Hr ms o-1

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 17 okt 2013.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hallo

    In de fotos van de O-1 zijn duidelijk horizontale huidplaten te zien - mogelijk over elkaar heen gemonteerd voor sterkte.

    [​IMG]

    Ergens op dit forum heb ik een tip gelezen hoe dat na te maken; namelijk door een horizontale strip aan te brengen en die aan één kant af te plamuren. Ik heb hiervoor 0.8mm triplex gebruikt, epoxyplamuur en tenslotte van de 0.8 naar 0.5mm teruggeschuurd; dwz ongeveer 1.5 cm dikke huidplaten. Natuurlijk moet een en ander nog geschilderd worden maar ik denk dat het er wel goed uit gaat zien.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Freek
     
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hallo allemaal

    De opbouw van de boot is gemonteerd, maar moet nog geplamuurd worden.

    Vandaag is mijn propeller aangekomen van de propshop uit Engeland! ziet er prachtig uit !
    Zoals besteld een 52mm diameter, lage spoed prop met een glad 4mm schroefasgat en een (heel klein) borgmoertje. Ik heb twee staartvinnen gemaakt van ieder 5 lagen berkentriplex en met een bandschuurmachine in vorm geschuurd. Achter de prop loopt de romp nog een stukje konisch door. Door dat laatste stukje moeten de roerkoning (?) en de as (?) van de duikroeren komen, daarvoor heb ik twee 4 mm gaten geboord.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hoe ik dat konische stukje vast monteer weet ik nog niet (waarom een plan als je ook zonder kan ?). De roer- en duikroerassen zullen geen steun geven want die kunnen niet vast gemonteerd worden omdat de 2 roeren en 2 duikroeren maar van één kant aangestuurd worden door stuurstangen. (zie foto vorige post)
    Onder de boot komt ook nog een vin die met het konische stukje verlijmd kan worden, maar dan is dat stukje maar van twee kanten verlijmd. Ook is een open vraag of ik de schroefas door laat lopen in het konische staartstuk, en daar een lager plaats, of twee lagers in de boot en het konisch stukje net vrij van de prop. Het wordt in ieder geval een komplexe constructie die precies moet passen.

    Advies of ideeën natuurlijk welkom!

    Freek
     
  3. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Knap stukje werk Freek.
    Volg je bouw verslag ook met veel interesse.
    Succes met de verdere bouw.

    Eric
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Freek,

    Wat ik hiermee zou doen: Boven en onder de vin van een messing of aluminium plaatje maken, vast aan de romp en demontabel aan de conus. De schroefas dan 4-5 mm in de konus laten steken met een lager. Dan zit de conus gefixeerd door de vinnen en centrisch vast met de schroefas. Dan de draai-assen van diepte- en richtings roeren door de conus heen laten lopen in een bus gelagerd, een paar mm versprongen dat ze elkaar niet raken. Die assen ook in de vinnen lageren. Met het 'kruis' van die assen houd alles zichzelf in positie. Roerassen er uit trekken en de konus kan er weer af.

    Prachtige schroef trouwens! Naar jou specificaties bij PropShop laten maken?
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Lex, bedankt! De propshop, en de forumleden, waren erg behulpzaam! RAf gaf het idee van een prop met gladde schroefas en een borgmoertje, zodat de motor en as nog verwijdert kunnen worden. Mat dat idee, een schetsje van de schroef en wat oude foto's waarop de bladen te zien waren heeft de propshop een prachtige propellor gemaakt. Ik heb om een kleine spoed gevraagd, zodat ik een klein formaat motor kan gebruiken (die RAF weer aangeraden heeft).

    Die prop is natuurlijk niet goedkoop, omdat er een speciale mal voor gemaakt moet worden. Het word nu toch het seizoen van de grote bestellingen, ik hen mailtje uitstaan naar Norbert en Conrad voor de vele onderdelen!

    Freek
     
  6. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi freek
    jij bent zo vindingrijk waarom probeer je niet huid beplating te maken van tekenpapier klinknagels kan je er zo indrukken, lijm het op de romp en met impreneer epoxy word het een geheel met de romp, lijmen gaat prima met bizon kit of fix.ik heb zelf al uitgeprobeerd om papier te walsen lukt ook.
    voor de rest ziet het er prima uit.
    groeten fred
     
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Precies zoals Lex het aangeraden heeft! Hier een beeld hoe de achtervinnen gemonteerd gaan worden met de assen voor de roeren en duikroeren. De twee roerbladen en duikroerbladen zullen op de assen recht naar boven (in deze foto) gemonteerd worden.
    Voor de definitieve montage moet ik nog op de busjes wachten die de schroefas in de romp en de konus zullen legeren. Die zijn deel van een grotere bestelling die Norbert al aan DHL heeft gegeven. Helaas is het hier carnaval en verwacht ik niet dat DHL voor dinsdag weer werkt! Groeten en veel feestplezier Freek

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    Hi Freek,

    Prachtig werk!

    Grtz,
    Bart
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Zie er goed uit Freek! (en ik vind die schroef echt belachelijk mooi.. !)
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Dit weekend ben ik aan het solderen geslagen om de complexe (duik)roer configuratie te maken.
    Solderen is niet echt mijn sterkte maar ik heb de vier roerbladen stevig kunnen solderen. Echter de "balans"duikroeren waren te moeilijk dus die heb ik uiteindelijk maar met epoxy gelijmd.

    In onderstaande beeld is alles nog los - eerst moeten de roeren nog opgeschuurd en geverfd worden en moeten de lagers op de vinnen nog afgemaakt worden. Niet helemaal zo mooi als zou kunnen - maar metaalwerk is ook niet zo mijn ding!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten maar weer!

    Freek
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    Hallo Freek

    Problemen met solderen ligt meestal aan dat je de te solderen oppervlakken niet warm genoeg maakt.
    Heb je deze met de soldeer bout gedaan of met een vlammetje?
    als je dikkere stukken wil solderen is een vlammetje beter dan een soldeerbout
    of je met een soldeerbout hebben van een 600 Watt maar dan nog
    met een vlammetje kun je mooier solderen als het wat dik materiaal is .
    koelen kun je met watte welke je nat hebt gemaakt en eventueel met een knijper vast zet.
    soms moet je drie delen aan elkaar hebben en dan lost die je juist gesoldeerd hebt weer en dan voert de watte dus de warmte af en daar kun je mooi en haast tot op de mm mee afschermen.

    gr raf en ik zie het helemaal goe komme
     
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ja, dat klopt, ik heb een 75 watt Weller, en dat is dan niet genoeg.
    Ik zal eens naar een met vlammetje op zoek gaan!

    Freek
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    als het goed koop mag dan kun je zo een creme brullee brander gebruiken.
    het nadeel is dat deze nogal een grote vlam heeft zodat je der niet echt kleine zaken mee kunt doen.
    maar voor roeren aan assen te solderen is die goed bruikbaar.
    [​IMG]
    kost bij blokker een 8 euro

    gr raf
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Aandrijving

    Hallo allen

    Hierbij de onderdelen die ik voor de aandrijving heb; een 5.5 mm (ID) messing buisje, twee lagers die daarin passen, een norbert schroefasafdichting voor de 4 mm schroefas, een 4 naar 3.2 mm koppeling en de buitenliterair motor.

    Vraag is nu hoe ik de schroefasafdichting moet installeren?

    Die heeft 11 mm buitendiameter en een 4 mm gat, met veertje erin.
    De romp wordt droog, en wat voor onderdelen heb ik dan nog nodig om die afdichting aan de schroefaskoker te bevestigen?

    Bedankt voor de hulp
    Freek

    [​IMG]
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Een bus die op het uiteinde van de schroefas past en waar daar dan weer de keerring in past. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden, hier zoals ik dat bij mijn 212 heb gedaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bedankt Lex!

    Ik ga dat "busje" maar uit twee plankjes hout maken , een met een 6.5 mm gat voor de schroefaskoker en een met een 11 mm gat voor de afdichting.

    Zit die afdichting in het busje gelijmd? Of alleen geklemd?

    vanmiddag "even" het gat voor de schroefaskoker in het achterschip van 6 naar 6.5 mm vergroot, gewoon uit de hand met de boormachine, halve mm kan toch geen probleem zijn. KRAK, achterschip gebarsten toen de boor zich vastbeet.
    Dus na enig vloeken met een bijtel 1 cm van het gebarsten blokje wat het hek vormt afgehaald en een nieuw gemaakt. Staat nu te drogen. Weer wat geleerd, "even". bestaat niet.

    Freek
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hahaha ja Freek als het niet mag kapot gaan dan gaat het geheid naar zen moer.
    effe dit nog doen en je zit nadien met meer werk dan je lief is.

    gr raf
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Op de as heb ik het gelijmd, de keerring zit alleen klem. En nu we het over klem hebben, Freek ik wil je met klem adviseren om dat busje uit kunststof of metaal te maken! Het wordt nat en er komt druk op te staan, kwestie van tijd tot het hout het begeeft. Als je geen draaibank hebt, of er niet handig mee bent kun je ook eens bij de bouwmarkt kijken. Daar zijn veel afdekdoppen voor waterleidingen te krijgen, soldeer of knel, waarbij de binnendiameter klopt met wat je voor de keerring nodig hebt. Gaatje in de bus boren voor de schroefas en het werkt perfect. Krijg je dit:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    heb je geen draai bank maar wel een boor kolom dan kun je dat gat daar ook mooi center op boren.
    je neemt een boor met de dikte van de binnen diameter van de koppeling (ze moet heel juist passen).
    en dan zet je het werk stuk vast en je centreerd dus met die boor(omgedraaid in de kop steken)
    nadien zonder iets te verdraaien of verschuiven de boor met de as diameter in de kop en door boren zo zit het gat mooi in het midden.

    gr raf
     
  20. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bedankt voor de adviezen, ik zal gaan zoeken naar passende busjes of eindkapjes. Freek
     

Deel Deze Pagina