oude OS-Max 15FP weer een nieuw leven

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Ben.R, 3 feb 2013.

  1. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Duidelijker kan het inderdaad niet. Ik ben helemaal overtuigd: FP kan met duwprop.
    Wat ik daarmee had willen zeggen was dat je met veel axiale speling bij duwen het gevaar loopt de krukpen in het carterdeksel te laten slijpen.
    Dat heeft inderdaad niets te maken met die anti slijtage ring aan de voorkant.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Volgens mij was de Graupner X1200 delta toen specifiek ontwikkeld voor een wankelmotor.
    HEb hem hier in Drachten er tenminste wel mee zien vliegen
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt.... daar was hij voor bedoeld maar Graupner adverteerde hem voor alle motoren tot 6.5 cc, "besonders geeignet für Wankelmotor" en ik denk dat de meeste mensen hem met een gewone zuigermotor vlogen, want de wankel was ook toen al duur, en toen ook al had nog lang niet iedere modelvlieger vertrouwen in deze motor v.w.b. brandstofverbruik en betrouwbaarheid....

    Dat is weer een heel ander verhaal.... bij het shimmen van een krukas, gaat het bijna altijd om een verticaal gedeeld blok, waarbij het dus tamelijk lastig is om bij massaproductie alle krukassen van alle blokjes precies in het midden te laten lopen. Daarom word bij dergelijke blokken de krukas uitgeshimd.
    Bij bijvoorbeeld Ducati is dit ook nodig. Alle assen in het onderblok (krukas, versnellingsbak assen, schakelwals etc) moeten met shims op elkaar uitgelijnd worden, omdat de carterhelften vanwege de splitpakking nooit 100% op dezelfde plek t.o.v. elkaar uitkomen...

    In dit draadje heeft die "shim" niks te maken met het opvullen van speling, maar alles met het vormen van een goede lagermateriaal-combinatie (glijlagers lijken altijd te moeten bestaan uit een hard en een zacht materiaal, nooit twee zachte en ook nooit twee harde materialen)
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2013
  5. JohanBr

    JohanBr

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    2
    Skyflex

    Hallo Rob,

    Sinds een tijdje ben ik ook bevangen door het "SkyFlex Virus" , ik was al in het bezit van het electro model waar ik in het verleden heel veel vliegplezier mee heb gehad maar sinds een week ben ik ook eindelijk in het bezit van het brandstof model.

    Ik las vandaag jouw berichten over de skyflex en begrijp hieruit dat je aardig skyflex expert moet zijn ...

    Zou jij mij misschien kunnen helpen aan een nederlandse handleiding van zowel de electro als de nitro versie (en dan vooral wat betreft afstelling zwaartepunt, want zoals je zelf al in je berichten aangaf, staat dit verkeerd afgesteld dan vliegt hij nooit).

    Daarnaast krijg ik het motortje van het brandstof model met geen mogelijkheid aan de praat, ik weet dat dit moeilijk per mail te beoordelen is maar misschien heeft iemand tips. Het gaat om een Irvine 2,5 cc (waarschijnlijk erg oud). Ik heb de gloeiplug vervangen voor een os medium 8 en mijn gloeiplug accu is nieuw.

    Ik hoop echt dat iemand tips voor mij heeft want zou graag weer met beide toestellen willen vliegen deze zomer.

    Alvast bedankt

    [mod]Waarom in hemelsnaam quoten? Graag achterwege laten[/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 apr 2014
  6. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Ik heb de skyflex gevlogen met een os 26 fs 4takt.
    Hiermee was het model alleen met veel exta balanslood te "vliegen"
    Was eingelijk veel te zwaar en vloog hiermee dus ook amper.
    Klonk overigens wel mooi met zn viertakt
     

Deel Deze Pagina