Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door SCRT Pilot, 5 feb 2010.

  1. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Exotek heeft spacer platen die je onder de voorwielophanging kan plaatsen.
    Deze plaat valt onder de gehele voorwiel ophanging en servo mount.
    Dus je hoeft niets qua sturing e.d. af te stellen na wijziging van de rij hoogte.

    Mvg Roy
     
  2. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
  3. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    Hey thanks, die had ik nog niet gezien. Dit scheelt weer een mm. Bestaan er ook kortere kingpins en voorveren voor zover iemand weet of is dat gewoon zoeken?
     
  4. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Welke banden heb je gekocht dan??
    Die specifiek voor de F104 of misschien een set voor de F103?
    Deze zijn namelijk kleiner en kunnen niet over de voorwielophanging van de F104.

    Mvg Roy
     
  5. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    Ik heb ze voor de 104 en het past precies. Alleen al je de wagen wilt verlagen gaat de kingpin vastlopen in de velg. Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.
     
  6. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    hoeft geen foto, bekend probleem met de Ride (ETS) velgen. Hoe laag wil je je auto hebben eigenlijk? 5mm buiten moet volgens mij net kunnen met de Ride velgen.
     
  7. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837

    In theorie zou mijn auto volgens een gear-chart calculator een bepaalde snelheid moeten lopen, maar door de vele variabelen/verliezen in de hele lijn vanaf de motorkarakteristieken tot aan het balloneren van de banden (variabele loopafstand) zelfs de ondergrond waarop gereden wordt (denk aan off-road) komt deze in praktijk "nooit" overeen!! Door te experimenteren met verschillende diameters van spurs/pinions met dezelfde ratio, kan er mogelijk winst geboekt worden, soms kan je bepaalde verliezen tegen elkaar wegcanselen om te voorkomen dat ze elkaar gaan versterken in een bepaald (toeren) gebied, het laatste wil je dus niet!!

    PS. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor modellen met een variabelen interne gearratio, zoals bv bij oa een Schumacher Mission, de meeste reden liever met de 20t pulley (1.8:1) dan met de 17t pulley (2,12:1) omdat deze voor de motoren die we toen reden, beter aan het gas hing bij een hoger toerental ondanks dezelfde FDR…!!!

    Oftewel in het kort…theoretisch blijft alles gelijk, maar daar is het theorie voor,.... in praktijk valt er soms winst te behalen, want de praktijk laat zich niet altijd (goed) calculeren!!!
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2014
  8. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Ohh, werkt het zo!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    Ik zit tussen de 5.5 en 6mm en ik rij eigenlijk alleen binnen.

    Ik heb naar die plaat van exotek gekeken en dat ziet er goed uit, alleen moet ik dan volgens mij mijn upperdek ook verhogen.

    Gr Sander
     
  10. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Volgens mij kan je de plaat zonder extra aanpassingen gewoon onder de complete voorwielophanging plaatsen, hierdoor zakt het chassis 1 mm. Dit heeft ook direct tot gevolg dat je pins de onderkant van de velg niet meer raken.....
     
  11. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Je hebt het lange upper deck?
    Het deck wat compleet van achter naar de servo steunen loopt??
    Indien ja, dan zal je idd een 1mm ringetje moeten monteren en anders het korte top deck nemen.
    Dan maakt het helemaal niet uit.
    Ik gebruik het korte topdeck en heb zelfs al met 3 spacer plates gereden ivm nieuwe foam banden.

    Mvg Roy

     
  12. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    Hallo,
    Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ga van de week zo'n spacer plate bestellen dan moet het qua rijhoogte helemaal goedkomen. Ik rij inderdaad met een lang bovendek maar aangezien ik geen carbon maar frp chassis heb ben ik bang dat het te slap gaat worden met een korte bovenplaat. We gaan voor de ringetjes.
    Nog een laatste vraagje. Ik rij puur recreatief met deze wagen dus vooralsnog geen wedstrijden. Nu rij ik met een silvercan. Wat is voor deze wagen een logische volgende stap als je iets harder wilt gaan en naar brushless wilt? Het hoeft geen kanon op wielen te worden maar is bv 21T iets?

    Gr Sander
     
  13. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Sander...... Er zijn verschillende regelementen ivm wedstrijden die aansluiten bij jou wensen.
    Het NK F1 rijd met een 21.5 brushless motor met sensor,makkelijker te rijden omdat deze erg soepel rijd door de sensor.
    Tamiya cup Nederland rijd met 3 verschillende motoren.
    De carson cupmachine, de kan met de zelfde regelaar gereden worden als wat je voor de silvercan gebruikt.
    De 32T formula tuned, ook en borstelmotor alleen is deze motor een koppel motor en moet je deze groot vertanden(klein spur, groot pinion)
    Als laatste de Tamiya 18T brushless en sensorloze motor.
    Is krachtiger als de 21.5 maar doordat hij sensorloos is wat botter in het weg rijden en met gas geven.
    Keuze genoeg voor de klasse als je wat sneller wil en je wil voorbereiden om eens een wedstrijd mee te pikken.
    De best controleerbare opties zijn de carson cupmachine en de 21.5 brushless, waarbij je met de brushless wel een andere regelaar nodig hebt(met sensor poort) en bij de carson cupmachine niet.
    Deze kan je rijden met de regelaar die je ook gebruikt voor de silvercan.


    Mvg Roy
     
  14. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    Hey Roy, bedankt voor de heldere uitleg. De carson cupmachine motor ken ik. Daar rijden we bij onze cub mee met de m-chassis. Fijne motor. Ik ga toch kijken voor een 21.5 . Lijkt me een fijne motor om mee te rijden.
    Nog een laatste vraagje. Bij onze club mogen we alleen met rubber banden rijden. Ik heb de R1 pre glued van Ride voor en achter. Klopt het dat de Ride S1 nog meer grip heeft? Ik weet dat er meerdere merken zijn maar ik probeer me te houden aan een bepaald merk, anders zie ik door de bomen het bos helemaal niet meer.

    Gr. Sander
     
  15. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Sander,
    Ik heb geen ervaring met Ride banden.
    Deze vraag kun je het beste neerleggen bij diegene die er wel mee rijden.
    Misschien iemand die ETS rijd met F1?

    Mvg Roy
     
  16. ser-pent

    ser-pent

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    69
    fout geplaatst
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2014
  17. borderonlineshop

    borderonlineshop

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Wilhelminakade 69, Uithoorn
    S1 is iets zachter
     
  18. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    oke bedankt
     
  19. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    heeft er iemand ervaring met de kleinere bandenwarmercups van Muchmore (die eigenlijk voor de tamiya M-bandjes zijn) op de F1 banden? De standaard cups zijn eigenlijk iets te groot en zitten te los om mijn shimizu banden heen.
     
  20. Hornet30

    Hornet30

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    86
    Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de 3Racing F113? Of die er mee rijden?
    Wat zijn de rijeigenschappen en de + en - punten?
     

Deel Deze Pagina