levensduur gloeiplug

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Miki, 19 apr 2014.

  1. Miki

    Miki

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    109
    Locatie:
    varendschip
    ik heb wat vragen over de gloeiplug,hoe lang mag of kan hij meegaan
    gister wou hij ineens niet meer starten,gloeiplug gecontroleerd en hij gloeide wel maar heel
    vaag een nieuwe geprobeerd 1 tikkie en lopen
    met een plug die wel vel gloeid nr8
    wie weet hier meer van

    Grntx:Mark
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zie voor meer uitleg het 'stukje' van Ernst
    Modelbouw FAQ's
    -> [FAQ] Modelvliegen, Brandstof
    -> De gloeiplug, hoe? wat? waarom?

    Waarmee gloei je, lood-, NiMH, Modulator?
    Wat is lengte, dikte van snoer?
    Welk merk/type plug(gen)?
    Wat voor motor, merk/type?
    Boot, vliegtuig, auto?

    Plug hoeft slechts kers-rood te gloeien, langere snoer voor minder gloei.
    Zelfs als een plug nog gloeit, hoeft hij niet meer goed te zijn, kleine bobbeltjes op spiraaltje zijn een indicatie.
     
  3. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik denk dat de meeste pluggen worden vernield door er te veel spanning op te zetten hierdoor kan de gloeispiraal wat inzakken omdat deze te heet wordt, en dan wordt de ontsteking slechter zodat de motor slechter gaat starten en mogelijk ook slechter lopen, een plug hoeft ook echt niet fel te gloeien voor een goede motorstart van een correct afgestelde motor.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Plug ook slechter/kapotter door te arm mengsel -> hetere verbranding.
     
  5. Miki

    Miki

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    109
    Locatie:
    varendschip
    dank u daar had ik wat aan maar hoe weet je precies hoe arm hij staat
    bij mij is het starten met 1,7 rondjes draaien
    ik heb zo'n robbe powerpanel bij een volle accu zit ik op de helft bij een wat lege accu op max maar zal het eens nameten

    Grntx:Mark
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Je moet je motor leren kennen! Ga er mee naar een club waar je mensen kunt vinden die je kunnen helpen met het afstellen van de motor.
    Een motor starten en afstellen in niet echt moeilijk maar het zo op dit forum uitleggen is veel lastiger dan je zou denken. Om je dat echt goed uit te kunnen leggen moet je het kunnen horen, zien en ruiken. Dat bedoel ik niet alleen figuurlijk maar juist ook letterlijk.
    Gisteren nog iemand geholpen die al een hele tijd aan het modderen was omdat zijn 20cc 4takt regelmatig af sloeg als hij de gloeispanning los nam en nogal bonkerig draaide. Hij had er al meerdere nieuwe pluggen in gedaan, andere brandstof geprobeerd en zelfs een grotere prop erop gezet. Echt helpen deed dat allemaal niet.
    Het kostte me slechts enkele minuten om de motor af te stellen. In dit geval was het vooral de stationair sproeier die flink rijk stond. De motor sloeg niet meer af als de gloeispanning werd los genomen. Hij draaide veel sneller stationair en niet meer bonkerig. De kwiklink op het gas moest daarom een gaatje worden opgeschoven om te kunnen zorgen dat het gas verder dicht kon. De motor pakte veel sneller op bij het gas geven en bleef ook bij langdurig stationair draaien prima door draaien. Voor de vlieger was het alsof hij een andere motor had en de betrouwbaarheid van de motor was ook nieuw voor hem.
    Door de vlieger uit te leggen wat ik deed en het ook voor te doen zal hij het de volgende keer zelf kunnen doen. Dat is het mooie van zo iets op het veld te doen, je kan het niet alleen voor doen maar het ook laten zien, horen en ruiken.
    Succes.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad, via forum kunnen we niet horen, ruiken en voelen. In ieder geval niet doen: startmotor gebruiken. De beste manier om een niet startende motor te slopen, helemaal als je nog geen kennis/feeling hebt.
     

Deel Deze Pagina