spacers.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier nog zonder schroefdraad.

    [​IMG]
    En hier met schroefdraad (M3).

    Dan nu toch maar weer achter de computer kruipen om de tekeningen aan te passen. In de eerste versie van de testframes zat nog een behoorlijk afwijking in de plaatsing van de verschillende gaten. zoveel dat ik sommige gaten soms meer dan een millimeter moest verplaatsen.

    Als uitgangspunt heb ik de tekeningen gebruikt waar ook de houten frames mee gefreesd zijn. Na de gaten op de houten frames op de goede plaats te hebben geboord en gevijld kon ik meten hoeveel de te verplaatsen afstand was en weer aanpassen op de tekeningen. Na een tijdje tekenen was ik tevreden met het resultaat en ging er weer een mailtje naar Steven voor het maken van een 2e testversie.

    [​IMG]
    Alle gedane aanpassingen gemarkeerd met groen om niet twee keer hetzelfde aan te passen en fouten te voorkomen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Na alle wijzigingen de passing tussen beide frames controleren.


    Na het mailtje de 29e van afgelopen December gestuurd te hebben werd ik de volgende dag verrast met een telefoontje of ik ook thuis was om de frames in ontvangst te nemen.

    Dit keer leek alles een stuk beter te passen maar na montage van het boven frame liep het mechaniek toch nog niet helemaal lekker soepel.

    [​IMG]
    Bovenframe met afgenomen zijplaat. Wanneer je goed kijkt zie je dat nog niet alles mooi uitlijnt.

    na het maken van een derde versie wederom gebaseerd op de tekeningen van versie 2 is alles dan toch mooi passend en lopen alle draaiende delen goed en lekker soepel. Ook is er in de derde versie nog even extra aandacht besteed aan de uitlijning van de gaten voor de verschillende montagepunten van de stuurstangen om straks de geometrie van de aansturing niet te verprutsen.

    [​IMG]
    De tekening met hulplijntjes voor het uitlijnen van de verschillende gaten.


    Na een laatste passing van de derde versie en extra goed gekeken te hebben naar eventuele aanpassingspunten is het dan toch eindelijk tijd voor het carbon!

    [​IMG]
    De carbon delen onder...

    [​IMG]
    En na het frezen.

    Na het ontvangen van de foto's van steven kon ik natuurlijk niet lang meer wachten en ben ik direct de volgende ochtend de onderdelen komen ophalen.
    Naast de frame delen heb ik ook nog een setje vinnen en wat kleine montage onderdelen getekend voor het inbouwen van de electronica.

    Vooralsnog denk ik niet dat ik de electronicsmount ga aanpassen zoals eerder is beschreven. Eerst maar eens kijken hoe de spullen zo passen. Deze onderdelen hoeven (voorlopig) dus ook niet gefreesd te worden.

    Dat was het weer even voor nu, later verder...
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mooi werk!:p
     
  6. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt Bruteforce!
     
  7. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Eenmaal thuis gekomen de carbon delen uitgepakt en begonnen met het wegschuren van de scherpe randjes. Ik heb de delen nat geschuurd om geen last te hebben van het (vervelende) stof.

    [​IMG]
    Nat schuren van de framedelen.

    Na het schuren dan eindelijk begonnen me de opbouw van het mechaniek.

    [​IMG]
    De houten test frames naast de uiteindelijke carbon frames.

    [​IMG]
    De onderdelen voor de erste stap, samen met de nieuw bestelde rvs boutjes,lock moertjes en ringetjes.

    [​IMG]

    Ik had van Steven de tip mee gekregen om het frame te controleren op rechtheid tijdens en na de opbouw. Dit kon het beste op een glazen plaat, de glazen plaat is hier een mooi uitgangspunt voor net als bij het controleren van assen op hun rechtheid. Maar waar vind ik nu zo snel een glazen plaat?... Gelukkig heb ik in de keuken een kookplaat en dit probleem was dus ook snel opgelost.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Lastig te zien maar geloof me, kaarsrecht.

    Door bij het opbouwen de boutjes niet helemaal vast te draaien en vervolgens het frame op een recht oppervlak te zetten en daarna alles vast te draaien krijg je een mooi recht frame. Ik had dit in eerste instantie niet gedaan om het verschil te zien. Bij het opbouwen zonder de hulp van de glazen plaat wiebelde het frame als een stoel met vier ongelijke poten. Het verschil was wel niet erg groot maar 0.5mm verschil zat er wel tussen gok ik.

    En omdat foto's meer zeggen dan woorden wat foto's van de vervolgstappen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Links origineel en rechts het aangepaste busje

    De foto is wat onscherp maar op de bussen waar de 90 graden armpjes op gemonteerd worden moet het opstaande randje weggehaald worden met een ruimertje omdat deze anders niet op het frame passen. Bij de originele frame platen zijn de gaten voor dit onderdeel toch net een klein beetje groter waardoor ze in het gat vallen. Ik heb er nog over gedacht om de gaten ietwat uit te boren maar vond dit uiteindelijk een betere oplossing.

    [​IMG]
    En de voorste 90 graden armpjes zonder afstandsbus.

    [​IMG]
    Gemonteerd op het frame.

    [​IMG]
    Antirotatie beugel.

    [​IMG]

    Misschien was het jullie al opgevallen maar de tandriem voor de aandrijving zit er nog niet tussen. Deze was ik in mijn enthousiasme vergeten maar is inmiddels ook gemonteerd.

    De werkzaamheden tot nu toe hebben iets meer dan een jaar in beslag genomen inclusief de bouwstops en verhuizing die tussentijds voorbij kwamen. Nu ik het tot dusver ontstane verslag terug lees snap ik eigenlijk niet dat het zo lang heeft moeten duren maar we bouwen lekker verder. Het doel is dan ook dat de heli voor aankomend voorjaar de lucht in kan voor de eerste vluchten.

    De geplande werkzaamheden voor de komende weken zijn o.a. het (af)maken van de accugeleiderails en het opnieuw draaien van alle framespacers. Deze zijn bij de verhuizing denk naar een plek voor zichzelf gaan zoeken want ik heb ze nog niet terug kunnen vinden. (zal na de bouw van de heli wel gebeuren:hammer: )

    Volgende keer verder!
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Dat wat Marco zegt: Mooi werk!

    Steven
     
  9. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Mooi project ziet er super uit.

    Jan
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Mooi project en ziet en netjes uit!
     
  11. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Varsseveld
    Hallo Roy,

    nou jullie zijn goed bezig.

    Ik hoop binnenkort deze nieuwe futura te kunnen zien.

    Volgende Week een keer afspreken.

    groeten

    Helmut

    Home
     
  12. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt allemaal! Leuk om te zien (en te horen) dat er interesse is in dergelijke projecten.

    @ Helmut, Het doel is om de Futura voor aankomend voorjaar klaar te krijgen. Zoals alles er nu uit ziet moet dit zeker lukken. Dan gaat hij natuurlijk ook mee naar het veld! Wat betreft aankomende week moet ik even kijken of dat gaat lukken (ben veel weg). Ik stuur nog wel even een berichtje.


    Wat betreft de bouwwerkzaamheden, ik heb minder kunnen doen dan ik eigenlijk gehoopt had. Toch hebben we niet stil gezeten en is de kunststof montagebeugel voor alle electronica inmiddels uit elkaar geweest en schoongemaakt. Ook het hoofdtandwiel is onderhanden genomen.

    [​IMG]
    Alles gedemonteerd klaar voor de schoonmaak.

    [​IMG]
    Volgorde voor de montage van de "servo schommels" op de kunststof electronics mount.

    [​IMG]
    Alles weer gemonteerd.


    Ook moest het afgezaagde gedeelte aan de onderkant dat normaal gesproken de brandstoftank op mijn plaats houdt nog afgewerkt worden. Klein klusje en met een afbraammesje zo gedaan.

    [​IMG]
    Voor...

    [​IMG]
    Na

    Vervolgens was het hoofdtandwiel aan de beurt. Na demontage goed alle lagers gecontroleerd en het geheel schoon gemaakt waarna hij weer terug in elkaar kon met een drupje loctite natuurlijk. Blijf het mooi vinden hoe dit soort onderdelen destijds zijn ontworpen en geconstrueerd.

    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]


    Helaas is het doosje waar de zelf gedraaide frame spacers in zaten nog niet terug gevonden na de verhuizing. Ik heb het zoeken inmiddels maar opgegeven, deze zullen wel weer boven water komen wanneer de heli af is... Gelukkig heeft mijn schoonvader een tijdje terug een draaibankje aangeschaft en één berichtje was dan ook al voldoende en gelijk een goed excuus om hem een uit te proberen.

    [​IMG]
    Frame spacers "in wording"

    Ook is de rotorkop inmiddels gedemonteerd. De spindle as was duidelijk krom en moest dus vervangen worden. Gelukkig bood ebay uitkomst en inmiddels is er een nieuwe spindle en hoofdas (deze wordt gelijk mee vervangen) onderweg als het goed is.


    Dat was het weer voor nu, dit maal een niet al te grote update maar er volgt spoedig meer.
     
  13. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Hey Roy, wat een mooi project!!!!! Hier gaan er menig mensen jaloers op zijn!!!!

    Grts danny
     
  14. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Had je de spacers niet beter van zeskantig staf kunnen maken?
    Dan kan je ze bij het aandraaien op een elegante manier tegen houden met een steeksleuteltje of i.d.

    Maar tot op heden zit het er goed uit!

    Mvg. Richard
     
  15. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt Danny en Richard!

    De optie met zeskant staf materiaal heb ik overwogen. Uit esthetisch oogpunt (puur persoonlijk) heb ik eigenlijk gekozen voor de ronde spacers. Ook is uit de testversie met de houten frames geleken dat je ze met de hand genoeg vast kunt draaien. Bij het aandraaien van alle boutjes draaien de boutjes en spacers mooi in elkaar tot ze zichzelf vast klemmen tegen het frame. Vervolgens is het een kwestie van vast draaien.

    Vandaag nog even lekker kunnen opschieten. Ik had eerder deze week de geleide rails voor de accu's al afgemaakt en na het ophalen van de spacers bij mijn schoonvader was het dus alleen nog een kwestie van monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De spacers na het zandstralen (klein braampje vergeten maar dat werken we later wel bij).

    [​IMG]

    [​IMG]
    De montage, altijd even spannend maar het past gelukkig in één keer. Helaas had ik niet de juiste lengte boutjes maar voor de testpassing zijn deze ook prima.

    [​IMG]
    Ook de hoogte van de rail komt mooi overeen met die van het frame.


    Bij de montage van de spacers aan het frame heb ik een draadstang op maat gezaagd. Deze vervangt eigenlijk de originele boutjes die in de brandstofversie gebruikt werden. Vervolgens worden aan beide kanten de spacers op de draadstang geschroefd. Door aan één kant een inbusboutje in de spacer te draaien tot het punt waar de draadstang moet komen voorkom ik dat de draadstang te ver in de spacer wordt gedraaid. Wanneer het geheel door het frame is geschoven kan ook de andere spacer er op worden gedraaid.

    [​IMG]
    Inbus boutje tegen het te ver inschroeven van de draadstang.

    [​IMG]
    Andere kant aandraaien...

    [​IMG]
    En vast.. Aan beide kanten van de spacer is plaats voor het inbus boutje voor montage van de onderframes.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De montage van de kunststof electronics mount gebeurd op dezelfde manier (draadstang met aan beide zijden een spacer).

    [​IMG]
    Eerste frame deel

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gevolgd door het tweede frame deel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    En wederom past alles (gelukkig) zonder problemen.

    [​IMG]
    Ook tussen de geleiderails heb ik nog spacers gepland maar door het ontbreken van de goede lengte boutjes moet dit nog even wachten.

    [​IMG]
    Het frame kan nu eindelijk op zijn eigen pootjes staan. Voor mijn gevoel een grote stap. De losse delen beginnen nu een geheel te vormen dat zelfs al een beetje op een heli begint te lijken maar we zijn er nog niet.

    De motormount die ik had liggen past niet met de motor die ik wil gebruiken, ook past hij niet tussen de frames. Hier was ik al bang voor maar is geen ramp. Binnenkort dus maar een passende mount vouwen. Ook moet het mechanisme voor het vastzetten van de accuslede nog verder uitgewerkt/gedacht worden en moet er nog wat bedacht worden voor het motortandwiel, het blijkt lastiger dan ik dacht om een geschikte tandriemschijf te vinden...

    Binnenkort verder!
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ziet er geweldig mooi uit, je ziet dat er aandacht aan besteed is!!
     
  17. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt John! ik doe mijn best. Die aandacht bij het bedenken, meten en maken van de onderdelen is ook wat de meeste tijd kost maar betaald zich direct terug bij het opbouwen van het mechaniek. Buiten dat vind ik het natuurlijk gewoon ook erg leuk om te doen.

    De afgelopen tijd helaas niet veel vrije uurtjes gehad om verder te werken aan de Futura. Toch is de kop inmiddels geheel uit elkaar geweest en schoon gemaakt en weer gemonteerd. Dit was niet alleen nodig om e.e.a. schoon te maken maar ook om de feathering shaft te vervangen, deze was helaas krom. Alle lagers waren op eentje na nog goed dus dat scheelde weer. De heli is door de vorige eigenaar waarschijnlijk goed onderhouden en afgesteld want naast het geringe aantal kapotte lagers (3 tot noch toe) is ook de slijtage minimaal.

    [​IMG]
    Na montage loopt alles weer mooi soepel op de vier stuurstangetjes van de swash na. Deze zijn voor mijn gevoel nog wat stroef maar wellicht heeft het er mee te maken dat ze nieuw zijn.

    [​IMG]
    Ook het hoofdtandwiel heeft tegelijk met de montage van de kop zijn plekje gevonden.


    Een puntje dat ik tijdens het ontwerpen van de geleiderails voor de accu over het hoofd heb gezien is dat de montage gaten aan de achterkant van de geleider precies op hetzelfde punt zitten als de montage gaten voor het landingsgestel, dom dom dom...
    Na een aantal dagen wat ingewikkelde ideeën bedacht ik me dat ik de boutjes voor het monteren van het landingsgestel natuurlijk ook gewoon om kon draaien en de kop kon verzinken in de rails. Soms is de simpelste oplossing de meest elegante.

    [​IMG]
    Verzonken gaatjes voor montageboutjes van het landingsgestel.

    [​IMG]
    Achter, waar het probleem meteen duidelijk te zien is...

    [​IMG]
    En voor. Wanneer alles straks goed blijkt te werken gaat hij nog een keer de zandstraalcabine in voor de afwerking.

    Ook heb ik nog even tijd gevonden om de servo's (nick, roll, swash) te monteren. Dit is gebeurd met 2.5mm zelftap schroefjes. Om de servo's mooi stevig (en netjes) te monteren is boven op de met busjes gevulde rubbertjes een carbon plaatje gekomen. Deze kon de freesmachine nog mooi uit een stukje "afval" carbon halen dat van de frame delen komt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort maar eens kijken of we een motor mount kunnen buigen. Ook moet ik nog iets bedenken op de montage van de horizontale en verticale vin. De originele kunststof vinnen hadden een aangegoten stuk dan om de ronding van de staartbuis paste. Dit stukje mis ik natuurlijk bij de carbon vinnen. Wellicht dat ik iets frees uit een kunststof plaat. Een andere mogelijkheid is kijken naar iets dat gewoon te koop is.

    Tot slot was ik benieuwd of het zwaartepunt ongeveer uit zou komen zoals ik gehoopt had. Hiervoor heb ik de staart en de staart gearbox even op de heli geschoven en de accu's er los in gelegd. Wanneer de heli aan de paddlestang wordt opgetild hangt hij ietsje achterover. Ik verwacht (en hoop) dat het zwaartepunt na montage van de overige electronica en andere kleinigheden wel ongeveer goed komt te liggen.

    [​IMG]

    Tot zo ver...
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    En de kap gaat ook nog wat gewicht voorop leggen.

    Het ziet er al serieus goed uit! Voor de vinnen kan je natuurlijk een plastic fin van het koppelstuk ontdoen, maar ik heb ook wel wat pvc en wat pom liggen waar wat uit gefabriceerd kan worden.

    vooral doorgaan!

    Steven
     
  19. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    De pvc en pom klinkt interessant, dat moet ik even in gedachten houden... Ik heb inmiddels ook mijn pakketje uit Engeland binnen waar de nodige reserve delen in zitten in de vorm van een complete heli. Toch lijkt het me leuk om dergelijke onderdelen eens zelf (proberen) te maken. Ik heb hiervoor ook al even zitten kijken naar 3D printen maar vind dit nog wat aan de dure kant, ook ben ik nog niet helemaal te spreken over de kwaliteit van het kunststof.

    Doorgaan doe ik zeker! Hoewel het lijkt alsof het einde in zicht is, is er toch nog genoeg te doen. Ik moet nog even wat zaken overdenken en uitproberen maar binnenkort wordt het ook weer eens tijd om de frees en koffiemachine aan te zwengelen voor wat accu sledes.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2014
  20. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Wat/welke motor ga je er eigenlijk inhangen?
    Ik las ergens dat je met het vinden van motor-tandriemschijf problemen had?
    Hoeveel tanden heb je nodig, bij welke as-diameter?

    Mvg. Richard
     

Deel Deze Pagina