Algemeen 1/8 brushless buggy topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Stoomstrijkijzer, 2 jun 2010.

  1. joeribar

    joeribar

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Ellikom
    Niet goed gelezen sorry xD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik heb een probleem.
    Sinds kort heb ik een nieuwe motor in mijn Xray 808e.
    Het gaat om een Turnigy 2100 kv brushles sensorles motor die ik gebruik in combinatie met een hobbywing 150ma regelaar, ook zit er een Savox 1258TG in de auto.

    Het probleem is dat miin motor na een minuut of 10 a 15 90 graden celcius word.
    Regelaar vind dit niet tof en slaat op beveiliging.
    Ook worden de draden tussen de regelaar en motor erg heet.
    Regelaar zelf word ook tegen de 60 graden.
    Heb al een kleinere pinion gemonteerd maar dat maakt weinig uit.

    Met mijn vorige motor kon ik makkelijk met een 17T pinion rijden en de motor werd niet warmer dan 60 graden.

    Iemand die mij kan helpen?
     
  3. ratjetoet

    ratjetoet

    Lid geworden:
    8 feb 2008
    Berichten:
    81
    Even je timing enz laag zetten en dan weer proberen .
     
  4. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Bedoel je met timing iets wat ook aangeduid kan worden met punch?
    Die heb ik nu op 5 staan.
    Zal het morgen proberen als ik je inderdaad snap.

    Wat bedoel je met enz?
     
  5. m_podt

    m_podt

    Lid geworden:
    29 nov 2006
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Overijssel
    Timing is niet hetzelfde als punch. Punch (start mode) kun je lager zetten. Ik heb hem zelf maar op 1 staan en dat bevalt me nog steeds prima. Timing staat nu waarschijnlijk op 15 graden (standaard).

    Ik weet niet exact welke regelaar jij hebt, maar mijn Hobbywing's hebben twee soorten over-heat protection. Motor over-heat protection en ESC over-heat protection. Uit de handleiding van mijn regelaar: "The motor over-heat protection function is only available for the sensored brushless motor made by Hobbywing Technology Co., Ltd. For motors made by other manufacturers, this function maybe not available or the protection point doesn’t match the design of the ESC, please disable the over-heat protection function in such a case."

    Motor over-heat protection werkt ook alleen voor sensored motoren. Dus als jij een sensorless motor hebt, dan vermoed ik dat de ESC afslaat omdat deze te warm wordt. Motor wordt misschien ook wel te heet, maar daar heeft de ESC geen weet van.
     
  6. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Ok punch ga ik sowiso proberen.
    Maar timing die ga ik ook tegen komen als ik morgen door het menu van mijn afstelapparaatje scrol?
    Of moet dat op mijn zender?
    Wat is timing? En waarom zou dat de boel te warm kunnen maken?

    Ik heb een xerun 150ma regelaar, die word onder andere in een combo verkocht, de motor was helaas kapot gegaan, ik had deze combo 2e hands gekocht das heb helaas geen boekje etc.

    De motor die ik nu gemonteerd heb ik ik gekocht omdat vorig jaar de clubkampioen electro er ook mee reed inclusief zelfde regelaar, omdat de motor erg goedkoop is bij een bekende hobbyshop uit hongkong heb ik heb toen extra als reserve gekocht, maar enfin hij moet het gewoon doen.......

    Dat mijn esc. niet weet dat mijn motor zo warm is vind ik zeer nuttige info maar maakt me wel een beetje bang dat zowel motor als esc niet goed (meer zijn).
     
  7. m_podt

    m_podt

    Lid geworden:
    29 nov 2006
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Overijssel
    Timing heeft te maken met op welk punt de ESC stroom door de stator stuurt t.o.v. de rotorstand. Het is een setting van de ESC.

    In het algemeen gaat de efficiency van een brushless motor omlaag als je de timing verhoogt. Lagere efficiency betekent meer warmte. Dus het kan inderdaad dat je timing te hoog staat en dan kan de motor en ESC warm worden. Timing aanpassen is een kwestie van proberen.

    Handleiding van de ESC is trouwens wel te downloaden. EDIT: dit zal hem zijn: http://www.hobbyhot.com/hobbywing/hobbywing_manuals/HW-09-80.pdf

    Toch wel vreemd dat ie zo warm wordt. Heeft je aandrijflijn niet (te) veel wrijving? Bijv. de pinion niet te strak op de spur?
     
  8. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Ok dank voor de info!
    Nee, het is zeker niet mijn aandrijving of een te strakke pinion, dat gaat allemaal zeer soepel en is ook zeer goed onderhouden omdat dat echt nodig is met mijn aandrijving van 2010.
    Ik ga morgen aan de gang met de info die genoemt is, misschien is er een ervaren persoon op de club die me ook kan helpen.
    Ik zal hier wel posten wat het was.
    Misschien is de motor wel gewoon niet goed, als in een fabricage fout ofzo......
    Ik heb alleen helaas geen ander nu.
    Volgende maand koop ik de originele bijpassende motor terug..........
     
  9. m_podt

    m_podt

    Lid geworden:
    29 nov 2006
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Overijssel
  10. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Heb net die ander door gelezen;).
    Thanks!
     
  11. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Mijn punch staat op 0 en de timing staat dacht ik ook uit.
    Anders moet je morgen effe naar de baan komen, dan zal ik je wel effe verder helpen
     
  12. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Vandaag zowel de timing als de punch lager gezet, gaten in mijn body gemaakt maar alsnog word de motor 90 graden.
    Ik heb echter vandaag 271 ronden kunnen rijden op de baan van mvw, ik zal er gewoon aan moeten wennen dat deze motor veel heter word dan ik veilig vond......
    Bedankt voor de hulp en info.....
     
  13. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Hij slaat niet toevallig af omdat de regelaar denkt dat de lipo bijna leeg is? Ik heb met HobbyWing regelaars wel eens gehad dat hij het aantal cellen niet herkende. Tevens zijn die turnigy motoren nou niet de meest efficiente dus dat ie warm wordt verbaasd me niet hooglijk eerlijk gezegd.
     
  14. joeribar

    joeribar

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Ellikom
    De Turnigy motoren die ik heb zijn toch top!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Dat was dan waarschijnlijk een 3 of 5s.
    Je moet de hobbywing regelaars kennelijk echt aangeven met wat voor s waarde je rijd.
    Ik zet hem sinds enkele dagen ook niet meer op "auto calculate" maar gewoon op 4s omdat ik toch niet anders rijd.
     

Deel Deze Pagina