Tantalus 8C met ThinSkin vleugels

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kevin f1m, 30 mei 2014.

  1. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Jep ballast kamer komt er natuurlijk ook in.

    Kan iemand mij het voordeel uitleggen van top drive tov het omgekeerde (dus luik boven en stuurkabel beneden? Ik begrijp de theorie dat turbulentie aan de bovenkant van de vleugel fijner is dan aan de onderkant, echter zal een luik aan de onderzijde ook niet 100% vlak zijn, een groter stuk van de vleugel beïnvloeden en bovendien zit deze turbulentie bron verder naar voren dan de stuurkabel die aan de andere zijde zit.

    Tantalus romp is erg strak! Maandag servo's inbouwen :)

    Kevin
     
  2. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    scharnier zit onderaan , je moet ongeveer 1:1 gaan , als je op de servo 6mm uit center zit ook op aileron 6mm .
    aangezien het scharnier onderaan zit en je sluit top drive aan kom je afhankelijk van de dikte van de aileron slechts 2-3mm boven de aileron uit , onderaan is dit 6mm.
    bij top drive loopt de stuurstang schuin door de vleugel , servohoorn wijst naar beneden.
    komt erop neer dat de stuurstang bij top drive enkel 1cm voor het aileron uit de vleugel komt , al de rest zit binnen de vleugel.
    normaal gezien maak je bij top drive het servo luik onderaan de vleugel en als de vleugel dik genoeg is kan het gewoon weer dicht als de servo erin zit.
     
  3. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Hoi!

    Afgelopen weekend een beetje gevlogen met de Tantalus. Gaat al behoorlijk lekker. Ben nog wel aan het worstelen met de afstelling maar dat gaat goed komen. Langste still air vlucht tot nu toe is 2:15. Starthoogte weet ik nog niet, zal als de afstelling wat beter is eens met de hoogtemeter vliegen.

    Het eindgewicht van het complete vliegtuig is trouwens 220 gram.

    Groetjes,
    Kevin
     
  4. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Whaa!!? Moet dat niet 320 gram zijn? Geweldig zeg, en die still air tijd is ook heel goed. Meedoen aan een wedstrijdje?
     
  5. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Ik vrees dat ik, voordat er een wedstrijd gevlogen kan worden, eerste de mogelijkheid moet hebben er 150 gram balast in te doen ;-)
    Is er dit jaar nog een wedstrijd ergens?
     
  6. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    5 oktober swalmen

    ballast zal zeker van pas komen , ik vlieg de tantalus zelf niet maar met 220gr ,kan je best wel eens te licht zitten, als je een beetje hoogte in je gooien krijgt zal meer gewicht wss meer gooihoogte opleveren , de minimale toename in sink-rate weegt dan niet op en je zal langere still-air tijden vliegen .
    de mogelijkheid om heel licht bellen uit te draaien gaat natuurlijk achteruit bij hoger gewicht maar ik denk dat er nog wat bij kan voor je daar last van zal beginnen krijgen.

    wanneer het wat waait moet je zeker naar 320 gr kunnen en liefst nog een stuk meer .

    in ieder geval knap dat je op 220gr hebt afgebouwd gekregen !
     
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    220gr?
    Netjes!
    Heb je afgelopen weekend het CG nog naar voren weten te plaatsen?
    In het begin leek het model te dwarrelen...
    Mazzel dat er geen/ nauwelijks wind stond in Zülpich.
    Donderdag vond ik het lastig vliegen in de wind en mijn model met Helios-vleugel zat met ballast op zo'n 350 gram....
     
  8. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Wow, mooi gebouwd en licht!
     
  9. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Dank jullie wel!
    Ik weet niet zeker of dat heel erg goed uitkomt 5 oktober, misschien.

    Jep, zwaartepunt heb ik een stukje naar voren geplaatst, ziet er beter uit nu. Inderdaad zal ik de mogelijkheid tot balasten snel in moeten bouwen om er ook plezier van te hebben als er meer dan 0 m/s wind staat ;-)

    Kevin
     
  10. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Heb je ook een foto van het totaalplaatje?
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Bouw je 'm een keertje super licht, is t weer niet goed;) kortom een echte tantalus;....lol
    Heel knap om op zo'n vlieggewicht uit te komen, mooi gedaan!
     
  12. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Hallo iedereen,

    even een snel vraagje. Geven jullie de voorkeur aan het plaatsen van een webbing? (vleugel dus doorsnijden en webbing plaatsen tussen de boven en onder ligger)

    Grtz

    Pieter
     
  13. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Webbing tussen de liggers is niet noodzakelijk. Webbing in de aileron vlak achter het scharnier wel om flutter te voorkomen.
     
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Webbing lijkt me bij een vleugel met Rohacell kern niet nodig.
    Dat schuim is behoorlijk hard en geeft stevigheid.
    Een vleugel met zachter schuim en een dunner profiel vraagt eerder webbing.
    Op die manier een gesloten d-doos creëren levert naast meer buigstijfheid ook betere torsiestijfheid.
    De achterkant van de vleugel (vlak voor de flap) sluiten is ook netjes, maar echt nodig......?
     
  15. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Zelfs met rohacel krijg ik flutter bij dunne profielen zonder webbing id aileron.
     
  16. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Jaap heeft gelijk. Neem de moeite om de flap te facen. Maakt het echt veel stijver en kost niet veel extra tijd en gewicht.
    Flutter hoor je soms niet vanuit de werper maar alleen vanuit een plek in de startrichting.
     
  17. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Bedankt voor de info!
    Ik heb ervoor gekozen om een webbing te plaatsen ter hoogte van de hoofdligger en flap. Eventueel ook de achterlijst van de vleugel zoals Kevin gedaan heeft. Ik had gedacht om 93g koolstof te gebruiken onder 45° zoals Loet beschrijft. (Maken van DLG-vleugel deel 3)

    ps.: kernen zijn gemaakt uit styrodur (gele isolatie platen)
     

Deel Deze Pagina