De bouw van een snellere hellingzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 22 okt 2012.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Berrie, je maakt mij en waarschijnlijk ook vele anderen blij met dit resultaat.
    Ik kom hem gauw bekijken op MV2 of ergens in de polder, want zo te zien aan de plotjes gaat hij "redelijk" ;) omhoog, ook zonder helling.

    Rick
     
  2. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Gefeliciteerd Berrie!!

    Ik kom hem bij beter (warmer) graag bewonderen.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gefeliciteerd Berrie :0
    Gaaf hoor, zon project 'vanaf nul' aan te vangen en dan met zoiets moois te eindigen.

    Welke prop heb je uiteindelijk gemonteerd? De 12x8 of 13x9 die ik je voorgerekend had?

    Gerben
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Whoop whoop ;) Looking good Berrie!!
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Geweldig Berrie.
    Je kan tros zijn op je project.
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor de bloemen!

    Maar vergeet niet dat jullie inbreng, zoals profiel, torsieberekeningssheet, aandrijving etc, dit wel gemaakt hebben tot wat het nu geworden is! Die bijdragen werken voor mij erg stimulerend!!

    @Gerben: er zit een 12.5*8 RF klapprop op met 42mm brug. Overigens kan de regelaar een piekstroom van 80A <10s. Dat past dus precies. Hoe de motor het vindt weet ik eigenlijk niet....


    @Rick/Prop-er. Ik heb erg getwijfeld of ik zou wachten totdat jullie beide tijd zouden hebben de maiden mee te maken. We spreken nog wel wat af, want ik vindt het wel heel leuk om ervaringen te delen. Daar komt de volgende keer weer een beter vliegtuig van..

    @Bertus: Je weet het, ik wil je er graag eens mee laten vliegen!!

    MAARRRRRRRRR, het project is nog niet klaar! TWEE moeten er de lucht in. Ik heb nog vakantie tot eind van de week, en de lay-up voor de romp van Dennis ligt al geknipt klaar. Dus die kan deze week nog gemaakt worden.

    Ik hoef nu niet meer te puzzelen en na te denken. Het is simpelweg afbouwen. Met een week of 6 zou die ook klaar moeten kunnen zijn.
     
  7. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    :) :) :)

    Hij vliegt super, en stuurt lekker direct en gaat als een raket omhoog!!
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Voordeel van projecten pas laat doorkrijgen, je kan lekker doorlezen, net als de vervolgverhalen in de oude gebundelde Donald Ducks :).


    Dus na nog een dagje lezen en kwijlen:
    Berrie, :worship:
    Wederom geniaal.


    weer veel teveel nieuwe ideeën in mijn hoofd...
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    wat ervaringen rijker

    Inmiddels twee keer uitgebreid met de Skyfall kunnen vliegen.

    De eerste keer was dit op de Maasvlakte. Licht windje, beetje van links, zonnetje, en zand natuurlijk. Daarom de openingen rondom de klapprop dicht getaped, de motor is daar toch niet nodig.

    Aan de nieuwe duinen op de Maasvlakte heb ik met de instellingen gevlogen die ik op de werkbank geprogrammeerd had. Erg fel reagerend. Dat moest dus wat beter. Met het zwaartepunt ook nog niets gedaan. Een paar honderd gram meer ballast mag echt wel. Het staat hoog op mijn priolijst om ballast te maken. Of het in ieder geval te willen hebben, want om het maken heb ik nog geen zin....

    Landen met die remkleppen zover naar beneden is trouwens helemaal top! Zo was het ook heel makkelijk om de zwever op de top van de duin te landen. Blij dat ik de RDS zo gemaakt heb dat ze ver naar beneden uit kunnen slaan.

    Vandaag was er weer een paar uurtjes spelen op het veld gepland. Ditmaal wat meer gericht op het afstellen van de zwever. Ik heb altijd de neiging te wennen aan de instellingen van een zwever, maar dat is natuurlijk niet handig. Je haalt er (mogelijk) niet uit wat er in zit. Maar ja, wat wil je beter hebben? Lastig hoor.

    Ik heb nu drie vliegfases geprogrammeerd:
    - Start: gasknuppel bediend de motor
    - Normaal: gasknuppel bediend de butterfly
    - Thermiek: gasknuppel bediend de butterfly. (uiteraard is het een snellere zwever, maar hoogte winnen met thermiek moet maximaal kunnen binnen de grenzen van het ontwerp.)

    Het was mijn doel vandaag om eens te kijken of in de zweeffases de afstelling beter kon krijgen, in plaats van te gaan wennen aan de eerste instellingen....

    Hierbij moest ik ook de mogelijkheden van de DS-16 beter leren gebruiken. Ik heb nu geen gebruik gemaakt van de functiecurves, maar van de instellingen die je kunt maken met Dual Rate/Exponential, aileron differential en de V-staart mixer.

    De eerste twee accuus heb ik leeg gevlogen met het zwaartepunt nog steeds op de eerste stand. In cijfers: circa 7-8% SM. Zo getrimd dat als je recht naar beneden duikt, de zwever gewoon door blijft duiken. Niet het minste spoortje afvangen.

    Per vliegfase ben ik gaan kijken wat me beter beviel op de uitslag van het hoogteroer. Ik ben nu op het volgende uitgekomen. In de normale stand is de uitslag wat groter dan in de thermiekstand. Zo overstuur je de zwever met cirkelen minder snel.

    Aileron uitslag is ook verminderd, voor beide vliegfasen. Het is zinloos om de flaps mee te laten lopen op de ailerons. De rolsnelheid kan krankzinnig hoog zijn alleen al op de ailerons!

    De rudder functie op de V-staart is ook onder de loep genomen. Geef je richting, dan mag er eigenlijk geen hoogteroer reactie bij komen. Een beetje differentatie bleek nodig. (het mag wel weer iets minder, maar op één middag kun je niet alles..)

    Natuurlijk weer iets aan de hoogteroer curve, welke met butterfly me is gemixed, gesleuteld. Lijkt nu goed.

    Het blijkt niet erg zinvol veel te welven in de thermiekstand. Het lijkt ook zinvol te zijn om de ailerons gelijk, of iets terug, te houden ten opzichte van de flaps.

    Te langzaam maken in de thermiek levert een slecht presterende vlieger op. Skyfall moet wel wat snelheid houden. Overigens wil de Skyfall best wel mee in de thermiek, al vind ik thermieken niet zo makkelijk. Maar ja, lage SM, weinig V-stelling, geen echt thermiekprofiel, dat helpt allemaal niet. Het vraagt om het aanwennen van een andere vliegstijl.

    Uiteraard heb ik vaak "hard" gevlogen. Dat bleek op de GPS log uiteindelijk best mee te vallen. Op het vlakke land ben je natuurlijk zo klaar als je heel hard zweeft. Hoogst gelogde snelheid lag op 185kmh.

    Reacties op de roeruitslagen worden bij hogere snelheden erg sterk! Alleen al daarom is een speedfase (voor als je langdurig sneller vliegt) wel handig. Er is nog meer programmeer en afstelwerk aan de winkel.

    Tijdens al het raggen geen tikkie flutter, de constructie blijft snaar strak!

    Dan de aandrijving. Die werd vandaag ook wat langduriger belast. Hoogte: circa 12 stijgvluchten tot 150 meter. Per gewonnen meter zo'n 1mAh, misschien 1.2, zo op het gevoel. En over de stijgsnelheid, rollend naar boven etc. niks anders dan plezier!! Accu niet meer dan handwarm, en een vliegtijd richting "vervelend".

    Totdat, de derde accu lading leeg gevlogen kon worden. Niet het stijgvermogen dat ik verwachtte en een raar geluid.

    Deze keer was de accu iets verder naar voren geschoven om te ervaren of ietsie meer SM me beter zou bevallen. Het leek er op van wel, maar vanwege de rare geluiden uit de aandrijving ben ik maar geland.

    Op de grond verder geluisterd en wat geprobeerd. Zo gaf ik een klein beetje gas, ging de motor vanzelf weer langzamer lopen! Raar hoor! Door de stevige kevlar romp was wat warmte te voelen, maar dat hoeft, mogelijk, niets te betekenen.

    Thuis het zaakje uit elkaar. De sticker die op de rotor van de buitenloper zat bleek volledig los in frommels in de romp te liggen! (Ik heb er foto's van, maar m'n image shack is verlopen, en als ik ze op het foto.modelbouwforum upload zie ik ze niet meer terug om een URL te scoren...)
    Ook is de krimpkous die bij de motor om de drie draden zit weggesleten. Dat is niet goed. De drie siliconen snoeren zelf mankeren niets dan een beetje plakkerigheid van de sticker.

    Met de hand voelend lijkt de motor nog goed te zijn. Van de week nog maar eens beter naar kijken.

    Hopelijk heb ik de Skyfall weer snel goed en betrouwbaar in de lucht, want het is echt een verrijking van m'n vloot!

    [edit]

    Net de logfile gecheked. Wat blijk, de stroom tijdens de derde vlucht is opeens 110A terwijl het normaal gesproken zo'n 75A is.

    Nu nog achterhalen wat er aan de hand is. (geweest)
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2014
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb dat thuis ook wel eens voorgesteld, maar dat is nooit wat geworden!

    Mmm. Klinkt als een typisch geval van een stroomversnelling...
    Motortje draait wel vrij? Ook als je een beetje aan de prop trekt?
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Die Proper.. voor de duidelijkheid Stabiliteits Marge in procenten van de gemiddelde koorde.

    Op het veld draaide de motor met de hand niet meer zo vrij. Nu gedemonteerd voel ik geen verschil met de nieuwe die ik nog heb liggen.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2014
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Het heeft waarschijnlijk toch iets te maken met de plakkerige sticker.
    Door de warmte is deze losgekomen. Zodra je wat toeren maakt, zal de lijm opwarmen, en gaan kleven aan die krimpkous bijvoorbeeld.

    Het zou verklaren waarom het toerental na enige tijd vanzelf afnam, en waarom de stroom zo toenam.
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Klinkt alsof de motor oververhit geraakt is. Te lang de motoraan en te snel achterelkaar weer inschakelen, gecombineerd met weinig koeling, daar kan een motor in hotliner-setup (lichte overbelasting) vaak niet tegen. Tussen accu's door moet de motor vaak ook een tijdje nakoelen.
    Als een motor oververhit demagnetiseren de magneten,neemt het kv (specifieke toerental) toe en daardoor stijgt het stroomverbruik.

    Groetjes,
    Gerben
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb inmiddels ook gezien dat er iets sleet op 1 van de drie motor draden zit. Hoewel er ruimte genoeg zou moeten zijn is dat kennelijk nog niet veilig genoeg. Daar moet iets op verzonnen worden. Met inbouwen dus opletten. Ik heb al wat ideeën.

    Als de motor te heet geworden is, zou het dan niet verstandig zijn naar een lagere KV motor te grijpen? Die motoren zijn goedkoper dan een paar nieuwe bladen.

    Deze heeft 200KV's minder:
    Turnigy Aerodrive SK3 - 3548-840kv Brushless Outrunner Motor

    Met minder KV's kom je toch in een iets minder felle set up terecht? Het was nu zo'n 15 graden op het veld. s'Zomers is het nog veel warmer, en de koelproblemen alleen maar groter. Dat wil ik niet.

    Ik ben van die dikke 100A wel geschrokken. Straks vliegt dat ding nog in de fik! Per direct ga ik een alarm op de zender instellen zodat, als er weer zoiets gebeurt, de zaak in de hand gehouden kan worden.

    Verder was ik 1 mixer vergeten te beschrijven. Door 10% rudder met de ailerons mee te mixen rolt de Skyfall véél strakker.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dat heb ik dus ook. Ik denk al heel snel: wauw, dat vliegt goed! Om het daar vervolgens bij te laten. Eventuele lichte makken stuur ik gewoon weg. Eigenlijk niet goed.
    Mijn Typhoon vliegt met de aanbevolen uitslagen al super goed, geen idee wat ik daar nog aan zou moeten verbeteren. Maar als er nog eens een F3B-achtig iets komt dan wil ik ook wat meer aandacht gaan besteden aan de afstelling.
    Zou je dan toch niet de uitslag van de ailerons nog verder verminderen en de flaps wel mee laten lopen? Kleinere uitslag van de ailerons en minder grote sprongen in de liftverdeling zou wel eens minder weerstand op kunnen leveren.
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een iets lager klv zou helpen. Dan nog een paar gaatjes in het motorspant (4x4mm oid) en een sleufgaatje bovenin de romp net achter de motor voor wat koeling.

    Groetjes,
    Gerben
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De dikke 100 A moet aan een foutje liggen, bv het schuren van de kabels, altijd een risico met buitenlopers waarbij de draden vlak langs de rotor loopt.
    Goed vastzetten aan de romp zo vlak bij de motor.

    75 A is denk ik ook nog veel voor deze motor zodat inderdaad een paar kv meer geen kwaad kan.

    De 15°C levert met het hoge druk gebied wel een hoge luchtdichtheid op, meer dan normaal in de zomer. Daardoor is bij de koude de belasting van de motor best hoog.

    De gaatjes van Gerben zijn natuurlijk aan te bevelen (zoals het nooit kwaad kan zijn aanbevelingen op te volgen).

    Verder ben ik het ook eens met Raymond om toch wat flaps met je rol mee te laten lopen waarbij je dan wat rol kan verminderen.

    Rick
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Gerben.

    Het motorschot is er eentje van Freudentaler, met mooie openingen er in. Desgewenst kan ik die groter maken, maar of dat het verschil gaat maken weet ik niet.

    In ieder geval, er zíjn al gaten in het motorschot! En de spinner heeft een koelopening.

    De lucht zou ook vrij door de romp/staart moeten kunnen stromen. Maar er zit veel apparatuur in, dus zo vrij is dat niet meer....

    Gisteren heb ik de motor eerst onbelast (niet volgas overigens) laten draaien. Klonk goed en soepel. Vervolgens het zaakje weer ingebouwd en even op vollast (accu op store level) laten draaien. Goed 60A werd er geslobberd.

    Alles lijkt dus (nog) in orde.

    Voor zover ik het nu kan zien is de motor niet meer KV's gaan draaien waardoor de stroom om hoog gevlogen is.

    Ik houd het erop dat het gekomen is door de motordraden die tegen de rotor aan schuurden.

    Per slot van rekening trad het probleem op ná een accuwissel. Een mogelijkheid is dat ik aan regelaar heb getrokken waardoor de motordraden zijn verplaatst. (dus wat Rick zij, de afremmende draden hebben voor die hoge stroom gezorgd.)

    Deze motordraden zijn nu met secondelijm tot een plat pakketje gemaakt. Ik moet erg hard aan de regelaar trekken wil ik de draden de motor af voelen remmen als ik met de hand voel.

    Ik ben er geestelijk nog niet aan toe om een koelgat in de romp te maken. ;) Als ik dat doe, dan doe ik dat zodanig dat ik direct zicht heb op de motordraden en ze dan ook vast kan zetten. Nu kan ik er niet bij, en dat is niet echt ideaal moet ik zeggen.

    @Rick, Raymond. Ik ga verder experimenteren om de afstelling zo goed mogelijk te krijgen. Ik zal proberen, om, zonder dubbelzinnigheden (wat ik echt niet heb gerealiseerd!) e.a. te beschrijven.

    Eerste wat ik nu ga doen is met het zwaartepunt spelen. En dan het instelhoekverschil van de V-staart aanpassen totdat de trimming in de neutrale vliegfase volledig weg is. Het is echt werken op de 10e mm heb ik al gemerkt.

    Aileron + flap samenwerking gaat ook onder handen genomen worden. De mixer kan ik aan en uit schakelen. Effect is dus gemakkelijk vast te stellen.

    Aan het begin van dit draadje hebben we gezeverd over vliegprestaties tot achter de komma, dan moet ik nu de klus afmaken door de instellingen optimaal (voor mij) te maken. En dit is geen model dat door een fabrikant getest en afgesteld is vóórdat het op de markt komt, dus moet ik het zelf doen.

    En dat is ook het leukste.
     
  19. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou de koelopeningen in de motorkap verwerken. Het is waarschijnlijk makkelijker te hanteren (bv. onder een fijnfrees zetten voor een strakke gatenpatroon) en wordt de romp constructief niet onnodig verzwakt.
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Én, Skyfall is die aandacht waard!

    Rick
     

Deel Deze Pagina