16% of 25%

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door nofear, 23 mei 2014.

  1. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    jullie willen toch niet serieus TS aanraden om in zijn schuurtje zelf met het maatkannetje uit de keuken brandstof te gaan mengen?!

    Gewoon een merk kopen dat makkelijk te verkrijgen is en goed bekend staat. 5 liter merlin, RB of nitrolux koop voor 40 a 45 euro.
    Voor dat geld wil je er niet zelf aan beginnen.
    Bij offroadwedstrijden zie je mensen ook niet met zelfaangelengde jerrycans lopen hoor.
    En inderdaad, ouwe meuk van markplaats zou ik niet aan beginnen. Ook niet als het blik nog dicht is.

    Ik begrijp dat jullie na jarenlange ervaring zelf brandstof mengen en hierdoor ook de levensduur van de motor kunnen verlengen.
    Maar een slechte afstelling bij beginners in de hobby is denk ik de grootste oorzaak van snel versleten of kapotte motoren.

    Dus nogmaals: lekker in de winkel kopen.
     
  2. biglift

    biglift

    Lid geworden:
    14 dec 2012
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Eindhoven
    nou binnen mengen zou ik echt NIET DOEN !!

    bij mij was dat zelf mengen begonnen uit noodzaak.
    ik had een biglift sleepkist met een os max 18 cc tweetakt.
    en die luste in 10 minuten vliegen wel een hele liter ....

    geloof me dan ga je zelf mengen !!
    er lag een tank in van een liter en bij hard werken zag je het nivo in de tank zakken :D

    verder had ik een aantal 4 takten en die willen een totaal ander mengel hebben. Om dan daarvoor weer een dure 5 liter kan te kopen...
    het is dan goedkoper om de ingrediënten op de plank te hebben staan.

    (off topic ) zou graag een Saito 7,5 cc viertakt op een buggy zetten.
    lijkt me een top ervaring om met een 4 takt te rijden ( off topic sluiten )

    zelf mengen doe je niet als je er geen z*k verstand van hebt.
    koop dan idd dat kannetje kant en klaar.

    net effe zitten googellen op Castrol racing M en die andere maar wat ik zie is dat een en ander uit de productie is genomen / zeer moeilijk verkrijgbaar.

    hoofdingredient is "degummed Castor oil "wat er op neer komt dat dit een zeer hoge kwaliteit (synthetische ) wonderolie is. ( klopt niet helemaal maar is bij benadering)

    Als ik dan terugkijk op mijn zelf meng avonturen en wat er wel in de handel verkrijgbaar is : zou ik toch Carbolin gebruiken ( blauw van kleur ) met een tikje wonderolie. Ik heb altijd zeer goede ervaringen gehad met carbolin.
    Nadeel van carbolin is als het gemend is heeft het een beperkte levensduur.( verkleurd van blauw naar Bruin ) Dus mengen wat je gebruikt.
    Carbolin word gemaakt door de firma Fuchs en word door Graupner ook in de Titan brandstof gebruikt.

    motor naar de kl..te helpen ?? nee lijkt me niet want je begint met een hoge olie content en voorzichtig zak je daarmee in waarde.
    ennuuu nee dat experimenteren doe je niet met je peperdure rossie...
    Een oud force motortje leent zich daar beter voor.

    of ik nu al zelf meng ?? ehmm nope / of toch wel : Heb hier nog ca 5 liter tornado car staan met 16 % nitro en heb er een tikkie wonderolie bij gemikt. Mijn os max VG 30 op mn savage ( heb 2 van deze motoren ) loopt er prima op en op een 2e savage die ik heb zit een HPI S-25 ook goed lopen / vlot starten

    en mijn HPI pulse 4.6 loopt er ook prima op maar die heb ik nog wel vet gesteld staan.

    nogmaals ik ben een gezapige rondcrossert voor de fun en geen wedstrijdrijder die 3 /100 ste sneller moet zijn per rondje.

    Blijf echter wel van mening dat de fabrikant moet vermelden hoeveel olie er in de brandstof zit. Dan is de keuze aan de koper of deze er aan wil of niet.

    tot slot : dat bakkie bier is altijd goed geïnvesteerd want meestal ging er ook gerookte paling mee naar huis *grinnik*
    en als je vandaag de dag vlak bij de grens woont : ( ik wel ) wip je de grens over koop je bier en gooi je de tank vol voor € 1.45 de liter voor euro 95 en doe je in bels boodschappen. geen bier tax goedkope peut in je tank .... bak bier mee voor de paling boer en een pint op het terras bij postel oid. wat wil je nog meer .. :D;) ( ook leuk motorrijden daar maar das een ander verhaal )
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Een goede risinus welke goed verkrijgbaar is is Euro Racing-1 en de Shell Racing-M. Zelf mengen is geen hogere wiskunde maar men moet wel de materialen in de meest zuiverste vorm zien te bemachtigen samen met de juiste oliën en inderdaad als je het eenmaal weet zal je merken dat het toch goedkoper is en beter functioneert. In prestaties misschien niet merkbaar maar in levensduur wel.En mengen deed ik gewoon in de keuken op het aanrecht. Alles door een trechter en een koffie filter in een kan gieten.
     
  4. biglift

    biglift

    Lid geworden:
    14 dec 2012
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Eindhoven
    @roelof:
    Heb nog wel een laboratorium micro filter voor je . ( overblijfsel van mijn overleden vliegvriend ) dat werkt beter dan die koffie filter.

    moet je overigens eens een kan tornado of model technisch mee filteren.. je schrikt je rot wat voor rotzooi die je niet ziet inde brandstof zweeft.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb zelf een soort van gaasje in de de trechter, van een maat gekregen maar koffiefilters doen het ook goed.

    Ik rij nu weer op een commerciële brandstof. Runnertime is 1 van de betere maar ook 1 van de duurdere. Ondertussen zijn we wel weer bezig met het zoeken naar huidige oliën. Zoals genoemd doet Racing-1 het goed en er is sinds kort ook een synthetische versie waarmee we een gewenste mix kunnen opzetten.
     
  6. hot12345

    hot12345

    Lid geworden:
    19 aug 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Nijmegen/Arnhem
    Roelof, gebruik nu momenteel nitro brandstof van Tornado 20 % om precies te zijn. Lees weer hier uit de topic dat ze weinig olie gebruiken, en dat heeft nadelige effect op de moter.

    Nu mijn vraag aan jou welke brandstof raadt je mij aan wat goed smeert ? Of is het verstandig om eventueel scheutje risinus erbij gooien "risinus smeert super goed" ?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Een druppel extra risinus kan zeker geen kwaad, veel gebruikt is wonderolie wat je bij de apotheek wel zou moeten kunnen vinden.
    De genoemde Shell en Eurol is via marktplaats en ebay makkelijk te vinden.

    Tornado 20% is naar mijn weten al een brandstof met meer olie, yep!
    Tornado model engine fuel
    12% olie

    Vergelijk het met de competition series (kent geen 20%)
    Tornado model engine fuel
    8.6% olie
     
  8. hot12345

    hot12345

    Lid geworden:
    19 aug 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Nijmegen/Arnhem
    Dankjewel Roelof :worship: !

    Ben nu toch wel benieuwd naar dat '' wonderolie ''

    Is het zo dat ik 'wonderolie' aantal druppels of beters zelfs een scheutje bij doe in de jerrycan (Tornado)?

    Kun je me precies uitleggen wat precies 'wonderolie' doet?

    Hoor het graag van je.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Wonderolie is een risinus olie welke je bij de apotheek kunt kopen. De meningen over een goede smering wegens de normaal medicinale doeleinnden zijn verdeeld maar vooral in de vliegwereld toch veel gebruikt.
    Als je de Tornado link volgt lees je dat de 20% Tornado uit zowel ricinus als een synthetische olie bestaat, dat is goed.

    Voordelen syntheet:
    - constantere viscositeit
    - makkelijker in iedere dikte te verkrijgen
    - schonere verbranding
    - verbrand geheel mee
    - over meerdere productieseries constant

    Nadelen syntheet
    - verbrand mee.
    - hygroscopisch (neemt vocht op)
    - vele soorten slecht te mengen met methanol

    Voordelen ricinus
    - Verbrand niet geheel mee en laat dus na de ontbranding een werkbare smering achter (helaas wordt het onverbrande er ook uit gespuugd en komt je body onder te zitten)
    - verliest minder snel de smerende eigenschappen bij hogere temperaturen.
    - makkelijk te mengen met methanol
    - goed vocht afstotend

    Nadelen ricinus
    - dikke olie (beïnvloed echt de prestaties bij koud weer)
    - vuile verbranding (zwarte zuiger)
    - temperatuur afhankelijke viscositeit
    - droogt snel uit (gevolg: verstopte carb tot een vast zittende motor)

    Daar waar een syntheet zijn nadelen heeft kent risinus zijn voordelen en visaversa, daarom is een brandstof waar de smering uit beide bestaat de beste keuze.
    Bij je tornado zou ik niets doen omdat daar al veel olie in zit, te veel is namelijk ook niet goed. Zou je ooit een can race brandstof in je handen krijgen waarbij er dus minder dan 10% olie in zit zal een extra procentje ricinus zeker geen kwaad kunnen.
     
  11. hot12345

    hot12345

    Lid geworden:
    19 aug 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Nijmegen/Arnhem
    @Roelof, thanks dat je de voordelen en de nadelen hebt vermeldt!, verder ben ik weer up to date. Bedankt Roelof:proost:
     

Deel Deze Pagina