ik heb wat vragen over de gloeiplug,hoe lang mag of kan hij meegaan gister wou hij ineens niet meer starten,gloeiplug gecontroleerd en hij gloeide wel maar heel vaag een nieuwe geprobeerd 1 tikkie en lopen met een plug die wel vel gloeid nr8 wie weet hier meer van Grntx:Mark
Zie voor meer uitleg het 'stukje' van Ernst Modelbouw FAQ's -> [FAQ] Modelvliegen, Brandstof -> De gloeiplug, hoe? wat? waarom? Waarmee gloei je, lood-, NiMH, Modulator? Wat is lengte, dikte van snoer? Welk merk/type plug(gen)? Wat voor motor, merk/type? Boot, vliegtuig, auto? Plug hoeft slechts kers-rood te gloeien, langere snoer voor minder gloei. Zelfs als een plug nog gloeit, hoeft hij niet meer goed te zijn, kleine bobbeltjes op spiraaltje zijn een indicatie.
Ik denk dat de meeste pluggen worden vernield door er te veel spanning op te zetten hierdoor kan de gloeispiraal wat inzakken omdat deze te heet wordt, en dan wordt de ontsteking slechter zodat de motor slechter gaat starten en mogelijk ook slechter lopen, een plug hoeft ook echt niet fel te gloeien voor een goede motorstart van een correct afgestelde motor.
dank u daar had ik wat aan maar hoe weet je precies hoe arm hij staat bij mij is het starten met 1,7 rondjes draaien ik heb zo'n robbe powerpanel bij een volle accu zit ik op de helft bij een wat lege accu op max maar zal het eens nameten Grntx:Mark
Je moet je motor leren kennen! Ga er mee naar een club waar je mensen kunt vinden die je kunnen helpen met het afstellen van de motor. Een motor starten en afstellen in niet echt moeilijk maar het zo op dit forum uitleggen is veel lastiger dan je zou denken. Om je dat echt goed uit te kunnen leggen moet je het kunnen horen, zien en ruiken. Dat bedoel ik niet alleen figuurlijk maar juist ook letterlijk. Gisteren nog iemand geholpen die al een hele tijd aan het modderen was omdat zijn 20cc 4takt regelmatig af sloeg als hij de gloeispanning los nam en nogal bonkerig draaide. Hij had er al meerdere nieuwe pluggen in gedaan, andere brandstof geprobeerd en zelfs een grotere prop erop gezet. Echt helpen deed dat allemaal niet. Het kostte me slechts enkele minuten om de motor af te stellen. In dit geval was het vooral de stationair sproeier die flink rijk stond. De motor sloeg niet meer af als de gloeispanning werd los genomen. Hij draaide veel sneller stationair en niet meer bonkerig. De kwiklink op het gas moest daarom een gaatje worden opgeschoven om te kunnen zorgen dat het gas verder dicht kon. De motor pakte veel sneller op bij het gas geven en bleef ook bij langdurig stationair draaien prima door draaien. Voor de vlieger was het alsof hij een andere motor had en de betrouwbaarheid van de motor was ook nieuw voor hem. Door de vlieger uit te leggen wat ik deed en het ook voor te doen zal hij het de volgende keer zelf kunnen doen. Dat is het mooie van zo iets op het veld te doen, je kan het niet alleen voor doen maar het ook laten zien, horen en ruiken. Succes.
Inderdaad, via forum kunnen we niet horen, ruiken en voelen. In ieder geval niet doen: startmotor gebruiken. De beste manier om een niet startende motor te slopen, helemaal als je nog geen kennis/feeling hebt.