Schaffer / Hasse Kraftei

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door petertje, 1 jun 2014.

  1. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    Goedendag heren (en misschien wat dames),
    Heeft er iemand ervaring met de Kraftei motoren?
    Ik heb een boot ( 140 cm lang glij romp) waar er 2 inzitten en ik ben aan het uitvogelen wat voor props ik daar beste aan kan hangen om de romp aan het glijden te krijgen.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Als ik het me goed herinner dan was zo'n 'Kraftei' een bepaald type Bosch startmotor, gigantisch veel koppel bij redelijk hoge stromen (het is per slot van rekening een startmotor).

    Daar kunnen props achter met hoge spoed en minstens de diameter van de motor.

    Heb je wat foto's van de boot voor ons, dan is het gemakkelijker om je er een idee bij te vormen.

    Groeten, Jan.
     
  3. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb nog geen foto's gemaakt maar 't is eigenlijk een robbe PT-15 maar dan 140 cm lang en heeft 2 van die kraftei motoren er in zitten.

    het is een oude boot van schaffer welke tegenwoordig door steinhagen en hasse verkocht word.
     
  4. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    [​IMG]
    'T is er zo een, alleen de mijne is mooier :p:cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Dat zou dus deze boot zijn: Steinhagen Modelltechnik - Japanisches Schnellboot PT 150

    Daar mag inderdaad wel wat vermogen in.

    Wat zijn de afmetingen van je Krafteier?
    Eventueel een type nummer?
    Typenummer heb ik, alleen geen data, dat heb je er nog weinig aan...:
    http://www.hassemodell.de/JPT.html

    Schaffer had destijds twee uitvoeringen, dit is de 'kleine':
    http://in.rsdelivers.com/product/bosch/0130063004001/cpb-dc-motor-4800rpm-12v-75w/2261099.aspx
    Met 75W houdt dat niet over voor zo'n grote romp, de grote versie zou 122W zijn, naar huidige maatstaven ook niet geweldig veel.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2014
  6. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    lengte van de kraftei is +/- 14/15 cm lang en diameter +/- 6 cm dus nogal een gevaarte.

    en dat is inderdaad de boot die bij steinhagen staat
     
  7. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    Inderdaad erg Oude motoren ja, maar als ze zo'n hoog koppel hebben zou ik er toch wel grote props kunnen achterhangen om toch een beetje vooruit te kunnen gaan?

    Dan zouden dit de specs moeten zijn toch?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Zeker kunnen die borstelmotoren wel een flinke prop draaien, zie de link in je andere topic.

    Het is in verband met het overzicht (of het gebrek daaraan) beter om een moderator te vragen al je topics over deze boot en z'n aandrijving bij elkaar te zetten, dat scheelt een boel zoekwerk straks.

    Groeten, Jan.
     
  9. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zag dat er bij Hasse 60 mm props bij deze boot stonden, ik vind het nogal :eek:
    dus ik heb een paar 60mm props besteld :cool:
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Welk type?
    En waar?

    Zonder te weten welke spoed de originele drieblad props hadden zou ik voorzichtig zijn met twee van die 'wokkels' van Henrik Woldt, die zijn voor brandstof wedstrijdboten gemaakt en kunnen een electromotor 'aardig in verlegenheid brengen', als de electromotor in kwestie niet minstens zoveel vermogen kan leveren als de brandstof motor...
    Heb je daarnaar gekeken/onderzoek gedaan?

    De 5875 tweeblad onder mijn MAS wordt aangedreven door een 1000W buitenloper.

    Een (kraft)ei wil ook wel koken.

    Groeten, Jan.
     
  12. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
  13. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    ik heb even wat 52.5mm speedprops besteld want mijn messing props waren er nog niet en dat ging heeeeel redelijk, helaas kon ik niet flimen alleen wat vage foto's....

    [​IMG]
    [​IMG]

    de boot kwam wel erg mooi uit het water en ging erg snel glijden:D
     
  14. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Snel in glijmodus, dat mag ook wel met een mtb. ;)

    Blijven je krachteiren een beetje koel? (met geplaatste opbouw)
     
  15. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    Nou ik heb ze ook wel eens niet zo zien glijden :rolleyes::D
    De opbouw gaat er deze week op als mijn nieuwe props binnen zijn, kan ik meteen mijn nieuwe 6s 16000mah accu proberen
     
  16. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    zo ik heb vandaag fijn een stukje gevaren en met de opbouw worden de motoren en regelaar (op 24v) toch wel vrij warm.
    Maar hij vaart wel erg goed alleen hapt ie wat lucht in de bochten.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Mooi vaarbeeld, een' tikje' méér dan schaalsnelheid, maar een kniesoor die daar op let...

    Dat de boel warm wordt is niet erg, je wilt alleen je motoren niet regelmatig boven de 80°C hebben, want dan demagnetiseren de magneten en is het over en uit.

    Heb je de temperaturen gemeten?

    Welke regelaar gebruik je?
    Is die watergekoeld?

    De koelspiralen rond de motoren zullen maar minimaal warmte afvoeren, daarvoor is het contactoppervlak véél te klein.

    Wil je écht efficient koelen, dan moet je de koolborstelhouders van waterkoeling voorzien en de spiralen vervangen door een volmantelkoeling:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motor op de foto's is een Ø63 mm motor uit een radiator koeling van een auto, de behuizing is opengewerkt, zodat er borstelkoeling op gemaakt kon worden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo Jan,
    Ik heb helaas geen temperatuur meter en ik ben een nono als het om solderen gaat dusdie volmantel en borstelkoeling zal wel niet helemaal goed komen vrees ik........
    Ik heb trouwens deze regelaar:
    AS18-100WK BEC Lipo - Modellbau-Regler.de Shop
    Nog niet water gekoeld, ik moet de koelslangen nog aansluiten.
    Alles word wel goed warm maar ik kan het allemaal nog wel aanraken.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Als je niet continue vol gas je lipo's leeg vaart, maar tussendoor ook eens stapvoets vaart, dan krijgen de motoren de kans om weer af te koelen en zal het oververhit raken wel wat meevallen.

    Eventueel zet je een paar kleine computerfans achter je motoren, zodat er lucht dóór de motor wordt geblazen, dat scheelt enorm in het weer naar beneden krijgen van de motortemperatuur na een snelle run.

    De regelaar zou ik wel watergekoeld maken, dat verhoogt de betrouwbaarheid en zul je nooit last hebben van afschakelen door te veel opwarmen...

    Mocht het met het opwarmen van de motoren de spuigaten uitkomen, ook bij korte sprints, dan zou ik kleiner gaan proppen.

    (Of je stuurt de motoren eens naar Sneek, zodat ik er borstel- en mantelkoeling voor je op zet.)

    Groeten, Jan.
     
  20. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo Jan, dat met de fans wilde ik al proberen. Ik ga ook wat kleiner proppen om dat eens te proberen, snelheid is leuk maar in de bochten hapt ie wel erg makkelijk en snel naar lucht.
    Oververhit word het allemaal niet :) dus dat is wel ok.
    Ik heb wel een filmpje gemaakt:




     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina