Irvine.72

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door cajo, 12 mrt 2014.

  1. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Wie weet hoe ik de drijfstang met zuiger uit mijn irvine.72 kan halen zonder iets te vernielen ??
    Ik heb de motor open gemaakt en de cilinderbus er uit getrokken maar de drijfstang kan ik niet van de krukas nemen, als ik de drijfstang van de krukas wil afnemen kom ik zo'n 3mm te kort en dan zit de zuiger al tegen de zijkant van het huis.
    Wie weet raad.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Soms zit er wat aangekoekte olie o.i.d. op de zuigerpen, waardoor de drijfstang niet meer heen en weer kan glijden over de pen. En nu heb je dat stukje extra speling net nodig. Ik heb het een keer met voorzichtig verwarmen, heen en weer bewegen en kruipolie weer gangbaar genoeg gekregen om de drijfstang los te kunnen halen, maar het was een hoop gepruts.
    Ik had ook eerst even wat aluminium folie om de zuiger gefriemeld, om hem tegen krassen te beschermen.
    Succes dus.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vaak heeft de drijfstang ook in de zuiger enige zijdelingse speling, en kun je de zuiger voorzichtig één kant uit wiebelen waardoor je nét de ruimte krijgt die je nodig hebt...

    Ze hebben het ding per slot van rekening ooit ook in elkaar gezet....
    Dus even de drijfstang weer op de normale positie van de krukpen schuiven, en dan éérst proberen de zuiger zo veel mogelijk in de richting van de propmeenemer te schuiven. Daarna nog eens proberen.

    Groet, Bert
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Dat is nou het probleem de ruimte in de zuiger lijkt te klein om voldoende ruimte te maken voor demontage, bij alle andere motoren die ik heb open gemaakt was er nooit een probleem.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... ik kan alleen maar zeggen dat je dan wat over het hoofd ziet, want het ding is echt ook ooit in elkaar gezet....

    En dat gaat écht niet bij de gratie van flexibiliteit in de onderdelen....

    Als de krukas niet naar voren kan, dan MOET de drijfstang naar achteren, zo simpel is dat.

    Probeer het desnoods met verschillende krukstanden (kruk in BDP of ODP of ergens daar tussenin)

    Groet, Bert
     
  6. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik ben er nog steeds niet uit hoe het dan wel moet kunnen en kan ook op internet niet de gebruikers manual vinden voor de irvine.72 (11,75 cc).
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Zit er niet een gat in het carter wat vrij komt zodra je cilinderbus er uit haalt.
    Hierdoor kan je dan de zuigerpen verwijderen. En vervolgen de zuiger en de drijfstang.
    Dit zie je vooral bij viertakt motoren vaak maar kan natuurlijk ook bij een tweetakt motor toegepast worden.

    Jan
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Plaats eens een foto.... (liefst meerdere uit verschillende hoeken)

    Groet, Bert
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zou mij niet verbazen als er aankoeking, of vliegroest, op de zuigerpen zit.
    Daardoor wil de drijfstang niet verschuiven.

    Je kan het inspecteren met een tandarts spiegeltje of een scherf van een make-up spiegeltje.

    Zit er brandstofaanslag? De motor een weekje laten inweken in aceton. (Of opkoken in koelvloeistof, werkt altijd). Bij roest? Veel WD40 en een stukje omgezet ijzer, zodat je de drijfstang in het onderste dode punt, net onder de zuiger, voorzichtig los kan werken. Beetje bij beetje. Krukas een beetje heen en weer... loswerken.

    Een heel smal reepje schuurlinnen zou ook nog kunnen werken. 800-1200 polijst linnen. Wel pincettenwerk.

    Op RC-Universe ook een draadje met het zelfde probleem. Geen oplossing...

    Lukt het je echt niet, neem dan contact op met Just Engines in Engeland.

    De motor is in constructie niet onderscheidend van andere methanol motoren.
    Geen magie of anders...
    Gr Bas
     
  10. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Zoals te zien is op de foto's is er geen roest of zooi in de motor alleen een ratelend hoofdlager.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    en zover komt dan de drijfstang van de krukas en kom ik nog steeds 3mm te kort voor demontage.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mozes. Dat ziet er op slot uit! Nette motor en een preuïg lager. :(

    Lijkt wel of het kruktaplager er als laatste in is geperst, daarmee de 'borging'
    van dat alles, op slot gezet.
    Zou even een belletje plegen met Dennis van Hobby-In. Verkoopt de motoren, anders toch even mailtje naar Just Engines.
    Er moet een trucje zijn.

    Bijkans dat het onderste drijfstanglager er moet worden uitgewurmd?
    Gr Bas
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Keurige foto....

    Hier is naar mijn mening sprake van "alle toleranties bij toeval de verkeerde kant uit"...

    Je krijgt met vrij grote waarschijnlijkheid de drijfstang er af, door (onder toevoeging van wat olie in het lager) met een haakje, klein imbussleuteltje of een touwtje om de drijfstang, continue een beetje trekkracht, naar achteren gericht uiteraard, op de drijfstang houdt, en tegelijkertijd de krukas 10~20 graden heen en weer schommelt.

    Het is namelijk de droge stilstaande wrijving die je parten speelt hier, want dat kleine randje mag hem niet tegen houden....

    Als je het niet aan durft: over twee weken ben ik thuis, mag je hem tegen die tijd wel opsturen.

    Dat is mijn mening, en iedereen mag hier gerust van afwijken, maar deze situatie ben ik zo vaak tegen gekomen, dat ik deze stelling gerust aandurf.

    Groet, Bert
     
  13. Aart Swolfs

    Aart Swolfs

    Lid geworden:
    5 okt 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Heiloo
    Het onderste drijfstanglager er uit halen kan niet en zal je drijfstang vernielen.

    Waarschijnlijk heeft Bert gelijk en moet je met wat waggelen en een beetje WD40 de zaak wel loskrijgen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overbodig, zie post 15

    Overigens: Beter geen WD-40 gebruiken, dat is geen smeermiddel, en heeft helemaal geen EP-eigenschappen... Dan "schaaf" je het ingelopen oppervlak van het lager, en dat kun je beter voorkomen (het is ook weer geen mega-probleem als je WD-40 gebruikt, maar het is gewoon beter van niet).

    Gewoon een motorolie gebruiken zoals je in je auto hebt, of nog mooier een versnellingsbak olie als je die toevallig hebt liggen (die hebben nog betere EP eigenschappen vaak).
    Dit omdat dergelijke oliesoorten beter tussen twee "klemmende" metalen blijven zitten vergeleken met tweetaktolie of de olie zoals die in onze modelbrandstof zit.

    Desnoods even de boel met remmenreiniger uitblazen, een flinke dop motorolie in het cartertje gieten en de krukas flink bewegen om de olie goed in die drijfstang te krijgen. Dan moet het daarna wel willen....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2014
  15. Aart Swolfs

    Aart Swolfs

    Lid geworden:
    5 okt 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Heiloo
    Hi Bert, je hebt helemaal gelijk. Toen ik het hele verhaal postte bedacht ik me meteen dat dat alleen voor motoren met een achteruitlaat opgaat. Ik heb het al aangepast.
     
  16. jmaderoy

    jmaderoy

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    4
    Probeer eens het volgende: Zuiger in het onderste dode punt zetten en deze dan in de achterste spoelpoort manouvreren, deze loopt niet tot bovenaan door. Zo kun je als het goed is de drijfstang iets verder naar achteren trekken.

    Succes,

    Johan
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je goed kijkt, dan zie je dat dit huis een oorspronkelijk .60 huis was, waar men een langere slag krukas in gezet heeft. Daarvoor is het nodig een groef in het carter te draaien, en die groef maakt het onmogelijk om de drijfstang naar achteren te trekken als de krukas niet in de buurt van top staat (plm van 45 graden voor tot 45 graden na top...).

    Op de bovenste foto is erg goed te zien dat de drijfstang er in die positie niet af kan....

    Groet, Bert
     
  18. jmaderoy

    jmaderoy

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    4
    O ja, nu zie ik het ook. Hopelijk lukt het wel als je de de krukas zover draait dat de top van de zuiger nog net in de achterste spoelpoort past. Zal dan ongeveer 45 graden voor of na top zijn. Het zal waarschijnlijk erg nauw komen, te hoog en de zuiger raakt de cilinderwand boven de spoelpoort, te laag en dan kan de drijfstang er niet af vanwege de groef in het carter.

    Groeten,

    Johan
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :confused:en bij welke krukhoek sluit de transferpoort (m.a.w is de top van de zuiger hoger dan de bovenkant van die spoelpoort) dan volgens jou?:confused:

    Groet, Bert
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, doen zoals Brutus beschrijft. Zuiger in bovenste dode punt.
    Veel olie, bij de kruktap loswippen. Touwtje, of haaks gevouwen schroevendraaiertje of stukje metaal er achter (mini-breekijzertje)... wip je vast net mooi los, zonder dat je het ontzet? :p
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2014

Deel Deze Pagina