Hpi firestorm 10t valt stil.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Hannes_Gunst, 20 jun 2014.

  1. Hannes_Gunst

    Hannes_Gunst

    Lid geworden:
    20 jun 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nieuwpoort (België)
    Hey,

    Ik ben hannes, een nieuwe gebruiker van jullie forum. Woonachtig in nieuwpoort (belgie). Even geleden kreeg ik van een vriend een firestorm 10t van hpi. Hij had te weinig plaats om er mee te rijden, dus daar in dicht bij zee woon is deze bij mij terechtgekomen. Eerst waren er geen moeilijkheden tot de clutchspring gebroken was. er bleek een gaatje in de clutchshoe waardoor er wrijving was op de clutchspring en deze brak. Daarom heb ik een racing clutch gekocht van hpi.
    Na deze gemonteerd te hebben blijkt dat de auto wel start maar direct stilvalt bij het minste gas dat ik geef. Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn?
    Brandstof is altijd dezelfde geweest dus daaraan ligt het niet. De auto staat met uitzondering van de clutchspring volledig origineel.

    naar mijns inziens was er te weinig plaats tussen de clutchshoe en de clutchbell, maar ik weet niet hoeveel plaats er tussen moet zijn.

    Vragen staat vrij, ik probeer je zoveel mogelijk verder te helpen. dit is mijn eerste nitro wagen, dus leek op alle gebied.

    Groeten Hannes
     
  2. bertt

    bertt

    Lid geworden:
    1 okt 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    appingedam
    loopt de bel niet tegen de schoentjes aan? Dan moet je hem wat beter uitshimmen als dat het geval is.
     
  3. Hannes_Gunst

    Hannes_Gunst

    Lid geworden:
    20 jun 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nieuwpoort (België)
    Wat is uitschimmen precies?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt de bell niet uitshimmen als die tegen de schoentjes aan loopt. Het uitshimmen is alleen een optie (niet echt nodig) als die tegen het vliegwiel aan loopt of te veel axiale speling heeft. Hij moet wel iets kunnen verschuiven over de as.

    Maar als de motor stationair loopt en de wielen draaien niet tot amper als je de auto in de lucht houdt is het goed.

    Als de auto al een langere tijd heeft stil gestaan doe je er verstandig aan om een nieuwe gloeiplug te plaatsen. Als ook de brandstof een tijdje in een vochtige schuur heeft gestaan kan dat ook de oorzaak zijn.

    In normaal gebruik doe je er verstandig aan om na de start met de gloei-accu erop en de wielen van de grond even een paar keer gas te geven, niet dierct vol gas maar genoeg om even de boel goed door de spoelen en een beetje warmte in de motor te brengen.
     
  5. Hannes_Gunst

    Hannes_Gunst

    Lid geworden:
    20 jun 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nieuwpoort (België)
    Dus is het aangeraden de clutchbell te ruilen voor een grotere. Want de wielen draaien altijd, de auto gaat vooruit. Bij de vorige clutchbell was dit niet het geval met de zelfde instellingen. Grt

    Bedant voor de snelle antwoorden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kan je clutchbel wel vrij draaien? Of loopt die stroef tov van het vliegwiel.
     
  7. Hannes_Gunst

    Hannes_Gunst

    Lid geworden:
    20 jun 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nieuwpoort (België)
    even getest, clutchbell kan vrij draaien, naar mijn gevoel helemaal niet stroef. of zou ik beter even de oude clutchspring hermonteren om te zien of dit het probleem is?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan kan het aan de veer liggen als bij een stationaire loop de auto al wilt weg rijden.
     
  9. hpiracingfreak

    hpiracingfreak

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    960
    Locatie:
    eindhoven
    ik zou er gewoon de oude terug op zetten en die veer een stukje inkorten, dan heb je een latere aangrijp, had ik ook altijd op mijn firestorm
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, hoe strakker de veer des te later hij aangrijpt. Met dit soort koppelingen kan je het verschil aanvoelen door een schroevendraaier onder het schoentje te steken en het schoentje een beetje naar buiten te wrikken.
     
  11. Hannes_Gunst

    Hannes_Gunst

    Lid geworden:
    20 jun 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nieuwpoort (België)
    Ok, ik zal de oude schoentjes terugplaatsen, maar heb je dan een idee om ewrijving tussen de veer en die 2 ijzertjes an het vliegwiel te verminderen? Want de gaatjes in de schoentjes zijn te hoog geboord waardoor de veer over het gat loopt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. Hannes_Gunst

    Hannes_Gunst

    Lid geworden:
    20 jun 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nieuwpoort (België)
    Bedankt voor de info, wagen is hersteld. De schoentjes hadden geen plaats genoeg dus met wat geschuur was het opgelost.
    Grt hannes
     

Deel Deze Pagina