reductie gear

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Marco.M, 7 feb 2014.

  1. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    kan je een reductie gear gebruiken op een electro motor
    om een 4 blads prop te vliegen

    en hoe zou je dit kunnen bereken wat de verhouding moet zijn

    wie kan me op weg helpen dit uit te zoeken of moegelijk is
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Wat voor kist? (=benodigd vermogen)
    wat voor prop wil je draaien?

    Met de juiste electro motor kan je ook zonder vertraging gewoon een 4blads prop draaien.
     
  3. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119

    spitfire scale 1/6 vliegklaar gewicht 6 kg 4 blads prop scale 22"

    normaal benodigd vermogen 1500 watt

    en voor als we droom nog eens bouwen scale 1/4 spitfire
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat wvr ook al zegt: met de juiste motor heb je geen reductie nodig, en dat scheelt je het wrijvingsverlies in de tandwielkast.

    Scheelt ook nog eens een hoop onaangenaam geluid (motorgeluid is mooi, maar gejank van tandwielen is irritant)

    Groet, Bert
     
  5. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    ben wat aan het rekenen met ecalc

    wat opvalt is dat je een laag kv nodig heb om een 4 blads prop te draaien
    en 10 a 12 s lipo,s
    dat is een groot gewicht
    ben bang dat de 1/6 scale spitfire dan neus zwaar word

    had ook beetje lopen rond kijken voor scale 1/4 daar is geen motor voor die groote 4 blads prop kan draaien

    snap als je reductie gebruik dat je dan ook weer extra gewicht krijg
    meschien is het voor schaal 1/6 wel niet haalbaar
    maar met ecalc kan je ook reductie aan geven daar nog wat mee spelen

    of hebben jullie nog wat basis tips om hier verder mee te gaan
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En hoe zwaarder/groter een prop, hoe groter het benodigde koppel om prop bij gegeven toerental rond te slingeren. In het algemeen, hoe lager Kv, hoe meer koppel per ampere.
    koppel = stroom / Kv

    koppel in Nm
    stroom in Ampere
    Kv in 1/Vs of hertz/volt, toeren per volt per seconde

    Lees ook 'even' dit draadje Marco, alle overwegingen daar gemaakt, zijn ook voor jouw Spit van toepassing
    setup gezocht voor Fokker Triplane
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
  8. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
  9. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    bedankt voor alle reacties

    er zijn veel hulpzame linkjes bij

    hoe bepaal je wat de beste rpm is voor een prop
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Je prop moet voldoende snelheid maken om te kunnen vliegen, dat is meteen het probleem van die grote props, een 22" vierblads prop zal ook nog een keer 10-12 inch spoed moeten hebben om met een gering toerental toch voldoende vliegsnelheid te leveren.

    Hou er rekening mee dat 'echte' vliegtuigen verstel props hebben waardoor ze bij de start (lage vliegsnelheid) met een kleine spoed kunnen vertrekken. De prop -spoed zal met toenemende vliegsnelheid aangepast worden. Dit voordeel hebben wij als modelvliegers niet echt en zal je een compromie moeten zoeken tussen de uiterste...
     
  11. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Check ook zeker even deze props. Ze hebben losse bladen wat veel geld gaat besparen bij een landing die in een neusstand eindigt. Bovendien kun je de pitch instellen. Je kan de prop dus makkelijk aanpassen aan de motor en de kist.
    varioPROP

    IK denk dat je naar een wat kleinere diameter prop moet gaan kijken. Op die Rotomax zou bv. een 18x18 4 blads prop op 6 cellen een optie zijn. Je hebt veel spoed nodig om met die motor nog wat snelheid te kunnen halen. Ga je naar meer cellen dan loopt het vermogen erg snel op.
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
    Mick Reeves heeft diverse schalen Spitfires geschikt voor een elektromotor.
    Zelfs een 1/4 Spit met een 4 blads prop!

    page 4B

    Succes Willem
     
  13. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    ik denk zelf ook dat ik voor de 1/6 schaal spit een wat kleinere prop moet gaan gebruiken heb weer wat stof om verder te zoeken er is ook zoveel keus
     
  14. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    zou je dit ook nog op een test stand kunnen meten

    of is ecalc wel betrouwbaar
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Meten is veel beter dan ecalc. Zie ecalc als een tool om te controleren of iets gaat werken, de echte waarden kunnen wel eens afwijken. Meten tijdens een vlucht is nog beter.
     
  16. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    wat is een goede pitch speed voor de spitfire

    je kan er wel komen met de motoren van deze tijd en dan ook goede vlucht tijden halen probleem is aleen dat je pitch speed wel laag zal zijn

    en gewicht zal ook aardig zijn gezien je een groote motor en accu nodig heb
     

Deel Deze Pagina