Na wat topics in de benzine afdeling vliegen doorgespit te hebben, kom ik nog geen bevredigend antwoord tegen. Ik ben een Zenoah 23Pum (marine motor) aan het ombouwen tot vliegtuigmotor. Nu zitten er niet zoveel verschillen tussen de twee (pum en puh), maar het belangrijkste verschil is het derde lager bij de askant van de krukas, waar de prophub op komt. Hoe noodzakelijk is dit derde lager? Marc
Hallo, Het is van de heren motorenbouwers geen slechte gewoonte de uitgaande en dus mogelijkerwijs de meest belaste as, vanwege onbalans e.d., een keer extra te lageren. Daarmee wordt het knikpunt van de uitgaande as naar voren gelegd, daar waar het hoort. Met alleen een hoofdlager net naast de krukwangen zou het moment dat op de uitgaande as zou kunnen optreden wel eens funest voor het hoofdlager kunnen zijn. Een motor met maar twee lagers heeft in feite een zelfde opzet: een hoofdlager bij de krukwang en een lager bij de propellorschijf of de asaansluiting. Dez staat dan zover mogelijk naar buiten om het buigingsmoment voor het hoofdlager zo veel mogelijk te verminderen. Het is dus een zeer vitaal deel van het ontwerp en kan niet gemist worden. Groeten
Dank je Aart, ik vermoede het al zo'n beetje. Had met Powerpeet ook even gebrainstormed. Dus keerring er uit en extra lager er in. Marc