Wat is bepalend voor langzaam vliegen?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCWERELD.NL, 3 feb 2014.

  1. RCWERELD.NL

    RCWERELD.NL

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Enschede
    Al weer een poosje zijn we van alles aan het proberen om een indoor flyer te maken die in staat is langzaam te vliegen. Er zijn tal van tekeningen en settings bekend die dit al bewezen hebben maar ik wil het simpelweg begrepen. Alle modellen die we hebben gebouwd vliegen goed, stabiel en hebben voldoende trust. Echter het echte langzame vliegen lukt niet.

    Welke factoren zijn van belang?
    Is er een minimale spanwijdte nodig voor een 150/160 grams model?

    Moeten er airbrakes op gemonteerd zitten om langzamer te vliegen?

    Met de volgende setting bouwen we.
    -1400 KV 21 grams motor
    -3x 9 grams serco
    -350 MaH 2S accu Hyperion
    -towerpro 10 A regelaar
    -Spectrum ontvanger 8gram

    Naast Depron zijn we ook andere materialen gaan proberen maar hierbij wordt het model gewicht moeilijk.

    Experimentje:)
    [​IMG]

    Click met airbrakes in bouw
    [​IMG]

    Graag maak ik gebruik van jullie expertise :)
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Alleen de vleugelbelasting. Je hebt dus 2 mogelijkheden: gewicht omlaag of vleugeloppervlak omhoog.
    Airbrakes maken het vliegtuig niet langzamer, het remt alleen harder af als je het gas dicht doet of naar beneden stuurt.
     
  3. RCWERELD.NL

    RCWERELD.NL

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt, en hoe zit het dan met de verhouding van het vliegtuig, kan ik ook alleen de spanwijdte iets vergroten of moet ik het in zijn geheel opschalen? En hoe zit het met de juiste prop, we hebben hierover zoveel gelezen en getest maar zelfs slowfly props lijken weinig uit te halen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De servo's voor rudder en elevator vervangen door 5 gr servo's. Ontvanger ontdoen van behuizing. Fiches vermijden en rechtstreeks solderen. Pull-pull aansturing met draad ipv carbonstaafje push pull. Je kunt er zo direct 15 gr afhalen zonder je depron te frezen. Dat is al een gemakkelijke 10 pct van het gewicht. Extremere gewichtbesparingen: frezen depron of mylar toepassen. Servofiches afknippen en met lakdraad op de ontvanger solderen. Holle carbonbuisjes ipv staafjes...micro-ontvanger. Maar die laatste grammetjes worden duur...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    De indoor modellen zijn de laatste jaren ongeveer de helft lichter geworden. In de begin periode was 150 gram op 85cm spanwijdte heel normaal. Momenteel vliegen de modellen rond die zo rond de 80gram wegen. Dat maakt heel veel uit in de langzaamvlieg eigenschappen.

    Maat het is niet alleen het gewicht, we hebben gemerkt dat 'gemilde' modellen (waar vlakken depron van 3 naar 1mm zijn terug gefreesd) veel langzamer vliegen dan op basis van de gewichts reductie alleen. De scherpe randjes van de pockets zorgen voor een algehele remwerking.

    Met de mylar (dunne folie) beklede modellen is dat weer een stap verder. De mylar zelf 'eet' ook energy omdat het in een beetje beweegt. Daardoor kan je ook weer langzamer vliegen.

    Langzamer vliegen is ook zorgen dat je zwaartepunt goed ligt en een stukje vliegkunst. Je moet wel in staat zijn om met een hoge neusstand te leren je vleugels vlak te houden met je ailerons en met rudder de bochten te maken.
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dit type van modellen is nu niet meteen het meest ideale model om 'extreem' traag te gaan vliegen. Vleugeloppervlak is te klein en setup is te zwaar. Dit type van modellen (en je setup) behoort eerder tot de freestyle/aeromusical modellen.

    Kijk je naar de pure indoor F3P kunstvluchtmodellen, die toch merkbaar trager vliegen, dan spreken we over setups van deze orde (beginnersmodellen):
    - 2S 180 mAh Lipo accu
    - BL motortje van 15 gr en minder
    - regelaartje van 6 gram en minder
    - 3 servo's van max. 6 gram
    - ontvangertje van 2 gram en minder

    In de hogere klassen spreken we over nog lichtere setups.

    Google maar ns op modellen zoals 'F3P Elanor', ' F3P Trivia' of 'F3P Miss Piggy'.

    <edit>
    En als je zelf wat wou willen gaan rekenen dan geeft volgende formule je een redelijke indicatie van de max. vleugelbelasting (in g/dm²) bij een bepaalde invalshoek en bij de vliegsnelheid (m/s) die je voor ogen hebt:

    vleugelbelasting = C x (vliegsnelheid)²

    C = 0 bij 0° invalshoek,
    C = 0,07 bij +1°,
    C = 0,13 bij +2°,
    C = 0,20 bij +3°
    C = 0,27 bij +4°,
    C = 0,34 bij +5°

    Zo geeft een vliegsnelheid van 5 m/s bij een invalshoek van +3° een max. vleugelbelasting van ong. 5 g/dm²

    Formule geldt alleen voor dunne vlakke profielen overigens.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2014
  7. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    hoe meer draagvlak met minder gewicht, maakt de vlieger trager.

    Dus een toestel van 120gram met spanw. 85cm en een brede vleugel zal traag vliegen
    Natuurlijk airbrakes kunnen ook heel wat helpen !

    Ik probeer mijn toestellen steeds zo licht mogelijk te bouwen zonder uit te frezen.
    Mijn SUlitmate v2 woog 112gram zonder lipo, die vloog echt wel heel traag met airbrakes.
    Nuja, mijn Arrow V5 weegt 125gram en vliegt wat sneller, maar nog steeds niet snel..

    Ik zie ook dat je 9gram servo's gebruikt...
    Dit kan ook heel wat lichter ! 5gram of 6gram zijn ook al meer als voldoende !
    En eventueel een 2 servo setup voor de aileron. Dat maakt het ook simpeler kwa afstelwerk op ze gelijk te krijgen.
    De ontvanger en motor kunnen ook lichter... spektrum maakt ontvangers van 3gram...
    En die 21gram motor, voor toestellen tot 140gram max. raad ik een turnigy 2204/14T aan. deze weegt 19gram. Of voor diegene die geen hobbyking willen een Axi 2203/RACE

    Dunne carbon is ook altijd een voordeel !
    verstevig niet meer als nodig
    En probeer veel uit voor je aan het echte project begind !

    Mvg, Alex
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Kun je dat toelichten? Ze maken het toestel niet lichten en het draagvlak niet groter toch?
     
  9. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Is heel simpel, omdat je door de luchtremmen meer gas moet geven geniet een groot deel van de vleugel mee van de vergrote aanstroming van de propellor. Het nadeel van de luchtremmen is dat je erg veel turbulentie achter je aan sleept waardoor het lastiger is om strak te blijven vliegen vooral indien je 2x kort achter elkaar door het zelfde stukje lucht moet vliegen.

    Het is dan ook vooral om deze reden dat we geexprimenteerd hebben met dynamic brakes, dwz luchtremmen die bij gas dicht uitklappen en bij gas geven weer dicht gaan.

    Je kunt het effekt er van goed zien in dit filmpje. BMFA Electric Indoor Masters 2014 - Derk van der Vecht - YouTube
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hihi, niet als je vooral zweefvlieger bent. Dan denk je niet zo snel aan dat soort effecten :) Maar het klinkt wel logisch ja.
     
  11. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    Het komt er eigenlijk op neer dat je luchtweerstand maakt.
    Ik gebruik liever geen airbrakes omdat ze inderdaad heel wat lucht tegen houden en dan kan het al eens gebeuren dat je in je eigen turbulentie komt bij een korte draai.

    Het is het zelfde effect als dit :

    Neem een plank of iets met een grote oppervlakte,
    Ga vervolgens in de wind staan met de plank plat. zodat je geen weerstand maakt.
    Je voelt amper weerstand in de lucht en de lucht snijd er door heen.

    Zet nu de plank rechtop, je voelt dat de plank alle wind tegen houd, je maakt als het ware een obstakel voor de lucht verplaatsing. Dit kan een bewegend object laten remmen. of een gewicht verplaatsen met de wind mee. (bv. een zeilboot)

    Dus een airbrake 'Lucht rem' verplaatst een gewicht met de wind mee.
    Als je rem te groot is, zal je dus ook niet meer vooruit geraken.
    Vandaar dat er gaten in zitten, je hebt een 'rem' nodig, maar geen handrem als je verstaat wat ik bedoel

    Mvg, Alex
     
  12. RCWERELD.NL

    RCWERELD.NL

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt voor jullie nuttige informatie, hier kan ik wat mee. De modellen zijn inderdaad te zwaar. Bij nader inzien de elektronica componenten ook. Toch maar eens wat andere componenten aanschaffen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ga misschien ook ns kijken naar de finalewedstrijd van het NK F3P op 22 maart (zie agenda www.F3p.nl)

    Kan je veel van leren (zowel qua bouw als vliegen).
     

Deel Deze Pagina