Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Harald Hendriksen, 17 okt 2013.

  1. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Huidbeplating

    @TIMBERWOLF @ISOLA2

    Dank jullie wel!

    @frankwin

    Niet doen - als er eventueel weer een lange periode van geen activiteit aankomt zal ik vooraf waarschuwen ;)

    De huidbeplatingsuitslag is klaargemaakt voor het model - nu kunnen de individuele platen uitgesneden worden en als "puzzelstukjes" op de romp verlijmd worden - dat wordt wel even een klus maar ik heb het er graag voor over. Ik zou niet weten hoe je op een andere manier de huidbeplating, en met name de krommingen van de beplating, realistisch kunt imiteren.

    [​IMG]

    Groeten,

    Harald
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bij (model)duikboten gebruiken ze wel rijen van klinknagels om platen aan te geven (zie begin van deze discussie en dan verderop zie je ook resultaten) die je op een soort stickervellen kan kopen. Maar dat is ook monnikenwerk als ik dat zo lees. Lasnaden worden wel als een soort richels opgelegd, maar ik veronderstel dat jouw type schepen nog volledig geklonken werden.
    Er zijn volgens mij nog wel meer bouwverslagen die op het aanbrengen van klinknagels ingaan, maar ik kon zo snel geen andere vinden. Als je geïnteresseerd ben kan ik het wel navragen bij een duikbotenbouwer waarmee ik regelmatig contact heb.

    Groet,

    Ad
     
  3. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Ad,

    Ik heb inderdaad een keer staan kijken bij een grote luchtvaarthobbyshop in Aalsmeer naar die vellen met klinknagels, maar dat gaat me vooralsnog een beetje te ver :) Bovendien heb je dan dat hoogteverschil tussen de horizontale "huidgangen" en eventuele overlappende verticale naden nog niet geïmiteerd. Ik heb voor Buinyi kunststof platen gekocht van 0.25 mm en 0.50 mm waarmee de opeenvolgende horizontale banen worden nagemaakt. Schepen als Buinyi waren alleen geklinknageld - lassen kwam volgens mij pas ergens in de jaren 30.

    Ook Standart gaat zo behandeld worden; het is met betrekking tot Standart een spannende week. In het Russisch Keizerlijk Marine Archief worden op dit moment zo'n zeventig tekeningen voor me gescand in een hele hoge resolutie. Ik ben heel benieuwd!
    Groeten,

    Harald
     
  4. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Polleke van duohuis(Mieke) is "geklonken".

    edit: opdrukker-polleke-31 post #459
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Paul Burghoorn doet dat (op een zeer overtuigende manier) met verf.
     
  6. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    @NielsdB

    Bij Polleke zitten de lijnen van de overlappende beplating er inderdaad mooi en natuurgetrouw in. Ik had dit bouwverslag niet eerder gezien.

    @Roel van Essen

    De beplating ziet er bijvoorbeeld bij de Hertog Hendrik of Nautilus mijns inziens een beetje gekunsteld uit; het kan aan de foto's liggen maar het lijkt alsof elke "huidbaan" dezelfde breedte heeft en de "huidbanen" te egaal en regelmatig horizontaal lopen, maar ik kan bij beide schepen niet goed zien hoe de beplating er aan de onderzijde uitziet.
    Bedankt,

    Harald
     
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
     
  8. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Huidbeplating

    Voor de duidelijkheid een voorbeeld waar ik naar toe wil met zowel Buinyi als Standart voor zover het aankomt op de huidbeplating; in mijn geval hebben de beplatingen van beide schepen geen verticale overlappingen en waren de klinknagels flush met de beplating:

    [​IMG]

    Met name bij Standart was de afwerking vanzelfsprekend heel erg mooi en waren de onderlinge (18 mm dikke) platen (en klinknagels) niet meer zichtbaar:

    [​IMG]

    Vanzelfsprekend is Buinyi een beetje een vingeroefening voordat het werk aan Standart begint ....
    Groeten,

    Harald
    миноносец буйный russian destroyer buinyi
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Ik begrijp wel wat je bedoeld met het voorbeeld van de Titanic als scheepshuid, alleen vond ik het woord geknutseld wat negatief klinken. We knutselen hier allemaal op het forum.
    Maar ik ben benieuwd naar jouw resultaat.

    Groeten Paul
     
  10. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Paul,

    Ik heb het woord geknutseld recent niet gebruikt en zeker niet met betrekking tot het werk van anderen en dus ook niet in samenhang met jouw werk - als je post 286 leest zie je dat ik het woord gekunsteld heb gebruikt en zeker mijns inziens niet met een ondertoon van negativiteit.
    Groeten,

    Harald
     
  11. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Oke Harald, ik las te snel er over heen en ging ervan uit dat het een typefoutje was.
    Mijn fout.

    Groeten Paul
     
  12. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    De afwerking van de romp begint op te schieten - eventuele onregelmatigheden zijn er bijna uit; ik had dit werk eigenlijk afgelopen weekend willen doen maar toen was het (in Zweden) zulk prachtig weer dat ik er met m'n vrouw en kinderen lekker op uit ben gegaan. Dit weekend is het (in Denemarken) grauw, grijs en mistig dus lekker weer om ongestoord te bouwen :)

    [​IMG]

    Er gaat nog één laag primer overheen om een dekkende, afsluitende laag te krijgen - de eerste twee lagen zijn er grotendeels weer afgeschuurd tijdens de afwerking om een mooi egaal oppervlak te verkrijgen. Ik hoop in het paasweekend (we hebben vijf vrije dagen) de imitatie beplanking aan te kunnen brengen. Detailtekeningen voor elke individuele plaat (in totaal zo'n zeventig tekeningen) zijn klaar en de komende dagen ga ik beginnen met het uitsnijden van deze platen. Wordt vervolgd .......
    Groeten,

    Harald
    миноносец буйный russian destroyer buinyi
     
  13. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Dit gaat wel voor het modelbouw.:thumbsup:

    Het lijkt wel dat de romp een houtworm virus heeft.;)

    Groetjes,
    Frankwin
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit harald


    grt timberwolf
     
  15. Bens

    Bens Guest

    Hallo Harald,

    Gefascineerd door jouw/jullie discussie over de boegspriet van de Buinyi, heb ik me aangemeld op dit forum. Als scriptschrijver/programmamaker van historische documentaires weet ik hoe lastig het is om de juiste antwoorden te vinden op soms simpele vragen. Onderzoek in de oorspronkelijke bronnen is erg belangrijk maar ik heb inmiddels ook geleerd dat je denkwereld verplaatsen naar de betreffende tijd verrassende conclusies kan opleveren.
    Tijdens je zoektocht naar de functie van die boegspriet vroeg ik me onder andere af: hoe snel/makkelijk/simpel kan tijdens het aanmeren de aandrijving in z’n ‘achteruit’ gezet worden en vervolgens vol vermogen leveren,……en dan weer snel in z’n ‘vooruit’? Toch wel handig bij moeilijke manoeuvres. Ander punt is de conditie van de bemanning. Bekend is dat zelfs de meest geharde zeebonk doodziek kan worden van een bepaalde deining. Dit schip is niet bepaald stabiel -zie filmshots- dus een voorzichtige conclusie kan zijn dat een deel van de bemanning permanent ziek is. Zieke bemanning, traag reagerende machines, het verbaasd me daarom niets dat aanmeren bij slecht weer een hachelijke onderneming wordt -zie ongeluk in Algiers- en dus een boegspriet als schokdemper geen overbodige luxe is. Volgens mij heb jij dan ook het juiste antwoord gevonden. Hoewel…..wat ook nog kan is de functie van duwboot. Als permanent escorte van het keizerlijk jacht kan ik me zo voorstellen dat de Buinyi behulpzaam is bij het afmeren van de Standaart door het geven van het juiste duwtje waardoor de familie keizerlijk waardig kan aankomen bij een staatsbezoek….of begin ik nu echt door te slaan?
    Ik blijf nog met een vraag zitten: worden de torpedo’s op zo’n kleine lorrie verplaatst ? Ik schat een torpedo toch gauw op vele honderden kilo’s. Zo op het eerste gezicht heeft de lorrie - zie # 215 - geen contrawielen zoals bij een rollercoaster. Bij de minste deining kiepert zo’n ding toch overboord? De vijandelijkheden pas beginnen bij mooi weer, zoals in de middeleeuwen nog wel eens gebruikelijk was, lijkt me in die tijd niet meer van toepassing.

    Mochten jullie mijn inbreng een hinderlijke onderbreking van dit bouwverslag vinden(?)....even goede vrienden. Omdat ik dit project veel te boeiend vind, blijf ik je vorderingen wel via de zijlijn volgen.

    Met groet,
    Ben
     
  16. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Ben,

    Dank je wel voor je reactie en je interesse voor dit verslag. Sta me toe te beginnen met het wegnemen van enige onzekerheid zoals geadresseerd in je slotparagraaf. Elke constructieve inbreng wordt door mij ten zeerste gewaardeerd - de enige reden waarom ik verslagen over de bouw van Standart en Buinyi op dit forum plaats, is gelegen in het feit dat ik hoop zelf meer te leren over deze schepen en de tijd waarin ze werden gebouwd en gebruikt. Ik ben zelf zeer geintresseerd in geschiedenis in het algemeen en de Russische geschiedenis in het bijzonder en voor mij persoonlijk worden deze bouwverslagen alleen maar completer (en misschien ook wel interessanter) door meer over de achtergronden van deze schepen te vermelden in de hoop daardoor zelf ook weer meer te leren met de hulp van de lezers van dit forum. Vooral Standart heeft een boeiende geschiedenis en ik hoop met haar bouw gauw weer te kunnen beginnen.

    Schepen als Buinyi hadden een waterverplaatsing van rond de 450 ton en als resultaat daarvan een behoorlijke massatraagheid en dus, in combinatie met de stoommachineaandrijving (en de daardoor zekere traagheid om snel om te kunnen schakelen van "vol gas vooruit" naar "vol gas achteruit"), een beperktere manoeuvreerbaarheid. Daarnaast waren de torpedobootjagers zoals Buinyi uitermate licht gebouwd (iets waar ik achter kom nu ik gedetailleerde tekeningen uit Rusland heb ontvangen) en was de spriet simpelweg pure noodzaak.

    Als assistentie bij het afmeren was ze dus absoluut ongeschikt; daarnaast werd Standart bijna nooit afgemeerd aan een kade. Alleen al om veiligheidsredenen werd Standart, samen met de haar begeleidende schepen, voor anker gelegd op enige afstand van de kade.

    Met die torpedotrolley ben ik ook nog niet klaar - ik probeer originele tekeningen te krijgen van de archieven uit Sint Petersburg. Je hebt helemaal gelijk dat het hanteren van torpedo's op een dansend schip geen pretje kan zijn.
    Blijf komen met je inbreng zoals gezegd - we leren van elkaar!
    Bedankt en groeten,

    Harald
    миноносец буйный russian destroyer buinyi
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2014
  17. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Die trolley is vrij logisch. De trolley moet klein zijn en zoals op de huidige Russische schepen op een klein draaipunt kunnen draaien. De torpedo buizen op Buiniy staan niet in het verlengde van de rails. Bij de huidige schepen wel, maar die hebben meestal vier of vijf buizen gemonteerd op een draaipunt.
    Het draaipunt van de trolley is dus nodig om de torpedo in het verlengde te brengen van de naar buiten staande torpedo buis. Verder zijn de rails meestal niet recht, bij sommige Russische schepen zijn bakboord en stuurboord verbonden met een lange ronding in de rails. Om zo'n ronding te nemen met een trolley moeten de wielen dicht bij elkaar staan.
    Daar komt uiteraard ook bij dat het ding best niet te zwaar is. Voor zover ik zie nemen ze die trolleys ook van de rails af als ze niet nodig zijn.
     
  18. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Huidplaten

    Ondanks het prachtige weer de afgelopen dagen toch nog wat bereikt; alle huidplaten (tweehonderd in totaal) zijn klaar! Het was een beste klus om de platen uit 0.25 mm en 0.50 mm plaat te snijden maar ik vind dat het resultaat zich mag laten zien :D

    Hieronder drie foto's van de stuurboord beplating:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een close-up waarop hopelijk het effect van de verticaal overlappende beplating te zien is:

    [​IMG]

    Nu alleen de boel nog maar vastlijmen aan de romp ......
    Groeten,

    Harald
    миноносец буйный russian destroyer buinyi
     
  19. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Wat een puzzel.
    Ben zeer benieuwd en weer petje af.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt harald.

    grt timberwolf
     

Deel Deze Pagina