Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Denk dat threadlock na een half uurtje al redelijk 'vast' zit hoor.
    En het aanvankelijk nose-in leren hoveren kan inderdaad heel moeilijk lijken maar voor je het weet heb je het vast!

    Als je onzeker bent gewoon snel je staart terug tail-in wippen en dan corrigeren. Succes alleszins! :)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens Loktite is de functionele sterkte er na 45 minuten....

    Maar: het is BORGmiddel, geen lijm!

    M.a.w: als de bouten op de normale aanhaalmomenten vast zitten (wat natuurlijk lastig te bepalen is bij ons RC gefriemel) kun je direct losgaan.

    Meestal is de geborgde bout niet de laatste die je aandraait, ofwel, er zit bijna altijd wel voldoende tijd tussen het aanbrengen van het borgmiddel en het vliegen....

    Groet, Bert
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Was inderdaad Siem, dit keer met een hoogdekker. Heb het filmpje maar niet geüpload aangezien dat soort low passes volgens mij niet echt echt reglementair zijn voor zover ik weet :rolleyes:

    Moet zeggen dat de brandstofbesparing indrukwekkend is met het vonkenbakkie! Mooi projectje Bert :D
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... dat is heftig he? En dan is dat bij ons nog van 2% nitro naar 2%
    Nitro....

    Kun je nagaan, als je van 15% Nitro naar 0% (of desnoods 2% of 5%) gaat....

    Overigens, Siem z'n passagier had nog wel een foto gemaakt....

    Dit zijn "wij" (want ik sta er helaas niet bij op) dus vanuit de lucht...

    [​IMG]

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Leuke foto, sta vooraan links :) 3x low pass recht over het veld en een keer over ons heen gedraaid waarbij die foto dus gemaakt is. Prachtig!
     
  6. lifeliner4

    lifeliner4

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Oosterwolde (Fr.)
    Echt een hele leuke foto.
    Samen met mijn kleine jonge die staat rechts van jonkje, hij vondt het wel spannend.
    Ik sta wat meer op de achter grond.
    Geweldig dit.
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    oke .. nu word ik gek ..

    ik ben met een flybar heli bezig.

    Eigen ontvanger erop en de Devo10 als zender.
    Moest wat channels reversen in de zender.

    Elevator en Aileron richtingen zijn nu goed. kloppen dus met de stick bewegingen.
    Maar pitch gaat verkeerde kant op. Draai ik die om.. ja dan klopt de pitch, maar dan klopt de Elevator en aileron niet meer...

    dus ergens zal ik iets moeten veranderen dat alles in de juiste richting beweegt... maar mis ik iets? ...
     
  8. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Moet je in de swash mix je + pitch in - veranderen volgens mij bijvoorbeeld van +60% naar -60% of andersom
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Je gaat door voor de koelkast.. Ik kende dit nog niet maar het werkt :) thnx
     
  10. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Allemaal geleerd hier op het forum..

    Lees even de algemene technische kennis FAQ even door! Staat echt een hoop in!
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je deze GOED onthouden, want dit menu is er speciaal voor....

    Wat je doet (ongeacht de heli en ongeacht de servo-opstelling, uitgezonderd mechanische mixing) is net zo lang met servo reverse spelen tot je tuimelschijf de juiste bewegingen maakt (rollen als je rol geeft, nicken als je voorover/achterover geeft en op en eer gaan als je pitch geeft), ongeacht of het de goede kant uit is of niet....

    LET OP: bij 3-punt aansturing hoef je hier ALTIJD maximaal één servo voor te reversen, bij 4-punts aansturing maximaal 2.

    Daarna stel je de juiste richting in met swash mix, en klaar....

    Groet, Bert
     
  12. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dat is 't eerste wat ik heb gelezen toen ik op het forum kwam, maar gewoon stomweg vergeten. toch nogmaals eens doorkijken.

    tevens de 1e keer dat ik met een flybar heli bezig ben. Best interessant, maar soms even goed nadenken en kijken.
     
  13. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Maar als ik goed gelezen heb heb je 2 kanalen gereversed? Op 3 servos? Dan had je misschien nog iets in je swashmix moeten veranderen als ik op het verhaal van Bert af ga.. want je mag dan maar 1 kanaal reversen toch?

    Bij mij de elevator toevallig en de pitch in het swash menu.
     
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dankje bert, dit nu ook gedaan. Eerst pitch gereversed, en toen in de swash mix de aileron en elevator de juiste richting gegeven.

    probleem opgelost, en weer wat geleerd.
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    zojuist ook gedaan, tevens uitgaande van het verhaal van bert.
     
  16. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Las het al haha
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    8O8O8OGompie.... dat werkt toch best aardig, zo'n flybar.... dat ze dat vroeger al konden:confused::confused::confused:.... het is toch wat, he?:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

    (kon het niet laten....)


    Om nog even terug te komen op het instellen van de mixers en de servo reverse:
    Als je 100% zeker bent dat de juiste servo op het juiste kanaal zit, hoef je uitsluitend de pitch te bewegen, en die ene servo "die er tegenin loopt" te reversen.
    Daarna ga je naar swashmix....
    Bij 4 servo's is één tegendraadse servo simpel, bij twee servo's die het met elkaar eens zijn, is het een muntje opgooien, want het maakt niet uit welke je reversed.

    Maar let wel: EERST moet je 100% zeker zijn dat de juiste servo aan de juiste ontvangeruitgang aangesloten is.

    Onthoud het maar, je gaat het vaker nodig hebben... :D

    Groet, Bert
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    haha jaja bert... flybar..wauw

    ik kijk hem na voor een collega van mijn vriendin.
    Die heeft 'm ooit gekregen, geen idee hoe vliegen werkte.. 1x gecrasht.. en staat al een jaar stil.
    Dus ik ga 'm weer vliegend ( proberen ) te maken, en als hij me bevalt houd ik hem, zo niet. krijgt ie 'm terug en kan hij 'm in ieder geval weer werkend verkopen.

    Ik weet 100% zeker dat de servo kabels e.d. goed zitten, want dat heb ik echt dubben en dwars gecheckt om alles uit te sluiten.

    Maar uiteraard zijn tips & tricks altijd welkom ;)

    Morgen maar eens een tutorial bestuderen hoe ik een flybar head afstel :)
    Wel leuke techniek zo'n flybar.
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Flybar is alleen maar extra kans op roest..
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ouderdom ook ...






    :)
     

Deel Deze Pagina