500-size veilig opstarten: rotorhead tegenhouden?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Nevermore, 12 jan 2014.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik zag net dit "safety"-filmpje:
    MUdsdQjPjfY[/media] Test - Heli Safety - TIPS - YouTube

    zegt die kerel op 1'22" dat hij voor de veiligheid altijd de main rotorhead tegen houdt bij het aankoppelen van de lipo. Omdat hij makkelijk die rotor tegen kan houden moest hij toch plots willen starten.

    Mij lijkt dit toch erg gevaarlijk? Start de motor op dan zit je al dadelijk met je vingers tussen de rotorkop, niet?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik denk dat dat meer iets is voor bij brandstof modellen, dan is het echt een gewoonte vanwege mogelijke 'hotstart'.
    Met elektro zal verschillen per aansturing. Ik heb m'n 450 eens tegengehouden na ongeveer een halve slag en vervolgens vlogen er wat tandjes van het hoofdtandwiel waardoor de motor vrij kon draaien. was dat niet gebeurd dan was er wellicht iets doorgebrand.
    Mijn atom 500 die ook nog een steviger tandwiel heeft dan gemiddeld houd ik volgens mij niet zo tegen wanneer die met vol vermogen zou gaan draaien. De (castle creations) esc zorgt er voor dat dat niet gebeurd, je kan 'm vanaf stilstaan ook gemakkelijk tegenhouden.

    Als je het wantrouwt kan je misschien beter de connector eerst niet volledig aansluiten zodat die gemakkelijk weer los kan.
     
  3. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... hmmm, .. volgens mij
    wil het fbl systeem initialiseren
    en de swash en de servo's gaan enkele keren omhoog en omlaag,
    en hoezo wil hij dan de rotorhoofd tegen houden ???

    wel @chrisdv: bij brandstof heli's,

    da loopt inderdaad de motor
    aan en je houd voor het eerste de koppeling tegen,
    een e-heli heeft geen koppeling,
    wat wil je dan tegen houden.. ? de motor ??

    gr. Uwe
     
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    "een e-heli heeft geen koppeling,
    wat wil je dan tegen houden.. ? de motor ??"
    Ja, als het echt moet ;) bij m'n 450 vlogen er daarom eens tanden af maar heli's met castle creations esc op de softstart houd je gemakkelijk tegen vanaf stilstand(!). De esc zal aldus cc support een foutmelding geven.

    Ik houd de rotor niet vast bij het aansluiten zoals in de video maar heb zonder bladen geprobeerd 'm tegen te houden en dat gaat vrij gemakkelijk. Dus als ik met de heli loop en die rotorkop vast heb of de lipo aansluit en een blad misschien een kleine slag kan maken gaat ie niet met vol vermogen aan het optoeren.
     
  6. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    een 600 houd je iig echt niet tegen als ie optoert!!!!! Meteen als je de kop vastpakt en deze stilhoud draait de heli met een zwiep 180 graden om zijn as....

    Dont ask me how I know........;)
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    leuk !
     
  8. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Doe dit niet zomaar na maar ik heb met deze setup ondanks redelijk vlotte start toch even tijd om de hold er weer op te zetten of wat anders te doen:
    Ff meer info, ik was op een gegeven moment met de startup power aan het testen en merkte dat ie moeilijk start wanneer het te laag staat. Dus zonder bladen eens getest wat ie met wat weerstand zou doen en dat gaat dus zo.
    Ik vind het wel wel een prettige veiligheid voor wanneer ik de aangesloten heli vast heb of anders nabij ben en misschien per ongeluk de hold er af zou gaan.
    Eigenlijk moet je toch best veel vertrouwen hebbeb in die elektronica want stel dat die om wat voor reden dan ook gewoon met vol vermogen gaat draaien dan doe je er niets aan. Dat vasthouden met aansluiten heeft dan ook geen zin.

    (posted with a tablet)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Kom op nou..... ik hoop dat dit niet al te serieus is.... een elektro heli vast houden bij de kop.
    Dit is wellicht de gevaarlijkste goede tip ooit.

    Punt 1, je hebt maar 2 handen, je kunt dus moeilijk goede grip houden op de kop, de heli en de stekkers aansluiten.
    Punt 2, vanwege bovenstaande reden, of omdat het al 20X goed is gegaan sluit je een keer iets minder oplettend je lipo aan en dan heb je echt geen grip genoeg of zelfs door een normale schrik reactie laat je de rotor schieten, je zit dan dus wel met je handen in het rotor veld, net waar je niet wilt zijn als het fout gaat.
    Punt 3, het vermogen van een grote heli word wellicht onderschat, 5kw is gewoon mogenlijk, dat houd je niet tegen, als het al lukt de rotor vast te houden krijg je de rest van de heli om je oren.

    De rotor vast houden komt van nitro heli`s, die hebben nl geen "uit" als de motor word gestart, deze hebben een koppeling.

    Bij elektro kun je de stekkers van de lipo bij aansluiten eerst niet direct insteken maar eerst tegen elkaar aan houden, als er dan iets mis gaat laat je uit reactie los en valt de stekker ook los, pas als alles goed is kun je de stekker vast drukken.

    Resume, bij een elektro heli niet de kop vast houden!
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mijn reeden @bibber4e:

    en bij de brandstof moet je het doen,
    omdat anders de rotor min of meer begint
    te draaien

    Groet
    Uwe
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet hoor.... maar het is mij nog nooit gelukt om de LiPo aan te sluiten zonder met enig deel van mijn lichaam in de rotorcirkel te komen...
    Meestal met minimaal bovenlichaam en armen....

    Groet, Bert
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ik geef alleen mijn mening, ik vind het link, verder moet iedereen gewoon doen wat hem goed dunkt :D

    @ Uwe, correct dat geef ik ook aan, bij nitro moet je wel. Echter nitro heeft een koppeling en ook een lage torque als de motor stationair draaid, elektro heeft gelijk vol vermogen.

    @ Bert, gedeeltelijk mee eens in dat geval schuif ik de stekkers dus niet direct in elkaar maar houd ze eerst even los tegen elkaar. Echter zowel de lipo als de esc liggen onder het rotor veld dus als de heli op een tafel staat dan kun je zeker wel de lipo aansluiten zonder je handen door het rotor veld te steken. Ligt uiteraard wel aan je rotor dia, ik vlieg max 600 met groter is het wellicht idd niet meer te doen.

    Maar goed, uit interesse, zijn er echt mensen die bij een elektro de kop vast houden?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij een 450 is het op zich geen probleem, maar ik doe het nooit, die vang ik zo ook nog wel op mocht het nodig zijn.... Ik concentreer me liever op met twee handen de stekker GOED aansluiten....

    Groet, Bert
     
  14. Nicola

    Nicola

    Lid geworden:
    2 okt 2009
    Berichten:
    117
    je gaat toch niet de kop vasthouden. Meeste regelaars
    Hebben een soft start, als die op 1 of andere mysterieus manier begint te draaien heb je altijd nog tijd om in te grijpe
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2014
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zender binnen handbereik laten liggen...

    je ziet mensen ook wel eens de zender ergens onder tafel neerleggen, om dan op de tafel het spul aan te sluiten.
    dan ben je even bezig voor je de zender te pakken hebt, als het mis mocht gaan.
     
  16. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Interessante en levendige discussie ondertussen!

    Ik ga het alleszins niet zo doen als in dat filmpje. Ik volg oa. bibber wel in z'n gedachtengang.
    Het is trouwens ergonomisch ook erg moeilijk bij de Blade 500 3D heb ik al gezien.

    Wel interessant is: "hoe dan wel veilig aansluiten".
    Want ik denk, net als wat Brutus zegt, dat je snel met een lichaamsdeel in het rotorvlak zit. De heli op een tafel aansluiten is misschien een oplossing, al ben ik dan van mening dat je bij een ongeluk nog slechter af bent. Je zit nl. met je hoofd het dichtste bij het rotorvlak!

    De stekkers eerste even tegen elkaar houden lijkt mij ook niet altijd de beste oplossing. Zodra je enig contact maakt gaat de ESC, ontvanger, gyro,... onder spanning komen te staan en initialiseren. Ik vraag me dan af of het allemaal zo goed is voor die onderdelen om dan stroom te krijgen, weer even niet (stekkers toch niet goed tegen elkaar gehouden), dan weer stroom, dan weer niet, ... Om dan eindelijk definitief stroom te krijgen als je de stekkers in elkaar steekt.
    Ik overdrijf nu, maar contacten "los" tegen elkaar houden geeft geen zekerheid op een constante stroomoverdracht.

    Zender binnen handbereik is ook dubbel. Akkoord dat je zo snel aan je zender kan als het mis gaat. Maar hoe snel ben je dan? En reik je dan toevallig niet door het rotorveld?
    Een zender die buiten handbereik ligt verplicht je ook van de heli weg te gaan vooraleer je de throttle hold kan uitzetten...

    Het zal vooral vertrouwen zijn op de elektronica (throttle hold, soft start) en nog belangrijker: steeds de juiste checks doen vooraleer de heli onder spanning te zetten. (ook als je 1:1 vliegt moet je op een bepaald moment vertrouwen op de techniek/elektronica en de checks volgen voor je veiligheid)
    - staat de zender aan?
    - juiste model?
    - throttle dicht?
    - throttle hold aan?

    Jaja, ik ben wel met de veiligheid bezig hoor.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Veiligheid is altijd een kans*gevolgschade= risico
    Het gevaar om met een papiertje jezelf te snijden, is groot. de gevolgschade is dan weer nihil. Dus is het werkelijke risico ook vrijwel 0.

    Als je er zo over nadenkt..
    Je zit met je handjes toch al onder de rotordisc. Je moet nl de accu aansluiten, die zit er doorgaans niet boven.
    Je zender hoort naast de heli te liggen, binnen handbereik.
    Dus wanneer de heli zichzelf aanslingert, geeft dit geen extra gevaar tov zender uit de buurt. in mijn optiek, je bent tegen die tijd toch al druk bezig de heli van je af te houden.
    je handen zitten toch onder de disc, gevaar is eerder dat je uit reflex van onderaf alsnog de disc vastpakt..
    ligt de zender uit de buurt, moet je dus met een tegenstribbelende heli op zoek..
    of je moet een stoeltje pakken, en het ding uit slaan. maar dat doe je doorgaans niet zomaar :D

    Heb het 1 keer gehad, je bent sneller bij de throttle hold dan je denkt.. als de zender maar in de buurt ligt..
    anders gaat hij eerst een chicken dance doen, of stijgt op. En derden (dus niet jijzelf) zijn altijd prioriteit 1

    Kans dat de heli aan de gang gaat?
    kun je minimaliseren met een goede pre flight check. knoppen checken etc.
    hou je jezelf daar strak aan? wordt de kans dat het voorval gebeurt een groot stuk minder. niet 0, kans is nooit 0, maar hij wordt wel een stuk minder.

    Gevaar? best groot. Is heel de hobby trouwens.. kun je wat verminderen door de kop vast te houden, maar dan kun je niet aansluiten. Dus eigenlijk kun je aan die kant weinig doen om het veiliger te maken...

    Aan je houding tov de heli kun je ook nog wat doen natuurlijk.
    Sta je met de heli op de grond, moet je volledig over de heli gebogen alles aansluiten.
    Staat de heli op een tafel, kun je veel makkelijker onder de rotordisc aansluiten.

    Tweeledig, de lage werkhouding zorgt voor wat meer gevaar voor jezelf (over het ding gebogen, je staat meestal raar en valt eerder om), de hoge voor betere reactiesnelheid door een ergonomischer houding. Maar als de heli werkelijk op toeren komt, meer kans op rondspringen door de pitts


    Puntje bij paaltje is het ook een beetje persoonlijk.
    ik werk sneller en beter als het ding op een tafel staat. ik vind (gevaarlijk, eigen meningen in een veiligheidsoverweging ;-)) het risico dat het werkelijk misgaat te verwaarlozen tegen het risico dat het ding werkelijk van tafel springt.

    Anderen (iedereen is anders gelukkig) werken liever vanaf de grond, en zijn op die manier sneller of handiger.

    Gaat erom dat je een keer eerlijk kijkt naar je handelingen, en kijkt welke voor en tegens er tegenover staan. bekeken vanuit veiligheidsoogpunt..
    Dus los van "dat kan niet" opmerkingen
     
  18. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Mooie uiteenzetting.

    Het allerbelangrijkste blijft volgens mij: steeds rustig alle checks doen zonder afleiding.

    Ik weet van mezelf dat ik de discipline kan opbrengen om dit steeds te doen (uit m'n 1:1 ervaringen).
    Maar ik weet ook dat ik bij m'n "grote" coaxiale heli slordig durfde te zijn (snelsnel nog iets doen of me laten afleiden). Bij dat ding wordt je niet echt afgestraft. Bij de 500 is dat wel iets anders.
    (anderzijds: heb me met de blade mcpx nog nooit laten verrassen)
     
  19. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Hoezo "je bent sneller bij de throttlehold dan je denkt"??
    Die moet er al op staan voordat je met de stekkers aan de gang gaat!! En ook het gas op nul.
    Ik check dat altijd wel een keer of vijf voordat ik de stekkers insteek. En dat doe ik in één keer. Beter voor de electronica.
    Zender ligt binnen handbereik, net buiten de rotordisc.
    De rotor tegenhouden is idd alleen voor brandstofmotoren. Moet er niet aan denken. Dan de heli maar de vernieling in. Die kun je repareren, vingers wordt al een stuk lastiger.

    En ik loop NOOIT met een ingeschakelde heli. Ook niet met de throttlehold erop.
    Je hoeft maar één keer tegen het knopje te stoten en je hebt een megaprobleem in je hand.
    De heli gaat dan draaien.

    Ook na de landing trek ik op het veld eerst de stekkers uit elkaar. Dan pas naar de pits.
     
  20. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Dat was ook één van mijn bedenkingen.
    Ik heb er helemaal geen goed gevoel bij om mijn hand in de rotordisc te steken met een heli onder spanning. Ook niet met throttle hold op en throttle dicht.

    Mijn principe is throttle hold aan een extra (maar erg belangrijke) veiligheid is. Eerste veiligheid is aansluiten zonder in de rotordisc te komen. Al kan ik me goed voorstellen dat dit niet evident is bij grotere formaten...
     

Deel Deze Pagina