Suggesties opbouwen RJ Marine Challenger brandstof

Discussie in 'Speedboten' gestart door jesse, 5 feb 2014.

  1. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    [​IMG]

    EDIT:Plannen gewijzigd van elektro naar brandstof.

    Afgelopen weekend heb ik van een vriend van me een RJ Marine Challenger gekocht, hij bouwt deze boten zelf van glasmat/weefsel/koolstof en vinylester.

    De boot:
    111cm lang
    33cm breed
    1200 gram zwaar

    Veel van deze boten varen met een RCMK of Zenoah van rond de 25cc.
    Samen met mijn maat Danny gaan we deze boot opbouwen met een dikke brushless setup.
    Mijn gehele vlieghobby gaat binnenkort in de verkoop en met de centen ga ik terug naar waar het ooit allemaal begonnen is, rc speedboten.
    In het verleden heb ik enkele redelijk snelle modellen gehad, wel allemaal klein spul (max 60cm) en allemaal op methanol, ook heb ik veel met snelle modellen gevlogen, Danny heeft altijd met snelle electro auto's op circuits ge-raced dus aan de snelheid zijn we aardig gewend.

    De bootjes die ik destijds vaarde waren vrijwel allemaal (op 1 na) van kunststof en waren nou niet bepaald technische hoogstandjes, voor deze boot hebben we echter andere plannen.
    Er komt een redelijk zware setup in en het moet hard gaan dus degelijk gemonteerde spullen heeft de voorkeur.

    Wat we van plan zijn:

    Leopard 4074 - 2150 Kv
    6S 5000Mah Lipo
    180 Amp watergekoelde ESC (leopard of Turnigy Marine)
    Stuurservo ??
    Flexas ??
    Stinger ??
    Roer ??
    Schroef ??
    Stuurwielzender + ontvanger 2,4 Ghz met antenne op het achterdek

    Hetgeen met een ?? erachter moeten we nog uitzoeken, als iemand een goed (niet de hoofdprijs aub) adres heeft voor dit soort spullen dan horen we dat graag.
    Vanavond krijg ik van Danny een foto van de boot en dan zal ik die nog even plaatsen.


    EDIT:De plannen zijn gewijzigd, ivm de erg hoge kosten die een electrosetup voor dit formaat boot met zich meebrengt hebben we besloten om voor brandstof te gaan.
    Nu hebben wij beide weinig ervaring met het wat grotere werk / benzine motoren, wel met methanol, dus suggesties voor een brandstof configuratie om met deze boot richting de 100 km/u te gaan zijn welkom.

    mvg, Jesse.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2014
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jesse,

    Ik zou me eerst eens inlezen met betrekking tot de gebruikelijk toerentallen aan de prop.

    Tenzij je voor een SAW set-up gaat, is bijna 43000 toeren onder last héél enthousiast...

    Ook vind ik de motor aan de kleine kant voor zo'n grote romp, op 6S zou ik liever voor zoiets gaan:
    LEOPARD Model 4082 KV1600 4 Poles Brushless Motor IM147 - Sensorless Brushless Motor - Brushless Motor & Accessories - RC Car & Parts
    Of zelfs een maatje groter:
    LEOPARD Model 5682 KV1670 4 Poles Brushless Motor IM156 - Sensorless Brushless Motor - Brushless Motor & Accessories - RC Car & Parts
    Met 1600KV op 6S zit je dan rond de 32000 toeren, je kunt dan ook een normale maat prop draaien zonder dat de boel gelijk onvaarbaar wordt.

    Een 180A regelaar is onderbemeten voor deze set-up.

    Groeten, Jan.
     
  3. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Jesse,

    111cm lang en 33cm breed, dan ga je met 6s en een 40mm motor echt niet toekomen. Om de stromen iets of wat binnen de perken te houden is minimum 10S wel aan te raden. Goede setup

    TP 5850 (10s - max800kv, 12s - 600kv) Dutch Electric Powerboats > Pure Electric Power
    MBP 300A (kunnen ook echt 300A aan, je zal dat nodig hebben met deze grote mono)
    mbp-rc Regler 14S/300Amp, 299,00 €
    Prop x452-x457 Model Marine Supplies - 01803 400 827

    Begin niet met een 40mm motor en een T180 in deze romp te gooien, komt echt niet goed.. Qua hardware kan je nog zien, ikzelf neem altijd chinese hardware en ben er wel tevreden van.

    Stinger: HOR Racing
    Flexas: HOR Racing
    Brass&Teflon: HOR Racing
    Servo: Savox 1256TG 20KG torque, ben ik persoonlijk heel tevreden van, je kan er ook een chinese insmijten die de helft kost, dat moet je zelf weten. Albatros modelbouw - Savox SC-1256TG digital
    Roer: MBP Ruder 124/126mm lang, 35,00 €
    Neem dit roer en niet dat van HOR, anders komt het roerblad niet naast de prop.
    Koppeling: collet clutches 8 x 6,3 SZK, 26,90 €

    Aangezien je op 6s wou gaan varen is 4x 6s 5000mAh minimum 30C aan te raden ( dus 12s 10.000mAh totaal) , TP5850 600kv met een x457 geeft je dan 6-8min vaartijd met snelheden kort bij 90km/h. Je kan er ook de x452 opgooien, die geeft je 8-10min met snelheden rond 80km/h. Budget moet je toch om en bij de 1000euro voorzien minstens, dan heb je een betrouwbare goed varende boot, met jou setup geef ik het max 10sec.

    Gr,

    Roy
     
  4. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Vraagje nog Jesse, zitten er rails in die boot? Zorg dat de boot de nodige stijfheid heeft, naden en boden eerst lamineren, daarna hardware monteren, checken op waterdichtheid terwijl je nog aan alles aankan, daarna rails inlijmen, kan je zelf maken uit 5mm triplex. Kan je die servo ook in verwerken. Die TP moet wel een steun langs voren hebben. Deze motormount komt in mijn 1m mono, http://www.tfl-hobby.de/product_info.php?info=p821_alu-bl--motortraeger-fuer-5692.html en daar zit ook die TP5850 in.


    Gr,

    Roy
     
  5. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    dus.....

    Ik vond die 2600 watt van die Leopard al heel flink..... maar dat is flink onder de maat begrijp ik.
    Pompebled: jij rekent x 0.9 voor Kv onder last ? Ik had ergens gelezen x 0.8 vandaar dat ik op deze motor uit kwam.

    Met de door mij genoemde setup is de boot underpowered dus, maar wat ik niet begrijp is waarom deze setup in max 10 seconden in rook op zou gaan ?
    Als de motor niet overbelast wordt en er 80 amp speling zit op de regelaar waar zit dan het probleem ?

    Over die rails: geen rails maar de boot is bijzonder stijf, ik krijg hem met de hand nauwelijks getordeerd.
     
  6. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ooh ja, misschien even het vermelden waard, om even een vergelijking te maken met de Pursuit van Roy van de Sande: ondanks dat de boot 30cm langer is weegt hij maar 400 gram meer dan de pursuit.

    Nu weet ik niet of dat in "boottermen" veel of weinig is maar heb ik met een dergelijk gewicht nog steeds zo'n enorme setup (10S 10.000Mah - 300A - TP 5850) nodig?
     
  7. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    De bodem mag eigenlijk nagenoeg geen flex hebben, vooral de laatste 30-40cm zijn belangrijk alsook de naden. Daar zou ik nog een extra laagje lamineren, bodem kan je kiezen tussen glas of carbon/aramide weefsel, naden moet je met dik glasweefsel doen, om en bij de 300gr/m2.

    Als je niet wil gaan voor de zwaardere setup, zou ik gaan voor een TP 4070 (6Y of 10D), die kan je nog een kleine 4000Watt leveren, als je licht bouwt zou dat misschien nog wel kunnen op 10s maar een zekerheid is dat niet. Dan moet je op 1x 10S 5000mAh 40C varen om het zo licht mogelijk te houden. Wat je ook kan doen of voor een scorpion 4035 800kv op 10S gaan, dat zou zoiezo werken als je licht bouwt. Prijs is echter vergelijkbaar met een 5850 die 2 keer zoveel kan trekken. Hoe dan ook zou ik voor minstens 10s gaan met deze boot, als je voor minder gaat loopt het fout af met je regelaar. Je kan er van op aan dat je minstens iets van een 3000Watt zal trekken als je echt licht bouwt en een redelijke snelheid wilt, meeste boten van dit formaat gaan richting 4000-5000Watt reken zelf maar de ampères uit. Rails heb je wel nodig, anders gaat de bodem het hard te verduren krijgen, zeker met een boot van 111cm lang.

    Waarom het met jou setup fout zou gaan? Die motor kan het gewenste vermogen niet leveren, al zeker niet met 40.000 toeren +, die gaat hopen stroom trekken en je regelaar fikken..

    Als je zegt licht wat bedoel je dan? Wat is het exacte gewicht van de boot?

    Gr,

    Roy
     
  8. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Wat ik zou doen als het mijn boot zou zijn is eerst een laagje 390gr glasweefsel lamineren op de laatste 40cm en over de naden van de romp, daarna een laagje carbon/aramide weefsel over de bodem tot aan de kapopening. Rompjes voor elektrogebruik moeten echt wel de nodige stevigheid hebben als je ze heel wilt houden. Voor de rest heb je in mijn ogen 2 goede mogelijke setups:

    scorpion 4035 800kv
    Etti 220hv
    5000-max8000mAh 10s
    Snelheid, zal rond 80km/h met een x457
    Gewicht, probeer onder de 6kg.

    OF

    TP5850 600kv
    MBP 300A
    12s 10.000mAh
    Deze setup kan zowat alles aan, propjes van een x452 tot x462, die laatste geef je 100km/h +
    Gewicht, onbelangrijk, die TP kan zowat alles aan.

    Daarnaast zijn rails nodig om de bodem te ondersteunen. Een plaat 5mm triplex, rails uitzagen, daarna lamineren met epoxy en gekozen weefsel.

    Dit zijn bouwverslagen van rompen ongeveer gelijk aan de jouwe:
    Inloggen
    Inloggen
    Scorp's "All New" big Mono build - RC Groups

    Gr,

    Roy
     
  10. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Bedankt Jan en Roy voor het meedenken.

    Pfoe, dat zijn een hoop centen zo bij elkaar opgeteld...
    Daar hadden we eerlijk gezegd niet op gerekend, maar goed dat er hier zoveel mensen zitten met kennis van zaken.
    We hebben nog eens even kritisch naar onze plannen gekeken en op zich zijn we wel bereid de ruim 600 euro voor de aandrijving uit te geven maar waar we echt tegenaan lopen is de minimaal 200 euro aan accu's die wellicht ieder seizoen vervangen moeten worden. En dan heb ik het over goedkope Lipo's, Zippy's, neem een beter merk en de prijs is al bijna het dubbele.
    Aangezien we niet elk weekend aan de plas staan om te gaan varen, we werken allebei in hetzelfde horecabedrijf, lijkt me dat geen zinvolle investering.

    We hebben besloten onze pijlen te richten op brandstof, liefst benzine maar alternatieven kunnen ook besproken worden natuurlijk.
    Iemand suggesties voor een brandstof configuratie om de eerder gestelde 100 km/u te kunnen halen ?
     
  11. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Accu's gaan langer mee dan 1 vaarseizoen hoor, als je ze deftig laad en opbergt gaan ze wel even mee. Ik vaar al 3 seizoenen met 4s 8000mAh 30C zippy's, ik had er vroeger 4, nu nog 3 omdat er 1 echt wel het loodje had gelegd, cellen met 0.2V verschil en ging nog maar 4000mAh in, de andere 3 zijn nog steeds goed, gaat nog 6900mAh in en cellen blijven nog mooi in balans. Feit is inderdaad dat dit soort boten elektro motoriseren de nodige centen kost.. Brandstofconfiguratie ken ik niets van, zal je bij andere kerels hier op het forum bij te raden moeten :)

    Succes ermee!

    Gr,

    Roy
     
  12. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Thanks Roy, we gaan ons best doen.
    Ja waarschijnlijk wel, maar dan nog, te bedenken dat 4 accu's een vaartijd opleveren van 6-8 minuten, wil je dan een middagje varen ben je of, meer aan het laden dan aan het varen, of, moet je voor een vermogen aan accu's meeslepen.

    ik weet dat electro dit nadeel heeft tov brandstof, en toch ben ik een enorme electrofanaat, al mijn vliegtuigen waren voorzien van lipo's en ik zou niet anders meer willen, maar met dergelijke zware setups wordt het me toch wat te gek.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2014
  13. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Benzine set-up gaat ook zeker 600€ inzitten.

    TigerKing motor en de meeste hardware koop je bij Arjan van BigScale.nl.

    Jeffrey Bres maakt wel 'n mooie uitlaat voor je.

    Hulp bij 't opbouwen kan je via/van mij ,

    John van Fuzzt , Peter Goverde en Hugo Zwartbol krijgen.

    Rondneuzen op de BigScale FaceBook pagina is ook wel leuk.

    Je aanmelden op 't Xtreme-brandstof forum is aan te raden.

    Ik heb je 'n email gestuurd met 'n set-up/benodigdheden lijst.
     
  14. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Thanks HendricX, heel fijn.

    600 euro is geen punt, het zijn de vele honderden euro's aan accu's die ik liever niet uitgeef.

    Xtremercboats ben ik al een hele poos lid van onder de naam jdb, leuk forum met veel nuttige info.

    Ik ga even mijn email bekijken.
     
  15. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
  16. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Foto toegevoegd in OP.
     
  17. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Motor van Arnold is niet gek ... maar voor die 100Euro verschil raad ik je 'n nieuwe Tiger-King aan.

    Nieuwe motor op de markt , NU nog goedkoop in de markt gezet.

    Ontelbare voordelen boven een Zenoah/RCMK .

    QD en J&G zijn van eenzelfde type maar wel 2 > 3 keer zo duur.

    Maar als de Engelse oud kampioen Dave Marles ze in zijn webshop verkoopt ,

    en hij er zelf wedstrijden mee gaat varen , geloof ik er wel in.
     
  18. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    En dat is dan de Tiger King S-27 EVO die je bedoeld neem ik aan ?
     
  19. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
  20. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Hieronder vind je de film van afgelopen zondag.

    De motor is een Fuzzt Extreme (K30 Full mod, Longrod)
    De motor gaat hier met een 70/1.9/3 blad prop nog niet vol uit, mede omdat deze nieuw is en het water te grof (erg veel golven door de wind).

    w4zWKEymhpo[/media] Marine challenger met een Fuzzt Extreme K30 - YouTube

    Mocht je vragen hebben over de boot Setup, neem contact met me op, ik ben de enige die weet hoe je hem moet bouwen, louter omdat Jeffrey en ik de enige zijn die hem varende hebben. Voor de elektromotoren moet je hier ff vragen.. ik doe alleen brandstofmotoren ;)
    Beide boten zijn zonder trimtabs en turnfins uitgevoerd, deze is (zover we nu weten) tot ong. 90km niet nodig (dit kan je zien op de film RJ Marine Judgement day op 3.40min.)

    Ter info.. ik ben de J in RJ Marine.. Je maat is de ander ;)


    Groetjes,

    John.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina