NK Seizoen 2014

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Rob Janssen, 12 feb 2014.

  1. lexbro

    lexbro

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    43
    Volgens de info die wij hebben op de club.
    is het advies van muchmore om met een FDR van 6.0 te gaan rijden.
    ik weet niet met welke fdr er nu gereden is.
    nu is er nog niemand bij ons die deze set ook gebruikt maar inderdaad bij de ETS hebben ze hier al meer ervaring mee.

    Groetjes lex
     
  2. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Volgens mij rijden we op de mach met dezelfde combi. Een fdr van 4,0 en als ik de tijden en topspeeds zie is het wel iets langzamer maar niet veel. En de dropoff in rondetijd is niet meer dan vorig jaar.

    Wellicht kan jitse miedema of roy bakker wat meer info verschaffen.
     
  3. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    Maar ik neem aan dat de temperaturen van de motoren een stuk hoger lag dan vorigjaar? Voordeel is alleen wel dat op de mach met een leen motor wordt gereden ;).
     
  4. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837


    Weer een beetje jammer dat de NOMAC wederom in afwachting is van de bevindingen van andere, na de debacle’s van voorgaande jaren heeft men nog steeds niets geleerd, alle testbevindingen zouden allang in jullie bezit moeten wezen, en van doorslaggevende aard moeten zijn bij de toewijzing van een evt nieuwe motor + esc…waarop berust anders de toekenning op!!!

    Veel clubs volgen de NK regels, en passen deze in, in hun eigen reglement ervan uitgaande dat de NOMAC weet wat ze doet!!!

    Ik heb dit jaar erop aangedrongen (voorstel ingediend) bij mijn club om een extra “vangnet” in te bouwen, aangezien ik weinig vertrouwen heb in de gang van zaken tot nu toe, en dit is ook in het reglement van 2014 opgenomen!!! Wij behouden nl ook de voorgaande sets (SP), die na eerste geluiden iets langzamer zou wezen, dan het nieuwe MM setje, maar in combinatie met de banden, ongeveer gelijk zou moeten zijn!!! De “vangnet” regel houdt in dat de wedstrijdcommissie het recht voorbehoud om zelfs gedurende het seizoen in te grijpen (wat normaalgesproken niet mogelijk is), mocht onverhoopt blijken dat er toch grote verschillen ontstaan, om wat voor reden dan ook (ingrijpen door bv een andere FDR, bij de verschillende motor/esc combinaties)….!!! Ik ben benieuwd naar welke kant de meter gaat doorslaan, of in het midden blijft, en of ingrijpen nodig is…enz…in ieder geval zijn we op de club niet meer afhankelijk van het beleid van derde…!!!
     
  5. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn

    Fijn om te horen dat jullie doen waarvan jullie denken dat dat goed is ;) . Als iedereen dat doet, dus ook wij, de Nomac, doet iedereen z'n best om er wat moois van te maken.

    En er is bewust gekozen voor de huidige regels. Niet door de nomac. Nee. Maar let wel... Door de rijders en aangesloten verenigingen... Jouw club, drift junkie, heeft hier dus ook inspraak in gehad...
     
  6. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Bij de ETS wordt met deze set gereden, met de O-graden endbell. Indoor hebben we tijdens de ETS in Duitsland gereden met een FDR van 5.5, en ik heb zelf geen overdreven hete motor ervaren op een baan met veel grip (tapijt). Ook vond ik de drop-off aan het eind van de 5 minuten erg meevallen. Wellicht dat Martijn dit nog kan aanvullen, hij heeft daar ook gereden.

    In Duitsland hebben er circa 200 rijders met deze set met elkaar 3 dagen lang duizenden ronden gereden (alsmede daarvoor in Tjechie en daarna op Gran Canaria waar het volgens mij 20 graden was), en ik heb geen wezenlijke problemen vernomen, dus ik denk dat we niet bang hoeven te zijn dat de NOMAC met deze set over 1 nacht ijs is gegaan.

    Mvg
    Marcel
     
  7. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    +1 voor Rob.
    Mijn ervaring is dat de motor niet warmer wordt dan voorheen de SP versie, mits deze goed is vertand (en vertimed, met de fixed endbell).
    Waar we vorig jaar tijdens de ETS met de SP een FDR van 4,5 reden, rijden we nu 5,0. Dit maakt degelijk verschil. De motor wordt niet (te) heet en heeft geen drop of. Zoals voorgaande jaren zal door de sectie uiterlijk 2 weken van te voren voor het NK in overleg met de desbetreffende club de FDR voor de stock worden vastgesteld. Maar hou er dus maar rekening mee dat waar we vorig jaar 4,5 reden, we nu met een FDR van 5,0 gaan rijden.
     
  8. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Sorry ETS FDR is inderdaad 5.0 en niet 5.5 zoals ik zei.

    Marcel
     
  9. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    De Speed Passion werd vorig jaar met 4.0 gereden op Gran Canaria, dit jaar met 5.0, en naar mijn idee scheelde dit wel topsnelheid maar de positieve kant was dat de snelheden enorm gelijk waren met 5.0
     
  10. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gisteren op AMCA gereden.

    Motor had 20gr timing, dit is de "ETS - 0 graden". (om het duidelijk te houden). Verplaatsing op 4,0 gehouden, zoals met de Speed Passion set. Samen met Jongeling gereden en geprobeerd. Verschil tussen 4,3 en 4,0 verplaatsing is minimaal in temperatuur 8gr. Motor werd na 7 minuten, met ventilatoren, 55 graden. Dit is (helaas met twee ventilatoren) toch redelijk normaal met een buitentemperatuur van ongeveer 20 graden.

    Ook was er nog een (net uitgekomen) Much More "Zero Timing" motor aanwezig, deze had Toni mee genomen. Duidelijk te zien dat deze motor, minder timing heeft dan een Type W met 20graden ("ETS - 0 - graden") Timing.

    Tevens, er werd aan het begin van het jaar "geroepen" dat wanneer je de regelaar open zou maken, deze kapot zou gaan en daarmee dus beveiligd zou zijn tegen vals spelen. Dit is onwaar. De regelaar kun je open maken en bestaat uit twee printplaten. De onderste printplaat is de besturing (sensor, inregelen en instellingen) de bovenste printplaat bevat alle FET's. Deze bovenste printplaat zit vast gemaakt aan de behuizing met vier smeltpunten en heeft ongeveer 12 poten in verbinding met de andere printplaat. Om bij de FET's te komen moet je dus even goed je best doen, maar de andere elektronica is zonder problemen te bereiken.

    Is er al duidelijk wat de hoeveelheid motor timing wordt vanuit de Nomac? 0, of 20?

    Groet Robert
     
  11. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Ik heb vandaag op Deventer gereden met de Muchmore set, met de motor op 20 graden vertiming, en een flinke ventilator op de motor. Motor werd niet warmer dan 50-55 graden, en zakte ook niet erg in aan het eind van de 5-7 minuten. Reed met iemand die met de SP 13,5 reed, geen significant snelheidsverschil.

    Marcel
     
  12. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    @Robert,

    zoals tijdens de vergadering is besproken en de reglementen zijn vastgelegd zal er gereden moeten worden met de zero timing endbell (MM-MR-FZZC). Deze heeft de Sectie EC10 inmiddels binnen. We moeten alleen even zien hoe we dit gaan regelen qua koop door de rijders of per wedstrijd gebruiken en aan het einde van de wedstrijd weer inleveren.
    We zijn hierover nog in overleg. Maar zie je nog niet op de lijst staan met licentie aanvraag ;-) (of doe je max 3 wedstrijden mee?)
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Jongens! Hou nou toch eens op!
    Zo wordt het nooit wat met de stock 1/10 in Nederland!
    Want:

    Hmm, geen goeie 1e ervaring natuurlijk..... en wat gebeurd er dan?
    Juist, dan komen de conclusies!
    Eerst probeer ik net te doen alsof ik het snap...
    Dan deze natuurlijk.
    Dan worden er meer ervaringen gedeeld.
    En een 2e ervaringen van Robert zelf weer, waaruit de conclusie iets anders is, dan de 1e ervaringen.
    Ik hoop niet dat de NOMAC teveel endbells heeft gekocht, want met 5 licentie aanvragen op dit moment, wordt het niet eens een NK klasse.....

    Stock is natuurlijk de lastigste klasse, niet om te rijden, maar wel om te regelen.
    De opmerkingen in dit topic gemeld hebben waarschijnlijk al hun weg richting de alleswetende clubleden gevonden, en die hebben hun conclusies al weer klaar, en gaan wederom niet NK rijden......
     
  14. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik begrijp 20 graden, zoals de ETS dus? Prima :)

    Inschrijving ga ik vanmiddag nog versturen ;-)

    Misschien mis ik je sarcasme of ondertoon Martin? Maar voor wat ik begrijp is er door de Nomac zelf NIET getest, maar is de ETS gevolgd. Daar kun je van alles over zeggen en dat is een keuze geweest. Prima.
    Nu probeer ik vooral mijn eigen test bevindingen terug te geven en te hopen op feedback van andere rijders. Dat is wat je hier leest.

    Mijn eerste ervaring met de set was inderdaad niet positief.
    Mijn tweede ervaring met de set was al een stuk beter, maar ik ben ondanks de stijgende lijn nog niet helemaal om ;-)
    Wie weet wat de derde ervaring brengt ;-)

    Overigens heb ik nog geen club rijders gesproken, dus deze aanname lijkt me wat kort door de bocht.

    Wel wil ik nog even in gaan op je opmerking dat "de stock zo nooit wat wordt in Nederland". Ik zie om mij heen verschillende rijders van verschillende niveaus afgelopen jaren net alle elektronica (van Speed Passion) naast de rest om elektro te rijden, aangeschaft hebben. En mogen nu weer nieuwe elektronica gaan kopen van bijna 200 euro. Dat punt is, in mijn ogen, waarop er nu sommigen (zoals bijv. Peter) afhaken om het NK Elektro te gaan rijden.
    Let op, nu geef ik absoluut niet af aan de Nomac! Immers, de clubs en rijders hebben gekozen voor dit voorstel, maar ik denk dat hierin een gedeelte van de lagere aanmeldingen te vinden is, Een mooie les voor de volgende keer, net zo goed voor mij als rijder om bijvoorbeeld een voorstel in te dienen of wel aanwezig te zijn op de vergadering.

    Groet Robert
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk dat je het ook met mij eens moet zijn dat het aanhouden van de SP set ook geen stabiele klasse zou geven.
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Juist, is de keuze van de rijders geweest, punt.

    Ben je het er niet mee eens, geef dan je mening tijdens de sectievergadering, en bij een genoeg overtuigend betoog, weet ik bijna zeker dat je andere rijders ook had kunnen overtuigen van het terughoudend zijn op dit soort ingrijpende wijzigingen.

    6 man nu nationaal, (omdat jij je net hebt ingeschreven) in de 8 weken dat de inschrijving geopend is, over 4 weken is de 1e NK, eerlijk gezegd ben ik bang dat er niet veel meer bij zullen komen, en als dat wel zo is, dan snap ik niet waarom men niet eerder inschrijft, want des te meer namen, des te groter de kans dat er nog meer namen bijkomen.
    Wellicht moet de Nomac toch ook maar eens aan een sluitingdatum gaan denken zoals in de 1/8 voor alle klasses, wellicht schrijven er dan toch meer rijders in....

    Zoals Roelof al aangaf, denk je dat het met de speedpassion set beter was geweest?

    Volgend jaar zul je zelfs als je als rijder een voorstel indient op de vergadering aanwezig moeten zijn, ander gaat je voorstel meteen van tafel.
    Groet, Martin :D
     
  17. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Misschien gooi ik nu wat olie op het vuur maar is de elektronica van Hobbyking niets?
    Kost absoluut niet de wereld(geloof 34 dollar) en is ook prima te gebruiken. Heb afgelopen jaar in de Pro10 met de Turnigy Trackstar motoren gereden en heb alleen 1 bearing faliure gehad.
    Voor de rest geen klap verkeerd met deze motoren en worden ook niet echt heet.
    Regelaars kosten ook niet veel en kunnen ook op de hobbywing software draaien die ook goed controleerbaar is.
    Was dacht ik niet de enige in het Pro10 veld die ze gebruikt heeft.
    Ook zijn de CS electronic motoren niet duur(60 euro) en deze hebben 2 vaste standen qua vertiming en tevens keramische lagers als standaard.
    Dit zijn gewoon een alternatief oid en geen "aanval" op de regels voor de stock TC.
    Wie weet wat voor volgend jaar??


    Mvg Roy
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het gaat niet om de prijs maar om de constantheid in prestaties en leverbaarheid van het product, iets waar HK onbetrouwbaar in is....
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Roy, een 2 wiel aangedreven Pro10 van 1150 Gram, is wat anders dan een 4WD toerwagen, daarbij, ik heb mijn Hobbywing motor in mijn pro10 ook op 70 celcius gehad hoor. Ik weet ook zeker dat als ik met hetzelfde spul ga rijden als jij hebt, dat het spul bij mij wel iets heter zal worden. ;)
     
  20. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Ook ik krijg de motoren op 70 graden hoor;)
    Heb er alleen nog nooit hinder van ondervonden.
    @Roelof...Prestaties zijn prima en ook constant hoor.
    Is de laatste tijd veel veranderd.
    Ook de leverbaarheid e.d.

    Mvg Roy
     

Deel Deze Pagina