UPDATE: Bouwverslag Tamiya M06 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door goonie, 23 sep 2013.

  1. goonie

    goonie

    Lid geworden:
    6 aug 2011
    Berichten:
    9
    Hoi,

    Na een hele tijd niets meer gepost (wel gelezen) te hebben een update van mijn r/c garage.
    Afgelopen weekend naar onze oosterburen in .DE geweest en daar een Tamiya M06 bemachtigd.
    Aangezien ik van de M06 niet zo heel veel kon vinden dacht ik laat ik er maar een bouwverslag van maken, dus bij deze.

    Het gaat om de Alfa Romeo Guilia Sprint GTA, de body zal ook als box-art gebouwd worden. Later wil ik misschien een 2e body met de race kleuren erop.

    [​IMG]



    Ik heb van zoveel mogelijk stappen foto's gemaakt met de onderdelen die gemonteerd werden maar hier en daar heb ik wel iets gemist (enthousiast en dan vergeten de foto te schieten of net even niet goed gelezen en dan een onderdeeltje missen :hammer:). Er zitten overigens veel vergelijkingen in met de M05, dit omdat ik die zelf al enige tijd heb en dat er veel onderdelen gedeeld worden. Uiteraard zijn ze niet echt te vergelijken omdat deze RWD is.

    Stap 1:

    Gears en gearbox.
    Het zijn dezelfde gears als bij de M05 echter in dit geval wel de reinforced gear set die zwart is. Nu heb ik zelf een tijdje met een brushless in mijn M05 gereden en daar zit zelfs de fast gear set in maar slijtage kan ik er niet echt aan ontdekken, dus wat de standaard motor met deze reinforced set gaat doen vraag ik me af, maar het is wel leuk omdat het punt 1: zwart is.
    [​IMG]
    Gearbox onderdelen
    [​IMG]

    Het prettige van de motor achter de achteras is dat je niet het hele chassis hoeft te delen om bij de gears te kunnen. Spur en Counter gear kunnen verwisseld worden door 1 kapje eraf te halen (en de motor moet dan los), voor het diff moet je wel de gearbox eraf halen en dat is dan wat meer werk.

    Deels voltooide gearbox (spur en counter gear nog niet geplaatst)

    [​IMG]

    Nog een paar onderdelen erop:

    [​IMG]

    Voltooide gearbox (heb hier een stapje overgeslagen mbt plaatsen van de foto, want alleen maar gears zijn saai).

    [​IMG]

    De gearbox past zonder al te veel moeite goed in elkaar.

    Dan de achterkant van het Chassis, in tegenstelling tot de M05 is dit een bathtub chassis dat voor een lager zwaartepunt en betere balans moet gaan zorgen. Na mijn ervaringen met de M05 verwacht ik niet dat deze ineens vast en stevig op de weg ligt (zou ook niet leuk zijn want dan had ik wel een 4x4 gekocht) maar ik ben benieuwd wat het gaat doen.
    Er zijn veel onderdelen gelijk aan die van de M05, oa de lower arms. De C-parts die ik in het pakket vond waren uberhaupt van de M05 want daar zat de bumper van dat chassis ook op en deze heeft een sponsje als bumper.

    [​IMG]

    Eerste chassis deel voltooid met gearbox erbij om ze samen te voegen.

    [​IMG]

    En "joined"

    [​IMG]

    Na het plaatsen van de bekende Silver Can moet de rest van de badkuip geplaatst worden. Ook de M06 heeft S/M/L wielbasis opties, de Alfa is een M basis. Hier moet een apart stukje chassis voor geplaatst worden, voor de L basis is dat stukje gewoon wat langer en worden de blokjes die erachter liggen anders geplaatst. Ik heb het idee dat dit bij de M05 wat makkelijker gaat (om te wisselen) maar dat is dan ook geen badkuip.

    [​IMG]

    De chassis helften aan elkaar

    [​IMG]

    Nu de achterwiel ophanging en aandrijflijn voltooien. Een voordeel vind ik dat deze kit direct met instelbare armpjes komt waarmee je de toe-in kunt aanpassen. Nadeel is weer dat er bij de standaard Tamiya optie geen grip punt op het midden van de schroefdraad zit waardoor het weer een *** karwei is om de "turn buckles" te maken.

    [​IMG]

    Achterwiel ophanging geplaatst

    [​IMG]

    Nu is de voorwiel ophaning aan de beurt, ook hier weer bekende lower arms.

    [​IMG]

    Eerste deel ophaning gemonteerd

    [​IMG]

    Nog meer onderdelen

    [​IMG]

    En op het chassis geplaatst
    Tot nu toe gaat het allemaal voorspoedig en voelt het erg solide aan.
    Niet anders gewend van mijn Tamiya modellen maar het is wel een prettig gevoel.

    [​IMG]

    Nu 1 van de zaken die ik op de M05 niet heel spectaculair vond, de stuurinrichting, ook bij de M06 mist het wat precisie, dus ik denk dat het niet lang duurt voordat er "blauw" voor in de plaats komt.

    [​IMG]

    Gemonteerd op het chassis

    [​IMG]

    Nu de C hubs en de uprights, deze zijn gelijk aan de onderdelen van de M05, heel handig als het een keer stuk gaat want de onderdelen zijn uitwisselbaar en ook de hop-ups zijn makkelijk te krijgen en evt. wisselen.

    [​IMG]

    Gemonteerd

    [​IMG]

    Een heel prettig iets (of het echt wat doet weet ik nog niet maar het ziet er in elk geval stevig en netjes uit), een afdekking/versteviging over de voorwielophaning en stuurinrichting heen. Ook bijgeleverd het sponsje als bumper, iets dat mijn M05 al menig keer gered heeft en nu dus niet als hopup gekocht hoeft te worden.

    [​IMG]

    En gemonteerd, het basis chassis is nu klaar.

    [​IMG]

    Shocks en servo. De shocks zijn ook gelijk aan de M05 maar hebben wel verschillende veren meegekregen, achter moeten de strakkere veren wat ook wel logisch is omdat het motor in de stijl van de 911, achter de achteras hangt. Nu de shocks op de eerste optie gemonteerd er is nog een 2e optie, daar kom ik op het einde op terug.
    Overigens zijn de armpjes aan de c-hub voor de voorwielophaning ook instelbaar, Tamiya geeft aan 4mm tussen de plastic eindjes te houden, later zal blijken dat dit wat ruim is.

    [​IMG]

    Een afwijken van de bouwtekening, de servo link heb ik onderom laten lopen, volgens de tekening moet deze aan de bovenkant gemonteerd maar dan zit hij veel te scheef, dit is natuurlijk afhankelijk van de hoogte van de servo. Deze had ik nog los op de plank liggen, later zal ik er een Futaba in zetten omdat ik deze servo wat traag vind.

    [​IMG]

    Dan wordt het tijd om de rest van de elektro te gaan monteren, het vlakke plaatje wordt gebruikt voor de regelaar en de ontvanger, als je een beetje brede ontvanger hebt gaat het niet lukken, de spektrum ontvanger is niet heel groot maar past echt NET.

    [​IMG]

    Geplaatst, kabels wegwerken doe ik later als ik helemaal tevreden ben met de plaatsing. Wel heb ik de servo kabel al weg gewerkt met de blinkende strip midden in het chassis, hier is wel over nagedacht anders zou je met je accu de servo kabel slopen.

    [​IMG]

    Accu erin en even (oude) wieltjes eronder.

    [​IMG]

    Wat ik hier een nadeel vind is dat de antenne houder niet werkt, zit een draadeindje bij dat in een aluminium busje geschroefd moet worden en dan in het chassis (volgens de tekening ipv een bestaande schroef, maar dat is een zelftapper en dit is gewone draad, dus dat gaan we niet doen).
    Daarnaast is het een niet al te handig ding voor korte 2.4ghz antenne's. Wat ik hiermee ga doen weet ik dus nog niet, maar dat zal we een eigen ding worden. Verder is de borging voor de accu niet echt handig, moet namelijk langs de servo link door gehaald worden en zit maar op 2 punten vast ipv 4 maar de accu ligt wel netjes in het midden en dat is natuurlijk fijn voor de verdeling.

    De reden dat ik nog terug wilde komen op de afstelling van de armpjes in de voorwiel ophanging en het plaatsen van de shocks:

    [​IMG]

    Hij heeft een beetje last van O-beentjes.
    Dit zal deels op te lossen zijn door de armpjes wat korter te maken maar ik denk dat ik ook voor optie 2 ga als het op het plaatsen van de shocks aan komt, er zijn namelijk 2 pins meegeleverd die de schroeven in de lower arms vervangen waar dan de shocks op geklikt kunnen worden (ball joint) waardoor die ook een stuk lager gaan komen. Hij staat ook erg hoog op de poten waardoor hij voor veel meer grondspeling heeft dan achter.


    De body moet nog gemaakt worden, dit gaat wel even tijd kosten dus dat doe ik als ik volgende week vakantie heb, zoals gezegd wil ik hem wel box-art maken en daar moet de tijd voor genomen worden.

    Verder zullen waarschijnlijk de volgende hop-ups geplaatst worden, niet direct omdat ze de auto veel beter laten worden (want bij de M05 maakte het wel iets uit maar sommige onderdelen voegden alleen looks toe en dat mag ook wel :cool:):

    *Alu stuurinrichting (dat gaat wel echt wat uitmaken)
    *Alu lower arms, c-hubs en uprights aan de voorwielophaning, geven iets minder speling en het ziet er gewoon mooi uit.
    *De stelbare armpjes voor de ophaningen zal ik waarschijnlijk vervangen voor een andere set waar een grip punt op zit zodat ze op de auto te verstelling zijn.
    *Olie gevulde shocks, deze heb ik al liggen maar plaats ik later pas, wil eerst even standaard rijden met de auto (buiten de lagers want die had ik ook nog dus hij heeft wel al een setje kogellagers gekregen.

    Heb even snel in de woonkamer gereden en hij reageerd erg leuk, echter achterwiel aandrijver, beetje gas bij in de bocht en er staan zwarte strepen op het laminaat :shock:.

    Al met al vind ik het M05 chassis wat mooier maar dit ziet er zeker niet slecht uit. Het zal uiteraard wel heel anders rijden (maar daar is hij dan ook voor gekocht) dus lol gaan we er zeker aan beleven. De enige echte minpuntjes zijn de antenne houder en accu houder, die hadden iets anders gemogen van mij, maar wie ben ik.

    Als ik de body af heb en de hop-ups zijn binnen zal ik het verslagje aanvullen.

    Update 04-10-2013: Body voltooid

    Zoals beloofd de update met de voltooide body van mijn M06:

    Het maken van de body ging op zich redelijk, af en toe wat gevloek omdat er een paar zeer vervelende randjes in de body zitten die bijna niet te spuiten zijn, stickers die gewoon niet plakken omdat ze om een hoekje moeten of gewoon te klein zijn maar uiteindelijk is het gelukt en ondanks dat het geen perfecte body is vind ik zelf dat het resultaat er best mag zijn.

    Eerst wat foto's toen de body ongespoten was, ik denk dat ik er ook nog wel een keer 1 maak met alleen de stickers erop en hem dan blanko laten, zie je nog eens iets van het chassis :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan in kleur en met stickers, dit is een relatief eenvoudige body, gewoon standaard uitvoering, geen race stickers etc etc.

    [​IMG]

    De koplamp stickers heb ik niet gebruikt, het "chrome" zit er leuk uit en de koplamp stickers laten toch altijd los door de bolling, daarbij zijn deze vrij dof.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de achterkant had van mij tussen de lichten nog wel iets gemogen omdat het er nu vrij kaal uit ziet, maar er zit niet echt iets bij wat ik vond passen.

    [​IMG]

    En zo is de M06 compleet.
    De kleur is PS-2 maar heb hem wel met zwart afgedekt want anders was het veel te rood, dit geeft net een beetje een donkerder effect.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2013
  2. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Net bouwverslag! Waarom heeft Tamiya altijd van dat glimmerige plastic, dat zie je verder nergens... Vaak wordt reinforced/hoogwaardige kunststof wat doffer, maar dit blijft glimmen...
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Leuk verslag, maar kijk je voorwielophanging nog eens goed na, want die wielstand kan nooit kloppen! Ik denk dat er iets niet helemaal juist zit.
     
  4. goonie

    goonie

    Lid geworden:
    6 aug 2011
    Berichten:
    9

    Inderdaad, dat waren de O-beentjes die ik bedoelde, maar dat was vrij snel opgelost door de armpjes van de C-hubs bij te stellen, daarna stond alles mooi recht. Is ook wel bevorderlijk voor het stuurgedrag :p
     
  5. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Schitterende wagen,, maar die verschrikkelijke bodypost's kan dat nu echt niet eens anders ?
    Zitten die gaten al in de body ? ,zou voor mij dan al een reden zijn om niet aan te schaffen.
    Mijn body's heb ik zo verbouwd dat de bodypost horizontaal zit en niet in het zicht.
    De body klemt er dan voor en achter overheen.
    Maar voor de rest super realistisch !
     
  6. frankvs

    frankvs

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    108
    Chrisvangaalen,

    Heb je daar misschien een voorbeeld van hoe je dat met body hebt opgelost?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Ik weet niet hoe een foto te uploaden, maar ik zal het proberen te omschrijven.
    Ik heb voornamelijk crawlers, en die hebben een chassis.
    Aan de voor en achterzijde maak ik van ca.4mm carbon staafjes die net door de body heen steken.
    2 voor en 2 achter, de bodyś zijn van lexaan,dus die klemt er wel omheen.
    De body steunt dus op de 4 horizontale pennen.
    Dit is mooier dan die verticale bodypost.
    Ik snap niet dat Tamiya dat nog steeds toepast, er zijn toch wel elegantere manieren van bevestigen.
    Die serie autoś zijn erg mooi, maar die verschrikkelijke ,,staken´ér doorheen weerhoudt mij ervan tot aanschaf van zoń model,want de gaten zijn al voorgeboord zag ik :-(
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Stickers erover, zie je er niets meer van toch? Maar inderdaad wel jammer. Je ziet ook wel eens dat ze een soort drukknopen of magneetjes gebruiken, dan hoeft de pen niet door de body te steken.
     
  9. goonie

    goonie

    Lid geworden:
    6 aug 2011
    Berichten:
    9

    In dit geval zaten de gaten inderdaad al in de body. Zelf ben ik er ook niet zo heel erg kapot van. Kan ze natuurlijk kort knippen, maar als er dan een andere body op de auto zou komen past dit weer niet. Daarbij heb ik wel eens (*understatement*) een koprol gemaakt met een RC auto en dan zijn de body posts een prettig onderdeel om overheen te schaven ipv het dak van de body direct helemaal aan diggelen te hebben. Bij deze zijn de posts achter ook wel extreem omdat ze door het lage deel van de achterruit omhoog komen. Ik heb nog een M05 met een fiat 500 (nieuw model) body, daar steken de posts voor 1,5 cm en achter 1 cm uit, dan is het al een stuk minder ernstig. Hebben voor de flauwekul wel eens een fiets vlaggetje (die oranje) aan de posts geknoopt, dat geeft dan wel weer een grappig gezicht.
     

Deel Deze Pagina