mick reeves 1/6 scale spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Marco.M, 29 dec 2013.

  1. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    ga hier proberen om een bouw verslag te doen van de mick reeves spifire schaal 1/6
    ik wil hem electrisch gaan maken met een 4 blads prop
    de bouwbeschrijving/handleiding die bij de kit zit is echt minimaal dus zal denk nog wel eens jullie hulp nodig hebben

    ik ben begonnen met een droog passing van de rechter vleugel daar viel op dat rib 4 en 5 wat extra support nodig hebben om in lijn te liggen met de andere ribben en zoals je op de foto kan zien moet ik ook nog de gaten maken voor de servo snoertjes

    gelijk maar de eerste vraag wat is jullie idee over deze motor setup
    spitfire zal zo rond de 6kg gaan uit komen met accu,s en motor

    motor scorpion sII-5535-160
    whit 10s 5000mah lipo
    prop vario 18,6x13 inch 4 blads

    dat geeft het volgende resultaat volgens ecalc

    static thrust 9849 grams
    prop rpm 5270
    pitch speed 104 kmh
    power/weight 394watt/kg
    max motor amp 64 amp
    max electric power 2272 watt
    Mix flight time 8 min

    graag hoor ik van jullie wat je van deze setup vind

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    moet je 160kV niet op 11S of 12S vliegen?

    Volkert
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het echte bouwwerk , inclusief verslag .....
    dat ga ik volgen ..... succes!

    Cor
     
  4. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    Hoi Volkert

    Volgens ecalc als ik op 11/12s ga word de motor temperatuur te hoog

    Wat is verder je mening van de setup
     
  5. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    ik vind het altijd moeilijk om dit goed te kiezen maar bijv. een F3A kist van mij vliegt op 10S met een 235 t/V motor. Daarom denk ik bij 160 t/V aan 12S.

    Mick Reeves noemt zelf een 15-20cc motor. Dan denk ik eerder aan een 8S setup. Dan zit je meer richting 375 t/V voor de motor.

    Verder vind ik de door jou genoemde motor erg zwaar. Ik meen 850 gram?

    Volkert
     
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Top, ook een abbo. Succes!

    Freek
     
  7. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    Hoi

    Ja blijft moeilijk om een goede setup te kiezen
    Zit aan de zware kant met de motor ook omdat ik graag een 4 blads prop zou willen vliegen

    Denk dat je met een twee bads wel genoeg heb op 8s
     
  8. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    tja, nogmaals ik ben geen expert maar vraag #1 is hoeveel vermogen je in de eerste plaats nodig hebt. Heeft iemand anders al met deze of zo'n soort kist gevlogen en zo ja met wat voor een motor?

    volkert
     
  9. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    Ik heb nog iemand kunnen vinden die deze kist vliegt op electro
     
  10. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    vandaag verder met de vleugel

    alles weer op het bouwbord en controleren of alles mooi in lijn staat
    nu loop ik op het volgende probleem

    als ik een liniaal over het midden van de ribben leg loopt deze mooi in 1 lijn
    nadat ik onder rib 4/5 en 10 en vul stukje aan de achterkant heb gedaan
    [​IMG]

    als ik de liniaal bij de leading edge lig heb ik daar wel wat verschil in

    [​IMG]


    [​IMG]

    wat kan ik nu het beste doen kan de ribben iets om hoog brengen
    maar haal dan de line uit de onderkant ben ik bang graag hoor ik van jullie

    of loopt de vleugel bol bij de leading edge ????
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Mooi project, dat ga ik zeker volgen.

    Ik ben zelf bezig met het bouwen van een 1/7 TopFlite P-51 en ook deze wordt electrisch. Daarbij ben ik uitgegaan van de schaal snelheid en zoveel mogelijk trekkracht, bijna 1:1. Dit omdat ik vind dat een schaalmodel en zeker een warbird lekker snel mag, maar niet zo snel dat het wel een straaljager lijkt. Daarnaast wil ik graag zoveel mogelijk trekkracht hebben voor noodgevallen en om een zo kort mogelijke rolafstand te hebben bij de start. Ons veld is nl. erg klein (100x120meter) met sloten en mais eromheen.

    Heb je al op de Engelse fora gekeken of daar niet iets staat over het wel of niet ophogen van de ribben?

    Succes met de bouw!
     
  12. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    de bouw schiet nog niet erg op te veel met andere dingen bezig

    wel wil ik de vleugels gaan bekleden met proskin

    dan moet ik alleen op alle ribben en main spars een strookje 3/32 balsa doen om de vleugel de juiste dikte te geven normaal zou je de vleugel indekken met 3/32 balsa

    ik heb verder nog niks gelijmt dus kan nog alle kanten op
    hoe kan ik dit het beste aan pakken

    ik dacht zelf om van een 4mm balsa plank een u profiel te maken dus groef in frezen van de rib dikte en dan strook van zagen en deze op de rib lijmen
    zo krijg je ook gelijk iets meer oppervlakte om het proskin te lijmen
    dit word wel een hele klus om zo alle ribben te doen

    meschien is er nog een makelijker manier dan hoor ik het graag
     
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Check eens hoe Han de Bouwer dat doet.
    Die maakt ook zijn eigen proskin (Hanskin)
     
  14. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  15. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    bedankt voor de mooie link daar staat zeker genoeg informatie te vinden

    voor mijn spitfire zal ik eerst de ribben moeten verdikken deze zijn nu voor 3/32 balsa indekken als ik het proskin er nu op zou plakken is de vleugel dus te klein

    vraag mijn dus af hoe ik nu het beste de ribben kan verdikken
    door er gewoon een strookje 3/32 balsa op te lijmen

    of een u profiel te maken en deze er op te lijmen


    alvast bedankt marco
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Gewoon een strookje 3/32 balsa op lijmen.

    Met u profiel maak je het onnodig ingewikkeld.
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Je kunt je ook afvragen of het überhaupt nodig is je ribben te verdikken, want waarschijnlijk is de vleugeldikte sowieso al niet schaal, ofwel de vleugel van de echte Spitfire dunner. En dat dikteverschil (balsa beplating of HanSkin) zal je echt niet merken qua look en vlieggedrag.
     
  18. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    wil ze gaan verdikken zodat me fuselage welke van epoxy is ook een mooie aansluiting heeft

    en dacht zelf dat het met een u profiel wat sterkker zou zijn dan gewoon een strookje balsa er op lijmen
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ja, die aansluiting is een goede reden.

    Strookje balsa er op zal hartstikke goed zitten ... net zo goed als de originele beplanking.
    Wil je meer doen dan wordt het neurotisch en onnodig gewicht.

    3/32 = ca. 2,4 mm ... ProSkin is 0,3 mm dik ... strookjes balsa van 2 mm.
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Wat voor u-profiel zat je aan te denken trouwens?
     

Deel Deze Pagina