Hoi allemaal, Ik heb in dortmund vorige week een minimach zwever ch. MiniMach - DS E CFK 93-5010003 Hij zit in elkaar, maar heb toch mijn bedenkingen over het opgegeven zwaartepunt. Dit zwaarte punt moet op 110mm van de voorlijst liggen, maar de vleugel is maar 190 mm breed.8O8O Dit zwaarte punt ligt dan op ca 60 %, voor mijn gevoel kan dat niet kloppen. Heeft iemand ervaring met de minimag. Het ptofiel is RG15-HN1038. alvast bedankt Wubbo
Als je twijfelt kun je dat hier uitrekenen, dan heb je een goed uitgangspunt als je het zwaartepunt op 28% (mac balance point) legt om te beginnen. The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator
Bedankt voor deze info, maar in deze berekening wordt het type profiel niet meegenomen. Het profiel kan flink wat uitmaken. Bij snelle profielen ligt het zwaartepunt vaak wat verder naar voren. Ik zou dus graag weten waar het centre point of lift van het profiel ligt, zodat ik het zwaartepunt een beetje nauwkeurig kan bepalen. groeten Wubbo
Het profiel heeft in principe niks te maken met het zwaartepunt voor een bepaalde stabiliteitsmarge. Het is wel zo dat snelle modellen met minder stabiliteitsmarge gevlogen worden dan langzamere (thermiek) modellen. De grootte van het stabilo is wel erg van invloed, het stabilo op de foto lijkt me vrij groot en dat resulteert in een achterlijker zwp. Ook de pijlstelling levert een achterlijker zwp op. Maar ik zou zeker de berekening eens maken, of eventueel op duitse fora info vragen. Rick
Mini Mach Hallo Wubbo, Hoe gek of zot het ook klinkt je moet vanuit de eindlijst 110mm meten naar voor Groeten Stephan,
Ik ga dat 's bekijken, lijkt wat beter te kloppen, al hoewel ik dat inderdaad nogal zot vind klinken. Zodra ik uit het zwaartepunt ben en een accu tray heb gemaakt kan hij de lucht in. Hij is verder klaar.
Hallo Wubbe, Ik heb ook een mini mach ,electro en zwever versie. 3jaar geleden in Dortmund gekocht bij emc-vega . Heb toen een bouwbeschrijven erbij gekregen waarop vermeld stond dat je het zwaartepunt vanuit de achter kant van de vleugel moest meten zo naar voor. Ik wens je veel geluk ermee maar vlieg hem niet te langzaam ,heeft wat snelheid nodig Ps: we hebben mekaar 3jaar geleden op de Wasserkuppe nog tegen gekomen samen met fotor die toen zijn typhoon bij had Groeten Stephan,
Bedankt Hawk 1500, ik ga het van uit de achterlijst meten en kijken hoe het dan uit komt. Snelheid zal ik er in houden. ps, ik ben nog nooit op de wasserkuppe geweest. gr Wubbo.