Côte d'Emeraude Saint-Malo - Zeesleper 1:20 France Maquettes

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Turbokeu, 31 aug 2008.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  2. zorgloub

    zorgloub Guest

    Hallo vrienden,

    Na de sluiting van iFrance Server, is de site van de Tug "Côte d'Emeraude" nu gehost op het volgende adres: - Remorqueur Cte d'Emeraude

    Tot zien... ;)
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is vast erg leuk als je een breedbeeld scherm hebt. . . . .
     
  4. oase

    oase

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    596
    Locatie:
    sliedrecht

    ik heb breedbeeld,maar past hier ook niet

    gr oase
     
  5. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mijn scherm staat op 1680X1050 pixels maar ik kom ook breedte te kort!
    Ik denk dat die site is gemaakt voor een panorama beeldscherm,
    net zoals in een simulator.

    zitten wel mooie plaatjes bij , dat wel ! :yes:
     
  6. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Emerauda

    Hoi een ieder

    Ik heb de boot zelf ook nog liggen maar heb hier geen tekeningen van
    wie o wie heeft er een copie voor mij ??
    mvg Fred
     
  7. PCH ten Cate

    PCH ten Cate

    Lid geworden:
    22 jul 2014
    Berichten:
    1
    [Ik heb dezelfde boot gekocht in 1974 en wil graag contact 0031654725272

    [​IMG]

    Achterzicht op de stuurhut:
    Eén van de onderdelen die ik mis zijn de hefkranen voor de reddingssloepen.
    Het sleepmechanisme is opgebouwd in hout en wil ik ooit vervangen door een messing uitvoering.
    [​IMG]

    Achterbrug:
    [​IMG]

    Achtersteven:
    Zichtbaar deukje in de houten omlijsting rond de romp. Deze omlijsting bestaat uit een ca. 1x1.5cm balkje dat cm voor cm rond de romp is gelijmd (het plooien/vastlijmen/vastschroeven heeft weken geduurd).
    [​IMG]

    Schroef/roer: schroef is diameter 110mm, roer is +/-120x50mm, beiden in massief messing.
    [​IMG]

    Eén van pogingen om de houten 'hoe noem je deze dingen?' in messing uit te voeren.
    Uitgevoerd in 1mm dik messing, alle onderdelen aan elkaar gesoldeerd, klinknagels zijn kleine 1mm nageltjes die door 1mm gaatjes vastgesoldeerd zijn. Heeft mij dagen werk gekost. Na een 28 jaar ziet de witte gespoten verf er niet al te fris meer uit maar dat heeft ook zijn charmes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zicht op de technische ruimte met de schroefas onder de achterbrug:
    [​IMG]

    Motor/batterijenruimte onder de stuurhut/kajuit, met zo'n 25jaar stof:
    [​IMG]

    De actuele in mijn bezit zijnde aandrijfmotor/motorsteun (heb even moeten zoeken, lag al 18 jaar in de kelder):
    [​IMG]
    Seriemotor met koolborstels, max. 36V, max. 1PK (736Watt), zijnde zo'n 20A bij 36V.
    Volgens de verkoper kwam deze motor (niet de steun) uit het landingsgestel van een Duits vliegtuig uit de 2e wereldoorlog.
    Ik kan dit niet natrekken maar één ding is zeker: toen ik de motor in ontvangst nam was hij nog in originele kaki-legerkleur (ik heb hem achteraf zwart herspoten).
    De geweven aansluitdraden geven ook een aanduiding dat deze motor niet echt recent is. Draait perfect met heel veel kracht op 12V.

    [​IMG]

    De originele vertragingskast van France-Maquette:
    [​IMG]

    Deze heeft een uitgaande as voor 1:3 en 1:5 vertraging.
    [​IMG]
    Motor/steun en vertragingskast hebben wel een poetsbeurt nodig.
    Ook ga ik alle roestige ijzeren schroeven vervangen door RVS inbusschroeven.

    Conclusie:
    Nog zeer veel werk voor de boeg.
    Ik begin nu stilaan uit te kijken naar een mooie zender/ontvanger/servoset (ik dacht aan een Futaba FX18 setje o.d.).
    Eénmaal de RC aangekocht zal ik mij wel 'verplicht' voelen om verder te werken aan mijn boot...
    Er ontbreken ook een aantal essentiêle onderdelen: ankerlier, de ankers (die redelijk groot zijn), besturing op het dak, masten, lichten, leuningen, trappen, waterkanon...
    Gelukkig heb ik een aantal foto's van het origineel schip om me verder te helpen.
    Ook heb ik honderden vragen over allerhande technische details (o.a. sound module!) maar die zal ik ter gepaste tijde stellen.

    Er is eigenlijk op internet zeer weinig te vinden over de maquette en het origineel van de Côte d'Emeraude, ikzelf heb tot nu toe nog maar twee afgebouwde/vaarklare exemplaren gezien (zo'n 20-25 jaar geleden, en eigendom van gepensionneerde modelbouwers).

    Voor de geïnteresseerden, een paar links naar foto's van de vroegere en actuele (slechte) staat van de Côte d'Emeraude in de achterhaven van Saint-Malo:
    Galerie des bateaux de Saint-Malo

    Een aantal foto's van een mooi afgewerkt schaalexemplaar:
    Le "LUTECE" Chalutier de CONCARNEAU

    Een mooi PDF'je met foto's/info van/over het origineel, en de maquette:
    http://www.bamoline.ch/pdf/Emeraude_2007.pdf

    Alle raad/kritiek is tenzeerste welkom en ik hoop dat ik hier binnenkort regelmatig een aantal updates van de vooruitgang zal kunnen posten.

    Chris[/QUOTE]
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nou zeg jongens, een beetje vriendelijker mag wel. Meneer heeft zo te zien een foutje gemaakt bij het editen van zijn bericht en per ongeluk geqoute ipv aangepast, gok ik.

    Ik geef toe dat het irritant is, dat wel.

    Succes met de boot, chris, ze heeft veel potentie!
    [edit] Rapportagedriehoekje gebruikt om de dubbelpost te melden, met het verzoek e.e.a. aan te passen voor de leesbaarheid :)
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Meneer ten Cate:
    als ik u was zou ik uw telefoonnummer uit de post verwijderen. Mensen kunnen daar misbruik van maken.
    Veel handiger is het als u specifieke vragen heeft, deze hier op het forum te zetten.
    U krijgt dan meestal meerdere oplossingen voor het probleem, waar u uit kunt kiezen, al naar gelang uw kennis en kunde.
     
  10. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Dat gok ik ook.

    Chris, dat ben ik! ;)

    @PCH ten Cate:
    Ik ben blij dat ik nog eens iemand "ontmoet" met een Cöte d'Emeraude...
    Ik heb lange tijd contact gehad met een andere (Franstalige) Belg, Roger Legat uit de omgeving van Luik, die tevens ook lid was van modelbouwforum.nl en een Cöte d'Emeraude had, en een geweldige website over verschillende bekende/afgewerkte/minder afgewerkte Cöte d'Emeraudes beheerde.
    Zijn website schijnt spijtig genoeg niet meer te bestaan (mijn Côte d'Emeraude stond er ook tussen vermeld).

    Met plezier kijk ik uit naar reacties/foto's van je betreffende jouw Côte d'Emeraude, je kan me anders ook bereiken via PB (zie mijn profiel).
    Chris

    PS: Ik heb ondertussen op zolder de originele plannen/schema's uit 1969 teruggevonden.
    Ik zou ze eigenlijk snel moeten laten digitaliseren (sommige plannen zijn tot +1.30m lang) vermits ze ondertussen zwaar vergeeld en broos geworden zijn.
     
  11. Arie176

    Arie176

    Lid geworden:
    28 jan 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zuid holland
    Hhoi cris ik heb de kranen liggen ook de trek mechanisme interesse?
     

Deel Deze Pagina