Crashkosten

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door mikek1357, 2 mrt 2014.

  1. mikek1357

    mikek1357

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Leek
    Ik wil beginnen met rc e-heli vliegen, eerst maar eens beginnen met een sim.

    Qua aanschafkosten is het ook te behappen, maar hoe zit het met kosten als je crasht. Ik denk zelf aan een Align 450 of 500.

    En vergeleken met vliegtuigcrashes, scheelt dit nog veel?


    Home
     
  2. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Bij mijn align 450 pro meestal tussen de 30 en 80 euro voor een crash.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tja. Hoeveel kost een crash...
    Hetzelfde als bij een vliegtuig: zoveel als het kost..

    ga je met een vliegtuig verkeerd de grond in, kan het makkelijk een total loss zijn.
    dat is bij een heli niet anders.

    Heb je iedere keer een relatief "zachte" crash (dus gewoon omvallen of vanaf een halve meter de throttle hold erop of zoiets) zal het idd meevallen, en geloof ik best dat je het met 30 tot 80 eur red.

    Ga je harder de grond in, kan het gewoon in 1 keer over zijn.
    zelfs vanuit een relatief lage hoover kun je de electronica uitfikken..
    en die electronica is duur.


    Vliegend spul is gewoon niet gemaakt om te crashen.
    moet je ook niet doen :D
    feit is wel dat een kleine heli natuurlijk minder kost dan een grote

    realiseer je ook dat zelfs een simpele crash mogelijkheid geeft tot een total loss.
    normaal niet natuurlijk, maar het komt voor.
    cp heli's zijn echt niet geschikt als je van plan bent regelmatig een klappertje te maken.
    Of je moet er nog 1 op de plank hebben staan.. Dat doen de 3d jongens nog wel eens ;-)
     
  4. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    Je kan ook zelf een inschatting maken. Kijk gewoon eens bij een webshop wat onderdelen kosten voor het formaat dat je graag wilt. Dingen die vaak sneuvelen:

    - Main blades
    - Feathering shaft
    - Tail blades
    - Torque tube gears (indien aanwezig)
    - Lagers in de kop
    - Main shaft
    - Linkjes
    - Landing gear
    - Etc.

    Als je dat even vergelijkt in een spreadsheet weet je zo wat het verschil in kosten is tussen een 450 of 500.
     
  5. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    278
    Locatie:
    annen
    Als je je nu al bezig houd met crash kosten zou ik niet beginnen met heli vliegen.
    Veel mensen crashen omdat ze zo krampachtig vliegen doordat ze bang zijn te veel geld kwijt te raken.
    Had ik ook vroeger maar nu vlieg ik stukken beter omdat ik alleen nog maar met vliegen bezig ben en ach die kosten zijn ruimschoots te overzien vooral met een 450/500 sz.
    helaas zijn de rotor bladen vaak de grootste onkosten post.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    +1!

    Dat is inderdaad een van de grotere oorzaken van schade bij beginners: de angst om schade te maken....

    Groet, Bert
     
  7. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Oke dus ik spaar lang, koop me een mikado logo 800, crash 'm en moet vervolgens weer maanden sparen om 'm te repareren. Dat is toch niet handig dus dat iemand vooraf wat geïnformeerd wil zijn over mogelijke kosten is toch verstandig. Als je verkrampt vliegt omdat je je een crash niet kan veroorloven kun je misschien beter je ruim binnen je kunnen blijven en het van je af proberen te zetten of gewoon een minder duur model vliegen.

    (posted with a tablet)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is wat je leest, als je oppervlakkig leest....

    Maar dat is niet wat Wim of ik zeggen: je moet je niet teveel bezig houden met wat crashen kost.

    Dat is iets heel anders dan " er geen rekening mee houden en een 800 kopen"

    Natuurlijk doe je er verstandig aan om een 450 of 500 te kopen...

    Maar wat je ook koopt, zet die gedachte aan kosten uit je hoofd, want dan gaat het zeker mis....

    Ik ken genoeg mensen die prima vlogen aan de kabel, en nergens bleven zodra ze alleen moesten vliegen, uitsluitend en alleen omdat ze met dat schrikbeeld van kosten in hun hoofd zaten.
    Ik ken ook genoeg mensen, die het met een .60 brandstofheli geleerd hebben, en niet eens heel veel kwijt waren....

    Groet, Bert
     
  9. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    "Ik ken ook genoeg mensen, die het met een .60 brandstofheli geleerd hebben, en niet eens heel veel kwijt waren...."
    Dat kan ik me voorstellen; groter is duurder maar heeft ook voordelen.
    Mijn 450 en micro's crashte ik vaker omdat ik ze niet goed meer zag en minder stabiel zijn dan dat ik echt stuurfouten maakte. Een crash met de 450 was meestal minder kostbaar dan de 500 maar tel je dat op dan kunnen de kosten van een groter model best gelijk of lager zijn. M'n atom 500 heb ik intussen al erg vaak net weer gered en bijna crashes kosten niets ;)

    Overigens staat hier een voorbeeld/indicatie overzicht van de kosten van verschillende onderdelen (meen dat er wel een recenter overzicht was maar kon het niet vinden):
    Crash cost comparison part II - HeliFreak
    Zoals al gezegd kan je zo een lijstje maken maar dan nog kan het mee- en tegenvallen.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Klein dingetje bij de grote maten: velen die daar mee beginnen, nemen les in een club.
    En dat is zowieso een goed recept voor een leerweg met zo min mogelijk schade.

    Ook met een 450.
    Maar velen willen zelf leren, en nemen om die reden een 450. En nemen dus geen les ;-)
     
  11. mikek1357

    mikek1357

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Leek
    Daar ging het me om, maar...




    Ben het hier ook mee eens, kan me dit goed voorstellen.



    Ben ik sowieso van plan :)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je les neemt bij een club, zou ik persoonlijk (als het budget het toelaat) lekker voor de 500 gaan.

    het is groter, dus ook duurder in onderhoud, accu's etc, maar vliegt ook gewoon "groter"
    450 is nog wel eens snel schichtig, te agressief.

    Crashen kan altijd. maar de kans op crashen wordt wel verschrikkelijk veel kleiner als je een goede instructeur hebt..
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt, maar dat is niet waar ik op doel: Ik ben natuulijk toch al van 30 jaar geleden met de hobby bezig, en ik doelde op dat " vroegah" er geen vliegscholen waren, en geen 450's.... en TOCH leerden redelijk wat mensen vliegen zonder al te veel schade (natuurlijk, meer als nu).

    Wat ik bedoel te zeggen, en wat Wipo bedoelt te zeggen, is dat schade ook voor een groot deel afhangt van hoe je het aanpakt...

    Les nemen is ALTIJD de beste optie, of je nu naar een vliegschool gaat, of les krijgt van een goede clubinstructeur of dat je het van je vrienden leert. Alles staat of valt echter dan met de kwaliteit van je instructeur....

    Groet, Bert
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    alles kan.

    ik heb mezelf ook leren vliegen, en ben zonder een enkele minuut les doorgegaan richting de 600.
    en ik heb nog steeds geen minuut les gehad.
    en tot nu toe geen crashes door persoonlijke fouten. 1 door een stroomvoorziening die er mee stopte, daar doe je weinig aan.

    en er zijn best een hoop mensen die het ook op deze manier gelukt is.
    dit is alleen geen gemiddelde, meer uitzondering.
    meeste zelflerende beginners crashen erg veel, en nemen dit voor lief.
    anderen gooien het bijltje er bij neer.

    leren zonder schade is iets wat je zelf doet, op de hoogte zijn van je eigen kunnen en daar binnen blijven. en langzaamaan uitbouwen..
    veel geduld. veel lezen. veel doen.

    In een club gaat dit proces gewoon verschrikkelijk veel sneller.
    heb je een goede instructeur, gaat dit helemaal goedkomen.

    maar, zoals brutus al vermeld: alles valt en staat met een goede instructeur.
     
  15. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    278
    Locatie:
    annen
    Ooit heb ik een Robbe Futura Nova gevlogen met torque tube maar doordat ik vaak erg creatief vloog dus crashte koste mij dat bakken geld.
    Vandaar dat ik alleen nog maar snaar heli's vlieg.
    Ook een punt om rekening mee te houden.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind ik een van de leukste uitdrukkingen in jáááren :D

    Groet, Bert
     
  17. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik vind de tijd die je kwijt bent aan het bestellen van en wachten op onderdelen alsook de tijd voor de reparatie erger dan de kosten op zich.
    Maar dat zal voor iedereen ook anders zijn. Een student met wat zakgeld zal meer opkijken tegen de kost (want weer x-weken zakgeld) maar heeft wel de tijd. Terwijl iemand met kinderen en drukke job vaak met moeite tijd vind om te vliegen (zoals ik), laat staan om te repareren... De kost van de crash is minder een probleem. Al baalt iedereen van een total-loss van enkele honderden euro's.

    Als ik crash dan is het ofwel door de angst voor de crash dat ik een foute reactie geef (onkunde dus) ofwel door overmoedig gedrag (onkunde weer).
    Heb nog maar één crash gedaan door een "technisch defect" (lipo die plots de neus in schoof, eigenlijk ook onkunde)

    Momenteel ben ik erg tevreden over mijn manier van leren heli vliegen:
    - 4-kanaals coaxiale heli om een beetje vertrouwd te geraken met de bewegingen een stuur-inputs bij een heli
    - Blade mcpx v2 om te leren omgaan met een CP heli
    - Dit in combinatie met een simulator (oa. ook om het besturen van een heli in de vingers te krijgen)
    - Vervolgens de 300X om te wennen aan een grotere heli

    Eigenlijk ga je best voor een grotere heli om te leren vliegen. Die kleine dingen zijn enorm schichtig en moeilijk te zien als ze wat verder vliegen.
    Maar toch raad ik het aan omdat ze ze goedkoop (vaak gratis) te crashen zijn.

    Nog dit: ook ik ben vóór het volgen van lessen wanneer je start met vliegen.
    Maar ik heb me eerst rot gezocht naar een club waar je lessen kan krijgen op heli's. De meeste clubs laten zelfs geen heli's toe... Dit was zo voor alle clubs bij mij uit de "buurt". Uiteindelijk één gevonden op 45min rijden (enkel). Was van plan daar les te gaan volgen dit voorjaar maar ondertussen mezelf al les gegeven. 't zal dus gezellig thuis vliegen blijven.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    tja crashen doet pijn ...
    ook inderdaad in de portomonee, maar ook aan je zelfvertrouwen.

    de Super CP heb ik bijvoorbeeld prima onder controle en durf ik veel mee te doen en te oefenen. Omdat ik weet dat een val in het gras eigenlijk geen schade aanricht dankzij het kleine gewicht. Met de Master CP durfde ik ook wel wat, maar niet hetzelfde... tot ik afgelopen weekend tegen mezelf zei, ik kan het wel met de kleine, waarom niet met de MCP... dus proberen ... en tja.. toen de fatale crash.

    ik heb dus besloten om deze niet meer de fixen door de hoge kosten, en verder te kijken naar een ander model. Maar het is wel weer een klap in je gezicht zo'n crash... en waarom het dan niet ging zoals je graag zou willen.

    daarom denk ik ook dat je beter kunt gaan trainen op een vliegclub met een grotere size.
    Aan een trainerkabel met een goeie instructeur. Geeft je denk ik wat meer zelfvertrouwen en kunde.
     
  19. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Het nadeel is dat locaties waar les gegeven wordt bijna op 1 hand te tellen zijn. Ik kom bijvoorbeeld uit de regio Eindhoven en heb tot nu toe geen enkele locatie binnen redelijke afstand kunnen vinden waar les gegeven wordt.

    Er zijn wel enkele clubs binnen een redelijke straal waar heli's welkom zijn (nog meer waar dit niet zo is), maar voor lessen zou ik heel wat km's moeten maken.
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik snap het, van mij zouden er ook wel meer clubs mogen zijn.
    helaas staan gemeentes er vaak niet echt voor open.

    hier in deventer zat een club met een prachtig veld, maar nu moeten ze 10km bij een ander plaatsje vliegen omdat de gemeente er geen aandacht meer aan wilde schenken :(
     

Deel Deze Pagina