Rechts op de foto de Kyosho Ultima RB6 RTR. Beste lezers, Op verzoek een review van de RB6 RTR. Eerst de tekst die bij de rb6 gebruikt wordt en dan mijn ervaringen afwijkend van de tekst! 1:10 elektrische buggy Ultima RB6 2WD RTR Aandrijving: § NEONone brushless-motor 2700 KV § Team Orion R10 Sport-regelaar Beschrijving 1:10 elektrische buggy Ultima RB6 2WD RTR ReadySet-versie van de wereldkampioen 2013! De Ultima RB6 RTR, gemaakt op basis van de specificaties van het wedstrijdmodel, is een kopie van de topklasse Ultima RB6. Geleverd in de versie met achtermotor biedt de Ultima RB6 RTR de beste grip en tractie op de meest uiteenlopende ondergronden en is daarmee de universele keuze voor circuit, weide of parkeerplaats. Het model laat zich met een paar handgrepen tot middenmotor ombouwen en is daarmee ook probleemloos voor spannende tapijtraces te gebruiken. De RB6 is op een hightech chassis van aluminium gebouwd. Met kickup op de vooras en afgeschuinde zijranden weerspiegelt het chassis van de RB6 de technologie van de 1:8-offroad pendant op schaal 1:10. De compleet nieuw ontwikkelde transmissie is bijzonder klein en soepel ontworpen. Daardoor kunnen de motor en de versnellingsbak zeer laag in het chassis worden geplaatst, waardoor het totale zwaartepunt van het model positief wordt beïnvloed en de perfecte totaalbalans van het model wordt ondersteund. De transmissie is in de versie met achtermotor in drie trappen opgebouwd en brengt het vermogen via een kegeldifferentieel over op de achterwielen. De Ultima RB6 wordt compleet als ReadySet met het KT-200 2,4 GHz FHSS Syncro-afstandsbedieningssysteem geleverd. De aandrijfkabel en alle elektronica zijn rijklaar in het model gemonteerd. De carrosserie is volledig uitgesneden, gelakt en met plakplaatjes beplakt. De aandrijfkabel is volledig kogelgelagerd . Verder is het gewicht van alle bewegende delen geoptimaliseerd om de roterende massa in de aandrijfkabel zo laag mogelijk te houden. Zo reageert het model zeer direct op het gaspedaal. rijgevoel. Op de R10 Sport-regelaar kunnen naar keuze zescellige NiMH-stick-packs of 2 LiPoly-accu's worden aangesloten. Uitvoering § Soepele BigBore hydraulische schokdempers § High-downforce carrosserie § Racing-chassis van aluminium § Talrijke montagepunten voor complexe setups § Drietraps achtermotor-aandrijving § Gebruik van stick-, saddle- of shorty-accupacks § Afgeschuinde achterste draagarmen voor wendbaarder stuurgedrag § Afstelling van de veervoorspanning via kartelmoer § Uitgekiend ophangingssysteem § Hoogvermogen-slipper-koppeling § Bovenste draagarmen en spoorstangen met R/L-schroefdraad § Instelbaar Ackermann-effect § Variabele accupositie. Omvang levering § Auto § Afstandsbediening § Handleiding. Technische specificaties Modeltype RTR Motortype NEONone-motor Aandrijving 2WD Sporing (voor) Voor/achter 221/201 mm Frequentie 2.4 GHz Afstandsbediening KT-200 Gewicht 1620 g Hoogte 140 mm Snelheid (max.) 55 km/h Lengte 395 mm Soort model Buggy Soort elektromotor Brushless 2700 KV Wielbasis 285 mm Soort motor (modelbouw) Elektro Categorie RC auto Breedte 249 mm Schaal 1:10 Als eerste is mij opgevallen dat de rb6 rtr wel erg matig gemotoriseerd is voor een dergelijk goed gebouwd model. Ik heb er direct een 120A regelaar en een 6,5 T sensored setje bijgekocht. De uiterst goed gebalanceerde buggy gaat dan als de brandweer! De big bore shocks zijn van composiet en niet van aluminium, dit hoeft geen bezwaar te zijn. De servo is vrij traag en zal ook snel vervangen worden door een sneller exemplaar. Voor de rest is de prijs / kwaliteit verhouding van deze RTR prima. Eigenlijk logisch dat voor de prijs (Inclusief digitale zender en ontvanger, servo, motor en regelaar)bezuinigd wordt op een aantal zaken. In de basis blijft de Kyosho Ultima RB6 RTR een prima gebouwde buggy met een formidabele wegligging en een perfect stuurgedrag. Ook zo uit de verpakking, zonder aanpassingen, staat hij garant voor heel veel rijplezier tegen een eerlijke prijs, denk ik. Met groet, Kyosho Bert
Bedankt voor de review. De advertentie heeft hier en daar wat apart vertaalde stukjes, maar dat zien we wel vaker. De dempers, die zijn dus anders dan bij de wedstrijduitvoering? En zit er bij de RTR materiaal om naar midmotor om te bouwen? Trage servo is bijna standaard voor RTR. Centreert deze wel goed? 2700 kv is inderdaad wat tam. Ik heb in mijn RB5 een EZrun 9T en dat gaat ook leuk, zo'n 2700 zal ongeveer op de helft zitten qua prestatie, denk ik?
Bij de kit zijn de dempers van aluminium bij de RTR-versie niet. Composiet wordt als omschrijving gebruikt voor de shocks van de RTR-versie. Er zit NIETS bij om er een midmotor aangedreven buggy van te maken. In een "handomdraai" zou dat volgens de begeleidende tekst moeten kunnen! De servo is de Synchro standaardservo met kunststof tandwielen. Hij centreert wel prima. Ik heb nog een nieuwe 9kg k200 servo liggen met metalen tandwielen, die zet ik er eerst in. De standaardprestaties komen overeen met die van mijn DBX VE 2.0 met een 10.5T motor. Het gewicht van de ultima is dan ook 800 gram minder dan de DBX.
Dus mooi stukje reclame-tekst, het zou kunnen, alleen zitten de spullen om het te doen er niet bij. Zou de prijs voor een RTR wel verder hebben opgedreven, en een wedstrijdrijder zal toch al snel de kit kiezen. Fijn dat de servo wel goed centreert. Vaak heb je dubbele pech met RTR stuurservo's, en langzaam en veel speling/slecht centreren. Heb je de topsnelheid gemeten met de 2700 kv motor? En hoe is de standaard regelaar in het lage toeren bereik? Is stapvoets rijden ook mogelijk?
Ik heb maar een half uurtje op het kleicircuit gereden met de originele configuratie en het viel me op dat hij voor een RTR best rap is. (Uiteraard op ProlineM3 banden voor klei) De originele banden zijn tapijtbanden. Dat de regelaars verbeterd zijn, ook zonder sensor, blijkt uit een prima oppakken van het gas en de regelmatigheid bij stapvoets rijden. Met sensor is het echter net iets verfijnder! Vanaf volgende week rij ik met de nieuwe setup: De Turnigy 6,5T motor, bijpassende 120 A regelaar, de Proline M3 kleibanden en een afgesteld onderstel. De volgende koop zal een kit worden omdat ik nu zenders, ontvangers, motoren, banden en onderdelen in voorraad heb zodat die extra investeringen mee gaan vallen. m.v.g Bert
Dus op zich best een leuk setje voor als het niet super snel hoeft te zijn? 40 tot 45 km/u wordt wel gehaald? Dat is meestal de snelheid die net een beetje lekker is voor recreatief rijden. De EZrun setjes zijn ook leuk, maar minder geschikt voor stapvoets, is althans mijn ervaring tot nu toe. Dit is een filmpje met standaard motor, gevonden op Youtube: Ik begrijp daaruit dat de motor een 4 polige is, dus mogelijk nog wat hoger in de gearing kan zonder veel in te leveren op acceleratie en sneller warm te lopen.
Update Kyosho Ultima RB6 RTR Beste forumleden, weer even een update: Vandaag gereden met de nieuwe setup (6,5 T Motor en 120 A Regelaar van Turnigy). Vrijwel direct ontdekte ik dat de regelaar en de motor snel heet werden. Een 24 pignion is dan duidelijk niet goed. Morgen monteer ik als proef een 26 tands pignion. Ik begin nu toch ook wel een beetje aan de soepelheid van de standaard shocks (composiet olie-gevuld) te twijfelen. Eigenlijk moet je concluderen dat zo'n RTR Ultima RB6 prijstechnisch samengesteld is. Motor, regelaar, servo en shocks zul je snel gaan updaten. Dan komt een duurdere kit-versie toch ook binnen handbereik! In de basis blijft het een super-auto, met een prima wegligging, heel evenwichtig gebalanceerd bij sprongen en een flitsend uiterlijk! Grtz Kyosho Bert
Als zowel de regelaar als de motor te heet worden (heb je gemeten, hoe heet was het precies?) dan zou je toch denken aan overgeared, dus te groot pinion? Let er wel op dat met de huidige buitentemperaturen alles ook wat warmer wordt. Mijn brushless setjes gaan al snel richting de 60 graden, anders 45 graden.
Wat is warm? Beste indoorvlieger, Hier op het forum vind ik tegengestelde meningen over het warm worden van regelaar en motor. Bij PK-Racing bevelen ze een grotere pinion aan en ook bij ons op de vereniging werd me het advies gegeven een 26 tands pinion te monteren. P.S. Warm? Ik verbrandde mijn vingertop voor mijn gevoel toen ik de motor aanraakte! met groet, Kyosho Bert
Ja, dat is zo, het probleem is dat een motor die te laag belast wordt ook sneller warm kan worden, en dan is een groter pinion weer beter. Maar als je een te groot pinion steekt, wordt de motor ook te warm. Beste is dan inderdaad gewoon proberen. Dat brengt me bij het volgende, en daar zullen de meesten het wel over eens zijn, temp meten doe je het beste met een infrarood thermometer. 60 graden kan al erg heet, tot branden toe, aanvoelen, maar is op zich nog een veilige temperatuur. Ook kun je verschillen meten, en dat helpt ook om te bepalen of je met het veranderen van een pinion op de goede weg zit.
26pion op een 6.5t? op een buggy. komt niet goed. in de club rijden enkele met 6.5t in de 2wd. met pion 20t en dat is meer dan genoeg. in de 4wd rijden we zelfs me 18t op 6.5t.anders houden die motortjes het niet lang uit.
Beste Heren, Dank voor jullie adviezen. Net gereden met een 20T pinion . Gaat prima. Motor wordt infra-rood gemeten 60 gr warm. De regelaar werd 81 graden heet zonder koelventilator. (Geen ruimte) Nu eerst even ventilatiegaatjes in de kap maken. Condensator verplaatsen en een ventilator aansluiten voor de regelaar. Dan zou het 100 % Goed moeten zijn. met groet, Kyosho Bert
Kijk, dat zijn mooie resultaten. 60 is netjes voor zo'n pittige motor, en 80 graden voor een regelaar zonder fan en ook zo goed als geen airflow, lijkt me ook prima. Wanneer kunnen we een filmpje verwachten van deze snelle jongen?