Serpent 977E conversie

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Richard E, 5 sep 2013.

?

Als er een Elektro conversie kit was voor je 1:8, zou je die kopen?

  1. Absoluut! Super om mee op de clubavonden te rijden.

    18,2%
  2. Absoluut, hopelijk komt er een een mooie 1/8E competitie.

    24,2%
  3. Absoluut niet, ik hou van die gillende 3,5cc verbrandingsmotor.

    33,3%
  4. Alleen als ie net zo hard gaat als de normale brandstof versie.

    6,1%
  5. Misschien, beetje afhankelijk van de prijs.

    33,3%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel Petter!

    Het laatste onderdeel op het chassis dat nog ontbrak om te kunnen gaan testen was de snaarspanner. Dus afgelopen zaterdagmiddag even achter mijn CNC machine gekropen en die gemaakt.



    Het resultaat:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    En er moest natuurlijk nog een body pas gemaakt worden. Ik had nog 2 nieuwe, door RcCracks gespoten body's liggen. Een groene en een rode. Na overleg met deze en gene heb ik besloten dat het de groene moest worden.

    Hierbij een 4-tal impressiefoto's van het geheel, rijklaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Gisteren was het dan eindelijk zover en heb ik de mijn Serpent 977E Viper voor het eerst uitgelaten op het circuit van de AMCA in Apeldoorn.

    Rijdt echt geweldig mooi. De acceleratie en het enorme koppel zijn uiteraard goed zichtbaar, maar tijdens het rijden valt vooral ook de supermooi lineaire gascurve op. In tegenstelling tot de brandstofmotor ontbreken de onregelmatigheden / onbalans in de aandrijving als gevolg van de koppeling en de versnellingsbak.

    Zie het filmpje hieronder van de S977E shakedown op de baan van gisteren.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Die gaat goed rond!
    Even een vraagje van een CNC noob, zijn de filmpjes versneld, of gaat het zo snel?
    En mag ik vragen wat zoiets ongeveer kost?
     
  5. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Mooi ding, gaat hard zeg :D

    Filmpje hoeft niet versneld te zijn, in alu kan je een aardig snel verspanen. In RVS ziet het er anders uit.
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Erg mooi project. Mooi gemaakt ook die onderdelen. Ik zou ook wel een CNC frees thuis willen hebben :) en het eindresultaat is helemaal geslaagd. Gaaf om te zien!
     
  7. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Haha Ruud, dankjewe, die gaat zeker goed rond!! Nog niet eerder een CNC machine aan het werk gezien? Dit soort snelheden zijn niet zo heel bijzonder hoor. Het is dat ik gebonden ben aan een maximale voeding van 400mm/min, mijn 25 jaar oude EMCO F1 CNC gaat namelijk niet sneller. Ik gebruik wel moderne gereedschappen / frezen, en in moderne machines kan de snelheid nog vele malen hoger. Kosten ... tja, hoe bereken ik die? Ik heb deze conversie kit puur voor mezelf gemaakt, en dan maken de kosten niet uit. Er zitten alleen al ongelofelijk veel uren in om alles uit te denken en in 3D te tekenen. Materiaal en gereedschap probeer ik altijd tegen zo laag mogelijke kosten te regelen, maar nooit ten koste van de kwaliteit. Vervolgens het NC programmeren, machine instellen, machine-uren, dus tja, zeg het maar. Maar ik heb inmiddels al wel een aantal aanvragen voor deze conversie kit, dus ga wel nadenken over de prijs.

    Dankjewel Bart gaat zeker hard, het vermogen, en met name het koppel is werkelijk onvoorstelbaar. Rijdt heel erg fijn, ook door de zeer lineaire gascurve.

    Dirk Jan, dank je! Ik heb zelf ook erg genoten van elk stadium van dit project. Zowel het uitdenken, alsook het 3D tekenen maar zeker ook het maken van de onderdelen geeft erg veel voldoening. Inderdaad, het eindresultaat is echt helemaal geslaagd, vind ik zelf ook. Uiteraard heb ik nu voor mezelf nog wel een redelijke lijst met verbeterpuntjes. De volgende stap is om op basis van dit resultaat binnenkort het tekeningenpakket helemaal bij te werken. En misschien ga ik dan een zeer beperkt aantal conversie kitjes maken voor een aantal collega rijders die ook met een Serpent 977 Viper rijden. Maar eerlijk gezegd vind ik het "produceren" niet zo veel aan, ik heb vooral heel veel plezier aan projecten als dit, vanaf het uitdenken, tot en met het eerste werkende prototype.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb inderdaad nog nooit eerder een CNC machine aan het werk gezien, maar het lijkt mij wel heel gaaf om er een te hebben.
    Qua kosten doelde ik meer op de machine, niet op de kit, aangezien ik Serpent heb :)

    Wat ik mij nog wel afvroeg, bent u niet bang dat er een steentje oid onder het chassis omhoog schiet tegen/in de LiPo met alle gevolgen van dien?
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ruud, het was altijd al een droomwens van mij om een draaibank te hebben. Enkele jaren geleden was het eindelijk zover. De HBM300 werd vanaf toen (en nu nog steeds) bij Buitelaar aangeboden voor € 499,- Dat is een zeer schappelijke prijs vond ik. Uiteraard ben je er dan nog niet, want je zult op z'n minst een boorkop voor de losse kop, en een aantal draaibeitels nodig hebben, wil je ermee aan de slag gaan. Vervolgens zit je op minstens hetzelfde bedrag dat er aan tooling bij komt, voordat je er echt een beetje werkstuk mee kunt maken. Voor een freesbank is nog veel erger, daar heb je een hoop frezen en spandoorns en dergelijke bij nodig, voordat je er iets mee kan. Afgelopen winter stond er een advertentie op MP voor een EMCO F1 CNC machine. De prijs daarvan kun je zelf wel even op Google-en. Deze specifieke CNC freesmachine was altijd van een school geweest en is uiteindelijk bij een Oldtimer vereniging belandt. De bedoeling van die vereniging was dat er onderdelen voor de oldtimers voor de leden mee gemaakt werden, in geval die niet meer verkrijgbaar waren. Echter de man die de machine moest gaan bedienen, was intussen overleden, en verder kon er niemand met de machine overweg. Heeft dus daar een tijd in een loods gestaan, tot de Penningmeester van de vereniging het tijd vond dat er maar eens opgeruimd moest worden. De prijs laat ik me even niet over uit, maar na een telefoontje met de adverteerder ’s avonds na het eten, en vervolgens een kort overleg met mijn vrouw is diezelfde avond nog alles gemobiliseerd om deze EMCO CNC machine op te halen. Gelukkig had mijn pitmaatje / mechanic de mogelijkheid om met mij mee te rijden met een Mercedes Vito, waarmee we ‘m opgehaald hebben naar mijn huis hebben vervoerd. Allereerst heb ik 'm in grote delen gedemonteerd om 'm naar de zolder / hobbyruimte te krijgen. Aldaar alles geassembleerd en opgesteld. Ook heb ik intussen alle geleidingen uit elkaar gehad en opnieuw geassembleerd, waarbij, in een later stadium overigens, o.a. de kogelomloopspillen voorzien zijn van nieuw high performance vet en de geleidingen voorzien van nieuwe leibaanolie. Ook heb ik inmiddels, m.n. via Conrad, enkele cruciale onderdelen van de oude originele EMCO besturingskast op voorraad, en met name alle (sommige zeer specifieke) zekeringen (in veelvoud). Ik heb nu weliswaar een 25 jaar oude machine staan, echter bijna in nieuwstaat, mechanisch gezien. Zoals op de meeste scholen worden dit soort machines namelijk niet of nauwelijks gebruikt. De bewerkingssporen op de geleidingen waren bijvoorbeeld nog zichtbaar ...

    Eneuh … nee … ik ben niet zo heel bang voor een steentje (en dan nog), ik heb de accu, waar standaard al een goede kwaliteit krimpkous omheen zit, helemaal ingetaped. aangezien ik alleen maar op een circuit rij met mijn RC auto’s. Het asfalt van de meeste NL circuits is zo glad als een biljartlaken. Deze 1:8 onroad auto’s zijn sowieso niet geschikt voor op een parkeerplaats, gezien de lage rijhoogte, zie bijv. ook de tandwielen die open en bloot liggen en waar ook heel gemakkelijk steentjes tussen zouden kunnen komen.
     
  10. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Gebruik je trouwens step-files (.stp) of parasolid voor je CAM-koppeling? En teken je alle onderdelen nominaal qua maatvoering, waarbij de tolerantie de machinenauwkeurigheid heeft, of hoe werkt dat?

    Blijft een gaaf apparaat, die Serpent 8)
     
  11. Danny E

    Danny E

    Lid geworden:
    18 feb 2009
    Berichten:
    19
    Kan ik wel een kleine toelichting op geven. Er is geen CAM-koppeling op dit moment. Alle NC-codes worden handmatig ingevoerd, afgelezen vanaf 2D productietekeningen die voort komen uit Solidworks 3D tekeningen. De hoofdzakelijke reden hiervoor is dat de huidige besturing maar ruim 200 coderegels kwijt kan, terwijl je met een CAM-koppeling al gauw duizenden regels genereert voor hetzelfde werkstuk. Deze kunnen dus niet in de CNC geladen worden.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Na de hint van Richard heb ik dezelfde draaibank gekocht en inderdaad met de nodige accesoires en in mijn geval de bijpassende digitale uitlezing ben je zo even een 300 euro verder. Door te besparen op de beitels kon ik alsnog de nodige beitels erbij kopen want het goedkope steje was niet veel.

    Met een hoogtesupport kan je enigzins ook op de draaibank frezen maar nu ik er een HMB X1 freesbank bij gekocht heb kan ik redelijk handmatig frezen. Voor 499 euro een nette prijs welke met wat handigheden en een investering van minimaal een 300 euro ook wel tot een CNC om te bouwen is. Dat is misschien een later project.
     
  13. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Klopt als een bus Danny, de huidige besturing kan max. 220 coderegels kwijt, om precies te zijn. Een werkstuk zoals de motorplaat is geen probleem, maar moet wel slim geprogrammeerd worden. Zie het plaatje hieronder. waarin het gehele CNC programma is weergegeven. Zo zitten in dit specifieke CNC programma 5 subroutines, die meermaals aangeroepen worden, en sommige zelfs op meerdere plaatsen. Allemaal om het compact te houden.

    [​IMG]

    Die HBM300 die Roelof en ik beide hebben is overigens ook een erg fijn draaibankje. Roelof heeft er zijn eerste TM koppelingsklok op gemaakt, is hier op het MBF nog wel ergens een draadje van, en ik bijvoorbeeld de spur meenemer van mijn S977E die eerder in dit draadje te zien was.
     
  14. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Oke, thanks voor de uitleg Danny & Richard :)
     
  15. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Filmpje van afgelopen zondag, gemaakt door Danny.



    Voor morgen zijn de weersvoorspellingen gunstig, dus mooie kans om de S977E proto en de S977WC uit te laten in Apeldoorn. :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    Super mooie auto man! Jammer dat ik niet het geld heb om zoiets te doen maar anders had ik dit zeker gedaan. Hoe bevalt de Tekin combo? Ik zit er aan te denken om deze in me Trophy Truggy Flux te stoppen.
     
  17. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Paul, dankjewel, ik vind het ook een supermooie auto, en al zeg ik het zelf, de conversiekit is ook erg goed gelukt. De Tekin combo bevalt ontzettend goed. Inmiddels ligt deze complete conversiekit bij mijn teammaatje M7H (ook actief op dit forum), maar heb een aantal nieuwe sets in aanmaak, uiteraard ook een voor mezelf ;)

    De Tekin RX8 GEN2 set werkt echt feilloos, kan de hoge vermogens die nodig zijn bij 1:8 onroad goed aan. De temperaturen na 7 minuten rijden zijn ongeveer: Regelaar: 30 graden, Accu: 45 graden, en motor 85 graden. Alle settings zijn zeer eenvoudig aan te passen, zelfs voor een elektro leek als ik.

    Wel merk ik, naar mate ik meer gewend raak aan de motorvermogen en remeigenschappen van de S977E, dat ik langzamerhand steeds harder ga rijden en dat dan de rijtijd iets korter wordt, maar de motor ook iets warmer, nu iets van 90 graden. Ligt ook erg aan de gekozen bandendiameters en de gekozen roll-out. Ik reken met een roll-out van 42 mm en dat bevalt erg goed. Overigens merk ik niets aan verschil in acceleratie als ik de roll-out aanpas, het accelereert altijd gewoon verschrikkelijk hard, met name door het gigantische koppel in vergelijking met een verbrandingsmotor. Het enige dat je feitelijk met de roll-out aanpast is de topsnelheid, en als afgeleide daarvan de rijtijd en motortemperatuur.

    Om de motor te koelen heb ik al een ventilator liggen die zo in de regelaar geplugd kan worden, en daarmee blijft dan alles ruim voldoende koel.

    Voor deze set is een Truggy appeltje-eitje.
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    En inmiddels hebben we ermee gereden.



    Eerst nog even met een geleende body van mijn brandstof auto.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    977 Engbersen conversie... Thumbs up
     
  20. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Ziet er goed uit!

    Mis je het (nitro)motor geluid niet?
     

Deel Deze Pagina