Mijn ervaring is dat een bolle lipo niet direct bij voorbaat zijn capaciteit niet meer haalt. Ik heb meerdere lipo's van de zelfde merk en type, waarvan een aantal beginnen op te bollen en gelijk blijven aan de lipo's die niet opbollen.
Ok, Carlos, alleen heb ik geen zin om mijn heli in de lucht te zien afbranden ?, of als de lipo ermee stopt, dat mijn Atom500 neerstort. Ik weet niet hoe paranoia ik ben, maar die heli heeft mij veel geld gekost.
Dat is nog niets.. Ik heb er die nog erger zijn. Regelmatig kunnen ze dan niet meer helemaal op de specs komen. Maar dat wil niet zeggen dat jij er niets aan hebt. Houdt ze gewoon een beetje in de gaten. Gaan er cellen slecht balanceren tijdens het laden, komt de accu veel heter uit de heli dan je gewend bent, dan moet je op gaan letten Misschien een minder veeleisende taak zoeken. Maar voorlopig zou ik me er niet te druk om maken. Lipo's fikken niet zomaar af.
Ik heb 6 sets voor mijn goblin waarvan 2 sets zeker net zo bol zijn als die van jou. Kwa capaciteit, vliegtijd, interne weerstand of balans tussen de cellen zijn ze niet van elkaar te onderscheiden. Ik zal wel wat van je vliegtijd afhalen zodat ze minder diep worden ontladen. Mijn ervaring is wel dat ze bol worden van te diep ontladen. Uit welke regio kom je?
die van mij zijn dus ook redelijk bol. nooit te diep ontladen. letterlijk.. ze waren na een vlucht of 5 al bol. sindsdien is dit niet veranderd. meestal hou ik de temperatuur een beetje in de peiling als ze van de heli afkomen. En de lader, of alles nog een beetje lekker balanceert. een rotte cel geeft dit doorgaans ver vooraf aan..
Hallo Carlos, ik kom uit verweg : Groningen stad. En ja Student, die lipo is warm warm na het vliegen ( 20C is goed voor alleen hooveren eigenlijks ). Alleen balen, dit was de lichtste 3000mah 6cell die ik kon vinden, en deze balanceert presies goed. Iemand adviseerde mij eens een Desire Power lipo ( die ik maar in 1 winkel kan krijgen trouwens, ehem.. ) omdat die zo licht zou zijn, alleen kan ik nergens het gewicht vinden, en ga niet zomaar bestellen. 80 euro voor een accu is veel geld.
Je kunt ook voor deze gaan, Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking
Die is zwaarder dan die Zippy, 621g ipv. 554g, zou dat veel uitmaken qua balans ? Ik denk het wel, aangezien deze veel langer is qua formaat, en dus meer gewicht voorin heeft. ( de Zippy zit al maximaal naar achteren geschoven ) Linkje naar de Zippy : http://hobbyking.com/hobbyking/store/__8918__ZIPPY_Flightmax_3000mAh_6S1P_20C.html 146mm ipv. 106mm, groot verschil.
Heb je de maten echt opgemeten molen? want als je de zippy in verweggiestan koopt zeggen ze dit ...... Spec. Capacity: 3000mAh Voltage: 6S1P / 6 Cell / 22.2v Discharge: 20C Constant / 30C Burst Weight: 429g (including wire, plug & shrink wrap) Dimensions: 106x45x43mm Balance Plug: JST-XH Discharge Plug: XT60 PRODUCT ID: Z30006S-20 En als je hem in NL besteld zeggen ze dit....... Spec. Capacity: 3000mAh Voltage: 6S1P / 6 Cell / 22.2v Discharge: 20C Constant / 30C Burst Weight: 473g (including wire, plug & shrink wrap) Dimensions: 135x43x39mm Balance Plug: JST-XH Discharge Plug: XT60 PRODUCT ID: Z30006S-20
Warm.. wat is warm? Zodra je hem na een paar tellen met plezier los laat, dan wordt hij warm. Iedere lipo warmt op tijdens gebruik... Qua gewicht.. daar zeggen ze vanalles over. Gewogen met, of zonder stekker? Draad? Zelfs identieke accu's onderling wijken nog wat af. Niet te druk maken om dat gewicht. Als hij past en ongeveer dezelfde capaciteit etc heeft, ligt dat doorgaans niet zo ver uit elkaar. Probeer wel een beetje enthousiast te zijn met de c waarde Hogere c geeft ook langere levensduur bij gelijk gebruik
Bedankt David, ik zal eens gaan meten. @ Student, ik kan ze nog vast houden, en ja, hoge C waardes dit keer! grt
Ik heb ook zippy's als 12s met 5000mah, werden ook al vrij snel wat bol. Ik hou zelf de inwendige weerstand in de gaten. Mijn lader geeft dat per cel afzonderlijk aan. Erg handig . je ziet direct wanneer een pack een probleem heeft. Maar je moet ook inderdaad opletten of het balanceren goed gaat en of de cellen enigszins gelijk blijven qua capaciteit. Steven.
Ja, dat heeft mijn lader helaas niet, is wel iets om op te letten met aanschaffen van een nieuwe lader. Trouwens deze Zippy is daadwerkelijk 106x45x43mm, als dat deze 135x43x39mm zou zijn, gaat dat niet passen onder de Fusuno canopy. Wel zou ik deze kunnen nemen : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14059 Zippy 2800mah 30C, die zou krap passen.
Het klopt dat er twee afmetingen zijn, ik heb ze zelf namelijk ook. Op de foto zijn ze hetzelfde. Met het vliegen merk ik geen verschil
Ja, ik heb dus die kleine uit Hongkong overlaten komen, bedankt Ingoo, ik had er anders 1 besteld vanuit Europa voor niets.
Hoi Als ik jullie berichten lees, denk ik terug aan de tijd dat ik werkte als automonteur. We hadden een accutester, die bij het belasten van de accu, tot het voltage 9.6 volt, een bepaald amperage aan gaf, waaraan je de kwaliteit van de accu kon bepalen. De fabrikanten van lipo's hebben wel geweldige lipoladers in de handel gebracht, maar het werkelijk testen van de lipo's doen we tijdens het gebruik hiervan. Dit zou de onzekerheid die jullie beschrijven en ervaren voor een groot deel weg kunnen nemen. Misschien zijn er leden van dit forum die dit kunnen voorleggen aan een leverancier. Door het meten van de inwendige weerstand weet je voor een deel of je lipo goed of slecht is,maar door daadwerkelijk te belasten heb je meer zekerheid. Het vliegt toch een stuk fijner als je weet dat je lipo's in orde zijn, en niet bang bent voor een crach die honderden euro's kost door een slechte lipo. Ton
ik zie dat ik dus niet de enige ben met dit probleem. Wellicht handig om dergelijke kennis te bundelen. Zie mijn draadje, en bijbehorende reacties.