Multicat Suzanne D

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jordihol, 31 jul 2013.

  1. jordihol

    jordihol

    Lid geworden:
    27 sep 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Goes
    Goedendag,

    Na de oplevering en de doop van mijn duw/sleepbootje "Bram" begin april dit jaar heb ik weer een reis gemaakt als stuurman.
    Tijdens deze reis zijn we ook in Coatzacoalcos geweest om te lossen en later weer te laden.
    Boskalis was daar bezig met het aanleggen van een tunnel onder de rivier door en als supply/hulpbootje was daar de Suzanne D gestationeerd.
    Sinds vertrek in Mexico ging ik weer nadenken en via wat contacten heb ik de nodige informatie gekregen en heb ik besloten om van dit scheepje een model te maken.
    Ik ben nu al reeds enkele weken thuis maar door wat omstandigheden ga ik nu egt verder met de bouw!
    Een afbeelding van de origineel is dit:

    [​IMG]

    Ik heb al enkele foto's gemaakt van de bouw, deze zal ik binnen enkele dagen online plaatsen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.
  2. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    succes met de bouw
     
  3. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Ik ga je volgen!

    Succes!
     
  4. jordihol

    jordihol

    Lid geworden:
    27 sep 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Goes
    Eerste update

    Zoals vanochtend al gezegt, er zijn foto's beschikbaar.
    Ik ben dus begonnen met de romp, gemaakt van 5mm hobbytriplex van de g*mma. Beide zijkanten gelijk gemaakt en daarna het vlak en alle andere platen erop vast gelijmd. Het dek is ook al een eind uitgetekend. Als laatste moest ik hier nog alle platen terugschuren tot de aangrenzende plaat.
    [​IMG]

    Daarna verder met de aandrijving. Moeten 2 25mm schroefjes worden in schroeftunnel. De tunneltjes gemaakt van pvc afvoerbuis en netjes op maat gemaakt en op de steuntjes geplaatst. Daarna de 2mm schroefasjes van ondersteuning voorzien.
    [​IMG]

    Ook de roertjes gemaakt van messing.
    [​IMG]

    De opbouw heb ik gemaakt van 1,5mm beukentriplex en gemaakt langs de uitsparing in dek om bij de servo en bakboordsmotortje te komen.
    [​IMG]

    Zoals je kan zien op de eerste foto's, is het achterdek nogal "dun" er is te weinig ruimte om een stuurservo te plaatste dus die moet verder naar voren komen. De besturing die ik dan wil gaan gebruiken is een oude fietskabel vastgemaakt op de hevel die beide roeren verbind. Zie hier de foto, bij deze uitleg in testopstelling.
    [​IMG]

    De volgende updates laten wat kleinere stapjes zien maar dit is wat nog op de camera stond en was blijven staan(zie 1e bericht)
    Nu ga ik verder met het maken van de motorsteunen en natuurlijk het besturingsysteem. Verder ook de boegschroef ontvangen en dus deze kan ik ook gaan inbouwen.

    Tot de volgende update!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
  6. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
  7. jordihol

    jordihol

    Lid geworden:
    27 sep 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Goes
    Update #2

    Zoals ik al melde in het vorige bericht, heb ik nu een en ander voor de aandrijving en de besturing ingebouwd.

    [​IMG]

    Hier is duidelijk te zien wat de bedoeling/huidige stand is.
    Aan de voorzijde heb ik twee kastjes gebouwd ik de boegschroef in heb gelijmd. De uitgangen moeten namelijk rechthoekig zijn en de boegschroefuitgangen zijn rond...

    Voor beide voorstuwingsmotoren heb ik een motorsteuntje gemaakt waar ik de motoren in vast kan zetten met een tyrap.
    Verder zijn de schroefassen ingelijmd en richting de motor ondersteund door enkele assteuntjes.

    In vorige bericht heb ik proefje laten zien voor de besturing en als zodanig ingebouwd. Alleen heb ik niet de originele buitenkabel, gebruikt maar een messingpijpje gebogen in de gewenst bocht en dit ondersteund en verlijmd aan de romp. Aan het eind een kistje gemaakt voor de servo en de hele besturing getest en goed opererend bevonden.

    De accu's liggen zo ook op hun plaats. Om ze op de plek te houden lijm ik om de accu's een accubakje van balkjes van 8x8mm waar ze in komen te liggen.

    De besturing moest vooral af zijn omdat ik dan de bak dicht kan lijmen en de duwstevens kan gaan maken etc. Ik kan later dus niet meer bij de roerkoningen. Ik hoop dat dit goed uitpakt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    netjes man!
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Heb je een speciale reden om de motoren asymmetrisch op te stellen. Ik weet dat het grotendeels gevoelsmatig is, maar het oogt minder vind ik.

    Maar je gebruikt toch nog steeds een kabel. Heb je aan de roeren geduwd om te kijken of de kabel over het gedeelte dat hij niet door de buis wordt ondersteund niet uitknikt als hij op druk belast wordt? Ik had met een massieve staaf van Ø 2mm al last van uitknikken.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  10. jordihol

    jordihol

    Lid geworden:
    27 sep 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Goes
    Antwoord

    Ad, hierbij je antwoorden op beide vragen:
    # 1, gaat over het asymetrisch opstellen van mijn motoren. Dit heb ik bewust gedaan: De makkelijkste om het uit te leggen is met de foto van het origineel, in mijn eerste bericht. Hier zie je de accomodatie aan bakboord en het werkdek aan stuurboord. hieronder zitten de motoren en zijn er doorgangen naar het onderdeks. Aangezien de accomodatie verder naar achter zit dan het werkdek, moet ook deze motor verder naar achter zitten. Ik hoop dat het duidelijk is.

    #2,
    Mijn excuus, ik bedoelde de buitenkabel(zal het ook even vervangen in de update). Die van de fiets is zwart plastic met een ijzeren wapening aan de binnenkant. De binnenkabel is dus nog wel van de fiets en zoals je wel weet is deze erg stijf. Ik had van te voren inderdaad getest of deze niet knikt en dit was dus niet het geval.

    Bedankt voor je interresse/opbouwende kritiek
     
  11. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
  12. tugspot hooligan

    tugspot hooligan

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Rotterdam
    Ziet er goed uit! Heb volgens mij deze Multicat bij Stemat gezien in Rotterdam, of zit ik ernaast.
     
  13. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    [​IMG]

    Ik zou alleen voorzichting zijn met de manier zoals je boegschroef ligt, als deze tenminste zo ingebouwd wordt als ie ligt.
    In het bolle deel boven de buis waar de schoep in draait blijft lang (te lang ) lucht staan zodat het rubber ringetje wat om de motor as zit ter afdichting verbrand, deze is water gesmeerd en dat valt dan weg.
    Als het kan zou ik de motor rechtop plaatsen, weet alleen niet of je dan met de maten weg komt.

    mvg Robert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Goed punt Robert maar gezien de diepgang van een cm of 4 en de diameter van de boegschroef schoep van 3,5 cm denk ik dat het wel gaat. De afdichtring zit tenslotte op het hoogste punt van de liggende pijp en het lijkt mij dat deze wel compleet onder water zit.

    Gr.
    Pim
     
  15. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Jordi,

    Ik vind het nu al een leuk scheepje!
     
  16. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Het is een door schade wijs geworden advies....
    Bij mij lag deze 7 cm onder de waterlijn, en toch het rubber verbrand en water door de motor in de boot....
     
  17. jordihol

    jordihol

    Lid geworden:
    27 sep 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Goes
    Een en ander aan antwoorden

    @ tugspot hooligan:
    het klopt inderdaad dat deze van Stemat, Rotterdam is.
    Ik heb haar afgelopen reis bij het aandoen van de haven Coatzacoalcos gezien. Hier heeft Boskal*s een tunnel gemaakt en daar heeft de Suzanne D, o.a. barges heen en weer gesleept.

    @Robert-10 & Hoegaarden(lekker bier trouwens):
    Bedankt voor de goede tip, verticaal inbouwen gaat niet vanwege de beperkte inbouwhoogte die ik heb. Ik snap inderdaad het mogelijke risico. Denk ook dat als de boot te water ligt, het rubberen ringetje onderwater is.
    Bovendien ga ik de toeren van de boegschroef in mijn zender ver terugbrengen... Als ie vol aan draait, is het absoluut niet meer natuurgetrouw dus ik ga hem proefsgewijs terugprogrammeren in mijn zender.

    @Robert-10: Lag het bij jou niet aan het gebruik dat ie is verbrand. Kan me ook indenken dat er lucht in de bovenkant(waar de afdichting zit) blijft zitte en er helemaal niet gekoeld wordt???

    Voor de rest op vakantie geweest maar ik hoop toch wel weer wat voortgang te maken, komende tijd!!!
     
  18. jordihol

    jordihol

    Lid geworden:
    27 sep 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Goes
    Update #3

    Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn vorige update... Ik heb in de tussentijd niet stil gezeten en sinds een reis aan boord, de feestdagen en een vakantie met mijn vriendin naar Australië en het weer vaarklaar maken van mijn 1:1 zeilboot heb ik ook nog kunnen modelbouwen.

    Sinds vorige keer heb ik in de romp nog een kastje gelijmd waarin ik de elektronica ga plaatsten en een soort van accubakje.
    Verder de gehele binnenzijde voorzien van een laagje epoxy.

    Daarna heb ik het dek erop gelijmd en kon ik daar verder gaan. Allereerst heb ik een werkdekje gelijmd van kleine latjes op een plaat. Deze wordt middels magneetjes vastgehouden op/in het hoofddek.
    Ondertussen heb ik ook de geknikte sleepbolder/beting gemaakt van messing, rest alleen nog een sleep haak. De mast voor op het stuurhuis is ook al in elkaar gesoldeerd, nu alleen de lampjes er nog in.
    Met het stuurhuis ben ik ook verder gegaan. De buitenzijde van de brug is bijna gereed.

    Aan dek heb ik bolders gemaakt van 5mm rondhout en berkentriplex plaatjes. De duwstevens zijn van 9mm multiplex bekleed met 1mm triplex.
    Aan de voor en achterzijde zit tussen de duwstevens een stuk bezemsteel die dienst gaan doen als 'valse' rollers.
    Zie hieronder de resultaten tot nu toe:
    [​IMG] [​IMG]

    Aangezien ik de komende tijd weer aan boord zit zal het wel weer even stil zijn maar ik ga ook aan boord verder... Ik wil de verhaalrollers voor aan dek, de liertrommels en dergelijke aan boord op de draaibank gaan maken. Verder ga ik mijn electra uit tekenen in visio en wellicht nog wat andere details uitwerken zodat ik bij thuiskomst weer verder kan gaan.

    Tot over een tijdje!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    bad65 vindt dit leuk.
  19. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Jordi,

    Je werk ziet er goed uit. Ook het werkdekje is erg netjes.

    Ik ben zelf niet zo'n fan van hout maar als je zorgt dat alles goed in de lak staat en wat nat kan worden in de epoxy komt het wel goed :thumbsup:

    Bij een dergelijk klein bootje is een 'afsluitbaar' electronica bakje inderdaad geen overbodige luxe.

    Ben je ook van plan te gaan slepen met de Multicat?

    Wat voor zeilboot heb je?

    Gr.
    Pim
     
  20. jordihol

    jordihol

    Lid geworden:
    27 sep 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Goes
    Update #4

    Wederom een tijdje geleden maar als zeevarende ben je nogal eens weg...
    Ondertussen weer een paar weekjes thuis en met het mooie weer natuurlijk naar mijn zeilboot maar ook verder met de multicat.

    Sinds vorige keer heb ik de hele romp aan de buitenzijde afgewerkt en uiteindelijk in de epoxy gezet. Aan dek ben ik bezig gegaan met het een en ander aan messingwerk. De beting is nu helemaal naar mijn wens en de reling/bescherming is ook geplaatst. Verder heb ik ook de stuurhut verder afgemaakt zodat de pet er nu op zit.
    Ook de lichtmast voor op de brug en de kraan zijn een eindje maar hier heb ik nog geen foto's van. Komende tijd wil ik een proefvaartje gaan doen en kleur gaan brengen op de romp en verder met de kraan en andere details.

    [​IMG]
    Overzicht van BB achter

    [​IMG]
    Overzicht van SB voor

    @Hoegaarden,
    Ja, ik ga zeker slepen met de multicat. Ook wil ik gaan duwen, moet daar nog koppellieren voor maken maar zit zeker in de planning.
    En ik heb een Sturgeon 22 als zeilboot, heerlijk van aant genieten met dit weer!

    Tot over een tijdje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    bad65 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina