koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Oscar, 1 jul 2008.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Hier wil ik wel even op inhaken want F1 regels zijn niet op de sectievergadering besproken. Dit is achteraf door een kleine groep opgezet.
    Hoewel de gedachtengang achter de gestelde combo's nog een reden kent denk ik dat het gezien de F1 klasses die al gereden worden een verkeerde keuze is.
     
  2. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Dan ben ik benieuwd naar de beweegredenen van deze kleine groep.
    Waarom de ingewikkelde constructies met motoren en regelaars, en vooral, waarom foam. Dat is alleen handig voor mensen die al pro-10 rijden, aangezien de meesten met f1 auto's rubber banden gebruiken.
    Neem dan bv de ets band en schrijf die voor, of alleen restrictie op rubber.

    Overstappen van foam naar rubber is eenvoudig. Van rubber naar foam komt er van alles bij kijken.
     
  3. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    De meeste F1 rijders rijden op foam. Dat ze bij de ETS rubber gebruiken is geen afspiegeling van wat er op de clubs gebruikt wordt.
     
  4. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Roelof, het is wel wat besproken op de laatste vergadering van de nomac(was er bij).
    Er is alleen niet super diep op ingegaan;)
    Had misschien makkelijker geweest als de Nomac 1:10 sectie elektro eerder had aangegeven dat ze deze klasse als demo/promo wilden gaan starten zodat er vanuit het veld (rijders) misschien wat meer advies/ voorstellen hadden kunnen doen.
    @Julius...De verandering van foam naar rubber is net zo makkelijk als van rubber naar foam op de pro10 gebaseerde auto's na.
    Misschien dat daarom ook voor de in de regels genoemde banden maten is gekozen?

    Mvg Roy


     
  5. jurre corally cct

    jurre corally cct

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hengelo(ov)
    Beste rijders,

    Even een vraagje...
    Wil dit jaar eigenlijk alleen vrij rijden met de f1, maar ik heb er een lrp spx zero blinky regelaar in zitten. Maar hoe zit dat eigenlijk met blinky regelaars, geeft de ene blinky regelaar meer vermogen af dan een ander merk blinky regelaar? Vanwege het feit dat je verplicht een combo moet rijden.
     
  6. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    ik was ook op de vergadering.
    Misschien hadden ze voor dit jaar een keuze kunnen maken om bijv foam en rubber door elkaar te laten rijden? Tis toch een GAST PROMO klasse?
    En dan met een aantal regelaars die op de 0 kunnen zogezegd Blinky.
    En een aantal motoren die dan gebruikt mogen worden en vrij onderling te gebruiken op verschillende regelaars?

    Dan maak je het mogelijk dat iedereen met een oude zowel hele nieuwe F1 auto kunnen rijden zonder allerlei aanpassingen te doen aan assen voorkant van auto,s enz enz.
    Tis toch een nieuwe klasse die erbij gaat komen dus hou dan de drempel laag want er zijn heel veel mensen die het willen rijden zelfs met een oude auto die ze nog ergens op de kast hebben staan.

    Vergeet niet de sectie zijn mensen die dit allemaal vrijwillig doen.
    En misschien kunnen ze de input die hier allemaal gegeven wordt juist gebruiken om toch nog aanpassingen te doen voor deze klasse zodat het voor een ieder wat is.

    Oja en idd je kunt het nooit altijd voor iedereen goed doen.

    Gr Patrick
     
  7. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat een perfecte samenvatting.
     
  8. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Tja, er zijn mensen die enorme verschillen menen te kennen tussen de verschillende regelaars. Maar in principe zijn de regelaars gelijk als ze in blinky staan.
     
  9. madmini

    madmini

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    20
    Hey Patrick,

    Weet jij toevallig wat er in belgie besloten is op regelements vlak van de F1 !!!!
    Ik weet dat er op rubber gereden wordt en de motor 17.5 of 21.5 maar dan de rest..
     
  10. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Deze keuze is gemaakt (zoals ik begreep) om exotische motoren die "net wel / net niet" legaal zijn (denkend aan de Trinity D3, of handgewonden geselecteerde motoren) uit te sluiten. Zo heb je dus "gereguleerde" motoren, maar houd je het toch nog wel een beetje open.
    Verder is het zo dat regelaar in blinky, is regelaar in blinky. Er gaan spookverhalen de ronde dat er geherprogrammeerde regelaars zijn, maar ik heb ze nog niet gezien en tot nu toe is blinky ook echt blinky geweest naar mijn idee. Zo niet, dan is er een ROAR Blinky lijst waarop regelaars staan die allemaal getest blinky zijn.

    Groet Robert
     
  11. sleenad

    sleenad

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Olen, Belgiƫ
    http://www.tamiya.be/Reglement2014.pdf



     
  12. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    :p
    Ik had het ook, toen ik de 1e keer met de 1/12 ging rijden dit seizoen.
    1e keer, met een stock programma, met turbo en boost op 0
    Toen later wel een blinky programma erin, en hij had minder acceleratie, althans, dat is de 1e indruk. Na het verhogen van de expo op mijn gas, voelde hij weer hetzelfde.
    Dit is het euvel denk, het gevoel van de regelaar.
     
  14. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Dat bewijst alleen dat stock zonder boost en turbo niet blinky is.... Daarom is er dus ook een echt blinky programma!
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Weet ik niet of dat het bewijs is, ook de regelaar kan een curve ingebouwd hebben op het gas, zit ook bijvoorbeeld in de 1/8 RX8 regelaar van tekin, en die zijn ook technisch gezien eigenlijk blinky.
    Een stock motor, is op 1S lipo de eerste 60% van je gas niet vooruit te branden, ergo je bent als je je zender lineair hebt staan meestal tussen de 80 en 100% aan het gas geven, dit rijdt gewoon irritant, dus een positieve curve op je gas, zorgt ervoor dat je beter kunt doseren.
     
  16. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Gascurves hebben veel rgelaars. Lrp noemt dat bv initial drive. Dat betekent zoveel als 1% throttle is 30% output. Net als dat je met je zender kan doen.

    Het gaat er uiteindelijk om dat dezelfde motoer met alle blinky regelaar s hetzelfde max vermogen levert, en ik ben van mening dat dat zo is. ROAR heetf sinds begin2013 een nieuwe testmethode en bij roar evenementen als nationals wordt er getest of de software correct is.
    Als het geen zin heeft om voor de temrijders cheat software te maken, lijkt het me sterk dat dat voor de 'gewone man' wel beschikbaar is.

    Maar goed er blijven altijd mensen die graag het tegendeel willen bewijzen. (Niet zijnde m7h overigens)
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Vaak ook zijn dat mensen die niet kunnen accepteren dat er gewoon rijders zijn die sneller zijn...... ;)
     
  18. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    Hier is gekozen voor rubber banden de ride.
    En motor 17,5

    Gr Patrick
     
  19. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Even een klein stukje ervaring delen:

    Afgelopen twee seizoenen hebben wij op de club reeds 21.5T met rubber en foam gereden. Rubber 190mm is op AMCA anderhalve seconde langzamer als foam 205mm en veel moeilijker te rijden. Met foam reden we na 7 minuten met 3 a 4 man binnen een paar tienden over de finish.

    Overstappen van rubber naar foam kostte mij totaal geen moeite en was binnen enkele ogenblikken geregeld, toen ik naar ETS-rubber wilde overstappen was ik wel een paar dagen aan het trainen voor ik weer een beetje lekker rond kwam.

    Overigens reden we allen met de 21.5 SP v3.0 en allerlei regelaars (Cirtix, Reventon, Tekin etc, allen op blinky) en bleven de tijden zeer close. We reden met de motor tijden die 0,5-1 seconden achter de 13.5 toerwagen liggen, dus in mijn ogen snel genoeg!!

    Misschien moeten we het gewoon eens lekker gaan proberen komend seizoen en je zal zien dat je met een dikke smile van de stelling afkomt!!!
     
  20. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Gisterenavond naar RC-Paradise geweest.

    En heb daar met de 1:12 en de wgt gereden, deze had ik afgelopen week weer eens opgebouwd omdat ik daar weer eens mee wilden rijden.

    Omdat ik laatst al met de 1:12 naar rc-paradise geweest was, leek het me toch het best om 1s met een 10.5t te gaan rijden.

    Ik moet zeggen, dat het sleutelen en de tips en tricks die ik de afgelopen jaren heb opgedaan zijn vruchten heeft afgeworpen.

    Banden smeren accu laden, kappie op de wagen neer zetten en rijden maar.

    De wgt lag als een huis, erg gaaf om gelijk goed rond te gaan. en dit na zeker 1.5 jaar niet gereden te hebben. (op een serieuze baan iig)

    Ik moet zeggen 1s/10.5t is wel langzamer dan 2s/17.5t maar op dit circuits is het een mooie snelheid.

    Nu kijken wanneer ik er weer heen kan, en dan met transponder :D

    [​IMG]


    De collectie :)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina