De bouw van de ADAMAS

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 3 aug 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nice! Gefeliciteerd!
    :banana:
    :music:
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Moooooooi.
     
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Petje af!
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt! Er zijn nóg drie panelen te gaan.

    Nog even een klein verhaaltje over het baggen.

    Het was 23-24°C op mijn kamer. Dat is net te doen. Het doel is, voor mij, de epoxy nog goed plakkend, zo vers mogelijk, te hebben op het moment van vacuüm zuigen.

    Het glas lag op de mylars. Eerst is dat glas goed volgesopt met epoxy. Daar was ruimschoots de tijd voor, want deze laag moet toch geleren voordat er verder gewerkt kon worden. Het glas was ook overmaats, en aangezien er toch gewacht moest worden, was er ook tijd zat om het glas langs de mylar af te snijden.

    Dan de laag 193grams carbon. Ik impregneer een doek het liefst van onderen. Met andere woorden, leg het doek in een plas epoxy. Hiermee ligt gelijk vast dat je dus eerst deze epoxy kunt mengen. Op de mylar aanbrengen, en dan het carbon (met bakpapiertransfer) er op. Dan het carbon aanrollen. Bij beide mylars.

    Vervolgens weer verse epoxy aanmaken en het koolstof boven vandaan verder impregneren.
    Dat gaat snel. Nadien nog met gaatjes folie aanrollen. Dan is het klaar voor het baggen.

    Het was fijn dat we met z'n tweeën waren, want in je eentje is het net te groot om te handelen.
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het tweede middenpaneel is ook gebagged. Prima gelukt ook.

    En natuurlijk, je ziet de ligger zitten. Maar wat wil je, het blíjft positief bouwen. Het oppervlakte glanst, en de lamellen voor het raam zijn recht. Dan zie je álles!

    Even proefpassen:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Het is effe wennen als je de twee panelen gemonteerd vast hebt. :eeks: Dat weegt toch, met verbinder, 2238gram! Meer dan mijn complete Supra MET ballast!!! Als dat maar goed komt.... (ben dit soort afmetingen niet gewend.)

    Goed te voelen is dan de massa verdeling behoorlijk naar het midden zit. Dat merk je als je de samengestelde vleugel vast hebt en door de kamer manoeuvreert. Al blijft het een bonk.

    Het past nog steeds in het gewichtsplaatje. De teller staat nu op 6210.8gram.
    Bovendien zit het dik onder het gewicht van de FS-5000.

    FS 5000 Bau- und Erfahrungsbericht

    Die vleugel weegt leeg zo'n 3855gram waar nog 438gram aan verbinders bij komen. (totaal 4293 gram)

    Nu de middenpanelen zijn gedaan kan het voorbereidende werk beginnen voor het baggen van de buitenpanelen. Als die zijn gebagged ga ik beginnen met afwerken van de panelen.

    Streefgewicht 432 gram per paneel. Dat brengt de teller op 3186 gram incl. verbinders. Tel daar nog, geschat, 150 gram aan neuslijst, torsiepinnen, misschien nog hardpoints voor de torsiepinnen, en wipers bij op, dan kom je op een 5.5mtr carbon vleugel met een gewicht van krap 3400 gram.

    Op grond van de cijfers lijkt me dat niet stom.
     
  7. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik ben er stil van, petje af hoe je dit bedenkt, doordenkt en uitvoert.

    Succes verder met bouwen en de voorpret van het vliegen straks

    groet


    Terence
     
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ja, heerlijk, ik geniet van deze bouwverslag! :D
    Mooi, verder zo! :cool:

    Johannes
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die 0,8 gr. Vindt je het gek als ik dat niet geloof. :rolleyes:
    Maaaaar ... dat doet niets af aan: HOE MOOOOOI !!!
     
  10. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    :worship:schitterend:worship:
     
  11. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Heel erg mooi Berrie!

    Ik geniet al een hele tijd van dit draadje en bewonder jouw kunnen.
    Gewoon weg fantastisch!

    Groetjes,

    Jordy
     
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gefeliciteerd Berrie!!!! Wat een goed en gaaf gevoel moet dit geven, alles wat uit je eigen handen ontstaat.
     
  13. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Jeetje, dit is echt knap werk!
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dit draadje is niet dood, en het project al helemaal niet. Maar zoals het gaat met een hobby kan het zijn dat het 'echte' leven even je plannen doorkruist. Zoals daar zijn/waren:
    - véél overwerk. Niks mis mee als je er aan overgeeft en het lukt.
    - de rest van de vloot die aandacht nodig heeft. Als ik iets nieuws bouw, heb ik als regel (mijzelf opgelegd) dat ik dat alleen doe als de bestaande vloot in goede conditie is. Ik houdt niet van veel losse projectjes. Wordt ik onrustig van. Inmiddels nader ik de eindfase van het opnieuw vliegklaar krijgen van de Skyfall. De F3F zwevers zijn nu ook wat ze moeten zijn, en de elektro Supra frommel ik tussendoor wel in elkaar.

    Ik kan dus zeer binnenkort weer verder aan de ADAMAS.

    Deze week wil ik de aandrijving bestellen, die heb ik nodig voor het uitontwerpen van de romp. Ook voor mijn elektro Supra heb ik een aandrijving nodig. Dus komende week Andy bellen.

    De ADAMAS vleugels zijn bijna zover dat de servo's ingebouwd moeten worden. Ook die moet ik bestellen.

    De apparatuur als regelaar/ontvanger heb ik nodig om te zien hoe de rest van de romp ontworpen moet worden. Ook die ga ik van de week kopen.

    Zoals ik dat nu zie, maar de techniek begrijp ik nog niet helemaal (Ik vlieg met Jeti):
    -Central box 200 met 2 satelliet ontvangers en twee losse ontvanger accu's LiFe. Dan heb ik twee spanningsbronnen en zijn alle servo's gezekerd én heb ik dubbel ontvangst. Met Mezon regelaar, kan dan zonder BEC, is de aandrijflijn gescheiden van de ontvangstlijn. Daarnaast heb ik de volle telemetrie mogelijkheden beschikbaar. Dat vindt ik leuk.

    Dat wordt natuurlijk een enorme financiële draaikolk, maar die zie ik al jaren aankomen, ben voorbereid, dus nu gaat het gebeuren.

    De servo keuze nog even bespreekbaar maken:
    Ik heb eigenlijk veel plezier van goede servo's heb ik gemerkt. Servo's die netjes regelmatig lopen en voorspelbaar op signaalinput reageren en steeds in de juiste neutraalstand terug keren.

    Daarom de vraag: heeft iemand ervaring met de DS versus de DES serie van Graupner?
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2014
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De DES427BB en DES428BBMG zijn de enigen uit de DS en DES reeks waar ik ervaring mee heb, en die is goed. Alleen zijn deze te klein voor de Adamas.

    Rick
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Watdenkie: die Central box 200 regelt de spanning NIET.

    Dus de DES/DS zijn niet te gebruiken als je 2x een 2S LiFe pakketje op de Central Box aan wilt sluiten.

    Dat is op zich geen probleem. Je kunt of 2 pakketten van 4 cellen Ni(wathever) aansluiten, of Li(Fe/Po) met UBEC. Maar dat is of een beetje achterhaalt, toch?, of je creert extra componenten. Dat wil ik ook weer niet.

    Dan maar eens kijken wat er leverbaar is in HV servo's. Daar gaan we weer....

    Hitec levert een serie, ben er totaal onbekend mee.
    Futaba ook, maar S-bus heb ik niets aan en prijzen van over de 100 euro gaan het niet worden.
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo gek is UBEC niet, werkt prima. Een Jeti Max Bec 2 bijvoorbeeld (is dan wel weer 85gram..).

    Servo's blijft een lastig theme, Bijna iedere servo zie je wel problemen mee voorbijkomen, maar dat is nou eenmaal de vruegde van het internet. Als eerste zou ik kijken hoeveel mm dikte je kwijtkunt? Hoe dikker hoe beter, grotere en daarmee degelijkere tandwielen. Zeker als je richting 15mm plus gaat, hebben de F3A jongens interessante dingen over servo's te zeggen.
    Mogelijk wat verouderd, maar servormances kan wel eens heel verhelderend zijn: Servormances mise à jour Février 2013 | Aero@Glide
    Een leuke database van servo's en wat ze nou 'echt' doen aan kracht en nauwkeurigheid.

    Qua aandrijving zijn er vele wegen naar Rome. Andy zal je een buitenloper met vertraging adviseren, maar kijk ook naar binnenlopers met vertraging zou ik zeggen.
    Wat heb je voor ogen qua 'performance' ?

    Groetjes,
    Gerben
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb uiteindelijk het volgende voor ogen, niet veel anders dan ik een halfjaar eerder al eens gedeeld heb, maar nu is het tijd voor echte stappen:

    - Veilig en gemakkelijk de 6-7kg omhoog werken, met ontspannen handstart bij windstil weer, ook door mij alleen. Moet makkelijk kunnen, wordt ook al gedaan. (Op 6s maximaal, zie ik veel gekozen worden bij vergelijkbare toestellen.)
    - Vermogen zal tussen de 1.4-1.8 KW uitkomen.
    - Minimaal 1500mtr klimmen uit één accu. Dat is, denk ik, als ik het zo schat, mogelijk vanaf 3500mAh aan capaciteit. Meer gewicht kan ik makkelijk kwijt.
    - (carbon?! :D )Klapprop die zich mooi om de romp laat vouwen.
    - geen voorkeur voor binnen of buitenloper. Vertraging is hoe dan ook nodig, wat ik denk te begrijpen.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat is wat ik nu aan het doen ben, en ja, als mensen niet tevreden zijn uiten ze dat sneller dan dat men wel tevreden is, dus lees je meer slechte dan positieve recenties.

    Ik heb me alleen never nooit verdiept in het HV servo deel van de markt, de andere servo's houdt je wat meer in de gaten. Zoals daar zijn de S3150, de Dymonds, de DS/DES etc.

    Maar ja, het is 2014, de techniek gaat verder, en misschien is het met die lange vleugels ook wel een voordeel om HV in te zetten.

    Wat betreft de Ubec: ik zit niet in over extra gewicht. Het gaat me meer om wéér een extra onderdeel met extra draden die ik NETJES weg wil werken..... Hoe minder componenten hoe liever het me is.
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Berrie,

    Ook als je op puur HV gaat werken, heb je nog steeds een goede schakelaar nodig. Een gewone schakelaar kan voldoen, beter en veiliger is een electronische die geen mechanische contacten heeft . Omdat de MAXBEC 2 meteen een electronische schakelaar is voegt hij fysiek gezien geen onderdelen toe. Hij is alleen tikje forser dan sommige electronische schakelaars.

    Er zijn meer wegen naar Rome, HV is ook mooi natuurlijk. Ik heb het in een F5B model geprobeerd, todat bleek dat de Hitec 7115 toch niet betrouwbaar was direct op 2S lipo, zelfs niet met een extra diode ertussen om de spanning te verlagen. Tijdens het instellen van het model brandde er eentje spontaan af, interessante ervaring..

    Gerben
     

Deel Deze Pagina