kan je een reductie gear gebruiken op een electro motor om een 4 blads prop te vliegen en hoe zou je dit kunnen bereken wat de verhouding moet zijn wie kan me op weg helpen dit uit te zoeken of moegelijk is
Wat voor kist? (=benodigd vermogen) wat voor prop wil je draaien? Met de juiste electro motor kan je ook zonder vertraging gewoon een 4blads prop draaien.
spitfire scale 1/6 vliegklaar gewicht 6 kg 4 blads prop scale 22" normaal benodigd vermogen 1500 watt en voor als we droom nog eens bouwen scale 1/4 spitfire
Wat wvr ook al zegt: met de juiste motor heb je geen reductie nodig, en dat scheelt je het wrijvingsverlies in de tandwielkast. Scheelt ook nog eens een hoop onaangenaam geluid (motorgeluid is mooi, maar gejank van tandwielen is irritant) Groet, Bert
ben wat aan het rekenen met ecalc wat opvalt is dat je een laag kv nodig heb om een 4 blads prop te draaien en 10 a 12 s lipo,s dat is een groot gewicht ben bang dat de 1/6 scale spitfire dan neus zwaar word had ook beetje lopen rond kijken voor scale 1/4 daar is geen motor voor die groote 4 blads prop kan draaien snap als je reductie gebruik dat je dan ook weer extra gewicht krijg meschien is het voor schaal 1/6 wel niet haalbaar maar met ecalc kan je ook reductie aan geven daar nog wat mee spelen of hebben jullie nog wat basis tips om hier verder mee te gaan
En hoe zwaarder/groter een prop, hoe groter het benodigde koppel om prop bij gegeven toerental rond te slingeren. In het algemeen, hoe lager Kv, hoe meer koppel per ampere. koppel = stroom / Kv koppel in Nm stroom in Ampere Kv in 1/Vs of hertz/volt, toeren per volt per seconde Lees ook 'even' dit draadje Marco, alle overwegingen daar gemaakt, zijn ook voor jouw Spit van toepassing setup gezocht voor Fokker Triplane
Kijk eens naar b.v. MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM op 10S kan je dan wel een flinke prop draaien. volgas heb je misschien wat veel vermogen (afhankelijk van de pitch van je prop) dus wel regelaar en lipo's goed kiezen
Is deze te zwaar? Turnigy RotoMax 1.20 Brushless Outrunner Motor Wat koppel betreft hoef je je hier geen zorgen over te maken.
bedankt voor alle reacties er zijn veel hulpzame linkjes bij hoe bepaal je wat de beste rpm is voor een prop
Je prop moet voldoende snelheid maken om te kunnen vliegen, dat is meteen het probleem van die grote props, een 22" vierblads prop zal ook nog een keer 10-12 inch spoed moeten hebben om met een gering toerental toch voldoende vliegsnelheid te leveren. Hou er rekening mee dat 'echte' vliegtuigen verstel props hebben waardoor ze bij de start (lage vliegsnelheid) met een kleine spoed kunnen vertrekken. De prop -spoed zal met toenemende vliegsnelheid aangepast worden. Dit voordeel hebben wij als modelvliegers niet echt en zal je een compromie moeten zoeken tussen de uiterste...
Check ook zeker even deze props. Ze hebben losse bladen wat veel geld gaat besparen bij een landing die in een neusstand eindigt. Bovendien kun je de pitch instellen. Je kan de prop dus makkelijk aanpassen aan de motor en de kist. varioPROP IK denk dat je naar een wat kleinere diameter prop moet gaan kijken. Op die Rotomax zou bv. een 18x18 4 blads prop op 6 cellen een optie zijn. Je hebt veel spoed nodig om met die motor nog wat snelheid te kunnen halen. Ga je naar meer cellen dan loopt het vermogen erg snel op.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Mick Reeves heeft diverse schalen Spitfires geschikt voor een elektromotor. Zelfs een 1/4 Spit met een 4 blads prop! page 4B Succes Willem
ik denk zelf ook dat ik voor de 1/6 schaal spit een wat kleinere prop moet gaan gebruiken heb weer wat stof om verder te zoeken er is ook zoveel keus
Meten is veel beter dan ecalc. Zie ecalc als een tool om te controleren of iets gaat werken, de echte waarden kunnen wel eens afwijken. Meten tijdens een vlucht is nog beter.
wat is een goede pitch speed voor de spitfire je kan er wel komen met de motoren van deze tijd en dan ook goede vlucht tijden halen probleem is aleen dat je pitch speed wel laag zal zijn en gewicht zal ook aardig zijn gezien je een groote motor en accu nodig heb