Nergens meer hoop ik Niet echt reclame voor de hobby. In de UK vliegt men wel nog pulsejet LB. Daar is nog ruimte en vooral begrip.
Nu heeft lijnbesturing wel weer het voordeel dat toestel niet laag blijft en het geluid daardoor minder ver zal dragen.
Op de Peel waren Winfried en Han een paar jaar terug bezig met een puls jet. Hij wilde echter niet starten. In Duitsland is er ook iemand die er mee vliegt. Op de site van Claudia staat een filmpje. Downloads/Videos Vroeger heb ik samen met mijn vriend een gebouwd. Uiteindelijk kregen we hem aan. Hij hangt bij hem aan de muur en heeft nog nooit gevlogen. Groet Robert-Jan
Op "jouwbuis" zijn wel een paar leuke filmpje te vinden. Dit is een leuke, gaat best hard en dat geluid....... Ze doen ook nog record pogingingen met die dingen. En dat gaat snel, heel snel. Gemiddeld over 8 ronden 200,67mph. Dat is 322,08km/uur! De snelste ronden was 204mhp (327,42km/uur). 8O Waar kan dit in Nederland nog? Eigenlijk jammer.....
dan is deze met zijn 2,5 ccm motortje nog net iets sneller.... [URL=" World Record - Control-line model aircraft speed. - YouTube[/URL]
gaaf om te horen als t motortje eenmaal "op de pijp komt" , in eerste instantie denk je, ; moet dat snel gaan?
Dit is zo leuk ...en de herrie? Och, dat is eigenlijk het mooiste er aan. Een pulsejet is gewoon het summum van lol. Hele volksstammen storten zich 36 uur of meer in de decibels van een dance- of popfestival en gaan zo aan de drank of drugs dat ze niet eens in de gaten hebben dat ze een week lang (of levenslang) bijna geen gehoor meer hebben...en dan zeuren over welgeteld 20 seconden per vlucht...? Ik denk met weemoed terug aan de 1000-ronden teamrace 1,5 cc aan de Ina Boudier Bakkerlaan in Utrecht. Dat waren nog eens tijden...
Op de HTS hebben we in 1981 een Pulsjet gebouwd, veel herrie en weinig stuwkracht, wel een mooie galm op het parkeerterrein. In Breitenbach werden we een keer diep in de nacht gewekt door de echo van een pulsjet tussen de bergen. Het gebrul was dermate fors dat we even nodig hadden om te snappen wat er aan de hand was. Later dat jaar heb ik het genoegen gehad een lijnbestuurd pulsjet te vliegen in Genk, het ding maakte veel lawaai maar ging niet sneller dan een gemiddelde stuntkist. We hebben dit maar als snelste kachel van het jaar gevierd. Er staat me iets bij dat pulsjets al sinds 1976 in Nederland verboden zijn. In het huidige tijdbeeld is een pulsjet echt achterhaald, met mijn lijnbesturing stuntkist uit de 80-er jaren ben ik op de club de grootste lawaai maker. 96% van de clubleden vliegen electrisch. We zijn met de club naar een nieuw veld gegaan, 6 jaar van aanvragen vergunningen en opvolgen van bezwaarprocedures. De vergunning is nu rond en er wordt weer veel gevlogen, vanwege de nieuwe techniek is het veel makkelijker om te vliegen binnen aanvaardbare geluidsgrenzen. Tenslotte zijn het toch je buren. En die lawaaidingen uit de vorige eeuw? Die mogen het museum in.
Meanwhile in America: Het hoeft niet alleen rechtuit: En waar dit kan? Misschien op de Peel. Of nee, laat me raden.... Dan komen de auto/motorcrossers van het op een kilometer afstand gelegen terrein klagen over het lawaai....:schrik: Overigens viel dat andersom nog behoorlijk tegen, motorcross is loud. Dat weet Erik nog wel. De locatie was het buitensport evenement 'Uden Sportief' Ik zou een demo LB kunstvlucht plegen en meteen na het starten van de motor ging er op 100m afstand een motorcross van start. Ik zag en voelde mijn motor draaien, maar horen (op 60 cm afstand!), ho maar! Motor maar even gestopt om het later nog eens te proberen, want nauwkeurig afstellen lukte me niet meer met de beperkte feedback... Vandaar dat ik een ietwat meewarige grijns nog steeds moeilijk kan onderdrukken als iemand meent dat modelmotoren lawaai maken.....