Sleper Dickie.

Discussie in 'Werkschepen' gestart door pompebled, 15 sep 2009.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Voor een zacht prijsje op de kop getikt; een Dickie harbor boat.

    Vorige week binnengekomen en één keer gevaren met de bijgeleverde afstandsbediening, die alleen vol gas vooruit en achteruit heeft en een bang-bang sturing met alleen volle roeruitslag.
    Goed, het vaart, en helt vervaarlijk in de bochten, een rechte lijn is er niet mee te varen, het lijkt alsof kapitein Haddock aan het roer staat...
    Het bereik van de afstandsbediening is een meter of 25, dan verlies je het contact.

    Geïnspireerd door de verbouwingen van deze boot op het Mayhem forum, heb ik de boot eerst maar eens gedemonteerd en het kanariegele reddingsvlot en de kraan tot nader order van boord verbannen, de kraan krijgt waarschijnlijk een verfje voor 'ie weer aan boord mag.

    De roeraansturing vervangen door een servo:
    [​IMG]

    De waterballast dicht gemaakt en in de bak ruimte gemaakt voor twee 4000mAh Lipo's parallel (en een hoeveelheid lood, nog niet op de foto, voor de broodnodige stabiliteit):
    [​IMG]

    Vervolgens een ontvanger en een regelaar geinstaleerd, toen kon de boel weer dicht:
    [​IMG]

    Afgelopen zondag samen met m'n dochter als fotograaf een dikke twee uur wezen varen op de Friese wateren.
    [​IMG]

    De harde wind zorgde ervoor, dat je het gas er op moest houden, anders waaide de boot rap het riet in.
    [​IMG]

    Na een vaart van twee uur, bijna continue vol gas, mooie wandelsnelheid, kwam me een vies 'elektrisch' luchtje tegemoet toen de boot open ging, blijkbaar wordt de motor toch erg heet tijdens zo'n lange vaart.

    In de batterij kon naderhand zo'n 3000mAh weer ingeladen worden, theoretisch had ik de vier uur vaartijd kunnen halen (als de motor dat zou overleven).

    Vandaag de boot opengeschroefd en de motor bekeken; de plastik ophanging was dusdanig heet geweest, dat de boel vervormd was, daar moet dus wél iets aan gebeuren, anders dreigt de motor door oververhitting de geest te geven.

    De Chinese ontwerper heeft vreselijk z'n best gedaan, om de motor op alle fronten in te bouwen; de koelsleuven aan de uitgaande as zijn afgedekt door de motorsteun, evenals de ontluchting bij de collector, dat helpt natuurlijk ook niet...

    Werk aan de winkel!

    Groeten, Jan.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Frederik,

    Ik heb wel een aantal vervangers liggen, maar dan moet ook de schroefaskoker en schroefas eruit, want dat is gewoon een staafje in een buisje, zonder lagers, alleen vet.

    Het lekt (nog) niet dus ik laat dat liever eerst zo.

    Groeten, Jan.
     
  4. het is misschien ook aan te raden om een klein koelventilatortje boven de motor te hangen(je weet wel zo een uit een computer,en dan op een 9 volt blokje aansluiten) om het allemaal een beetje binnen de perken te houden.
    zo koel ik m'n regelaar en dat werkt behoorlijk goed.
    al denk ik dat dat motertje van je boot het nooit lang uit gaat houden.
    4000 mah lijkt me wat veel voor zo'n dingetje.
    veel succes ermee.:cool:
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het aantal mAh's (van de accu) maakt niet uit voor de levensduur van de motor. Het aantal A's die door de regelaar wordt geleverd wel.

    Wim
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    En waar haalt de regelaar dan zijn amperes vandaan Wim ?
    Het verbruik motor dat doet het hem hoor.
    Als je hem zover belast zodat dat hij meer ampere.s vebruik als dat hij aankan ja dan gaat het verkeerd hoor.
    Dan krijg je een soort brandlucht
    Dus OVERBELASTEN zeg maar En dat geld ook voor de regelaar mvg
    Frederik:D:D
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2009
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Afgelopen dagen de motor even onder handen genomen, de koelsleuven open gemaakt aan de aszijde van de motor:

    [​IMG]

    Daarnaast heb ik een extra koellichaam op het originele geschroefd, het koeloppervlak is verveelvoudigd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kom nét terug van een rondje Sneek, ruim een uur varen, en de 'electrische' dampen uit de machinekamer blijven achterwege.
    Het stinkt nog wel enigzins, dat zal wel oud zeer zijn, maar de boel is niet heet geworden...

    Wat dat betreft, succes!

    Nu de ballast en de waterlijn goed krijgen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. THE CAPTAIN

    THE CAPTAIN

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hardinxveld
    heb zelf ook zo'n sleepboot.
    bij mij is de motor er al lang
    uit, dr staat nu een graupner
    720 bb torque in en ik heb de
    straalbuis aan de voorkant iets
    afgeschuurd zodat hij verder
    stuurt.

    gr. johan
     
  9. joostt

    joostt

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    679
    Locatie:
    ureterp
    pompebled
    mooi bootje zeg
    veel sucses
    gr joost
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Goedemorgen zeg, da's al even wat anders dan een 380...
    Wat voor akku heb je daarin liggen?

    Gebruik je de power van de 720bb om te slepen? Want met een 380 zit ik al over de schaalsnelheid heen...

    Groeten, Jan.
     
  11. THE CAPTAIN

    THE CAPTAIN

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hardinxveld
    ik heb er een 12v 5A accu inliggen
    maar de motor maakt niet zo gek
    veel toeren dus de snelheid is
    redelijk realistich. ik ben er ook
    een nieuwe opbouw op aan het zetten
    en er ligt een nieuw dek op hij kan nu
    onder water door zonder vol te lopen

    gr. Johan
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Even dit oude topic opgegraven voor de laatste aanpassing; slingerkielen.

    Door het hoge zwaartepunt (dikke plastic opbouw) slingert de boot nogal, iets wat bij montage van een camera nog meer opvalt, dus ik heb er slingerkielen op gezet;

    [​IMG]

    Het materiaal is 3 mm ABS plaat, met drie forse lippen, die door de romp heen steken.
    Het geheel is afgewerkt en afgedicht met een papje van ABS, opgelost in aceton, hiermee 'las' je de boel aan elkaar.

    [​IMG]

    In de bakboord slingerkiel zit een lichte curve, maar daar merk ik bij het varen weinig van.
    Het vaargedrag is wel veranderd in de zin dat de boot directer op het roer reageert, de kielen geven blijkbaar meer zijdelingse weerstand waardoor het sturen wat meer Fingerspitzengefühl vraagt, wil het er niet schokkerig uitzien.
    Misschien een tikje expo bij mixen op het roer?

    Hier nog een filmpje van mijn eigen 'WSD': Langs de Eenheid en Kerkhofslaan. - YouTube
    Het sterkere reageren op het roer is bij het ontwijken van de zooi in het water hier beslist een voordeel.

    Vanwege het cameragebruik heb ik de Thor15Li van CTI vervangen door de AS12/15 RW van Modellbauregler. AS12/15RW BEC - Modellbau-Regler.de Shop
    De Thor ( www.cti-modellbau.de ) werkt op 1KHz en dat kun je goed horen, de eerste video's aan boord van de sleper zijn redelijk verpest door het fluiten van de regelaar in deellast.
    De AS12/15 RW regelt bij lage toeren op 18KHz, bij vollast schakelt 'ie naar een lagere frequentie, je hoort alleen zo nu en dan het overschakelen van het ene frequentiegebied naar het andere.
    Omdat ik het piepen van de regelaar niet meer hoor, is het precies neutraal zetten van de gasknuppel nog even wennen.
    Misschien dat ik de ledjes op de regelaar verleng naar een zichtbare plaats op de boot.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb er ook slingerkielen op gezet, zoals je al weet, maar die van mij zijn slechts 1,5mm ABS en zitten niet met tabjes door de romp heen. Toch is het ruim sterk genoeg om tegen wat misbruik te kunnen, aangezien ze tegen dezelfde randjes geplakt zitten als bij jou en er een ruim papje plastic/chloroform tegenaan geplamuurd zit.
    Mijn kielen zijn overigens zo te zien net wat hoger dan die van jou, niet dat dat wat uitmaakt want het slingert nog altijd best...
     
  14. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Zoals iemand hier op het forum al eens schreef
    ''Een regelaar maakt geen geluid, ik heb nog nooit een regelaar gezien met een luidspreker''

    Het is dus de motor die piept
     
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Klopt Brecht, maar de regelaar is de veroorzaker van het gefluit en gepiep...
     
  16. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Leuk bootje,

    een beetje zelfde type dan m'n Southampton, mooi, maar er moet veel aan veranderd worden op gebied van servo's en roeren enz...
     
  17. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Pompebled,

    Ik heb ook zo'n Dickie Tug voor mijn zoontje.
    Alle elektronica is eruit gehaald, en vervangen door een 2,4 Ghz Modelcraft zender van Conrad.

    Het stuurmechanisme is vervangen door een servo met een stangetje. De sturende tunnel is uitgefreesd om een grotere uitslag te krijgen.

    Er zit nu nog de originele motor/koppeling/as/schroef in, en het vaart op een 6 volt 4Ah accu. Als regelaar heb ik een Thor CTI 15 gebruikt die max 16 Ampere aankan.

    Vaart perfect,is lekker wendbaar, en heeft een mooie snelheid.

    Op de picasalink hieronder kun je de fotos ervan vinden.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Nitro,

    Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar als je lang wilt kunnen varen, maak dan de koelsleuven aan de zijden van het koelplaatje open, de lucht, die dan door het armatuur kan, houdt de motor een stuk koeler dan dat lullige plaatje...

    Ik heb er ook nog een koellichaam opgeschroefd, om het koelend oppervlak te vergroten:
    [​IMG]

    Vanwege de herrie van de originele koppeling en de opbouw van de 'schroefaskoker' (pijpje zonder lagerbussen, lekte in mijn boot ook nog) heb ik dat later veranderd naar een vijfpool 500 motor en een schroefaskoker met lagers, zodat de lekkage gelijk over was.

    Vanwege het fluiten van de Thor, zit er inmiddels een regelaar van Modellbauregler in, die is een stuk stiller...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina