Linquenda, verlengde Friese maatkast - schaal 1:50 (scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door KlaasKamstra, 14 aug 2011.

  1. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Het derde lopende bouwverslag, modelbouw kon wel mijn hobby zijn! :D

    De Linquenda. Een verlengde Friese maatkast uit 1916.
    Gebouwd in Hoogezand op een lengte van 31,54.
    De verlenging is na-oorlogs en een maakt het schip 41,54 meter.
    In huidige toestand meet de Linquenda 335 ton op 2,11 meter maximale diepgang.

    Al een hele tijd staat dit specifieke schip op mijn verlanglijstje om te bouwen.
    Wie wil er nu niet een model hebben varen van het schip waarop men is opgegroeid?

    Dit schip heb ik nu een maand (actief) op mijn tekentafel liggen.

    De werkwijze in het kort:
    Ik ben begonnen met alle foto's bij elkaar te harken die ik van dit schip heb.
    De Linquenda is het schip van mijn vader, dus dit waren toch al gauw enkele honderden foto's (!) van vroeger en nu.
    Vervolgens ben ik een paar dagen zoet geweest met kijken naar wat er bruikbaar zou zijn en welke foto's ik niets mee zou kunnen. Uiteindelijk heb ik er zelfs nieuwe foto's bij moeten maken omdat ik de nodige details niet in kaart kon brengen op basis van het materiaal dat ik reeds had.

    Gelukkig heb ik dit schip "voor handen".
    Ik kan zo ergens aan boord stappen en foto's maken, een kopje koffie is altijd gratis bij mijn vader, en dat is natuurlijk mooi meegenomen.

    Om een beeld te geven van wat ik tot op heden gedaan heb:
    [​IMG]

    De stuurboordzijde heb ik nagenoeg geheel getekend, de bakboordzijde verschilt alleen in de opbouw een beetje. (met name het hoge, achterste deel) Dus dit zal zoveel tijd niet kosten.
    Ik wil het schip nog van boven en recht van voor op de foto zetten, om de lijnen goed te kunnen zien.

    Nu maar weer vrolijk verder tekenen, ik hoop de eerste bouw dit jaar nog te starten. Met het huidige tempo van tekenen gaat dat wel lukken.

    Tot zo ver.
     
  2. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Na enkele dagen geconcentreerd tekenen heb ik de spantenplannen van het voor en achter schip klaar...
    De eerste 19 spanten achterop, en voorop de laatste 10 spanten.
    De spanten er tussen in zijn allemaal het zelfde (op de hoogte na natuurlijk: Zeeglijn.)
    De verlenging is recht toe, recht aan... Das mooi makkelijk.

    [​IMG]

    Nu de waterlijnen nog uitzetten en dan alles op ware grote op het materiaal zien te krijgen.
    En ik zal een bouwplank moeten gaan maken om de spanten op uit te zetten.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2011
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi Klaas , ik neem alvast een ABBOtje !
     
  4. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Volgers als U, de heer van Gent en Baggeraar kan ik goed gebruiken!
    Ik vrees dat dit project niet makkelijk gaat worden,
    er zit geen rechte plaat op dat schip, dan is alle goede raad welkom.

    Laat ik maar meteen de eerste vraag stellen:
    Ik heb hier ergens een zeilschip gezien op het forum (ook 1:20).
    Dit (erg mooie) schip is gemaakt van hout van mandarijnenkistjes.

    Is dit materiaal geschikt om mee te beplanken? (ja, zou je zeggen)
    Wat ik bedoel is vooral de kont waar ik me qua vorm een beetje zorgen over maak.
    In het echt lopen de gangen er getordeerd onderdoor, dit moet ik dus van hout na zien te boetseren.
    Ik wil het wel hol hebben voor de ruimte omdat ik de roef en de keuken echt na wil bouwen.
    Alle electronica moet onder de roefbak of in het dan gecreëerde achteronder komen.

    Mocht u het aanraden dit hout te gebruiken, dan ga ik morgen even richting groente man om kistjes te bewaren voor me.
    Zo niet, dan koop ik gewoon hout.
    Ik vind het wel leuk om iets moois te bouwen van wat eigenlijk afval zou zijn..
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Intresant project, hoe heb je de spanten getekend en de stroking gecontrolleerd? neem een abbo;)
     
  6. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Oneindig meten... Als het in het echt kan, moet het twintig keer kleiner haast ook mogelijk zijn...

    Ik heb sommige spanten op basis van het voor- en/of achterliggende spant getekend.
    Dit omdat ik niet overal even goed bij kon vanwege de betimmering in het achterschip.
     
  7. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    @ Klaas, voor je naar Wijnstra vliegt..... een combinatie van plaat en latjes is natuurlijk ook een mogelijkheid om voor plaat moeilijke bochten door te komen...........
     
  8. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Klaas, van manderijnen kistjes weet ik het niet heb ik zelf nog nooit mee gewerkt.
    wel heb ik oude grenen kast planken, bijna kwastloos gebruikt voor beplanking van een model, ik zaagde er strookjes van 2mm. van, ik had meer zaagsel afval omdat mijn zaagblad 3mm. dik is.
    Bij de kop en de kont gebruik ik balsa van 1 cm dik wat ik tussen de spanten lijm en dat laat zich makkelijk in model schuren.
    Je houd dan genoeg ruimte over voor electronica en je roef.
    Als de romp zijn model heeft, behandelen met G4 tot het balsa helemaal is verzadigd.
    je kan dan eventueel nog met keeperdoek de boel versterken.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2011
  9. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ook gelijk een Abbo genomen,

    Een schip met "gevoel" erin, blijft ik toch echt de mooiste vinden.

    Is het hout van mandarijnen kistjes niet te dik? is het wellicht een idee om nog dunner te gaan en deze over elkaar te leggen?

    Hoewel je idee om van "afval" een mooi schip te maken
     
  10. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Friese maatkast.

    Hallo Klaas.

    Wat ben je met een leuk project bezig, het schip van je vader en waar je bent opgegroeid.Is weer eens iets anders dan een Belgische spits.
    Maar zo te lezen kan je wel even wat hulp/advies gebruiken.
    We weten inmiddels dat je het schip wilt laten varen, en we weten de afmetingen. Is tenminste al een hoop info,beter als de mensen die een boot willen bouwen en weten niet wat, maar hier hebben we wat aan.

    Je hebt problemen bij de kop en bij de kont. Ik zou het op de volgende manier gaan oplossen.
    Voor de kop en kont zou ik vliegtuig triplex gebruiken. Dikte is niet zo belangrijk ga van 1 tot 1,5 mm uit.Is makkelijk te snijden en even in het water makkelijk te buigen.Je kan eens kijken bij Pontmeier , zit aan de A7.
    Ze hadden een tijdje geleden in Groningen nog een hoop platen in voorraad van 1,5 mm. Zijn platen van 153 x 153 cm.
    Van te voren eerst even een malletje maken van hard karton, ik heb toen stucloper gebruikt. Is karton van afgekeurde melkpakken.

    Als je eenmaal de hele romp in form hebt geschuurd, zou ik hem bekleden met Epoxy, eerlijk, is wel iets duurder dan polyester maar het stinkt niet en droogt kleefvrij op. Epoxy en polyester kan je krijgen bij Duursma in Wolvega, voor jou dus lekker dicht bij. Je kan het daar per lieter krijgen en niet duur.

    Maar even verder te gaan over je bouw. Probeer zo te bouwen dat je straks een leeg schip hebt. Met andere woorden, alle spanten er uit halen.Je kan altijd de beplating laten zitten, en deze later in de Epoxy of polyester zetten.
    Hoe je dit kan doen, kan je lezen op mijn bouw verslag van de Multiknikspant Eurokotter.

    Het zal natuurlijk mooi zijn als je staks met een open ruim kan varen met daarin een een of ander mooi object in het ruim. En voordeel, je kan over al bij, je vaar accus en de rest van de electronica.
    En nog belangrijker, met dergelijke afmetingen heb je zeker wat lood ballst nodig, en kan je op deze manier makkelijk plaatsen in de romp.

    Tot zover maar even, en vragen ik hoor het wel.

    Groet, Paul UK-104.
     
  11. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Je ziet ze wel eens hier op het forum: "ik wil een boot/auto/vliegtuig bouwen. HELP!"
    Tja, daar kan niemand iets mee.

    Maar goed, u adviseert me met heel dun hout om spanten heen te werken.
    Waar ik u even kwijt raak is het "weghalen" van de spanten?
    Ik ben van plan de spanten in een U-vorm te maken zodat ik geen schip vol schotten krijg (slechts 2 of 3).

    In het ruim maak ik enkel de raamspanten wat dikker (3,6 mm. Dat zie je toch niet omdat ze in het echt ook groter zijn)
    de rest van de spanten 1,5 dik, deze dienen maar twee doelen
    1. Voor de plooi die in het gangboord moet komen en blijven (de zeeglijn)
    2. Voor de mooi bij het open liggende ruim.

    Waar ik me de meeste zorgen over maak is de kont.
    Ik moet de gangen van staand torderen naar bijna liggend.
    Ik zal wel even een foto van de kont plaatsen, dan is het duidelijk welke vorm ik het over heb:

    Hier kijk je van achteren naar de overgang naar kim:
    [​IMG]

    En hier kijk je van achteren naar boven onder de verschansing:
    [​IMG]

    Wat nu helder te zien is, is dat de gangen stuk voor stuk wat apart torderen.
    Nu is dus de vraag of dit van dun hout kan, of dat ik beter balsa tussen de spanten kan maken.
    Persoonlijk vind ik het wel een uitdaging om de gangen te maken zoals ze in het echt ook liggen, maar dan zonder de stuiken. Gewoon lange stroken, die zoals gewoonlijk niet recht zullen zijn.

    Tot zo ver de toelichting van mijn "probleem".
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2011
  12. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Hallo Klaas.

    Ik heb alles even nagelezen, en je ziet de grootste problemen bij de kont. Vergeet niet de kop, deze is in princiepe hetzelfde.

    Het probleem wat je ziet is er in wezen niet. Maak eerst gewoon een gladde romp, en hoe je dit doet is niet belangrijk.
    Ik zou het gewoon van smalle plaatjes( vlietuigptriplex of dunne latjes)maken.
    Daarna het geheel in de polyester of epoxy zetten. Goed glad schuren en daarna het lijnen plan er op tekenen. De lijnen waar de huidplaten over elkaar heen lopen.
    Hier op zet je dan dunne strippen van ca 1x3 mm. Daarna ga je de stukken naast de strippen uitplamuren van 1 mm tot 0 mm.
    Als voorbeeld even een foto van de nieuwe Euro. Ik kan de foto van jou even niet bewerken.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Het groene gearseerde gedeelte dien je dan uit te vlakken met plamuur.
    Op deze manier krijg je huid platen die overnaads zijn.

    Wat betreft het verwijderen de spanten, het volgende.
    Ik las dat je verschillende diktes wil gebruiken, en waarvoor????
    Vergeet dat gewoon. Neem gewoon een simpele MDF plaat van 4 of 6 mm.
    Nadat je de spanten hebt uit gezaagd, zet je aan de binnenkant een lijn op ongeveer 15 mm. Deze lijn ga je op diverse punten inboren en los zagen.
    Ik heb als voorbeeld even een foto van de Euro gebruikt, maar bij elk spant gaat dit lukken.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    In de rode cirkel zit het spant nog vast, en bij de groene lijn is deze los gezaagd.
    Als je straks de gehele romp klaar hebt, hoef je alleen een gebogen punt tang te gebruiken om de spanten te verwijderen. MDF is wat dat betrefd ideaal. Het is vreselijk zacht zodat je de vaste punten zo los kan maken.
    Naderhand kan je altijd de rest van de spanten er uit trekken.en de binnenkant in de polyester of epoxy zetten..Let wel, dit kan je pas doen als je de hele buiten kant gereed heb in de Polyester of Epoxy. Zorg eerst voor stevigheid in het schip, voor dat je gaat slopen.

    Je kan altijd later een paar extra spanten gaan plaatsen voor de motor steunen, en ondersteuning van het dek.

    Tot zover maar weer.
    Vragen, ik hoor en lees het wel.

    Groet Paul UK-104
     
  13. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Klaas, maak je romp zoals ik hierboven in #8 permalink had beschreven werk hem zo glad als mogelijk is af, behandel hem dan 1 keer met G4 (balsa 2 X)
    Dan neem je een pak printerpapier 120 of 180 grams moet je even uit proberen,
    daar maak je stroken van op schaal van je huid beplating ik dacht vroeger 4mtr. bij 60 cm. dat die huid platen waren (hang me niet aan de maat op).
    en ga dan met behangers lijm stroken tegen de huid aan lijmen
    en bij het achterschip en voorschip pas je de gangen aan met een schaar door de stroken korter smaller of schuiner temaken totdat je alles beplakt heb.
    [​IMG]

    dan krijg je dit effect .
    Als je hele huid beplakt is laat je haar drogen en behandel je daarna het papier nog 2 X met G4 , het papier wordt dan glashard en waterdicht.
    daarna met een spuitbus van de Action €1,99 maak je haar zwart.
    Als je de klink nagels wil immiteren neem je witte watervaste houtlijm doe een beetje in een dopje of op een schoteltje en neem een kopspeld uit moeders naaidoos en maak zo je klinknageltjes . Dip de kop vande speld in de lijm en tip die dan 2 of 3 keer op de plaats waar je een klinknagel wil zien , het is een soort van Spakenburger stipwerk.
    Als je bezig ben is het zwart met witte stippen , maar als de lijm opdroogd wordt het vanzelf zwart.
    Zie mij hier bezig net mijn plaatroer geklonken:
    [​IMG]

    Hier een link naar mijn album Siberie 26 september 2010 | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2011
  14. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ik ontdekte een fout in mijn lijnenplan...
    Dat kan dus gebeuren als je zelf aan het tekenen bent.
    Ik kan verder niet te veel uitwijden op wat er nu precies niet goed was, ik kon de vinger ook niet goed op de zere plek leggen.
    De kop leek een soort van uit te waaieren terwijl dit echt niet moet...
    Ik ben maar gewoon opnieuw begonnen met tekenen en de fout lijkt er nou uit...

    Althans, het lijkt weer te kloppen.
    Ik zal eens even aan boord kijken of dat ook echt zo is.

    Over het bouwen: Ik ga de spanten van 6 mm dik hout bouwen.
    In de kop en kont komen ze om de 45 mm h.o.h.
    In het ruim (dit is zichtwerk) worden de raamspanten 6 mm.
    De rest van alle spanten maak ik 1 á 2 mm dun (karton of hout).
    Die komen er dan ook later in.
    De hoogte van de raamspanten ga ik aan de hand van de ijkmerken uit meten. Dit om de zeeglijn correct te krijgen, ik weet dat die nu niet helemaal klopt op tekening...

    De huid bouw ik op de kop en en kont op uit strookjes van tussen de 5 en 10 mm breed en 3 dik. Het middenschip is in feite een doos met zeeg.

    Ik ga in eerste instantie een spekgladde romp bouwen. De gangen en alles maak ik er later van karton op.
    Dit is allemaal van later zorg natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2012
  15. Adriaan

    Adriaan

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Nijkerk (Gld)
    Hoi Klaas,
    Kan het zijn dat ik een aantal reacties op jouw eerdere vragen aan de lezers mis.
    Ineens springt jouw draadje van 2011 naar 2012 en alles ertussenin is verdwenen. Klopt dit. Ik had n.l. antwoord gegeven op jouw vragen omtrent keuze van materialen. Ik zie dat je inmiddels wel een keus hebt gemaakt, maar er is wel e.e.a. in de mist geraakt.

    De getordeerde stroken waar je over spreekt, heb ik ook gebruikt in de HECTOR. Door de dikke spanten kun je eenvoudig kleine dunne spijkertjes gebruiken om de stroken te fixeren (soms ook even wat hulpmiddelen zoals lijmtangen knijpers e.d. op extreme plekjes). Ik heb alles verlijmt met epoxy (ik doe alles met epoxy) want daar kan geen enkele lijm tegenop.
    Voordeel is ook dat je de epoxy kunt verdikken met houtvezels. Ik gebruik het zaagsel van MDF want dat is heel fijn. Je krijgt daardoor een pasta die je net zo dik kunt maken als je wilt, waardoor de "lijm niet wegloopt". Ander voordeel is dat de epoxypasta ook "vullend" werkt en volkomen waterbestendig is. Later is de lijm ook eenvoudig te bewerken (vijlen zagen schuren) want eigenlijk is het gewoon houtpasta. Als er oneffenheden of kieren zijn, kun je die er ook mee dichtplamuren. Kortom IDEAAL. Zoals ik al eerder zei, heb ik het echte gladplamuren met gips muurvuller gedaan en daarna epoxy erin laten trekken en er een glasvezel (keperdoek) matje omheen geplakt. Daarna nog 1 of 2 lagen keperdoek met epoxy en je hebt een romp die heel stevig is en die tegen een flinke stoot kan.
     
  16. Vincent1

    Vincent1

    Lid geworden:
    28 nov 2011
    Berichten:
    122
    Locatie:
    hardinxveld
    Ik ben benieuwd
    een abbo!
    gr vincent
     
  17. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Dit verslag komt nogal uit de diepte, door fouten in de eerste tekeningen, drukte en andere projecten.

    Goed, na lang tekenen ben ik nu echt begonnen aan de Linquenda.
    De onderdelen die ik niet zelf wil of kan maken liggen al klaar.
    Zaken als de schroef, schoefas, kranenblokjes voor de pomperij, de ballastpomp zelf, en de hoofdmotor liggen klaar.
    Ik ben officieel van start gegaan met een los onderdeel, want: Klein beginnen.

    Het stuurboord anker:
    [​IMG]

    Vanavond zal ik het anker mooi glad af werken, dan is die maar vast klaar.
    Deze of volgende week start ik met de bouw van het voorschip.

    Tot zo ver voor nu.
     
  18. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    71
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    Ik ben benieuwd de linqenda komt bij mij al zo,n 25 jaar door de sluis en de brug richting heerenveen .
    groet wout.
     
  19. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Dat kan heel goed kloppen, één van de vaste klanten op Terherne.
    In 1979 bracht mijn vader de eerste reis veen uit de Deelen naar Lier, België.
    Sindsdien is het elke zomer veenvaren geblazen, ik ben daar mee opgegroeid.
    Het is een hele tijd naar Oegstgeest en Lage Zwaluwe gegaan en Later naar Amsterdam en nu (als het gaat) gaat het naar Andel, Moordrecht of Alphen a/d Rijn.
     
  20. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Klaas, waar zijn je afbeeldingen van pagina 1 gebleven?
     

Deel Deze Pagina