Bouwverslag Brigitte Bardot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door marthijn, 21 jun 2014.

  1. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Hallo,

    Enkele weken geleden ben ik begonnen met het bouwen de Brigitte Bardot. Ik wilde al een enige tijd een snelle boot bouwen maar wilde wel wat uitdaging. Ik zag op tv in de serie Whale Wars deze boot en ik dacht, deze boot zou ik erg graag willen bouwen. Nadat ik een ruime hoeveelheid balsa hout had gekocht ben ik er gewoon aan begonnen.

    Helaas heb ik geen foto's van het bouwproces tot nu toe.

    Echter loop ik nu tegen een aantal vragen aan.
    Ten eerste zou ik willen weten of het in 't algemeen een beetje gelukt is. Dus dat ik niet aan iets verder werk wat helemaal geen snelheid kan maken etc.

    Ten tweede zou ik graag willen weten wat jullie het beste aanraden om gedeeltes van de boot op te vullen, zodat ik de delen vervolgens kan schuren.

    Ten derde zou ik graag willen weten als het uiteindelijk een glad geheel is, wat jullie aanraden om de boot sterker en waterdicht te maken.

    Ten slotte, heeft misschien iemand al een suggestie in gedachte voor de setup? Omdat ik namelijk rekening moet houden waar de schroef precies moet komen. En of er wel genoeg ruimte is voor alle elektronica.

    Foto's volgen spoedig!

    misschien ben ik iets vergeten, en als er iets onduidelijk is of als er nog andere vragen zijn hoor ik dat graag.

    alvast erg bedankt!

    Mvg, Marthijn
     
  2. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
  3. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    interessant! dat ga ik volgen ook omdat ik het programma wel leuk vind

    succes verder!
     
  4. peter91

    peter91

    Lid geworden:
    21 apr 2011
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Emmen
    Ben benieuwd! Erg leuk programma om te zien.
     
  5. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    [​IMG]

    ga je dat "boogje" nog maken van de drijvers naar de romp zeg maar?
     
  6. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    [​IMG][​IMG]

    Ik ben de "opvolger" van de ady gil aan het maken, de Brigitte Bardot :p
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2014
  7. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Netjes leuke serie succes ermee!
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    ...De opvolger, die ze vervolgens óók al gesloopt hebben als ik het goed heb...

    Ik ben afgehaakt van die serie omdat ze m.i. te dom bezig zijn, en steeds militanter worden.

    De B.B. is wel een erg fraai schip, hoewel de EarthRace (later Ady Gil) toch nét wat mooier is.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marthijn,

    Mooi gebouwd!

    Wat zijn de afmetingen en het vaarklare gewicht?
    Niet onbelangrijk als je advies over de aandrijving wilt hebben.

    Hoe snel voer het origineel?

    Ga je voor één of twee motoren?

    Daar het water niet op schaal is, is het aandrijven van een wavepiercer een compromis, als je voldoende vermogen inbouwt om op of nét boven schaalsnelheid te varen zal de romp willen gaan planeren.
    Dit kun je deels compenseren door de boot zwaarder te maken, maar boven een bepaalde snelheid zal 'ie/ze toch uit het water komen.

    Groter is in dit geval beter.

    Groeten, Jan.
     
  10. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Hallo,

    De afmetingen zijn nu:

    Lengte: 1 meter
    Breedte: 44 cm

    Hoogte romp: 14 cm
    Hoogte drijvers: 12 cm

    Echter komt er nog iets in hoogte bij qua afwerking etc.

    Het gewicht van de boot is nu ongeveer 600 gram, en het uiteindelijke gewicht durf ik niet echt te schatten..

    De snelheid van de originele boot is ongeveer 40-44 km/h

    1 of 2 motoren, ik ben zelf niet echt voorstander van een van de twee, ik wil het liefst de beste oplossing kiezen :p

    Alvast erg bedankt.

    Mvg, Marthijn
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marthijn,

    Om jouw model met dezelfde snelheid te laten varen als het voorbeeld, is met de huidige brushless motoren geen probleem.
    De snelheid is trouwens niet in km/h, maar in knopen (= x 1,852 km, dus 75 km/h).
    Of het ontwerp dit aankan is natuurlijk een ander verhaal...

    Als voorbeeld mijn MAS van 110 cm met een 4250 800Kv buitenloper op 4S en een Ø58mm speedprop prop er onder, dit vaart rond de 40 km/h (21 kn):
    [media=youtube]JTYDvmR4p8U[/media] (watch in HD)
    Nu is dit een planerende romp, iets wat bij jouw model niet de bedoeling is, dus 'iets' minder vermogen, óf een kleinere prop zal ook werken.

    Eén van de zaken waar je bij het inbouwen van de aandrijving op moet letten is de hoek, die de schroefas maakt ten opzichte van de waterlijn, hoe kleiner hoe beter.
    In de meeste gevallen betekent dat een lange schroefas van zo'n 40-45 cm.
    De motor komt dus vóór het voorste schot van de dwarsverbinding te liggen

    Hier een voorbeeld van hoe het niet moet, met betrekking tot de hoek van de schroefas koker:
    [media=youtube]TaHtbk2Vwew[/media]
    Naar mijn smaak had er wel een speedprop, óf iets meer vermogen in gemogen, alleen met de steile hoek van de schroefas had dat er waarschijnlijk bij vol gas een duikboot van gemaakt...

    Tja, één of twee schroefassen is jouw keuze, één dikke motor en schroef is efficiënter dan twee kleinere, maar het maximale uit de aandrijving halen is niet echt de bedoeling bij een wave piercing model.

    Ga je voor brushless, dan heb je per motor een regelaar nodig en het syncroniseren ervan op één zenderkanaal, zodat beide motoren gelijk opstarten en optoeren, wil nog wel eens lastig zijn, iets waar je bij borstelmotoren geen last van hebt.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Hallo Jan,

    Bedankt voor de reactie!
    Ten eerste een erg mooi filmpje!

    Als het mogelijk is, plaats ik er het liefste 1 dikke motor in, die ik (als het mogelijk is) bij Hobbyking bestel met de bijbehorende elektronica.

    Als ik het goed begrijp is het dus met een dikke setup mogelijk om hem redelijk snel te maken? Dus misschien dat die 75 km/h te halen zijn?
    Het zou geweldig zijn om de beste setup mogelijk die geschikt is voor deze boot erin te plaatsen.

    Daarnaast is het tot nu toe als ik het goed begrijp allemaal goed gelukt, en kan ik beginnen met de romp steviger en waterdicht te maken?
    Wat voor spul kan ik het beste gebruiken om gaten / oneffenheden op te vullen en daarna goed te kunnen schuren? En indien dat klaar is om hem dan ook goed met geschikt spul te bewerken zodat de boot waterdicht wordt en eventueel wat steviger?

    PS; als er nog andere dingen zijn die ik over het hoofd zie, en waar ik dus rekening mee moet houden in het bouwproces zijn die erg welkom :)

    Alvast bedankt.

    Mvg, Marthijn
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marthijn,

    Het relatief eenvoudig om een model van 100 cm 75 km/h te laten varen, alleen zal die boot dan wél gaan planeren.

    Om een wave piercer zo hard door het water te jagen heb je een veel groter model nodig (een meter of acht minimaal...).

    Ik heb de ontwerpen van de Ady Gil en de Gojira eens bekeken en het grootste verschil met jouw boot zit in het voorste deel; je voorbeeld is een rondspant, waardoor de boot dóór de golven heen gaat in plaats van er overheen, zoals een knipspant, wat het model van jouw boot is (net als mijn MAS).

    Kijk maar eens naar dit filmpje, dat m'n neef vorig jaar heeft gemaakt; op 2:04 vaart de MAS als verdringer (wave piercing, als je wilt) en naarmate de snelheid oploopt drukt de vlakke bodem de boot uit het water en vaart de boot in plané:
    (volume flink opdraaien voor het vaargeluid)
    Motoscafo Anti Sommergibile (Italian MAS, W W 1) - YouTube

    Gebaseerd op de rompvorm van jouw model denk ik dat je hooguit 25-30 km/h zult kunnen halen als wave piercer, vóórdat de romp opglijdt en gaat planeren.

    Het gebruikte hout lijk op de foto's 3,2 mm triplex (Gamma?), dat zou ik verstevigen met glasweefsel en epoxy, net zoals ik de MAS heb gedaan:
    motoscafo-anti-sommergibile

    Dus éérst glasweefsel en epoxy (als er geen gaten gevuld moeten worden), en dán pas plamuren en schuren.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Hallo,

    Dat klinkt goed.
    Er zijn bepaalde delen waar nog kleine gaten zijn,
    Moet ik deze delen met een bepaald soort spul nog eerst opvullen? Voordat ik de delen insmeer met epoxy en glasvezel?

    Het achterste schot is inderdaad gemaakt van 3.2 mm triplex
    De andere delen van balsa hout, variërend van 2 tot 4 millimeter.

    mvg, Marhijn
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marthijn,

    Gezien de krachten, die er bij (relatief) hoge snelheid op de romp zullen werken is versterking met epoxy en glasweefsel (géén glasvezel!) van een balsa romp een must.
    Ik zou dit type epoxy nemen:
    Epoxyhars L + Verharder EPH 500 (set van 2 componenten) - Carbonwinkel.nl
    Die heeft een lange verwerkingtijd.
    Glasweefsel, zoiets:
    Glasvezel weefsel 80 g/m² keper geweven, 100 cm breed - Carbonwinkel.nl
    Keper geweven, zodat het zich goed laat plooien.
    Bekijk ook de instructievideo's op de site goed, dan zul je zien dat het geen kwestie is van 'insmeren'...

    Zorg voor voldoende ventilatie en gebruik geschikte (Nitrile) handschoenen, epoxy stinkt dan wel niet, maar het is nog steeds niet goed voor je gezondheid!

    Als er voldoende vlees staat, zou ik de overgang tussen de bodem en de zijden zo sterk mogelijk afronden, om het rondspant idee zoveel mogelijk te benaderen.
    Met enige ervaring kun je dan het glasweefsel er ook in één stuk aanbrengen.

    Zoals je in het bouwverslag hebt kunnen lezen, heb ik bij de MAS alle vlakken apart gelamineerd, omdat ik daar de scherpe knikken wilde behouden, iets wat jij nu net niet wilt.

    Groeten, Jan.
     
  16. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Hallo,

    Is het misschien een idee om verschillende delen eerst te plamuren?
    vooral de delen tussen de romp en de drijvers in, en aan de voorkant van de boot?

    Als de plamuur dan in uitgehard, om dan alles te schuren en daarna pas met epoxy en glasweefsel te bewerken?

    En wat lijkt het beste aan de onderkant van de boot? Ik had op een forum gelezen als je de onderkant van de boot ronder maakt in plaats van hoekig laten dat het het vaargedrag niet ten goede komt?

    Alvast bedankt.

    Mvg, Marthijn
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marthijn.

    1) Ja, dat is een idee, maar geen goed idee...
    Epoxy hecht het beste op kaal hout, alles wat er tussen komt verslechtert de hechting.

    2) Dat moet je even uitleggen.

    Ik geef aan, dat je rompvorm eigenlijk niet deugt voor een wavepiercing model en je de scherpe kanten zoveel mogelijk kunt afronden (desnoods éérst latjes binnenin de hoeken lijmen zodat er méér vlees staat en je de ronding flink groot kunt maken zonder door de romp heen te schuren) om de rondspant vorm van het voorbeeld beter te benaderen.

    Het vaargedrag van een wavepiercer hangt er van af of de rompvorm dóór de golven heen wil op snelheid, de ronde hoeken helpen hierbij.
    Scherpe hoeken laten de stroming afbreken, de rechte vlakken laten de boot opglijden in plaats van dóór de golven heen te gaan.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina