NK Seizoen 2014

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Rob Janssen, 12 feb 2014.

  1. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Oeps! Meteen maar even doen.... :eek:
     
  2. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Doe jij zondag de timekeeping Hugo ?
     
  3. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Yes sir. En fungeer een beetje als assistent van de westrijdleiding; Jasper.


    Lijkt me en goed plan Robert :)
     
  4. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn

    Ah gezellig. Zie je zondag !
     
  5. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    zekers te weten.
     
  6. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Indeling en Tijdschema staan inmiddels online.
    Tot morgen of zondag dan maar. :)
     
  7. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    Vanaf hoelaat kunnen we zaterdag het terrein op?
     
  8. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Kweet nie precies.
    Maar verwacht vanaf 10 zeker...............toch?
     
  9. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
  10. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    NK RC Hotwheels te Deventer.

    Verslag en uitslag:
    Dutch electric on-road nationals Rd1 ? Report?? » Red RC ? RC Car News

    MyRCM[1]=arv&dId[E]=15665

    Positief:
    - Zeer goed geregeld, club, bar, wedstrijdleiding, allemaal top! Dank Jasper, Martijn, Rob, Hugo en alle andere vrijwillgers
    - Zeer open en duidelijke metingen aan de gearratio.
    - Zeer open en duidelijke metingen aan het berekende top toerental van de motor.
    - Goede samenwerking van de Nomac en fam. Jongeling om de stockklasse sterker te maken.
    - De stockset met één ventilator en de gekozen gearratio gaf gewenste eind temperaturen nog onder de 70degC
    - de MuchMore ETS regelaar heeft een hiaat in zijn software en kan van zijn "blinky" programma af, naar heel veel timing en turbo. Gelukkig is dit duidelijk bij de Nomac en is hier een work-arround gevonden. Ook geeft de fam. Jongeling aan naar de producent van MuchMore hun bevindingen te sturen, top!

    Minder positief:
    - Alle stockrijders moeten blijkbaar hun motor open halen, de endbell verwisselen (die nog eens los betaald moet worden) voor ze mogen starten. Gekke handeling voor een stock klasse waarin men zo min mogelijk gedaan wil hebben aan de motoren.
    - De Nomac enbell mist een isolator tussen de sensorplaat en behuizing, hier kan in de loop van de tijd kortsluiting ontstaan in theorie. Fam. Jongeling is op de hoogte en gaat bekijken hoe de originele "zero timing" motoren geleverd zijn.
    - Rijtijden, ééns per uur rijden. Met de huidige technologieën kunnen accu's sneller vol zijn dan ééns per uur. Meerdere clubs hadden rijtijden eens per half uur, waardoor men meer tracktime heeft. Nu was er op zaterdag erg veel onnodige wachttijd.. Wanneer er een rijtijden klok ingesteld wordt op zaterdag, behoeft het mijn voorkeur om 2 maal per uur te rijden, in plaats van één maal. Geen kritiek, maar wel een voorstel voor een volgende keer.
    - Blijkbaar kunnen rijders zich afmelden bij regen, mogen naar huis en hoeven dan niet meer te baan inzetten en kost hen dit geen punten. Terwijl er ook andere rijders zijn gebleven om wel baan in te zetten, kregen beide personen de zelfde (niet gestartte, schrapbare) punten. Dit voelt naar mijn idee niet helemaal eerlijk?

    Als ik zo terug kijk op het weekend en mijn bevindingen bedenk, ziet het er naar uit dat de stockklasse zoals afgelopen jaren nu toch echt anders is. Men is sterk bezig het te verbeteren en gelijk te krijgen en houden. Hierin is men gelukkig ook open. Dit heeft voor mij het plezier in de stock klasse zeker terug gebracht en zou de rijders kunnen aanraden weer eens mee te doen!

    Al met al zagen we op zaterdag de top 5 zo goed als de zelfde tijden rijden en zou dit mooie races gegeven hebben. Helaas was er slecht weer voorspeld en hebben we slechts één 'net aan' droge kwalificatie gehad, gevolgd door regen. Des al niet te min een erg leuke wedstrijd. In mijn ogen zijn er verschillende personen bezig om een zeer mooie, open en gelijke stockklasse neer te zetten. Top! Op naar de volgende.

    Groet Robert
     
  11. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
  12. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Goed punt, ik ben alleen bang dat je klassen moet samenvoegen; 15 minuten mod en PRO-10 en 15 minuten stock en F1. Want 7,5 minuten per klasse gaat een chaos worden....

    Wij hebben met online racen een minimum van 70% afgelegde raceafstand voor je punten krijgt. Dus je moet én kwalificeren én minimaal 70% per race rijden om geklasseerd te worden. Misschien een idee om weglopers te vermijden??

    Een ander idee om meer mensen bij regen op de baan te houden zou zijn om per direct (als de baan nat is) een brushed Carson Cupmachine toe te staan voor alle klassen en/of een BL 16 turns of hoger sensorless motor. Rijden in de regen is namelijk geweldig en alleen de sensor geeft een probleem in de nattigheid.

    Verder nog een ander positief puntje van mijn kant:

    De Formule 1 bleek zeer close ondanks de diverse motoren en regelaars en bovendien door de NOMAC makkelijker gemaakt om in te stappen; een wedstrijd kost slechts 15 Euro en de reeds betaalde licentiegelden zijn netjes teruggestort, hulde!! De manier om een klasse van de grond te krijgen.
     
  13. ernsth

    ernsth

    Lid geworden:
    7 mei 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Den Haag
    Voor alle N.K.rijders van aanstaande Zondag bij HFCC Racing Den Haag de nodige informatie bij elkaar.

    De FDR voor de Stock klasse is vastgesteld op 4.5

    Zaterdag kan er getraind worden op het Circuit.
    Het Circuit is open vanaf 10.00 to 17.00.

    Zondag is het Circuit open vanaf 8.00

    De volgorde van de klassen zal zijn:
    - Formule 1
    - Pro Ten
    - Stock
    - Modified

    Verdere vragen betreft het NK op de HFCC kunnen via Facebook www.facebook.com/HFCCRacing worden gesteld of via info@hfccracing.nl
     
  14. René H

    René H

    Lid geworden:
    21 feb 2008
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Almere-Buiten
    ter voorbereiding op de volgende NK wedstrijd, is er op 15 juni een extra wedstrijd bij MRM.
    Inschrijven kan via de site van Model Racing Midland.

    gr. rene
     
  15. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Inmiddels wat tijd tussen het afstuderen door om nog eens na te denken over het NK te Den Haag. Wat mij betreft een redelijk leuk NK, waarbij in mijn ogen de organisatie van zowel de technische controle als de wedstrijdleiding en de bar door de vrijwilligers super opgepakt was. De Formule 1 gaf erg mooie finales om te kijken, maar zeker ook bij de toerwagens was het spanend.

    Helaas had ik zelf pech met de banden, zo blijkt. Na wat contact met verschillende mensen waaronder de importeur gehad te hebben, blijkt er dus een verandering geweest te zijn in de Ride fabriek. Ride heeft voor een andere grondstofleverancier gekozen, waardoor er nu serie verschillen zijn in de Ride banden. Een serie verschil wat op de baan kan uitlopen tot al snel 0,5 sec per rondje.

    Wanneer je de banden naast elkaar houd is dat dus ook erg duidelijk te zien:
    (beide sets nieuw uit zakje gehaald)
    [​IMG]

    Merkbaar verschil is dat de lijmlaag bij de nieuwe banden veel beter blijft zitten. De grip en bochtensnelheid zijn beter en dit alles resulteert in een band die minder snel slijt, maar vooral ook veel sneller is. Een goede ontwikkeling qua band, een minder prettige ontwikkeling voor de stock klasse.

    In hoeverre kan de NOMAC hier nog in acteren? Deze "gecontroleerde band" geeft dus blijkbaar sterke verschillen op de baan en dat is niet wenselijk bij een stockklasse? Hoe gaan we deze verschillen, en daarmee teleurstellingen dit jaar tegen. En hoe kunnen we het volgend jaar ondervangen. Om zo geen mensen te verliezen uit het huidige rijders aantal, maar juist rijders te winnen?

    Groet Robert
     
  16. René H

    René H

    Lid geworden:
    21 feb 2008
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Almere-Buiten
    Ik weet niet of de Nomac er überhaupt wat aan kan doen, ze bestellen een bepaald aantal en als daar dan verschillen in zitten.....
    Of je zou -als overkoepelend orgaan- aan de leverancier kunnen vragen om gelijke sets geleverd te krijgen

    gr. rene

    ps. succes met afstuderen :)
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    De NOMAC besteld geen banden, die mag je zelf kopen en ongeopend op de racedag bij de keuring laten merken. Je bent dus afhankelijk van welke productieserie de winkelier op de plank heeft liggen.

    Grappig stukje text.......:rolleyes:
     
  18. René H

    René H

    Lid geworden:
    21 feb 2008
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Almere-Buiten
    okee, ik dacht dat de banden voor de wedstrijd via de Nomac gekocht moesten worden.
    Zoiets dacht ik mij namelijk te herinneren uit de tijd dat ik aan het NK meedeed (een jaar of wat geleden, eind vorige eeuw begin deze eeuw) :D

    gr. rene
     
  19. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Heel jammer dat een mogelijke eerlijke competitie weer eens de nek omgedraaid wordt door een vermoedelijk verschil in gecontroleerde/gereglementeerde zaken, en als organisatie sta je compleet machteloos, zowel nu als in de toekomst, maar je mag wel "de klappen" ontvangen van teleurgestelde rijders die zich even (onterecht) willen ventileren!!

    Hmmm zoveel NK rijders zijn er niet, er zijn waarschijnlijk meer slachtoffers op clubniveau waar de NK regels gevolgd worden! Het is ook niet alleen aan deze competities voorbehouden, het is al vaker voorgevallen kan ik mij nog goed herinneren van een paar jaar geleden, met een andere competitie waar ik in deelnam, en het zal nog wel vaker gebeuren, zowel op gebied van banden, motoren als regelaars!

    Zover bij mij bekend zorgt juist rubber voor de grip in de band, het oude setje had weinig grip, en klachten hierover, de nieuwe zijn kennelijk een stuk beter, dus aannemelijk dat er meer rubber toegevoegd is, wat ook verreweg de duurste grondstof is bij een rubber band, teveel toeval om er als importeur/leverancier geen voorkennis van te hebben!!!

    @Robert, je bof maar, jij heb alweer een goed setje… ;)
     
  20. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Aangezien ik van een mede rijder twee zakjes met de "oude batch" banden heb overgenomen, ben ik er toch maar mee gaan testen. Laten we voor het gemak de oude batch banden de V1 banden noemen en de nieuwe batch banden de V2.

    Vandaag, HFCC racing, lekker weertje, schone baan, goede grip. Gemiddeld worden er tijden van 17.5 / 17.7 gereden afhankelijk van het weer en de conditie van de baan met de Ride banden.
    Tijdens de test is er niks veranderd aan de set-up, of het prepareren van de banden. enige verandering is geweest het setje banden. Ik heb zes runs gereden om dit "back to back" te testen.

    De V1 banden, wanneer ze nieuw zijn voelen ze best goed, een beetje onderstuurd, maar na de eerste run gaat het hard bergafwaarts. De eerste run wist ik met moeite constant rond 18.0 mee te rijden. Een redelijke tijd.

    De tweede run werd gereden met de V2 banden, de nieuwe batch. Deze banden geven een beter stuur gevoel, maar ook een stabielere achterkant, dit alles resulteert in een hogere bochtensnelheid. De tweede run reed ik constant rond de 17.8, een betere tijd dan de V1 banden.

    De derde run was de asfalt temperatuur gelijk met de eerdere twee runs, maar de auto voelde duidelijk slechter. Grip achter was voelbaar minder en ook ontstond er iets onderstuur. De constant gemiddelde tijd zakte dan ook naar een 18.1

    De V2 banden daar in tegen beginnen zich beter te gedragen en de auto krijgt voelbaar meer laterale grip. De tijden zakte naar een constant gemiddelde van 17.6 17.7.

    De 5de run wederom met de V1 banden was verschrikkelijk. De banden waren ontzettend onvoorspelbaar en begon meer en meer te glijden. De auto stuurt niet in, en wanneer hij instuurt begint hij te glijden. De banden lijken steeds slechter tegen temperatuur te kunnen (door het glijden over de band). De band is iedere run gecontroleerd op lijm, maar bleek aan het einde toch los gelaten te zijn. Ditmaal zakte het zelfs naar een gemiddelde constante tijd van 18.2

    De laatste en zesde run met de V2 banden. Een geweldige run, de banden beginnen "los te komen" zo lijkt het. Ik reed als snelste tijd een 17.4 en mijn gemiddelde lag rond de 17.5. De auto kreeg het 'gevoel' van een Sorex band, maar had nog niet de zelfde bochtensnelheid.

    Resumerend is dit een waanzinnig verschil tussen 17.5 en 18.1 zit een mega verschil als je het mij vraagt. Precies het verschil wat ook zichtbaar was tijdens het NK. Ondanks dat dit de zelfde band, (Ride Rex34, bestelnummer 26027) betreft. Een 'slecht setje' wordt wel vaker geroepen, maar dit is eerder rampzalig. Een ontzettend moeilijke auto die meer dan een halve seconde langzamer gaat door alleen de banden?

    Het gerucht gaat dat de ETS ook van bandenleverancier gaat wisselen. Lijkt me verstandig als we dit volgend jaar bij de Nomac ook gaan doen. Wat mij betreft waren die Sorex banden helemaal zo slecht nog niet en zijn er verschillende winkels die de banden ruimschoots op voorraad hebben. Een mooi voorstel voor volgend seizoen lijkt me, want deze banden zijn wat mij betreft een ontzettend ongelukkige keuze.

    Groet Robert
     

Deel Deze Pagina