Ik was een esc (plush 6A) aan een motor aan het solderen en het viel mij op dat twee componenten op de pcb een beetje wit waren terwijl dit bij de andere ESC's niet is. Kan het dat de esc te heet geworden is? De draden waren redelijk kort. Foto (onderaan op de esc, bij de motor draden) Ik heb al eerder eens gehaad dat een esc ontplofte toen ik daar aan gesoldeerd had (draden direct op de pcb). Dus ben een beetje twijfelachtig met er een batterij op aan te sluiten. Groeten,
Bij twijvel eerst even doormeten. Anderzijds zou ik zeggen, neem een nieuwe ESC, is meestal beter voor je electronica en voorkom je meer schade aan de rest. Electronica kan soms rare dingen doen voordat je er erg in hebt.
Ik heb niets om het door te meten, wat ik had daar is het zekeringetje van kapot. Herken je zo'n witte uitslag? Verder heb ik geen rede om te denken dat de esc kapot is, maar heb er nog wel 1 reserve. Groeten,
Ik heb in een heli vliegen verleden eenzelfde probleem gehad. Ook proberen te solderen, maar de esc is daar niet bepaald vrolijk van geworden. Daarom zeg ik ook, bij twijfel of andere onzekerheden qua electronica de oude op zij leggen en eventuele een reserve of nieuwe plaatsen. Dit doe ik namelijk bij mijn brandstof vliegtuigen ook, weet ik niet zeker of de ontvanger accu 100 % of andere electronica 100 % is, pak ik altijd even een reserve setje erbij. Meten is weten is mijn motto, en een simpele multimeter is zo gehaald bij de locale electronica shop denk ik. Nogmaals, bij twijfel, ga aub niet verder prutsen, voor je het weet heb je meer schade en een bankrekening die er niet om gaat lachen.
Nog even dit, hitte op een esc kan soms funest zijn, omdat het fijne electronica is. Het is in de fabriek zodanig in elkaar gezet dat sommige hobby soldeerbouten die hitte om iets te smelten te hoog zetten.
Stomme vraag, maar waarom probeer je zo verschrikkelijk kort op de esc te solderen? Hou je de originele draadlengte aan, heb je eigenlijk zelden last met solderen. Het is een paar gram extra.. Maar is die paar gram het waard?
Het lijkt er op dat de twee en derde aansluiting van links met tin doorverbonden zijn. Behoort dit zo te zijn???
Jep dat wel. Nu heb ik op mijn reserve esc (die nog sealed in verpakking zat) ook wat wit spul gezien op die zwarte blokjes. Misschien was het er al voor het solderen, moeilijk te herinneren. Groeten,
Dat witte spul kan soldeerpasta zijn of koelpasta. Ik zou me daar niet te druk over maken. En je hoeft ook niet bang te zijn om er een accu op aan te sluiten, het enige wat er kan gebeuren is dat iets plof zegt of er rook uitkomt. Je zal echt geen ontploffing of brand krijgen. Maar voordat je hem in een heli of vliegtuig zet, wel eerst even aan de grond (met de prop eraf) testen. Dat die 2e en 3e aansluiting doorverbonden zitten zou best kunnen. Pak even je andere regelaar erbij en kijk hoe het daar zit. Even een vraagje nog, je hebt toch geen S39 of zo gebruikt om te solderen he, alleen maar gewone harskernsoldeer... GJ
Die witte aanslag zal wel reinigingsmiddel zijn, dat onvoldoende is verwijderd. Dat komt daar in ieder geval niet van het solderen. De aan elkaar gesoldeerde pootjes mogen zo blijven. Via de printsporen zitten deze namelijk al aan elkaar. Bij smd-fets zitten de 4 pootjes, waaraan de blauwe draden gesoldeerd zitten, aan elkaar (en vormen samen de drain).
Goede kans dat het reinigingsmiddel of iets dergelijks was, geen van de 4 esc's zijn ontploft Bedankt aan iedereen die me advies heeft willen geven!